REFRRER:path /

Mediamyynti

  1. Kainuun Sanomat
  2. Mediamyynti
  3. Aineisto-ohjeet

Aineisto-ohjeet

 

Mainostila on varattava aina ennen aineiston lähettämistä myyntineuvottelijoilta.

Aineistojen toimitus

Sähköposti ks.ilmoitukset@kainuunsanomat.fi
Linjasiirto FirstClass-palvelimelle
Kirjautuminen Kärkimedian aineistonsiirtojärjestelmään http://kmfc.sanoma.fi/login
Valmiit aineistot painettuun lehteen

Tiedostomuoto
Valmis aineisto voidaan muodostaa yleisimmin käytetyillä ammattimaisilla taitto- ja grafiikkaohjelmilla.
Painovalmis PDF, versio 1.4 (Acrobat 5), ei saa sisältää väriprofiileja. Suora linkki Acrobat Distillerin job options -tiedostoon: Acrobat Distillerin job options
Kirjasimet
Fontit on sisällytettävä PDF-tiedostoon.
Vältä teksteissä bittikarttamuotoa ja jätä tekstit konvertoimatta, jotta teksti on tarkkaa myös näköislehdessä.
Värit ja kuvat
Kuvaresoluutio: 220 ppi
Värin maksimipeitto: 240 %
Toistuva sävyala: 3–90 %
Värit: Prosessiväreinä (CMYK)
Väriprofiili (CMYK): ISOnewspaper26v4

Huomioita
Ota huomioon sanomalehden mahdolliset pienet kohdistusheitot värien käytössä.
Vältä nega-teksteissä monivärisen pohjan päällä tai monivärisissä teksteissä pientä pistekokoa.
Voit tarkistaa värit PDF-tiedostosta Adobe Acrobatin Output Preview -työkalulla.
Varmista että RGB-työnkulussa värit vastaavat CMYK-väriprofiilia simuloitaessa haluttua lopputulosta.
Varmista että musta teksti on PDF-tiedostossa CMYK-väreissä, K = 100 % ja CMY = 0 %.

Valmistettavat aineistot painettuun lehteen
Valmistettavaksi aineistoksi katsotaan kaikki muut paitsi sanomalehtikelpoiset, painovalmiit PDF-tiedostot. Myös PDF-tiedosto, johon tulee muutoksia tai korjauksia, on valmistettava aineisto.

Mainostekstit on toimitettava MS Word, TXT- tai RTF-muodossa. Mainoksessa käytettävien kuvien ja logojen originaalit toimitetaan JPG-, TIFF- tai EPS-muodossa tai asiakkaan tulee toimittaa tarkat tiedot kuvapankkiosoitteista ja kuvien nimistä. Lisäksi asiakkaan tulee toimittaa mainoksasettelumalli tai käsikirjoitus.

Mainosmoduulien koot ja palstan leveydet

5 palstaa
1 palstaa   47 mm
2 palstaa  99 mm
3 palstaa  150 mm
4 palstaa –
5 palstaa  254 mm

Moduulien korkeudet
365 mm
273 mm
226 mm
180 mm
157 mm
134 mm
111 mm
88 mm
65 mm
42 mm
30,5 mm
19 mm
7,5 mm

Peruutukset

Mediatila voidaan peruuttaa seuraamuksitta varausaikataulujen rajoissa. Kainuun Sanomat veloittaa aikataulun umpeuduttua peruutetuista varauksista 30 % ilmoituksen bruttohinnasta sekä mahdollisen valmistuslisän. Peruutusmaksua laskettaessa noudatetaan varausajankohdasta riippumatta aina julkaisupäivänä voimassaolevia mainoshintoja

Digitaalisten tuotteiden aineisto-ohjeet

Aineistojen toimittaminen
Vastaanotamme vain valmiita internet-käyttöön tarkoitettuja aineistoja (png-, gif-, jpg- tai flash-aineistot ja kolmannen osapuolen tägimateriaali). Aineistojen toimitus sähköpostitse osoitteeseen ks.ilmoitukset@kainuunsanomat.fi. Aineisto voidaan vaihtaa kampanjan aikana kerran veloituksetta.
Mainokset sijoitetaan paikoilleen kampanja-ajan ensimmäisenä päivänä klo 10 mennessä. Lehti ei takaa kampanjan alkavan haluttuna ajankohtana, jos aineistoa ei toimiteta ohjeiden mukaisesti tehtynä, se myöhästyy, on teknisesti toimimaton tai sisällöllisesti arveluttava.
Digitaalisten tuotteiden aineistoasioissa auttaa tarvittaessa

– Saija Utriainen, p. 050 438 2831
– Teemu Moilanen, p. 050 653 43
– Seija Heikkinen, p. 050 572 0217

Kainuunsanomat.fin varaus- ja aineistoaikataulut

* 3 kokonaista arkipäivää ennen kampanjan alkua klo 12.00 mennessä: Png-, gif-, jpg- tai flash-aineistot ja kolmannen osapuolen tägimateriaali.

