Ainakin 25 uutta tartuntaa maanantaina ja tiistaina – Kajaanin rajoituspäätökset keskiviikkona, sisäliikuntapaikat ehkä kiinni
Julkaistu: 31.8.2021 klo 21:26Pandemiapäällikkl: "Rokotuksia jarruttavat eivät oikeasti ymmärrä, minkä kanssa tässä ollaan tekemisissä".
Kajaanin koronatilanne jatkuu vaikeana. Pandemiapäällikkö Olli-Pekka Koukkarin mukaan Kainuussa todettiin maanantaina ja tiistaina ainakin 25 uutta koronatartuntaa, joista valtaosa jo aiemmin karanteenissa olleilla henkilöillä.
– Tämä päivä on vielä kesken eli määrä voi vielä nousta, Koukkari kertoi tiistaina iltapäivällä ennen kello viittä.
Kun testejä tehdään ympäri vuorokauden, keskiviikkoaamuna tiedetään tiistain saldo.
– Voi sanoa, että kahden viime viikon aikana yli 200, niin se on ehkä se oikea tieto.
Tartunnoista pääosa oli Kajaanissa. Uusia karanteeneja on määrätty noin 50. Attendon hoitokoti Helmessä 13 positiivisen näytteen antaneen lisäksi karanteeniin on määrätty kahdeksan asukasta.
–Tilanne on rajoitettu ja hallinnassa, Mutta korostaa, että opputulemaa ei toki ole vielä nähty.
Koukkarin mukaan Kainuussa on sairaalahoidossa alle viisi ihmistä.
Käytettävissä oleviin potilaspaikkoihin korona ei ole hänen mukaansa koko aikana vaikuttanut.
– Mutta nämä karanteenit ja eristykset sitovat henkilökuntaa. Kun pienet lapset ovat karanteenissa, ei heitä voi yksinään jättää. Tämä halvaantuu tämä homma. Ei tässä ole päätä eikä häntää.
Koukkari toivoo , että viimeistään nyt Kainuussakin ymmärretään, että olennaista on saada väestölle kattava suoja rokotteen avulla.
– Virusmuunnokset, keskeneräinen rokotusohjelma sekä lisääntyneet ihmisten kontaktit ja selkeä väsyminen ohjeiden noudattamiseen vaikuttavat yhdessä vaikeaan tilanteeseemme. Olemme yhä takakaarteessa ja joudumme työskentelemään pandemian seurausten kanssa vielä pitkään.
Hän on kiukuissaan siitä, että Kainuussakin levitetään rokotusten vastaista mielialaa. Kun Koukkari totesi maanantain (30.8.) Kainuun Sanomissa , että kahteen kertaan rokotetut vanhukset ovat joissain tapauksissa saaneet tartunnan rokottamattomalta ihmiseltä, se herätti somessa kiivaan keskustelun.
Koukkari vahvisti tiistaina seisovansa tiukasti sanomansa takana.
– Minulla ei ole mitään syytä totuutta vääristellä. Tämä on fakta, joka pitää paikkansa. Mutta tämä porukka, joka rokotuksia jarruttaa, on täysin edesvastuutonta ja muodostaa tälle kansakunnalle, isänmaallemme sekä kansanterveydelle taloudellisen taakan.
– He eivät ymmärrä ollenkaan, minkä kanssa tässä ollaan tekemisissä.
– Meillä ei ole yhtään varmistettua tapausta, jossa rokotettu olisi levittänyt tautia merkittävästi eteenpäin, Koukkari sanoo ja toteaa, että levittäjät ovat rokottamattomia.
Tartuntoja todetaan tällä hetkellä erityisesti nuorilla ja alle 40-vuotiailla rokottamattomilla kainuulaiseen kantaväestöön kuuluvilla.
Koronaviruksen ilmaantuvuusluku Kainuussa on nyt 295,8. Kajaanissa luku oli maanantaina noin 400.
Kainuun koronakoordinaatioryhmä totesi maanantai-iltana Kajaanin olevan epidemian leviämisvaiheessa. Yksittäisen kunnan tapauksessa rajoituksista päättää Kainuun soten yhtymähallitus, joka kokoontuu keskiviikkona.
Yhtymähallitukselle esitetään tartuntatautilain mukaisesti yleisölle avoimien tilojen lähikontaktien rajoittamista (ns. turvavälipäätös) sekä yleisö- ja tapahtumatilojen väliaikaista sulkemista. Rajoitukset koskisivat muun muassa tiettyjä ryhmäliikunta- ja ryhmäharrastustiloja, kuntosaleja, uimahallia ja kauppakeskusten oleskelutiloja.
– Kaikkea, missä hiki tai sylki lentää, Koukkari kuvaa.
Hänen mukaansa ne tartuntalain pykälät, joiden mukaan rajoituksia tehdään, täyttyvät kirkkaasti, mutta hän ei ryhdy ennakoimaan yhtymähallituksen päätöstä.
Mahdollisista ravintolarajoituksista ei tehdä paikallisia päätöksiä, vaan niistä vastaa Valtioneuvosto.
Edit. klo 21.20. Juttua jatkettu Koukkarin haastattelulla.
