REFRRER:path /
Timo Kyllonen
Jouko Määttä (vas) ja Markku Pääkkönen Kalevi Määttä Oy:stä sekä Mikko Heikkinen Metsähallituksesta arvioivat, että superkantavan telaston ansiosta turvemaan pinta pysyy yllättävänkin hyvässä kunnossa jopa ajourilla, jolla ajetaan useita kertoja. Ajokoneen alla on edessä kaivinkoneen telalaput ja takana (kuvassa) puskutraktorin telalaput.

Superkantavalla telastolla turvemaille

Kuhmolaisen FinnRaiva Oy:n kehitystyö metsäkoneiden telastojen kantavuuden parantamiseksi on käytännön testivaiheessa.

Metsäkoneiden on pärjättävä tulevaisuudessa yhä useammin turveperäisillä pehmeillä alustoilla, minkä vuoksi alan urakoitsijoilla sekä laitevalmistajilla on painetta kehittää ja ottaa käyttöön uudenlaista korjuukalustoa. Yrittäjä Jouko Määttä Kalevi Määttä oy:stä sanoo, että niin sanotut superkantavat telastot mahdollistavat motojen ja ajokoneiden liikkumisen pehmeillä alustoille kesällä, mutta jatkavat korjuukautta myös kevään viimeisillä lumilla.