REFRRER:path /

Aurinkoiset päivät toivat vilskettä pyöräkorjaamoihin

Jos autoiluun vertaa, on polkupyöräily ilmaista

Teijo Määttänen
Suomalaiset huoltavat pyöriään Keski-Eurooppaan, Tanskaan ja Ruotsiin verrattuna luokattoman huonosti.

STT, Nina Törnudd

Helsinki

Polkupyöräkauden alkamisen voi päätellä säästä. Kun saadaan pari lämmintä kevätpäivää ja paksuimmat jääkoppurat alkavat sulaa pyöräteiltä, alkaa kevätruuhka näkyä pyöräkorjaamoissa eri puolilla maata.

Oululaisen Pihlafixin Miika Pihlajaniemi ennakoi, että suurin vilske nähdään maaliskuun lopulla.

– Perustoiminnot käydään läpi, kiristetään mutterit ja ruuvit, rasvataan ketjut, säädetään vaihteet ja katsotaan rengaspaine, Pihlajaniemi kuvaa tyypillistä perushuoltoa.

Oulussa on perinteisesti pyöräilty paljon, myös vuoden ympäri.


– Vasta viime vuosina alettu puhua talvipyöräilystä, ennen se on ollut vain normaalia pyöräilyä. Se on vähän trendilaji nyt, Pihlajaniemi sanoo.

Talven murskesora rikkoo renkaita

Pentti Markkanen Turun Polkupyörähuollosta kertoo, että ihmiset alkavat kaivaa pyöriään huoltoon, kun päivät valaistuvat.

– Pyörät jäävät helposti viallisina talliin syksyllä, kun tulee pimeää ja sateista. Silloin on ikävää kuskata pyörää muualle korjattavaksi.

Talvellakin riittää korjattavaa, sillä Turussa on sinnikäs vakiojoukko, joka polkee vuoden ympäri.

– Yleisin työtehtävä meillä on sisärenkaan vaihto. Talvella murskesora aiheuttaa rengasrikkoja, Markkanen kertoo.

Huoltoon keskittyvässä liikkeessä alkaa vähitellen näkyä myös viime vuosina yleistyneitä sähköpyöriä. Kaikkein uusinta uutta tällä alalla ovat sähkömaastopyörät.

Kehnolla pyörällä on ikävä ajaa

Jyväskylässä pyöräliike Ride Cycle Storen huoltojonot venähtivät aurinkoisten päivien myötä päivästä viikon mittaiseksi, kertoo Staffan von Bruun-Riegels.

– Talven jälkeen perushuolto, nastarenkaiden poisvaihto. Rospuuttokelit ovat hurjia teknisille laitteille, von Bruun-Riegels kuvaa tyypillistä huoltoa.

Vuosituhannen vaihteesta alalla ollut von Bruun-Riegels sanoo, että pyöräilyn suosio on sinä aikana kasvanut tasaisesti. Yliopistokaupunki on otollinen pyöräilylle, ja aktiivinen Jyväskylän Pyöräilyseura innostaa uusia harrastajia pyörän selkään.

Suomalaiset pyöräilijät voisivat von Bruun-Riegelsin mielestä kuitenkin kiinnittää vähän enemmän huomiota siihen, millä ajavat.

– Suomalainen ajaa jumalattoman huonolla polkupyörällä, aivan hirvittävän huonolla, jos vertaa Keski-Eurooppaan, Tanskaan tai Ruotsiin, hän sanoo.

Von Bruun-Riegels kehottaakin kokeilemaan, miten paljon mukavamman ajokokemuksen laadukkaammalla pyörällä voi saada. Kunnollisen polkupyörän saa hänen mukaansa 800–1 000 eurosta lähtien.

– Jos autoiluun vertaa, on polkupyöräily ilmaista. 150 euroa saa vuodessa käytettyä huoltoon. Sillä rahalla ei autokaupassa edes kätellä, von Bruun-Riegels sanoo.

Pyörän perushuolto

Kiristystä, rassausta ja voitelua

– Jarrujen tarkistus ja säätö.

– Vaihteiden tarkistus, säätö ja voitelu.

–Renkaiden ja ilmanpaineiden tarkistus. Nastarenkaat vaihdetaan nastattomiin.

– Pultit ja mutterit kiristetään.

– Puolaukset tarkistetaan ja kiristetään.

– Napojen tarkistus ja säätö.

– Ohjainlaakerin ja poljinkeskiön tarkistus ja säätö.

– Ketjujen säätö ja voitelu.

– Pyörän puhdistus.

Jätä kommentti