* 5 kokonaista arkipäivää ennen kampanjan alkua klo 12.00 mennessä: Erikoisratkaisut ja kaikki muut kuin kuvamainosmuodot.

* Vahvistetun mediatilan peruutus tulee tehdä viimeistään 7 vrk ennen kampanjan aloituspäivää. Mikäli peruutus tehdään myöhemmin, veloitetaan 30 % kampanjan nettohinnasta.
Aineistomuodot
Bannerit voidaan toimittaa kuva- (png, gif ja jpg) tai flash-muodossa. Flash-aineistoista tarvitaan myös kuvaversio varmistukseksi. Rich Media-, dhtml- tai muista mainostoteutuksista on sovittava erikseen. Animaatiot ovat sallittuja, tehosteäänet vain klikatessa tai kun hiiri viedään mainoksen päälle (mouse over).

Flash-mainoksia voidaan näyttää vain selaimissa, joissa on uudehko Adobe Macromedia Flash Player (vähintään versio 8). Vanhemmissa versioissa sekä laitteissa, jotka eivät tue flashia (esimerkiksi iPad ja iPhone) näytetään mainoksen varakuva.

Lisäksi tarvitaan URL-osoite, johon mainos linkitetään. Linkin pitää aueta erilliseen ikkunaan.
Mainostajan tulee testata aineisto yleisimmillä selaimilla (esimerkiksi Internet Explorer, Firefox, Chrome, Opera, Safarin yleisimmät versiot). Linkkiä ei saa upottaa flashbannerin sisälle. Linkissä tulisi välttää ääkkösten ja muiden erikoismerkkien käyttöä, koska enkoodaus ei välttämättä toimi oikein, kun mainos ajetaan useamman järjestelmän läpi.

Kuva-aineistot (GIF, JPG ja PNG)
Verkossa käytetään RGB-värejä (kaikki selaimet eivät osaa lukea CMYK-värejä).

Flash-aineistot (SWF)

Linkkinapin (clickTAG) toiminto Flash-sovelluksessa on oltava standardin mukainen (AS2):
on(release){
getURL(_root.clickTAG, ”_blank”);
}

Jos banneriin tulee useampia linkityksiä, ne nimetään: clickTAG, clickTAG2 jne. Jokaiselle clickTAGille tulee toimittaa oma URL.

Kainuunsanomat.fin erikoismainosmuotojen lisätiedot

Tapetti
– Tapetti on sivun taustakuva.
– Tapetti voidaan toteuttaa joko kopioimalla toistuvaa kuvaa (toistuu x- ja y-koordinaateissa), tai yhtenä suurena kuvana.
– Tiedostomuodot: jpg , png tai gif (ei animoitu).
– Kilotavuraja 20 kt (pieni, toistettava kuva) tai 100 kt (yksi suuri kuva) .
– Tapetti ei ole klikattava.
– Tapetin toteutuksen tulee olla rauhallinen. Lehdellä on oikeus pyytää korjauksia toteutukseen.
– Verkkopalvelun sisällön leveys on 1000 px. Tapetille jää tilaa sisällön molemmin puolin. Se kuinka paljon tapettia näkyy, riippuu kävijän näytön leveydestä.

Dynaaminen tapetti
– Tapetti keskitetään sivulle. Lehden sisältöosan leveys on 1000px.

– Tapettia on mahdollista jatkaa taustavärillä, ilmoita hex-koodi aineistotoimituksen yhteydessä (esim. #ffffff). Emme suosittele jättämään valkoista aluetta tapetin keskelle. Jpg- tai flash-formaateissa se ei juurikaan pienennä tiedoston kokoa.

– Mainoksen ydinviesti tai kehote tulee sijoittaa panoraman/paraatipaikan yhteyteen. Ydinviestiä tukeva viesti kannattaa sijoittaa tapettiin lähelle sisällön reunaa, sillä pienemmillä näyttöresoluutioilla osa tapetista saattaa jäädä piiloon. Se, kuinka paljon tapettia näkyy, riippuu kävijän näytön leveydestä. Jos kävijällä on kovin pieni näyttö, niin tapetti ei välttämättä näy lainkaan tai näkyy vain osittain. Tästä syystä tapetissa kannattaa suosia jotain toistuvaa kuvaa, jonka ymmärrettävyys ei kärsi erilaisista näyttöjen leveyksistä.