Suositukset
Aiemmista suosituksista voimassa ovat edelleen:
Kasvomaskin käyttö kaikissa tilanteissa, missä turvavälejä ei voida taata.
Turvavälien varmistaminen kaikissa oman perheen ulkopuolisissa kontakteissa. Lisäksi turvavälien mitoittamisessa tulee huomioida kontaktin luonne.
Hyvästä käsihygieniasta huolehtiminen
Tapahtumiin, tilaisuuksiin ja kontakteihin osallistuminen vain terveenä
12 vuotta täyttäneiden molempien koronarokoteannosten ottaminen viivytyksettä
Yleinen etätyösuositus, ei etäopetussuositusta.
Yksityistilaisuuksissa vahvasti suositus lähikontaktien välttämisestä ja tartuntoja ehkäisevistä hygieniakäytännöistä. Juhlat suositellaan järjestämään ensisijassa ulkona.
Kommentit
Jätä kommenttiMumma
2.9.2021 21:26
Kuolleisuus tähän tautiin on kuitenkin prosenteissa laskettuna vähäinen. Kun kuuntelee uutisia ja pelottelua, voisi luulla että tähän kuolee vähintään puolet. Mikäs onkaan sairaaloiden tilanne nyt, potilaita teholla? entäs se kuolleiden keski-ikä? Kannattaa lukea uutisia muistakin lähteistä mm. Israelin tilanteesta. Siellä teholla ja sairaalassa suurinosa tuplarokotettuja. Mitenkäs se selitetään? Niin ja jos rokotteet tehosivat 3. rokotusta ei tarvittaisi. Miksi Japani keskeytti Moderna rokotteiden antamisen? Miksi THL Rokotetutkimuksia rahoittaa mm. kyseiset rokotevalmistajat? Mitäs mieltä Marin oli rokotteista jokunen vuosi takaperin? Itselläni on kaksi rokotetta, mutta kadun jo niiden ottamista. Kolmatta, neljättä jne ei tule. Ihan hulluksi mennyt tämä maailma ja toisten kyttääminen ja syyttely. Ollaanpa sitä nyt niin suvaitsevaisia taas-arvon ja perusoikeuksien kannattajia, kun toisia haukutaan heidän omista päätöksistään, siis ottaako rokotteen vai ei?
Vapaampi tai vähemmän vapaampi elämä, siinä valitkaa
2.9.2021 17:24
Rokotepassit tosiaan käyttöön ja tiukkalinja. Alkaa rokotteetkin kiinnostamaan kun on porttikielto jokapaikkaan ilman rokotustodistusta.
3.-luokkalaisen äiti
2.9.2021 16:50
Käsittämätöntä, että koronaviruksen pääasiallista leviämistapaa: aerosoleja, ei vieläkään myönnetä. Puhutaan vain hiestä ja räästä, vaikka korona leviää hengittämällä samaa ilmaa. Miksi ei vaadita maskeja kaikkiin julkisiin tiloihin?
Nyt Kainuun alakoululaisten ilmaantuvuus on jo yli 1000/14vrk, eli vähintään kolminkertainen muuhun väestöön nähden. Miksi ei tunnusteta, että korona leviää kouluista, ja koululaiset on jätetty ilman minkäänlaista suojaa? Heille ei ole rokotteita edes olemassa, yksinkertaisistakaan keinoista kuten maskeista tai koulujen ilmanvaihdosta ei ole ollut edes puhetta. Lapset levittävät koronan tehokkaasti perheisiin, ja siitä vanhemmat sitten eteenpäin työpaikoillaan.
Lisäksi syyllistetään rokottamattomia, vaikka Kainuuseen ei saatu koko kesänä rokotteen rokotetta, eikä rokote edes estä saamasta tartuntoja tai levittämästä koronaa eteenpäin. Rokottamattomat eivät ole muille sen suurempi riski, jos käyttävät maskeja.
FFP2-maskit estävät tutkimusten mukaan kaikki tartunnat terveydenhoidossa – niiden käyttö ei ole rakettitiedettä. Miksi ei vaadita maakuntaan maskipakkoa pikkulapsista lähtien myös kouluihin ja päiväkoteihin, niin päästäisiin koko vaivasta.
Kannattaa kysyä
2.9.2021 21:14
3.-luokkalaisen äiti
Oletko kysynyt Päivi Rissaselta tai oman koulun rehtorilta, mitä he ovat sanoneet? Kuinka iso lapsesi koulu on?
Yritä löytää taho, jonka alaisuuteen kuuluu kajaanin sivistystoimiala. Heillä on viime kädessä vastuu ja heille voi tehdä pyynnön selvittää, onko koulusi /sivistystoimi toiminut oikein.
Oletteko saaneet koulun puolelta riittävästi tietoa kuinka toimia? Miten lapsesi opettaja suhtautuu tähän tilanteeseen?
Vali vali vali
2.9.2021 20:44
Nythän on ollut mahdollista käydä ilman ajanvaraustakin rokotuksilla. Sinne vain niin ei tarvitse narista.
