REFRRER:path /

Kamarimusiikki

Heinäkuussa Kuhmon valloittavat kamarimusiikki ja taiturilliset muusikot. Kuhmon Kamarimusiikki on Suomen vanhin ja kävijämäärältään suurin kamarimusiikin tapahtuma.

« »

Lumoava päivänavaus – kirkkokonsertti oli elämys

Kamarikriitikko

Christina Piirainen

Konsertti 23: Donaueschingenin silta – 1920-luku

Kuhmon kirkko 15.7. klo 11


Kirkkokonsertti on Elämys isolla E:llä. Suuri avara tila ja ikkunoista tulviva auringonvalo. Musiikki valtaa tilan jokaisen sopukan ja leijuu ilmassa. Tunnelma on täysin erilainen kuin Kuhmo-talolla tai Kontiolla. Mielestäni jokaisen Kamarimusiikkivieraan tulisi käydä vähintään yhdessä kirkkokonsertissa.

Päivän ensimmäinen konsertti alkoi viulu-piano-yhdistelmällä. Molemmat soittajat, sekä Moreau (viulu) että Collan (piano), onnistuivat muistuttamaan minua siitä, miksi rakastankaan tätä soitinyhdistelmää. Soitinten äänet kietoutuivat taianomaisesti toisiinsa ja tämä olikin hieno aloitus päivälle.

Seuraavaksi konsertissa nähtiin mahtavaa heittäytymis- ja eläytymiskykyä Danel-kvartetilta heidän esittäessään Hindemithin Alkusoiton Lentävään hollantilaiseen niin kuin surkea terveyskylpylän yhtye sen soittaisi altaan äärellä suoraan nuoteista kello seitsemältä aamulla. Yleisö naureskeli vähän väliä humoristiselle esitykselle ja soitto kuulosti mainiolta, vaikka samalla sattui ja tapahtui. Danel-kvartetti osaa täysin asiansa, he uskovat itseensä ja tekemiseensä ja siksi heidän esiintymistään on ilo katsoa.

Mainion aloituksen jälkeen kirkkokonsertti jatkui samalla linjalla. Vuorossa oli Schönbergin Notturno As-duuri Yangin (viulu), Kuusimäen (harppu), Szigetin (viulu), Horttanan (viulu), Hilpon (alttoviulu), Wilsonin (sello) sekä Leponiemen (kontrabasso) esittämänä. Se kuulosti ihanalta. Soitto leijaili ilmassa ja soittajista näki, että heistä oli ilo soittaa juuri tätä kappaletta juuri nyt. Sain jälleen kerran ihailla viulistien taitavia otteita sekä lumoutua harpun äänestä, jota en olekaan kuullut pitkään aikaan.

Konsertin päätteeksi saimme kuulla Stravinskyn Pianosonaatteja Aura Gon (piano) soittamana sekä Schulhoffin Hot-Sonaten Kärkkäisen (piano) ja Luoman? (fagotti) johdolla. En voi sanoa pitäneeni näistä läheskään niin paljon kuin konsertin alkupuoliskosta, mutta en voi kieltääkään, etteivät artistit olisi soittaneet erittäin taitavasti. Varsinkin Gon intohimoinen soitto oli komeaa kuultavaa ja pohdinkin, miten kenenkään sormet voivat liikkua niin nopeasti pianon koskettimilla.

Jätä kommentti


Lue lisää aiheesta

« »

Mistä kyse?

Kamarikriitikot

Kainuun Sanomien ja Kuhmon Kamarimusiikin yhteistyö, joka nostaa esille festivaaliyleisön näkökulmaa.

Kamarikriitikot eivät korvaa ammattikirjoittajia.

Kesän kamarikriitikot ovat Kerttu Härkönen Kajaanista, Elina Kosunen Helsingistä, Pekka Mikkola Kuhmosta, Christina Piirainen Kuhmosta sekä Timo Sankilampi Kajaanista.

Kamarikriitikot kirjoittavat yhden kirjoituksen valitsemastaan kamarimusiikkikonsertista.

Toinen kirjoitus voi käsitellä mitä tahansa musiikkiin tai festivaaliin liittyvää aihetta.

Kainuun Sanomat tai Kamarimusiikki eivät sido kriitikoiden ajatuksia tai pohdintoja.

Kamarikriitikoiden kirjoitukset julkaistaan kokonaisuudessaan Kainuun Sanomien verkkolehdessä.

Lue lisää Kamarimusiikin esitysohjelmasta: www.kuhmofestival.fi