REFRRER:path /

Kamarimusiikki

Heinäkuussa Kuhmon valloittavat kamarimusiikki ja taiturilliset muusikot. Kuhmon Kamarimusiikki on Suomen vanhin ja kävijämäärältään suurin kamarimusiikin tapahtuma.

« »
Juuso Westerlund
Sopraano Mari Palo esiintyi tiistai-illan Matka Intiaan - A Passage to India -konsertissa.

Matka Intiaan lumosi

Kamarikriitikko

Kerttu Härkönen

Konsertti 12: Matka Intiaan.

Kuhmo-talo 12.7. klo 21:15

Franghiz Ali-Zadehin Oasis -sävellystä kuunnellessa sain taas täydellisen oppitunnin siitä, miksi kannattaa tulla konserttiin. Ensinnäkin Oasis on musiikkia, mitä ei tulisi kotona milloinkaan asetuttua kuuntelemaan. Toiseksi se on niin upea teos!

Oasis alkoi jousien vähitellen kasvavalla fuugamaisella pizzicatolla, taustallaan veden solina, ja päättyi samoihin elementteihin. Välillä Enesco-kvartetin virtuoosit ja lyömäsoitintaituri kuljettivat kuulijan kauas; unohdit matkan, annoit musiikin viedä ja lepäsit keitaalla. Tällaista outoa mutta lumoavaa musiikkia voi pitkällä matkalla tulla vastaan.

Sitä ennen matkalla Intiaan oli jo koettu monenlaista. Alkumatkaa säesti Massenet’n Meditaatio. Kaipuun kukkanen soi tällä kertaa hennosti, vai kuuluiko se vain niin kaukaa että jäi vaisuksi? Tunsimme poskillamme myös Ravelin tuulen henkäyksen – tai huilu ja sopraanohan ne olivat – vanhan Persian kohdalla. Erityisen mukava oli kuulla Pohjois-Karjalasta lähtöisin olevaa huilistia Kaisa Kortelaista. Hänen taiteilijaksi kasvamistaan on Kuhmossa seurattu usean vuoden ajan. Mutta tapaaminen oli liian lyhyt! Tuskin oli virittäydytty toisiimme, kun jo riennetään eteenpäin…

Seuraavaksi satuttiin torisoittoon – Hatsaturjania kahdella pianolla ja pikkurummuilla. Tämä esitys sai kiirehtimään kulkua, sillä vaikka taiteilijat taatusti osasivat asiansa, kappalevalinta ei näiltä osin mennyt kohdilleen. Iltamiin tällaiset!

Jossain Turkin maisemissa kuulimme lyhyesti hiljaista musiikkia. Tataarien tanssi (Gubaidulina) oli tanssiksi tumma ja tukahdutettu. Jatkoimmekin matkaa ja saavuimme keitaalle. Oasis oli illan parasta antia. Sitä on vaikea ilman tutkimuspanosta (lue: sähköinen, kaikkien tuntema tietokirja) sijoittaa erityisesti mihinkään maankolkkaan, mutta Intian suunnassa ollaan varmasti!

Intia-kiinnostukseni nousee intialaisista tuttavista, kohtaamisista ja keskusteluista. Tuo valtava niemimaa kiehtoo minua. Minkälaista olisi kokea se kuumuus, ne sateet, entäpä se väenpaljous? Kirjallisuus ja tv-sarjat ovat tuoneet hehkuvan kuuman ja kostean Intian lähelle; The Jewel in the Crown epäsopivine rakkaustarinoineen, salaisine intohimoineen. Matkalle Intiaan en kuitenkaan vielä ole lähtenyt ennen kuin tässä konsertissa.

Lopussa Intiaan saavutaankin. Taikka hetkinen – ehkei sentään. Holstin kuoroteos ei ole intialaista pyhää laulua, tuota ”chant”-tyyppistä mietiskelymessua, vaan länsimaista musiikkia intialaisiin pyhiin runoihin. Se on suloista musiikkia! Oli ihana kuunnella sulosointuisia laulajia, ja oli ilo nähdä harppu kerrankin etualalla. Kaunis päätös konsertille!

Olimmeko saapuneet Intiaan? Holstin teoksen altot ja sopraanot antoivat vaikutelman, että olivat ainakin käyneet siellä ja lumoutuneet, niin kaunista musiikkia he tuottivat. Varsinainen aurinkotervehdys! Odottamaani tablaa ja sitaria ei kyllä kuulunut. Mutta olimme matkalla Intiaan, ja sehän on tärkeintä – matka, ei päämäärä.

Kuhmo tarjoaa taas useita lumoutumis- ja hämmästymismahdollisuuksia päivittäin. Tervemenoa retkelle maailmankylän musiikkiin!

Jätä kommentti


Lue lisää aiheesta

« »

Mistä kyse?

Kamarikriitikot

Kainuun Sanomien ja Kuhmon Kamarimusiikin yhteistyö, joka nostaa esille festivaaliyleisön näkökulmaa.

Kamarikriitikot eivät korvaa ammattikirjoittajia.

Kesän kamarikriitikot ovat Kerttu Härkönen Kajaanista, Elina Kosunen Helsingistä, Pekka Mikkola Kuhmosta, Christina Piirainen Kuhmosta sekä Timo Sankilampi Kajaanista.

Kamarikriitikot kirjoittavat yhden kirjoituksen valitsemastaan kamarimusiikkikonsertista.

Toinen kirjoitus voi käsitellä mitä tahansa musiikkiin tai festivaaliin liittyvää aihetta.

Kainuun Sanomat tai Kamarimusiikki eivät sido kriitikoiden ajatuksia tai pohdintoja.

Kamarikriitikoiden kirjoitukset julkaistaan kokonaisuudessaan Kainuun Sanomien verkkolehdessä.

Lue lisää Kamarimusiikin esitysohjelmasta: www.kuhmofestival.fi