Ameriikan Hannes
2.9.2021 12:40
Tämä on kuin sotatila. Osa keikkuu ulkosalla vaikka ilmahälytys on annettu ja käsky tai nykykielellä toive pommisuojaan menosta. Muutamat vaan venkuloivat että eihän mitään ole näkyvissä eikä kuulu surina. Mutta sitten kun tupsahtaa kohdalle niin parku ja valitus on kova.
Ei enää hyssyttelyjä
1.9.2021 17:38
Rokote pakolliseksi tai linnaan eristysselliin kunnes mieli muuttuu järjellisempään suuntaan. Kenenkään velvollisuus ei ole sairastua näiden idioottien vuoksi, joilla ei ole haluakaan itse tehdä mitään että tuo pandemian sais jo päätökseen.
mrr
2.9.2021 0:35
Jaahas,nappaseeko suu juottoloiden sulkemisen pelossa?
Juntunen
1.9.2021 16:40
Koronan ”hoito” vaatii kovaa propagandakoneistoa että viimeisetkin terveet saadaan sairaiden kirjoihin piikitettyä. Rokitepassi ei takaa terveyttä, mutta osoittaa yksilön yhteiskuntakelpoisuuden, nöyryyden esivaltaa kohtaan. Muuta tekoa ei sillä todellisuutta vasten peilaten ole.
Koukkari ja muut ”asiantuntijat” eivät ilmeisesti seuraa mitä maailmalla tapahtuu korkean rokotekattavuuden maissa, vaan sortuvat valitettavasti syyllistämään terveitä ihmisiä, jopa lapsia.
Tämä valittu tie, eli ihmisten johtaminen pelkoon perustuvalla propagandalla johtaa yhtä varmaan yhteiskunnalliseen tuhoon kuin mitä muinainen Neuvostoliiton 44. Div. koki talvella 39-40 paraatimarssillaan länteen.
Totuuden tiedostaminen on tie vapauteen. Ei pelko.
Vaaralainen
1.9.2021 18:37
Kaikenlaisia tietämättömiä ja ymmärtämättömiä sitä kirjoittamaan pääsee. Tosiasioita ei pysty muuttamaan eikä kyse ole mistään propagandasta. Tällaisten tollojen vuoksi me nyt pulassa olemme.
Hande
1.9.2021 15:20
Se on kovapäistä, tämä kainuun katajainen kansa. Siihen järkipuhe auta. Ite kannattaa tehdä kaikki virheet.
Edesvastuuttomat kuriin
1.9.2021 21:53
Niin näyttää olevan. Kuin ikuiset uhmaikäiset kakarat.
Eipä ole uutta
1.9.2021 14:29
No olihan Talvisodankin aikaan ”sabotaasia”, en tiedä oliko Kainuussa, mutta ”rintamajunia” räjäyttivät. Tämä nyt kuuluu samaan sarjaaan.
sisäkissa
1.9.2021 14:20
Hei ”juuri näin” ja ”Miksi?”
Kirjoitin, että olen itse kahdesti rokotettu. Eli aivan ilmeisesti en ole rokotteen vastustaja, koska sen olen itsekin hankkinut, eikö?
En puhu rokotteita vastaan, vaan siitä, että deltavariantti – ja ilmeisesti myös muut, tulevassa olevat – ovat niin paljon tarttuvampia, että tauti voi levitä myös rokotettuihin ja rokotettujen kautta. Rokote on suoja, joka tähän asti on osoittautunut suojaavan saajaansa joka tapauksessa rajulta tartunnalta, eli tauti ilmenee sitten lievänä, eikä ole suurta vaaraa joutua teho-osastolle ja saada pysyviä vaurioita.
Puhun sen puolesta, että rokotukset hankitaan ja sen LISÄKSI pidetään kiinni turvatoimista.
Tärkeää on myös vastustuskyky, eli esim. riittävä D-vitamiinitaso.
Kycy
1.9.2021 13:09
Olisiko peiliin katsomisen paikka? Mitä enemmän rokottamattomia syyllistetään, sitä vähemmän he tulevat rokotteita ottamaan. Tällainen yhden miehen räyhääminen on todella junttimaista touhua, ihan saman toistoa kuin aikoinaan influenssarokotteen kanssa. Mikä huvittavinta, terveydenhuollon henkilöstö itse ei halua näitä rokotuksia ottaa, kun näkevät sivuvaikutusten haitat työssään.
Anna mun kaikki kestää
1.9.2021 13:56
Ja mikä vielä pahempaa, kohta rokottamaton, oireinen henkilö ei uskalla edes testeihin mennä kun pelkää mitä sieltä tulee.
Uhkailu, rähjääminen ja yhden ihmisryhmän syyttely ei kuulu julkisen terveydenhuollon toimintaperiaatteisiin.
ppp
1.9.2021 13:55
Oletpa,Kycy,ihan ihan viimeisen päälle oikeassa!Tämäkin rokotusholhoaminen saisi jo loppua.Ennemminkin kannattaisi miettiä viruksen leviämistä rokotettujen toimesta.
