REFRRER:path /

Kamarimusiikki

Heinäkuussa Kuhmon valloittavat kamarimusiikki ja taiturilliset muusikot. Kuhmon Kamarimusiikki on Suomen vanhin ja kävijämäärältään suurin kamarimusiikin tapahtuma.

« »

Tangoa suurella tunteella

Kamarikriitikko

Pekka Mikkola

Konsertti 61: El Tango Rubio (Vaalea tango)

Kuhmo-talo 21.7. klo 18.30

Pieni ”gallialainen” kylä pohjoisessa, surullinen kansa ja melankolinen musiikki. Siitäkö on suomalainen tango tehty? Tästä näkökulmasta lähestyy konsertti El Tango Rubio kuuntelijoita. Humoristisesti sävytetty tangokonsertti vetoaa jo heti alussa ainakin minuun.

Konsertti alkaa kappaleella Siks oon mä suruinen, asiaan kuuluvalla hartaudella. Ensin lavalla nähdään ja kuullaan tangoon niin tiiviisti kytkeytyvä haitari Arto Tarkkosen soittamana, jonka jälkeen kuullaan kaihoisaa viulusoitantoa Minna Pensolan johdolla. Pian saadaan mukaan myös pianisti Marko Hilpo ja kappaleena on Hurmio. Taidokas, tangomainen yhteensoitto saa ainakin omat aistini heti mukaan tangon tunnelmaan.

Kaiken kaikkiaan konsertissa kuultiin useita hienoja, meille suomalaisille niin tuttuja tangoja, kuten Satumaa, Mustasukkaisuutta ja lisänumerona muun muassa Tähdet meren yllä sekä Nuoruustango, yksi suosikeistani. Olipa mukava huomata, että lavalla nähtiin myös varsin harvinainen soitin, Viola da gamba Mikko Perkolan soittamana.

Vaikka soitinkokoonpano oli suhteellisen tiivis – piano, viulu ja haitari, toimi tangon soitanta mielestäni erittäin hyvin juuri tällä konseptilla. Kysehän on kamarimusiikista ja kokoonpanot voivat vaihdella paljonkin. Moniulotteiseen tangotulkintaan vaikutti luonnollisesti myös se, miten loistokkaita muusikoita instrumenttien ääressä oli. Kaiken kruunasi hienolla maulla toteutetut valolavasteet.

Konsertin virallisena päätöskappaleena kuultiin Aulis Sallisen Johdanto ja tangoalkusoitto op. 74. Oli upeaa kuunnella puhtaasti klassista musiikkia yhdistettynä tangoon, sen vivahteikkuuteen ja rytmiikoihin.

Tämän pianokvinteton soittajat Minna Pensola (viulu), Leena Jaakkola (viulu), Dalia Stasevska (alttoviulu), Senja Rummukainen (sello) ja Irina Zahharenkova (piano) takasivat virtuoosimaisella soitollaan ja taidokkaalla tulkinnallaan, ettei ketään jätetty kylmäksi. Tangomainen tunnelma välittyi kuulijoille erinomaisella tavalla.

Välipuheista huolehti Minna Pensola kansainvälisin elkein englannin kielellä. Oli mukavaa huomata, että puheet toteutettiin ”pilke silmäkulmassa” ja että kerronta linkitti myös kappaleet hienosti toisiinsa.

Ajoittain tuli kuitenkin mieleeni, että yleisössä saattoi olla useampiakin kuulijoita, joilta ei englannin kieli luonnistu ja näin ollen he jäivät todennäköisimmin vaille välipuheiden mukanaan tuomaa humorissävytteistä viestiä suomalaisesta tangosta.

Kaiken kaikkiaan jäi kuitenkin tuntuma, että suurin osa yleisöstä pysyi kärryillä hienosti.

Konsertti oli näillä festivaaleilla normaalista poikkeava. Toisaalta hyvä niin, että yleisölle on tarjolla välillä hieman viihteellisempääkin ohjelmanumeroa. Ja kyllähän tango koskettaa lähes jokaista suomalaista jollain tavalla – miksi sitä ei siis tuotaisi osaksi kamarimusiikin ohjelmistoakin.

Kaiken kaikkiaan hieman erilainen tangokonsertti, johon itse olen tottunut, mutta toteutus oli hienovarainen ja erittäin onnistunut. Aavistuksen jäin ehkä kuitenkin kaipaamaan sitä, mitä kaikkea tangoista voisikaan saada irti, jos soitinkokoonpano olisi ollut laajempi.

Toisaalta tiesin jo lähtökohtaisesti konserttiin mennessä, mitä on luvassa. Iso positiivinen peukku kyseiselle konsertille, inspiraationi tangoa kohtaan on jälleen asteen suurempi.

Kommentit

Näytä 10 20 30 40 50 kommenttia sivulla

Jätä kommentti


Lue lisää aiheesta

« »

Mistä kyse?

Kamarikriitikot

Kainuun Sanomien ja Kuhmon Kamarimusiikin yhteistyö, joka nostaa esille festivaaliyleisön näkökulmaa.

Kamarikriitikot eivät korvaa ammattikirjoittajia.

Kesän kamarikriitikot ovat Kerttu Härkönen Kajaanista, Elina Kosunen Helsingistä, Pekka Mikkola Kuhmosta, Christina Piirainen Kuhmosta sekä Timo Sankilampi Kajaanista.

Kamarikriitikot kirjoittavat yhden kirjoituksen valitsemastaan kamarimusiikkikonsertista.

Toinen kirjoitus voi käsitellä mitä tahansa musiikkiin tai festivaaliin liittyvää aihetta.

Kainuun Sanomat tai Kamarimusiikki eivät sido kriitikoiden ajatuksia tai pohdintoja.

Kamarikriitikoiden kirjoitukset julkaistaan kokonaisuudessaan Kainuun Sanomien verkkolehdessä.

Lue lisää Kamarimusiikin esitysohjelmasta: www.kuhmofestival.fi