REFRRER:path /

Liikenne

Liikenne -aiheessa kerromme monipuolisesti liikenteestä, liikennevälineistä  ja liikenteeseen liittyvistä käytännön asioista.

« »

Kolumni: Volvo tekee välttämättömyydestä hyveen

Volvon tiedotetta siirtymisestä täysin sähköistettyyn automallistoon pitää lukea myös rivien välistä. Ruotsalaisvalmistaja ei ilmoita luopuvansa kokonaan polttomoottoreista.

Kari Pitkänen

Kari Pitkänen

Volvon tiedotetta siirtymisestä täysin sähköistettyyn automallistoon pitää lukea myös rivien välistä.

Ruotsalaisvalmistaja ei ilmoita luopuvansa kokonaan polttomoottoreista. Perinteisen moottoritekniikan rinnalle vain tuodaan sähköinen voimanlähde eri muodoissa.

Jatkossakin isoin osa Volvo-malleista kulkee yhä bensiinillä tai dieselillä, mutta ne saavat sähkön lisävoimanlähteeksi.

Autoista joko ladattavia plug-in-hybridejä tai niin sanottuja kevythybridejä, joissa hyödynnetään entistä tehokkaampaa 48 voltin sähköjärjestelmää.


Nykyisissä ladattavissa hybridimalleissa sähkövoima riittää parhaimmillaan noin 60 kilometrin matkalle. Sähkön loputtua auton bensiini- tai dieseltankillisella voi ajaa kymmenkertaisenkin matkan.

Ladattava hybridiauto kulkee sähköllä tasan niin usein ja kauan, kuin käyttäjä jaksaa ja voi ladata sen litiumakkua.

Tällaisen auton ympäristöystävällisyys ja päästöt riippuvat siitä, kuinka paljon sillä oikeasti ajetaan sähkön voimalla, mikä osuus taas perinteisillä polttoaineilla.

Vielä nyt moni ottaa lataushybrideistä irti lähinnä veroedun. Kun auto ajettu ulos kaupasta, latausjohto jää käyttämättömänä takakonttiin.

Täyssähköautot ovat asia erikseen. Niitä Volvo lupaa myyntiin peräti viisi vuosina 2019–2021.

Kolmen keulalla komeilee Volvon oma merkki, kaksi olisi valmistajan hiljattain perustaman Polestar-sähköautomerkin tuotteita.

Volvon strategiassa näkyy selkeä sähköinen irtiotto saksalaisista kilpailijoista. Audi, BMW tai Mercedes-Benz eivät kokoluokkaa isompina valmistajina voi luopua täysin perinteisestä moottoritekniikasta. Volvo on siihen sopivan pieni ja ketterä.

Ruotsissa joudutaan mukautumaan myös Volvon kiinalaisomistajan Geelyn visioihin.

Akku- ja sähköteknologian kehitys on Kiinassa erittäin ripeää, ei vähiten maan omien kaupunki-ilman saasteongelmien takia.

Tästä virrasta Volvo ei voi jäädä sivuun. Ruotsalaisten on parempi suosiolla profiloitua sähköisen liikenteen esitaistelijoina.

Euroopalle Volvon valitsema tie on selkeä merkki. Autonvalmistajilta on usko loppumassa siihen, että varsinkin dieseleille asetetut päästö- ja kulutusarvot enää voitaisiin saavuttaa vain perinteistä teknologiaa kehittämällä – ainakaan taloudellisesti kannattavasti.

Avuksi tarvitaan sähköä, muodossa tai toisessa.

Bensiinimoottoreilla on tulevaisuudessa enemmän toivoa, koska niiden pienhiukkaspäästöt hallitaan paremmin. Sen sijaan dieselien alamäki saa Volvolta lisää vauhtia.

Kommentit

Näytä 10 20 30 40 50 kommenttia sivulla

Jätä kommentti

Lue lisää aiheesta

« »