Juha
1.9.2021 12:27
Syyllistetään ja syytäkin on. Meillä on tärkeät perhejuhlat siirretty jo useita kertoja typerien rokotusvastaisten ja jäljitystä vältelleiden takia. Samaan aikaan opettajaihminen kertoo, ettei aio ottaa rokotetta siksi koska häntä ärsyttää syyllistäminen. Minua ärsyttää ihan hemmetisti se, että joudumme jatkuvasti siirtämään juhlia tuollaisten idioottien takia.
Rokote vastarannan kiiskit vastuuseen
1.9.2021 17:32
Nämä rokottamattomat taudinlevittäjät täytyisi laittaa maksumiehiksi noihin sairauskustannuksiin.
..
1.9.2021 15:06
Sinun juhlasi, juu ihan tosi tärkeää. Minun yliherkkyys monille normi jokakodin kemikaaleille. Ruokien lisäaineet tarkkaan syynättävä. Minä minä ja sinä sinä. Nostetaan malja meille egoisteille.
Rokotepassit käyttöön
1.9.2021 13:46
Juuri näin, rokottamattomien ja vähättelijöiden vuoksi kaikki (myös me rokotetut) joudumme kärsimään pitkittyvistä rajoituksista. Kaikki tuki Koukkarille, totta joka sana!
Gloo
1.9.2021 12:03
Ei taida Koukkari lukea ulkomaan uutisia lainkaan tai sitten on niin syvällä rokoteagitoinnissa, ettei edes huomaa ympärillä olevaa muuta maailmaa. Maissa, joissa yli 90% on rokotettuja, tauti leviää aivan samalla tavalla kuin Suomessa ja Kainuussa.
Nyt valoja päälle.
nähty on
2.9.2021 0:32
Kannattaahan sitä piikkiä kehua ja mainostaa.Taitaa olla hyötyä vain lääketehtaille ja piikkityrkyttäjille konferenssimatkojen /bonusten muodossa.
Syyllistetty
1.9.2021 9:55
2 vuotta rokottamattomana oltu,suositusten mukaan toimittu.Aikaa ei saatu silloin kuin yritimme varata.Olemme yrittäneet tutkia rokotuksen mahdollisista haittavaikutuksista ja olemme löytäneet vain ristiriitaista tietoa.Riskiryhmään kuuluvana haluaisin kyllä rokotteen,mutta sikainfluenssasta tapahtunut seuraus kummittelee lähipiirissä.
Lääketieteen ammattilaisiin kysren alaistan luottamuksen kun silmät kiiluen tyrkyttävät rokotetta.Ei rokotettu ole välttämättä turvassa.Se ei estä itse sairautta vaan voi mahdollisesti lieventää sitä.
Surullista että rokottamattomia syyllistetään tällä hetkellä koronan levittämisestä vaikka rokotettu voi tartuttaa yhtälailla.Entäs jos rokottamattomat syyllistäisi samalla tavalla rokotettuja.Esimerkkinä voimme käyttää hoivakotia jossa on asukkaat ja henkilökunta sairastunut,vaikka rokotwttuja varmasti ovat.
Toinen syyllistetty
1.9.2021 15:01
Kiitos syyllistetty, samoilla eväillä mennään. Normaalia elämää. Ei kaikille kaikki sovi ja annettava elää kaikkien. Ilolla kuitenkin eteen päin.
näytä mulle yksinkertaistus, näytän sulle maallikon
1.9.2021 14:35
”vaikka rokotettu voi tartuttaa yhtälailla”
Täälläpä asiantuntijako puhuu, muuttei perustele.
Ja Koukkari on sitten väärässä?
Luulenpa, että luotan enempi Koukkariin kuin maallikkoon.
Rokotemyönteinen
1.9.2021 9:47
Minusta tämä öykkäröinti ja syyllistäminen tuntuvat pahalta ja epäreilulta. Olisin halunnut ottaa rokotteen heti kesän alussa, kun oma vuoroni tuli, mutta eihän sitä saanut kuin vasta elokuussa rokotteiden vähyyden vuoksi. Toisen piikin vuoro on vasta marraskuussa, joten aika pitkä aika vielä odotella. Siksi toivon myös solidaarisuutta meitä heikommassa suojassa olevia – ja erityisesti lapsia ja nuoria kohtaan, heidänkin rokotukset ovat vasta alkaneet – ja eiväthän kaikki edes rokotetta voi terveydellisistä syistä ottaa. Eikö sitä rokotusväliä nyt voisi lyhentää 12 viikosta, jos kerran rokotteita nyt on liiaksi asti?
Samaa mieltä Koukkarin kanssa!
1.9.2021 9:05
”Minusta on täysin käsittämätöntä, että voidaan pitää maata ja maapalloa vankina ja samaan aikaan keskustella siitä, onko rokotetta pakko ottaa. Ei tässä helvetti soikoon ole mitään järkeä”, Koukkari avautuu suorasanaisesti.
”Kahteen kertaan rokotetuilla pitäisi olla harrastuksissa, ryhmäliikunnassa ja muussa ei-lakisääteissä toiminnassa vapaa kortti kulkea ja harrastaa. En kohdistaisi heihin minkäänlaisia rajoituksia”, pandemiapäällikkö jatkaa.”
