REFRRER:path /
Juha Neuvonen
Ida Ekman kotitilansa Haapalan pirtissä Sotkamossa. Tupa on entinen väentupa ja noin 210 vuotta vanha. Ekman asuu Helsingissä, mutta vierailee kotonaan muutaman kerran vuodessa. Vastassa on aina Aatu-kultainennoutaja.

Sotkamosta Los Angelesiin kuva kerrallaan

Ida Ekman päätti kaksi vuotta sitten, että meikkitaiteilusta tulee ammatti ja Instagramista työpaikka. Nyt Ekman on amerikkalaisen meikkibrändin mainoskasvo ja Instagram-tilillä on 178 000 seuraajaa.

Tiina Suutari

Oli tammikuu 2015, kun Ida Ekman julkaisi ensimmäisen meikkikuvansa Instagramissa. Kuvassa kimalsivat viettelevät, punaiset huulet glitterin peitossa. Discohuulet.

Ekman tiesi mitä teki. Hän oli päättänyt, että meikkitaiteilusta tulee ammatti ja sosiaalisesta mediasta työpaikka.

Discohuulien aikaan hän asui Torontossa Kanadassa ja oli töissä meikkaajana MAC Cosmeticsilla. Kun muut lähtivät työpäivän jälkeen vapaa-ajanviettoon, Ekman suuntasi kotiin – meikkaamaan jokapäiväistä Instagram-julkaisua varten.

Ekman oli ja on harvinaisen määrätietoinen. Kun useimmat vain haaveilevat, eivätkä osaa ottaa oikein askeltakaan unelmansa suuntaan, Ekman yksinkertaisesti muuttaa elämänsä unelmaksi. Kuva kerrallaan.


Kaksi vuotta sitten Ekmanilla oli muutama tuhat seuraajaa ida_elina -tilillä Instagramissa. Nyt seuraajia on 178 000. Se on liki neljä kertaa vaikkapa

Helsingin Sanomien

seuraajamäärä ja tiettävästi enemmän kuin kenelläkään toisella pohjoismaisella meikkitaiteilijalla.

Ekman on sosiaalisen median kansainvälinen tähti.

On Ekman ottanut harha-askeleitakin. Jälkeenpäin katsottuna ne näyttävät tosin johtaneen oikeaan suuntaan.

Sotkamolainen maatilan tyttö, Aimo ja Marja-Liisa Korhosen tytär, kirjoitti vuonna 2004 ylioppilaaksi ja muutti Rovaniemelle opiskelemaan vaatesuunnittelua Lapin yliopistoon.

Ala ei vain tuntunut omalta. Kolme vuotta opiskeltuaan Ekman otti taiteiden kandidaatin paperit ja lähti. Helsingistä hän sai myyjän paikan vaatekaupasta. Kului pari vuotta, ja Ekman oli tyytymätön. Töissä ei ollut kovin mukavaa.

Niinpä hän keksi haluavansa hatuntekijäksi ja suoritti modistin opinnot Roihuvuoren ammattioppilaitoksessa. Työharjoittelussa Ekman oli Saksassa.

Vaikka hattujen tekeminen oli kivaa, Ekman sai todeta, etteivät hatut Suomessa elätä. Se johti kahteen työhön – Ekman ahkeroi modistina Svenska Teatternissa ja vaatemyyjänä kaupoissa. Työpäivät olivat pyöreitä ja niitä riitti kuusi tai seitsemän viikkoon. Ihmisenpyörä pyöri ja pyöri, kunnes Ekman kyllästyi. Hän lähti pariksi vuodeksi Australiaan.

Ekman kulki kauas, mutta kaikkialla mielessä hautui haave meikkitaiteilusta, ei meikkaamisesta, vaan taiteesta ihmisen iholla.

Ekman on piirtänyt ja maalannut ikänsä, siitä lähtien, kun sivellin taaperon kädessä pysyi. Vaatesuunnittelijan ja hatuntekijän opinnot antoivat taiteiluun varmuutta.

