Syö kotimaisia marjoja, säästä maksaasi
- Maksan rasvoittumisasteen havaittiin tutkimuksen aikana laskeneen marjatuotteita nauttineessa ryhmässä 23 prosenttia.
Pohjoisten marjojen terveyttä edistävistä vaikutuksista on saatu jälleen lisävahvistusta.
Tuore Turun yliopistossa tehty tutkimus kertoo, että pohjoisia marjalaatuja sisältävä ruokavalio vähentävää maksan rasvoittumista ja mahdollisesti muitakin lihavuuteen liittyvien sairauksien riskejä.
Tutkimus selvitti suomalaisten marjojen ja teollisesti valmistettujen marjatuotteiden vaikutusta sairausriskeihin. Marjatuotteissa käytettiin mustaherukkaa, tyrniä, puolukkaa ja mustikkaa. Päivittäinen annos marjoja oli 163 grammaa.
Projektipäällikkö Jukka-Pekka Suomela Turun yliopiston biokemian ja elintarvikekemian laitokselta kertoo Ruokatieto Oy:n nettisivuilla, että maksan rasvoittumisastetta kuvaavan ALAT-arvon havaittiin tutkimuksen aikana laskeneen marjatuotteita nauttineessa ryhmässä 23 prosenttia.
– Tässä ryhmässä havaittiin lievästi suotuisia muutoksia myös muissa mitatuissa arvoissa, kuten verenpaineessa.
Rasvamaksa, joka ei liity alkoholin liikakäyttöön, on länsimaissa yleistyvä, lihavuuteen liittyvä elintasosairaus, joka liittyy metabolisen oireyhtymän riskiin.
Tutkimuksen koehenkilöinä oli 61 lievästi ylipainoista naista, jotka jaettiin satunnaisesti kahteen eri ryhmään viideksi kuukaudeksi. Toiselle ryhmistä jaettiin marjatuotteita päivittäin nautittaviksi osana normaalia ruokavaliota.