Rauhottukaa ja lopettakaa huutaminen
1.9.2021 7:55
Niin se tuo mieli muuttuu. Ensin ollaan edelläkävijöitä, kun ei laitetakaan kokonaista koululuokkaa karanteeniin tai etäkouluun ja seuraavalla viikolla ihmetellään kun tartunnat vaan lisääntyy.
Rokotus ei estä tartuntaa. Ei ole näyttöä, että kahdesti rokotettu tartuttaisi niin paljoa, kuin rokottamaton, mutta ei näyttöä myöskään toisinpäin.
Nyt kun on todettu, että kaksi rokotetta ei suojaa tartunnalta, aletaan puhumaan kolmannesta rokotteesta. Samaan aikaan tauti muuttuu ja tulee uusia variantteja koko ajan. Ehkä kolmaskaan rokote ei riitä. Rokote, josta ei ole pitkän ajan näyttöä miten se toimii ja mihin se vaikuttaa.
Ensin sanotaan, ettei tauti tartu lapsiin. Sitten lapset sairastavatkin sen lievänä. Sitten yhtäkkiä pitääkin ottaa rokote väkipakolla, että suojaat mummua joka on ottanut jo 17 kertaa rokotteen ja saa silti tartunnan, koska on hoitokodissa. Yllättääkö tämän humppaamisen jälkeen, että nuoret ei halua rokotetta ottaa? Nuoret kantavat tulevaisuudessa tämän shown seuraamukset.
Ei etäkoulu tai ravintoloiden tai uimahallien sulkeminen mitään auta. Hetkeksi tilanne taas rauhottuu, kunnes uusi aalto tulee. Jatketaan elämää kuten ennenkin. Se kuolee joka kuolee, olipa rokotettu tai ei. Se on luonnonvalinta kelle tauti vakavana tulee.
Ja kyllä, minulla on lapsi (joka on niin pieni, ettei saa vielä rokotetta, enkä tiedä tuleeko koskaan saamaan) ja minä itse olen rokotteen ottanut, toiseen rokotteeseen aika varattu.
Älkää ihmiset unohtako, että juuri sinun mielipiteesi ei välttämättä ole ainoa. Jokainen käsittelee tällaiset asiat tavallaan. Jokainen päättää itse haluaako rokotteen vai ei. Ei sitä rokotetta pakottamalla oteta, jos siihen ei ole omaa tahtoa.
3223432r23
1.9.2021 1:29
Se on totta että rokottomattomien keskuudessa viruskorona leviää ja kaikki ne jotka on kuulleet asioita siitä on ihan huuhaata! rokottomattomat ovat ne koronaviruksen levittäjiä! hankkikaa hyvät ihmiset se rokoto tai pysykää kotonanne omissa oloissaan jos ei kelpaa rokotteen ottaminen
Huonosti on hoidettu tilannetta Suomessa
1.9.2021 10:30
Israelissa on menossa koronarokotuksissa jo kolmannen rokotteen antaminen. Ja siitä huolimatta koronaluvut on siellä kasvussa. Joten ei näköjään tuo rokottaminen ole ollut esteenä koronan leviämiselle.
Kainuun kasvaneet koronaluvut on seurausta Marinin hallituksen huonosta toiminnasta.
Saatte syyttää itseännekin
31.8.2021 23:41
Tässä se nähdään kun on päättäjät vähätelleet koronaa koko ajan. Näin siinä sitten käy.
Lapsiystävällinen Kajaani???
31.8.2021 23:39
Miksi te jarrutatte etäkoulua? Pitää olla tyhmää porukkaa päättäjissä, keillä on valtaa tähän asiaan.
Kukaan ei ole etäkouluun kuollut! Koronaan voi kuolla.
Mutta mitä voi odottaa päättäjiltä itse rouvashlö vastasi kerran, kun kysyin, että entä jos laps sairastuu ja kuolee, tai äitinä kuolen ja lapset jää ilman äitiä tai isä… Tyly vastaus tuli, että lapset selviää kyllä siitä. On selvinneet ennenkin ja selviää nytkin jos niin kävisi.
Samantyylinen vastaus eräältä herralta kaupungin päättäjissä, kun kysyin kuka ottaa vastuun jos sairastuu tai kuolee koronaan, oli vastaus, että ei kukaan. Miksi heidän pitäisi siitä vastuu ottaa?
Siksi kun te olette niitä päättäjiä, teillä on valtaa. Käyttäkää sitä kerrankin oikein.
Näyttäkää, että teiltäkin löytyy vielä inhimillisyyttä ja empatiaa, ja maalaisjärkeä.
Vai onko todella valta vienyt kaikki tunteet ja järjenhäivän? Te voitte varmasti vaikuttaa etäkouluun siirtymiseen, jos vain haluatte.
sydänhalvaantuneet
1.9.2021 15:13
Juurikin näin. Raha kelpaa mutta vastuu ei maistu. Vaan niin se tuli raja ylipiiparillekin suuressa maailmassa. Vaikka luuli olevansa niin muita ylempänä ettei laki ulotu.
