REFRRER:path /

Professori Tuomas Ojanen: määräaikaisen oikeuskanslerin latu avattu – loppuvatko Pöystin sote-kiireet ajoissa?

Valtiosääntöoikeuden professori Tuomas Ojanen kehittäisi oikeuskanslerinviraston ja eduskunnan oikeusasiamiehen tehtäväjakoa.

Johanna Puukka

Perustuslaille vieras oikeuskanslerin määräaikaisuus ei ehkä jää ainutkertaiseksi. Näin epäilee Helsingin yliopiston valtiosääntöoikeuden professori Tuomas Ojanen Lännen Medialle.

Uudeksi oikeuskansleriksi valittiin toukokuussa alivaltiosihteeri, sosiaali- ja terveysuudistuksen pääsuunnittelija Tuomas Pöysti, joka aloittaa kautensa vasta ensi vuoden alussa. Heinäkuusta vuoden loppuun tehtävää hoitaa apulaisoikeuskansleri Risto Hiekkataipale. Hänen tehtäviinsä määräaikaiseksi apulaisoikeuskansleriksi nimitettiin oikeuskanslerinviraston kansliapäällikkö Kimmo Hakonen.

Suomen perustuslain mukaan valtioneuvostossa on oltava aina oikeuskansleri, määräaikaista ei laissa ole mainittu. Ojanen pohtii mentiinkö määräaikaisuuksiin siksi, että Pöysti haluttiin pitää sote-prosessissa mukana.

– En yllättyisi yhtään, jos soten pääarkkitehti Pöystiä tarvitaan vielä vuodenvaihteen jälkeenkin. Näin voi käydä, jos sosiaali- ja terveyslakiuudistus ei menekään hallituksen laskelmien mukaan. Olisiko silloin mahdollisuus jatkaa tätä määräaikaisuutta, Ojanen kysyy ja vastaa: ”Kun tie on kerran avattu, sitä on helpompi kulkea”.


Määräaikaisuus ei Ojasen mukaan luo edellytyksiä valtioneuvoston ja tasavallan presidentin valvonnan riippumattomuudelle.

– Samaan aikaan valtakunnassa käsitellään isoja lakipaketteja. Ei ole ihme, että tässä yhteydessä herää laillisuus- ja perustuslakikysymyksiä.

Ojanen sanoo, että viime viikon hallituskriisi näytti konkreettisella tavalla sen, ettei oikeuskanslerin virasto toimi kunnolla.

– Valtioneuvosto ja tasavallan presidentti joutuivat kääntymään valtiosääntöoikeuden asiantuntijoiden puoleen asioissa, joiden perustuslaillisuus tulee tarkastaa oikeuskanslerilta. Ei tästä voi tyylipisteitä jakaa, hän lisää.

Ojanen arvioi, että oikeuskanslerin virasto toimii loppuvuoden kuin toimitusministeriö hallitusten vaihdoskohdassa.

– Se hoitaa vain juoksevat asiat. Määräaikaiset eivät lähde tekemään suuria linjamuutoksia.

Ojanen on sitä mieltä, että oikeuskanslerinviraston ja eduskunnan oikeusasiamiehen tehtäväjakoa pitää kehittää.

– Kanteluasiat pitäisi keskittää eduskunnan oikeusasiamiehelle, kun taas oikeuskansleri voisi jatkossa profiloitua valtioneuvoston muunlaiseen laillisuusvalvontaan ja ennen muuta ”kruununjuristiksi”. Ehkä Pöystin nimitys sitä jo sinänsä ennakoikin, Ojanen toteaa.

Kommentit

Näytä 10 20 30 40 50 kommenttia sivulla

Jätä kommentti