Vuonna 2014 Ekman palasi Helsinkiin ja opiskeli meikkitaitelijaksi. Töiden perässä hän suuntasi Kanadaan, missä kirjoitti itselleen viiden vuoden suunnitelman. Sen tavoite numero yksi oli päästä pois myyjän töistä. Instagramin kautta.

Kun Ekman oli julkaissut meikkikuvia noin vuoden, hän alkoi saada kosmetiikkataloilta kuvatilauksia.

Nyt hän elättää itsensä Instagram-tilillään. Ja hyvin elättääkin.

Ekman saa usein kuulla olevansa onnekas. Ihmiset eivät huomaa, miten paljon menestyksen eteen on pitänyt paiskia töitä.

– Olen tehnyt kaksi vuotta työtä ja antanut tälle kaiken vapaa-aikani. Jos joku ei yllä vastaavalla työmäärällä samaan, niin ehkä silloin voidaan sanoa, että mukanani on ollut tuuria. Minusta kyse on ollut päättäväisyydestä.

Päämäärä on pitänyt pitää kirkkaana myös läheisten keskellä. He eivät ymmärtäneet Ekmanin ponnisteluja. Miten meikkipuuhastelu ja sosiaalinen media voisivat lyödä leiville, monet ihmettelivät ääneen.

Leipää on kuitenkin tullut, ja ihmetys vaihtunut arvostukseksi.

Vain harva tekee Suomessa töitä vain Instagram-tilillään. Useimmat sosiaalisen median ammattilaiset julkaisevat Youtubessa. Youtubessa voi saada pientä palkkiota pelkästään klikkauksista, Instagramissa ei.

Youtube kiinnostaa myös Ekmania. Hän sanoo laajentavansa videokanavalle heti, kun saa siihen riittävät välineet. Tähän saakka Ekman on käyttänyt julkaisuihinsa pelkkää puhelinta. Sen kuvanlaatu ei Ekmanin mielestä videoihin riitä.

Ekmanille tavallisin työskentelytapa Instagramissa on yhteistyösopimus asiakkaan kanssa. Asiakas voi tilata vaikkapa kolme silmämeikkikuvaa, joiden esittelytekstissä brändi mainitaan. Asiakas ei määrää, mitä Ekman taiteilee. Kädet ovat vapaat.

Läpinäkyvyys on Ekmanille tärkeää. Hän haluaa, että seuraaja tietää, milloin työ on maksettu ja milloin huvin vuoksi julkaistu. Ekmanin tilin kuvista vähemmistö on kaupallisia.

Ekman neuvottelee sopimuksensa itse. Hänellä on asiakkaita kymmeniä ympäri maailmaa, valtaosa kosmetiikka- ja hiustuotebrändejä. Vain harvan asiakkaansa Ekman on tavannut kasvotusten. Töistä sovitaan sähköpostitse.

Nyt Ekman on palkattu amerikkalaisen NYX Cosmeticsin meikkikampanjan yhdeksi keulakuvaksi. Hänen kasvonsa ovat esillä mainoksissa ja näyteikkunoissa ympäri maailman: muun muassa Los Angelesissa, New Yorkissa, Pariisissa, Milanossa, Madridissa ja seuraavaksi myös Suomessa. Kampanja rantautuu Suomeen toukokuussa.

Meikkitaiteilijaa työllistävät myös Master Classit, eli meikkikurssit. Asiakas voi palkata Ekmanin opettamaan tilaisuuksiinsa vaikka eyelinerin käyttöä. Huhtikuussa Ekman aloitti Tukholmasta NYX:n Master Class -kiertueen Pohjoismaissa.

Taiteilija ei itse halua määritellä meikkitaiteensa tyyliä. Katsojalle kuvista juolahtaa helposti mieleen Japani ja geishat. Meikki on dramaattista ja vastakohtaista. Iho on kalpea kuin paperi, meikki pigmenteissään vahvaa kuin maali.

Ekmanin teokset ovat valtaosin silmämeikkejä taiteilijan omilla kasvoilla. Yleensä hän tietää siveltimeen tarttuessaan, mitä tavoittelee. Joskus taas Ekman alkaa vain piirtää, kunnes syntyy ajatus teoksesta.