Jäpälä70
31.8.2021 23:22
Jaahas sitä niinku aletaan syyllistämään ,no se koira älähtää mihin kalikka kalahtaa sanotaan nyt vaikka näin.
Vaccinium myrtillus
31.8.2021 22:49
Rokotteessahan annetaan jonkin verran ja hallitusti tautia kehoon. Minua on mietityttänyt se, että tartunnat ovat kimmonneet ylös oikeastaan samoihin aikoihin, kun rokotukset on kunnolla saatu vauhtiin. Eikait vaan ole niin, että rokotteet lisää koronan leviämistä.
En ole erityisen rokotekriittinen. Enkä varsinkaan seuraa kriittisiä sivustoja netistä.
Mutta ympäristöä havainnoin ja teen johtopäätöksiä.
Mielenkiintoista
1.9.2021 10:31
Hyvä kommentti!
Jokaisen pitää tehdä itse omat päätökset, varsinkin omaan terveyteen liittyvissä asioissa.
Pitää olla terveellä tavalla kriittinen jokaisessa asiassa ja seurata ympäristöä, mitä täällä oikeastaan tapahtuu.
Itse olen alkanut kiinnostumaan psygologian kirjallisuuteen ja varsinkin ihmisten joukkokäyttäytymiseen, mistä kaikki alkaa ja mihin tämä päättyy.
Ihmettelijä
1.9.2021 9:57
Tätä olen itsekin miettinyt. Esim. toisella paikkakunnalla asuvalle anopille oli sanottu ensimmäisen piikin jälkeen, että pitää vältellä kontakteja ja käyttää välttämättömissä lähikontakteissa maskia 14 vrk, koska voi rokotettuna tartuttaa muita. Täällä tuntuu, että rokotuksen saatua on lähdetty elämään kuin ellun kanat, unohdettu maskit yms. varotoimet. Onko tämä varoasia unohdettu täällä rokotusten yhteydessä kertoa ja siksi tartunnat päässeet ryöpsähtämään?
??
1.9.2021 9:07
Ei tässä rokotteessa. Mistä te näitä tietojanne oikein revitte?! Ja tulette niitä faktoina esittämään.
Mene ottamaan se rokote, kiitos
1.9.2021 8:46
Havaintosi on väärä.
Rokote ei sisällä elävää taudinaiheuttajaa, et voi saada siitä koronaa.
Anna mun kaikki kestää
31.8.2021 22:16
”Meillä ei ole yhtään varmistettua tapausta, jossa rokotettu olisi levittänyt tautia merkittävästi eteenpäin, Koukkari sanoo ja toteaa, että levittäjät ovat rokottamattomia.”
Mitä ihmettä siellä Attendossa sitten on tapahtunut?
Anna mun kaikki kestää
1.9.2021 13:58
Niin että rokottamaton vierailija on ollut yli 10 vanhuksen kanssa tekemisissä siellä? Siis niinkuin oikeasti?
Uutistenlukija
1.9.2021 7:08
Se oli luettavissa uutisoinnista jo aiemmin: rokottamaton toi viruksen Attendolle. Sitä me emme voi tietää, että kuuluiko hän henkilökuntaan vai oliko vierailija.
Tosilaari
1.9.2021 6:47
Olisiko tullut rokottamattoman vierailijan mukana?
Juuso2019
1.9.2021 1:17
Tuostahan oli just viime viikolla kansainvälinen tutkimus, olikohan Oxfordin Yliopiston ja sen tulos oli, että rokotetut levittää koronaa eteenpäin ihan saman verran kuin rokottamattomatkin. Se ainut ero taisi tulla siitä, että rokotetuilla vähämmän suhteessa sitä tautia mitä levittää.
Noita samanlaisia myyttejä kuin se vuodentakainen, että lapsiin ei koronat tartu eivätkä levitä. Kun katsoo missä tämän syksyn tartunnat niin lapset oikein hyvin edustettuina. Viime PE oli esimerkiksi pks-kouluissa koronatartuntoja raportuituna yhteensä 78:ssa koulussa.
Juuso2019
31.8.2021 22:05
Kukahan niitä rokotuksia jarruttaa ? Kesällä oli 2kk ettei annettu edes piikkiaikoja ja nyt 12 viikon rokotusväliä ei anneta lyhentää vaikka valmistajien rokotusvälisuositus on 3 viikkoa ja sillä mm. Itävalta rokottanut koko ajan. Muualla päin maata antavat sentään muuttaa väliä ja piikin kun 8 viikkoa täynnä.
Jos niitä piikkejä kerta nyt riittää niin jalka pois jarrulta ja antamaan se kakkospiikki kun 3vkoa täynnä ykköspiikistä.
Tilhi
1.9.2021 7:52
3 viikkoa on liian lyhyt aika, yritä lukea artikkeleita. Israelissa rokotettiin 3 viikon välein, ja heillä pettää nyt rokotesuojaus eli vasta-aineiden täytyy kehittyä kauemmin kuin 3 viikkoa.
