REFRRER:path /

Kiinnostava Kainuu

Kainuu kiinnostaa asuinpaikkana, työssäkäyntialueena tai opiskeluympäristönä lähes puolta miljoonaa suomalaista.

Suomalaisten mielikuvat Kainuusta ovat häkellyttävän myönteisiä. Taloustutkimuksen Kainuun liitolle tekemä mielikuvatutkimus antaa myös ruusuisen kuvan Kainuun houkuttavuudesta mahdollisena asuinpaikkana tai lomapaikkana.

Tutkimuksen mukaan Kainuu kiinnostaa asuinpaikkana, työssäkäyntialueena tai opiskeluympäristönä lähes puolta miljoonaa suomalaista.

Ristiriita on suuri, kun tiedetään, että Kainuu on kuitenkin vuosikymmeniä kärsinyt suhteellisesti maan suurimmasta muuttotappiosta.

Kiinnostus tulla muualta

Kainuuseen on konkreettisesti sidoksissa mahdollisuuksiin saada työ- tai opiskelupaikka. Nykyisin Kainuussa on jo pulaa monien alojen ammattilaisista.

Vastoin tutkimuksen antamaa mielikuvaa työttömyys on painunut vuosikymmeniin alhaisimmalle tasolle ja luonteeltaan valtaosin rakenteellista. Ikääntyvien työttömien koulutus, kokemus ja valmius avoimiin työtehtäviin eivät enää useinkaan ole kohdallaan vaan tarvitaan uutta työvoimaa muualta Suomesta tai ulkomailta.

Niinpä Kainuuseen yritetäänkin hankkia uusia työntekijöitä rekrytointikampanjoilla. Tuore Kainuu-tutkimus lupailee, etteivät nämä yritykset ehkä jää turhiksi.

Tulijoille täytyy kuitenkin olla työn lisäksi tarjolla edullisia ja viihtyisiä asuntoja ja kiinnostavia harrastusmahdollisuuksia.

Luonnossa ja vesillä liikkuville asukkaille ja matkailijoille Kainuu voi tarjota paljon. Joka on tutustunut ruuhkaiseen veneilyyn Saimaalla, Päijänteellä ja Saaristomerellä, ymmärtää millaiset mahdollisuudet Oulujärvi voisi tarjota.

Paras tapa tehdä Kainuuta ja sen mahdollisuuksia laajalti tunnetuksi on matkailun vahvistaminen. Mitä useampi Kainuussa käy ja saa haluamaansa laadukasta palvelua, sitä myönteisemmäksi mmielikuva muuttuu.

Matkailu Kainuussa näyttää tutkimuksen mukaan kiinnostavan liki kolmea miljoonaa suomalaista. Potentiaali matkailun lisäämiseen on suuri ja sen hyödyntäminen vaatii tehokasta markkinointia mutta myös investointeja matkailukohteisiin, joihin tulijat voivat tulla viihtymään.

Vuokatti on jo ilmiselvästi lyönyt läpi suomalaisten mielissä ja Hossakin on kuluneen vuoden aikana tehnyt vahvasti itseään tunnetuksi. Vielä on kuitenkin paljon tehtävää muiden kohteiden markkinoinnissa.

Pitkät etäisyydet on suomalaisten mielestä pahimpia esteitä Kainuuseen tulolle. Liikenneyhteyksissä ja vaikkapa teiden kunnossa on parantamisen varaa, koska ajomatka on vain harvoille sopivan mittainen.

Kajaanin lentoaseman säilyttäminen ja kehittäminen on aivan välttämätöntä. Ajatus ristiä asema Bearportiksi on kansainvälisestikin innostava..

Suomalaisista jopa liki 40 prosenttia houkuttaa Kainuu vähintäänkin melko paljon vapaa-ajan asunnon sijaintipaikkana. Luku on ällistyttävän suuri. Jos edes pieni osa noista suomalaisista toteuttaisi ajatuksen, Kainuun kaavoitetut ranta-alueet eivät riittäisi lomamökeille.

Jos kysyntä on aitoa, siihen pitää valmistautua. ”Ei oota” ei kannata myydä.

Paras tapa tehdä

Kainuuta tunnetuksi on

matkailun vahvistaminen.

Mitä useampi saa

laadukasta palvelua,

sitä myönteisemmäksi

mielikuva muuttuu.

Kommentit

Näytä 10 20 30 40 50 kommenttia sivulla

Jätä kommentti