Tarranurkka
– Tarranurkka sijoittuu sivuston vasempaan alanurkkaan ja pysyy paikallaan, vaikka sivua vieritetään alaspäin.
– Tarranurkkaan tulee sulje-nappi mainonnanhallinnasta, joten sitä ei saa olla aineistossa.

Tikkeri
-Tikkeri on selainikkunan alalaidassa oleva nauhamainen mainosmuoto, joka pysyy paikallaan sivua selailtaessa.
– Toteutuksessa on otettava huomioon, että kapeilla näytöillä osa tikkeristä jää piiloon. Ydinviestit kannattaa sijoittaa mainosalueelle vasempaan reunaan ja täyttää taustavärillä loput tikkeristä. Myös symmetrisyys toimii hyvin.
– Erillistä Sulje-nappia ei tarvita.

Avaussivunhallinta
– Avaussivunhallinta aukeaa omalle sivulleen tullen ikään kuin kohdesivun tilalle 10-15 sekunnin ajaksi.
– Kolmannen osapuolen seurantaa varten toimitettava: seurantapikseli ja -osoite.
– Avaussivun hallintaan lisätään toistorajoite (toisto 1-2 kertaa / viikko). Erillistä toistokoodia ei tarvitse toimittaa.
– Mainos on hyvin näkyvällä paikalla ja siksi on tärkeää, että toteutus on hillitty ja toimii luotettavasti.

Liitekulma

– Liitekulman aineistomuodot gif, png ja flash.
– Aineiston tulee olla kolmion muotoinen ja läpinäkyvä.
– Flash-aineistosta tarvitaan back up –kuva (läpinäkyvä gif tai png).

– ePaperin tuotanto liitekulmaan: Mikäli liitekulmasta aukeava ePaperi valmistetaan lehdessä, tulee liitteen aineisto toimittaa pdf-muotoisena (painovalmis aineisto) viimeistään 1 työpäivä ennen kampanjan alkua osoitteeseen nettilehdet@ahaavalmistus.fi.

– Aineisto muokataan ePaperi-muotoon, tallennetaan palvelimelle ja toimitetaan linkki verkkopalvelua varten.

– Sähköpostiin lisäksi seuraavat tiedot: liitteen sivulukumäärä, kuinka kauan liitteen tulee olla selailtavissa netissä (aloitus- ja lopetuspäivät), yhteyshenkilön yhteystiedot (sähköposti, puh.nro)

Mobiilin mainosaineistot

Mobiilimainoksiin saadaan linkki, click-to-call, click-to-SMS, click-to-appstore, Store Locator, FB, Twitter tai Google+ Like nappi.

Aineistot voidaan toimittaa png-, jpg-, gif- tai A-gif-muodossa.

Mobiilimainoksista toimitetaan kaksi eri kokoa. Isompi koko (paraatimainoksissa 600 x 600 px ja panoramoissa 600 x 300 px) tarvitaan jotta mainos olisi hyvälaatuinen myös retinanäyttöisillä laitteilla.

Mainoskoot ovat IAB:n standardien mukaiset.

Digilehden mainosaineistot

Kokosivu
768 x 960 px,
ja 960 x 768
200 kt

Artikkelisivu
390 x 180 px,
50 kt
– Tiedostomuoto staattinen png, jpg tai gif. Myös html5-aineistot mahdollisia, mutta niistä sovittava erikseen. Lisätiedot mainonnanhallinnasta ks.ilmoitukset@kainuunsanomat.fi.
– Kokosivun mainos: 768 x 960px, maks. 200 kt. Aineisto toimitetaan myös koossa 960 x 768 px. Tällä varmistetaan, ettei mainos leikkaannu tablettia vaakasuuntaan käännettäessä.
– Artikkelisivun mainos: 390 x 180 px, 50 kt

Mainoksissa voi olla URL, jota klikkaamalla lukija pääsee mainostajan sivulle.
Mainokset skaalataan eri laitteille sopiviksi. Kokosivun mainos tulee näkyviin noin joka kuudennella pyyhkäisyllä. Artikkelisivun mainos tulee näkyviin lukijan klikatessa yksittäisen uutisen tekstinäkymän auki.