Anonyymi 48
1.9.2021 4:14
Hörön lörön! Melko pian rokotusten tultua todettiin, että piikkien väli on liian lyhyt ja yhä vielä tutkimustulokset osoittavat 12 vk:n välin olevan paras suoja, vaikka joka puolella yritetään nopeuttaa rokotuksia.
Kesällä oli ongelmia rokotteiden saannissa ja Kainuun pitkään hyvänä pysynyt kausi tartunnoissa sai etelän kaupungit takajaloilleen, joten laahasimme jatkuvasti perässä, kun piikit eivät yltäneet näin pohjoiseen.
Ne henkilöt, jotka maailmalla ovat rokotettu nopeaan tahtiin eli kahden piikin väli ollut lyhyt, ovat saaneet koronan uudelleen. Mitä järkeä sellaisessa on?
Koukkari on aivan oikeassa ja minusta myös heti alusta pitäen on tuntunut, että meillä Suomessa ei saa puhua faktaa, vaan täytyy hyssytellä ettei vaan kukaan pahoita mieltään.
Tuhkarokon saapuminen on oiva esimerkki mitä rokottamattomuus saa aikaiseksi ja niin se on kaikissa tartuntataudeissa. Matkoilta tämä pandemia tänne tuotiin ja nyt rokottamattomat eivät pysy annetuissa ohjeissa, vaan hilluvat kuka mitenkin ja tautia levitetään ihan urakalla.
Sitten ovat nämä somessa ruikuttajat, jotka löytävät syyt aina muista ja tahallaan vääristelijät, jotka ehdoin tahdoin haluavat taudin leviävän. En kyllä ymmärrä miksi!
Annetaan terveydenhoitohenkilökunnalle tilaa toimia, varmistetaan itse ettei tauti leviä ja otetaan rokotus silloin, kun on sen vuoro. Ei pitäisi olla vaikeaa.
Kainuun johtaminen ja maine?
31.8.2021 20:37
Aville ja elylle ei suoranaisesti äänestäjä voi mitään,mutta äänestäessä käytännössä valitaan ”vastuulliset” ehdokkaat muka mm.yhtymään päättämään jne…eivätpä ole uskaltaneet koronaan kantojaan tuoda!?aikamoista hyssyttelyä!
Ihmettelen vaan
31.8.2021 17:16
Miksi ei hoitokoteihin laiteta vierailukieltoa? Vuosi sitten kesällä tilanne ei ollut näin paha ja vierailut hoitokodeissa kiellettiin.
En jaksa enää...
1.9.2021 16:05
Laitetaan vanhukset kuolemaan sa sairastamaan yksin
Laitetaan lapset eristykseen ja kasvaan omilla ehdoilla.
Laitetaan firmat säppiin.
Mennään piiloon.
Ulistaan somessa.
Luuleeko kukaan että tämä loppuu joskus.
Kertokaa mihin tämä loppuu ja milloin?
Tätä on jo vuosia yritetty, ensin yhdellä rokototteela, nyt toisella, ensi vuonna kolmella.
Mikä mättää? Ja mitä tästä jää jälljelle?
Uusi normaali?
sisäkissa
31.8.2021 16:46
Hei,
kirjoittelin asiasta jo melkein kuukausi sitten:
”Totta on, että myös rokotetut voivat tartuttaa virusta. Heillä sanotaan kuitenkin olevan ns. pienempi viruslasti kuin rokottamattomilla. Olen itse kahdesti rokotettu ja
käyttäydyn rokotussuojan saaneena aivan samalla tavoin kuin ennen rokotusta.
En mene paikkoihin, missä on joukkoa tiheästi ja käytän maskia aina, kun olen sisätilassa kodin ulkopuolella. Käytän maskia ulkonakin, jos on ilmeistä, että turvaväli ei toteudu. Lisäksi tietysti pesen ja desinfioin käteni ja pidän huolta turvaväleistä.
Rokotus pääasiallisesti turvaa saajaansa. Muun muassa Israelista ja USA:sta on saatu näyttöä siitä, että korona tarttuu myös rokotettuihin ja että he voivat tartuttaa sitä muihin. USA:n Provincetownissa rekisteröitiin heinäkuun 4:n eli itsenäisyyspäiväjuhlien jälkeen 900 tartuntaa. Tartunnan saaneista 75% oli täydellisesti rokotettuja.
Tällä hetkellä on näyttöä siitä, että rokotetuilla tauti esiintyy lievempänä kuin rokottamattomilla. Rokotus on suoja, mutta ei mikään tulimuuri, joka estää ja korjaa kaiken.”
Nyt tietysti rokotuksesta olisi suuri apu, MUTTA delta-variantti on vahvempi kuin aikaisemmat variantit. Lähtökuopissa odottavat gammat ja lamdat. Ei varmaan ole kuin ajan kysymys, kunnes niitä tulee Suomeenkin.
Eli tilannetta ei pelasta pelkkä rokotus, vaan jatkuva ”jäitä-hattuun” -harkinta ja todelliset toimenpiteet. Maskipakko ja kokoontumisrajoitukset. Vapaa Liikkumisoikeus ja monet muutkin ovat oikeilla linjoilla. Olen myös samaa mieltä siitä, että markkinakadun kieltäminen oli vain silmänlumetta. Kaikki muut pippalot järjestettiin.
