REFRRER:path /

Kamarimusiikki

Heinäkuussa Kuhmon valloittavat kamarimusiikki ja taiturilliset muusikot. Kuhmon Kamarimusiikki on Suomen vanhin ja kävijämäärältään suurin kamarimusiikin tapahtuma.

« »

Mesirca etsii ohjelmistoa arkistojen kätköistä

Kitaristi Alberto Mesirca on levyttänyt lukuisia ennen julkaisemattomia teoksia. Tekeillä on levytys sefardien musiikkia.

Tatu Hiltunen
Italialaisen mezzosopraanon Romina Basson ja kitaristin Alberto Mesircan yhteistyö alkoi vuosi sitten, kun he tapasivat Kuhmon Kamarimusiikissa. Ennen tämän kesän festivaalia he esiintyivät yhdessä Santiago de Compostelassa barokkiohjelmistolla. Tekeillä on myös sefardijuutalaisten musiikkia sisältävä levytys.

Aino Tiirikkala

Kamarimusiikin ohjelmistossa ollut Piazzollan tango toi kitaristi Alberto Mesircan ensi kerran Kuhmoon kuusi vuotta sitten. Siitä lähtien hän on osallistunut festivaalille ainoana klassisen kitaran taitajana.

Vladimir Mendelssohn on nero valitessaan kappaleita konserttiin. Hän sysää muusikot tutkimaan vähemmän soitettua ohjelmistoa. Meille muusikoille tämä on myös tapa laajentaa repertuaariamme, Mesirca sanoo.

Kesän festivaalilla hän on jo soittanut barokkikitaraansa, tulkinnut Piazzollaa sähkökitaralla ja Purple Hazen akustisella.

Ilman Kuhmoakin Mesirca on ollut kiinnostunut vanhojen, aiemmin esittämättömien teosten etsimisestä. Hänen soololevytystensä lista on pullollaan vanhojen käsikirjoitusten pohjalta tehtyjä kantaesityksiä.

– Vanhat käsikirjoitukset ovat suuri aarre meillä Italiassa. Merkittävien säveltäjien esittämättömiä vanhan musiikin teoksia löydetään edelleen.

Mesircan kotikaupungista Caselfranco Venetosta on esimerkiksi peräisin renessanssin tärkeimmän luuttusäveltäjän Francesco da Milanon käsikirjoitus.

Jopa klassisen kauden säveltäjät Paganini ja Luigi Boccerini sävelsivät jousille ja kitaralle. Boccerinia Mesirca esitti perjantain Yövartio-konsertissa.

Mesirca on kiitollinen Kuhmon muusikoille siitä, että kitaraan suhtaudutaan samalla kunnioituksella kuin muihinkin soittimiin. Näin ei ole kaikkialla: toisinaan kitara samaistetaan kielteisessä mielessä kansanmusiikkiin tai sitä pidetään B-luokan soittimena.

Kitaristi on tehnyt yhteistyötä myös nykysäveltäjien kuten Angelo Gilardinon kanssa. Tämä vastasi 1900-luvun merkittävimmän kitaristin Andrés Segovian (1893–1987) arkistosta, joka sisälsi paljon aiemmin levyttämättömiä tilausteoksia.

Kitaristin mielestä juuri nykyaika on klassisen kitaramusiikin kulta-aikaa: käytössä on koko laaja musiikin historian perintö 1500-luvun luuttu-sävellyksistä lähtien.

Mesircan menneisiin unelmaprojekteihin kuuluu yhteistyö Tom Waitsin bändissä soittavan jazz-kitaristi Marc Ribotin kanssa. Yhdessä he levyttivät haitilaisen säveltäjän Frantz Cassésusin kitarateoksia.

– Nykyisin ei voi olla vain yhden musiikkigenren esittäjä. Toisesta maailmasta tuleva muusikko voi antaa positiivista panosta, vaikkei kyseessä olisikaan oma maailmasi.

Kuluvan vuoden aikana Mesirca on esittänyt mezzosopraano Romina Basson kanssa espanjalaista barokkimusiikkia.

Kuhmossa tutustuneet taitelijat valmistelevat myös levytystä, jolle tulee muun muassa sefardijuutalaisten musiikkia. Vuonna 1492 Espanjasta karkotettuja juutalaisia muutti paljon muun muassa Istanbuliin.

– Sefardien perinne on pääsääntöisesti säilynyt Espanjasta peräisin olevina teksteinä. Mennessään muihin maihin he sulauttivat niiden musiikkiperinteen omaansa.

Barokin affektiopin mukaisesti musiikki ilmentää selvästi rajattuja tunnesisältöjä. Oppia sovellettiin myös sefardien musiikissa.

– Kuvittelimme, miltä se musiikki olisi kuulostanut Turkissa, perinteisin instrumentein soitettuna, hankkeesta innostunut Mesirca kertoo.

Soittamassa on myös turkkilaisia muusikoita. Äänite Voces de Sefarad ilmestyy tammikuussa hollantilaiselta Brilliant Classics -levy-yhtiöltä.

Mukana on turkkilaisin instrumentein soitettua barokkimusiikkia, Manuel de Fallan sävellyksiä ja Garcia Lorcan runoja.

Nykyisin ei voi olla vain yhden musiikkigenren esittäjä.

Alberto Mesirca

kitaristi

Kuka

Alberto Mesirca

Italialainen klassisen musiikin kitaristi.

Syntynyt vuonna 1984.

Asuu Castelfranco Venetossa, joka oli myös renessanssitaiteilija Giorgionen kotikaupunki.

Opiskellut Castelfranco Veneton konservatoriossa ja Kasselin musiikkiakatemiassa Saksassa.

Soittaa vuonna 2008 Sisiliassa valmistettua Hauser-kitaraa. Soittimen puu on samalta Paneveggion alueelta kuin Stradivarius-viulujen.

Voitti British Guitar Music -levyllään Kultainen kitara -palkinnon vuoden 2013 parhaasta levytyksestä.

Äänittänyt muun muassa jazz-kitaristi Marc Ribotin kanssa haitilaisen Frantz Casséusin musiikkia.

Kvintetti esittää ja levyttää Piazzollaa

Tänään Kuhmon konsertissa numero 53 tangoa soittavat kitaristi Alberto Mesirca, bandoneonisti Marcelo Nisinman, viulisti Daniel Rowland, kontrabasisti Zoran Marković ja pianisti Natašha Kudritskaja konsertoivat yhdessä myös Kuhmon ulkopuolella.

Kokoonpano sai alkunsa viisikon soitettua ensi kerran yhdessä Hollannissa Rowlandin järjestämällä Stift-festivaalilla. Kvintetti käyttää nimeä Chamber Jam Europe.

Suuri osa sen repertuaarista on Astor Piazzollan tangoja.

- Nisinman on upea säveltäjä ja vanhojen tangojen sovittaja. Siksi meillä on tilaisuus soittaa hänen versioitaan vanhoista, vähemmän soitetuista tangoista.

Berliner Meister Schallplattenin julkaiseman, ensimmäisen levynsä yhtye äänitti vinyylille kahtena pitkänä otoksena.

- Soittajien on silloin todella keskityttävä ja jännite säilyy loppuun asti. Kaikki kappaleet on soitettava hyvin alusta loppuun, viimeiseen asti, Mesirca kertoo.

Lokakuussa kvintetti levyttää toisen kerran. Äänite tulee myös digitaalisesti ladattavaksi.

Paholaisen ja enkelin tangoja Kuhmo-talolla 22.7. klo 17.15. Loppuunmyyty.

Jätä kommentti

Lue lisää aiheesta

« »