REFRRER:path /

Liikenne

Liikenne -aiheessa kerromme monipuolisesti liikenteestä, liikennevälineistä  ja liikenteeseen liittyvistä käytännön asioista.

« »

Volkswagen keskeytti kaasuautojen tuonnin Suomeen — Ei kerro miksi

4910 / Kuvaaja: Jori Liimatainen / Päivämäärä: 18.05.2017 / Mitä kuvataan: Haastatellaan ja kuvataan kaasuautokauppias. Kohde satamassa. Haastateltava Deniz Söderström. / Sijainti: Latokarinkatu 3, Halli 1, Talli C

Rami Nieminen

Volkswagen-, eli VAG-konserni on keskeyttänyt kaasukäyttöisten autojen maahantuonnin Suomeen. Ilmeisesti alkuvuonna päätetty keskeytys on merkittävä isku kaasuautomarkkinoille, sillä Volkswagenin brandiperhe hallitsee suvereenisti alaa. Suomen teillä kulkevista kaasuautoista suurin osa on Volkswageneita. Konsernin merkkeihin lukeutuvat myös Audi, Skoda ja Seat. Jostain syystä Skodan toimitukset jatkuvat edelleen normaalisti.

Volkkareita, Audeja ja Seateja maahantuovasta VV Autosta ei osata antaa selitystä sille, miksi konserni on tehnyt hyvin vaikeaksi uuden tehdasvalmisteisen kaasuauton ostamisen Suomessa. Volkswagenin merkkien lisäksi kaasukäyttöisiä henkilöautoja on parhaillaan tarjolla vain pari mallia.

Maahantuojan mukaan konserni on tehnyt päätöksen, jonka mukaan kaasuautoja ei tuoda maihin, jotka eivät ole hyväksyneet EU:n uutta katsastusdirektiiviä. VV Auton viestinnän lähettämän sähköpostin mukaan direktiivi määrittää, kuinka kaasuautojen tankit tarkastetaan jatkossa.

VV Auton jälkimarkkinointijohtaja Arto Manninenkaan ei osaa sanoa yhtään tarkemmin mistä maahantuonnin keskeytys johtuu. Trafi antaa omat katsastuksen uudet yleisohjeensa kesäkuussa, mutta direktiivi astuu virallisesti voimaan vasta ensi vuoden toukokuussa. Manninen ei tiedä, kumpaa Volkswagen odottaa.


– En voi lähteä sillä spekuloimaan, hän kommentoi.

Lännen Median tietojen mukaan jälleenmyyjille on kuitenkin lupailtu, että toimitukset jatkuisivat jälleen tulevan kesäkuun jälkeen.

Liikenteen turvallisuusvirasto Trafissa ihmetellään Volkswagenin perustelua. Direktiivi tuskin aiheuttaa katsastukseen merkittäviä mullistuksia. Tarkastaja Tatu Siivonen kertoo, että Trafin ohjeet eivät ole vielä julkisia, joten hän ei halua kommentoida mitä kansallisia määräyksiä katsastuskäytäntöön on tulossa.

Volkswagen on joutunut viime vuonna vetämään takaisin useita kaasuautomallejaan tankkiongelmien vuoksi. Tankit ovat päässeet ruostumaan, mikä on aiheuttanut niihin vuotoja. Direktiivi tuskin kuitenkaan tuo tähän helpotusta, sillä tankit sijaitsevat auton rakenteissa. Niiden kunnon määrittäminen vaatisi rakenteiden purkamista.

– Katsastus on pääsääntöisesti kirjoitettu siten, että se kuuluu tehdä rakenteita purkamatta. Niinpä siinä ei oikein voida lähteä mitään suojia poistamaan, jotta nähtäisiin tankin tosiasiallinen kunto, Siivonen kertoo.

Kaasuautot jakavat autoalan kahteen leiriin. Toiset uskovat kaasun käyttöön, toiset taas uskovat sähkön jyräävän. Volkswagenin jälkeen Suomen toiseksi suosituin kaasuauto on Volvo. Se on kuitenkin jo pääosin luopunut omasta kaasuautotuotannostaan.

– Tällä hetkellä meillä ei ole kaasuautoja listalla ollenkaan, sanoo Suomen Volvon asiakassuhdepäällikkö Petri Castren.

Ilmeisesti tehtaalta kaasuauton voi yhä tilata. Castrenin mukaan Volvolla on kuitenkin koettu, että kaasuautojen globaali kysyntä ei koskaan noussut niin suureksi, että niihin kannattaisi panostaa.

Kommentit

Näytä 10 20 30 40 50 kommenttia sivulla

Jätä kommentti

Lue lisää aiheesta

« »