REFRRER:path /

Kainuun sotelle voitto lähipalvelukilpailussa

Kuntaliiton projektikoordinaattori Ville Nieminen ja innovaatio-asiantuntija Tuula Jäppinen luovuttavat Lähipalvelukilpailun pääpalkinnon 5000 euroa Kainuun soten kehittämisjohtaja Marita Pikkaraiselle. Onniteltavana myös ohjelmistopalvelun toimittaja Veli-Matti Pietilä.
Hyvinvoinnin palvelutarjotin voitti Kuntaliiton Lähipalvelukilpailun pääpalkinnon 5 000 euroa. Palkinto luovutettiin Kainuun sotelle Kuntatalolla Lähipalvelufoorumissa.

Kilpailussa etsittiin uusia keinoja lapsiperheiden arjen sujuvoittamiseen. Tarkoituksena oli innostaa uusia tahoja ideoimaan ratkaisuja kuntalaisten arjen parantamiseksi.

Kainuun soten kehittämisjohtaja Marita Pikkarainen kiteyttää palvelutarjottimen kantavaksi ideaksi äärimmäisen asiakaslähtöisyyden.

– Missä muualla kuin meillä Kainuussa palvelun tarvitsija löytää tarvitsemansa arkipäivän palvelut yhdestä ja samasta paikasta, olipa kyse julkisista palveluista tai yritysten tai järjestöjen palvelusta, Pikkarainen vertaa.

Muualla Suomessa palveluja joutuu etsimään sieltä täältä, esimerkiksi yritysten palveluja lehti-ilmoituksista, järjestöjen ilmoitustauluilta ja julkisia palveluja netistä organisaatiokaavioiden syövereistä.

Palkintoraadin puheenjohtajan, Kuntaliiton innovaatio-asiantuntijan Tuula Jäppisen mukaan kainuulaisten toteutus on pitkälle kehitetty ja hyvin mallinnettu lähipalvelumalli, joka toimintaa ja palvelujärjestelmää parantaessaan kehittää myös koko organisaation toimintaa.

Malli kartoittaa monipuolisesti lapsiperheiden tarpeita ja on helposti lähestyttävä. Valitsijaryhmä kiitteli myös mallia teknologian käyttäjälähtöisestä hyödyntämisestä samalla toteuttaen digitalisaation tavoitteita. Malli on hyödynnettävissä niin kaupungissa kuin myös reuna-alueilla ja omaa siten laajan asiakaskunnan.

Projektipäällikkö Esko Pääskylä korostaa, että kiitos Lähipalvelukilpailun voitosta kuuluu kaikille valmisteluun osallistuneille henkilöille ja tahoille. Kehittäjäasiakkaat ja palveluntuottajat ovat pitäneet huolen, että palvelutarjotinta on helppo käyttää.

– Kainuun soten ammattilaiset ansaitsevat kiitoksen siitä, että he ovat uudelleen ryhmitelleet palvelutarjontansa palvelutarjottimelle asiakkaan, ei organisaation näkökulmasta, Pääskylä toteaa.

Muualla Suomessa on oltu kiinnostuneita Kainuun palvelutarjottimesta. Kainuun sote onkin esittänyt vastauksena pääministeri Juha Sipilän Digitalisaatiohaasteeseen Hyvinvoinnin palvelutarjottimen toimintamallin valtakunnallistamista.

Kommentit

Näytä 10 20 30 40 50 kommenttia sivulla

Jätä kommentti