Aikaa yhden meikin tekemiseen kuluu minuuteista tunteihin. Joka päivä Ekman pyrkii julkaisemaan Instagramissa vähintään yhden uuden kuvan. Toisinaan Ekman meikkaa ja kuvaa lopputuloksia useita päivässä talteen. Siten hän voi pitää välillä lomaa ja julkaista sillä välin arkistoaan.

Ekmanin kädenjälki on omalaatuista ja tunnistettavaa, se poikkeaa muista. Mutta Ekmania matkitaan. Hänen seuraajansa ilmoittavat usein internetistä löytämistään suorista kopioista. Taiteilijaa matkijat harmittavat. Jos he eivät mainitse lähdettään, alkuperäistä taiteilijaa, hän saattaa huomauttaa asiasta ja kysyä syytä.

Omaksi esikuvakseen Ekman mainitsee brittiläisen naisen, taiteilijanimeltään The Alex Boxin. Hän aloitti meikkitaiteilun jo silloin, kun internetiä ei ollut. Julkaisukanavana toimivat tv ja lehdet. Alun perin nainen on kuvanveistäjä.

Ekman seurasi The Alex Boxia jo opiskeluaikoinaan. Sittemmin hän on keskustellut esikuvansa kanssa sosiaalisessa mediassa. Ja vuosi sitten naiset törmäsivät Lontoossa. Ekmanin mukaan he juttelivat ihan kaikesta.

– Emme jutelleet edes kovin paljon meikeistä. Hän oli jo aiemmin kertonut pitävänsä tyylistäni.

– Olihan se hieno fiilis. Tavata ihminen livenä. Mutta en minä oikeastaan ole mikään fanityttö. Oli silti kiva tavata ja nähdä millainen ihminen hän on – maanläheinen, vaikka takana on jo pitkä ura.

Uutta viisivuotissuunnitelmaa meikkitaiteilija ei ole vielä tehnyt. Hän paljastaa kuitenkin haaveilevansa omasta kosmetiikka-brändistä.

Ekmanilla ei ole hajuakaan, miten haaveesta tulee totta. Hän sanoo, ettei siihen kannata takertua.

– En jää kiinni askeleisiin, en ajattele, miten sinne pääsisin. Keinot löytyvät varmasti.

Meikkitaiteiluista hän nauttii täysillä. Mutkien kautta hän on löytänyt oman juttunsa. @ida_elinan Instagram-tilille kertyy tasaisesti noin 10 000 uutta seuraajaa joka kuukausi. Heistä valtaosa on ollut Yhdysvalloista, Meksikosta, Venäjältä, Kanadasta ja Britanniasta.

Ekman arvelee, että hänen meikkinsä kiinnostaa jenkkejä. Suomalaisille se on ehkä liian outoa.

Vielä joskus Ida Ekman haluaa asua Los Angelesissä. Sillä siellä on töitä, ihmisiä ja aurinkoa.

Ja niinhän siinä käy.

Sen päätti jo pikku-Ida, joka kertoi kotitilansa navetannurkalla sukulaiselleen muuttavansa Sotkamosta kauas ulkomaille.

Kommentit

Näytä 10 20 30 40 50 kommenttia sivulla

Jätä kommentti



Kuka?

Ida Ekman

Syntynyt Sotkamossa vuonna 1985.

Kirjoitti ylioppilaaksi Sotkamon lukiosta vuonna 2004

Valmistunut taiteiden kandidaatiksi vuonna 2007, modistiksi 2010 ja meikkitaiteilijaksi 2014.

Asuu Helsingissä ja työllistää itsensä Instagram-tilinsä kautta.

On tehnyt töitä kansainvälisille brändeille, kuten NYX Cosmeticsille, Illamasqualle, Sebastian Professionalille, Smashbox Cosmeticsille, MAC Cosmeticsille ja Make Up Storelle.

Motto: ”En harrasta mottoja.”