Vihje päättäjille: Ravintoloihin ja varsinkin pubeihin, diskoihin jne. pääsy vain negatiivisesti testatuille. Sama pätemään kuntosaleille ja yleisötapahtumiln, varsinkin sisätiloissa.
Myös rokotusväliä voi tihentää. Olen saanut omat Biontech-rokotteeni 6 viikon väliajalla. Mutta, jos rokotteita ei riitä, sitten ilmeisesti venytetään aikataulua…
Uskomatonta oli, että kun kolme viikkoa sitten koettiin koko pandemian ajan korkeimmat tartuntaluvut, ei tule toimia eikä kommenttia päättäjiltä. Hallitus kesälomalla ja presidentiltä en muista kuulleeni mitään. Onko kesäloma niin pyhä, että kansan ”keulakuvat” mieluummmin poseeraavat Instagramissa kuin kokoontuuvat kriisipalaveriin koronan ja kansan vuoksi? Uskomatonta. Tähän ei enää löydä sanoja kuvaamaan, miten välinpitämätöntä toiminta oli. Saa nähdä, mitä jatkossa tulee.
Nyt ei ole oikea aika purkaa turvavälejä ja muita suojatoimenpiteitä. Olen kuullut delta-variantista sanonnan, että sen vaikutuksena sairaantuvat ovat nuorempia, he ovat sairaampia ja tauti tarttuu nopeammin. ”Younger, quicker, sicker”, luonnehti eräs amerikkalaislääkäri.
sisäkissa
1.9.2021 14:48
Vielä kerran asiasta, koska ilmeisesti sanomaani on ymmärretty väärin: olen rokotettu, enkä missään nimessä vastusta niitä.
Nyt on liikkeellä variantti, joka tarttuu myös rokotettuihin ja heidän kauttaan eli rokotuksen lisäksi tarvitaan silti muita turvatoimia.
Rokotettu ei tämänhetkisen tiedon mukaan sairastu vakavasti ja välttyy yleensä tehohoidolta.
Juuri deltan ja muiden varianttien vuoksi: rokote suojaamaan vakavalta taudilta ja turvavälit, maskit jne. suojaamaan tartunnoilta. Kumpaakin tarvitaan.
Muuan
1.9.2021 11:03
Minä en ole ottanut yhtään rokotetta. Joten sehän on sitte jollekkin vanhukselle multa lahjoitus. En voi ottaa sairauteni vuoksi. En kyllä haluakkaan.
Miksi?
31.8.2021 22:55
sisäkissa
Ei tänne enää yhtään rokotevastaista propagandaa!
Juuri näin!
31.8.2021 21:52
Täysin samaa mieltä kanssasi!
Vaaralainen
31.8.2021 16:38
Ja lehdessä oli tänään Kajaanin luku 41, aikamoinen ero?
Tosilaari
1.9.2021 6:49
Niin mikä luku?
Kiitos
31.8.2021 15:49
Sen verran kunnioitusta kanssaihmisiä kohtaan, että se maski naamalle…
Takapajula
1.9.2021 11:05
Kuule jos on poissa kokonaan ihmisten ilmoilta ainakin 7 pv. Ja asioille sen jälkeen menee terveenä ei kait sitä maskia enään tarvi?
Myöhässä
31.8.2021 14:22
Kun ottaa huomioon variantin luonteen, nyt on jo liian myöhäistä rokotuksille ja rajoituksille. Tulee leviämään.
huolestunut
31.8.2021 14:19
Etäkoulut nyt käyttöön!!!
Ei kummene kun kotona ei pysytä kuitenkaan
2.9.2021 20:48
Ja silläkö se pandemia on voitettu että loppuelämä etäillään.
Tosilaari
1.9.2021 6:50
Ja baareille lisäaikaa!!!
Vapaa liikkumisoikeus!
31.8.2021 13:31
Eihän tässä mitään hätää ole kun nuorilla korona ei ole vakava tauti lainkaan, eikä nuoret halua rokotetta!
Ei edes suojautua ja käyttää maksia, jotta eivät tartuttaisi muita, isiä, äitejä, ukkeja ja mummeja!
Pakollinen suojamaskin käyttö hillitsisi leviämistä merkittävästi, mutta ei muutamat kovapäisimmät mistään muiden turvallisuudesta mitään välitä.
Pitäisi alkaa sakottamaan noita, jotka ei käytä maskia yleisillä paikoilla, esim. kaupassa käydessään!
järki käteen
31.8.2021 12:55
Tällä hetkellä eniten tartuntoja 5-9 ja 10 – 14 vuotiailla! Ja nämä lapset tuovat taudit koteihin. Tällä hetkellä juuri tuon ikäisten vanhemmat ovat pääosin vasta kertaalleen rokotettuja. Ja kertarokotushan antaa suojaa vain nimeksi. Monet näistä kolmi-nelikymppisistä lasten ja nuorten vanhemmista eivät päässeet kesä-heinäkuussa rokottautumaan, koska ei ollut aikoja mitä tarjota. Nyt sitten syyllistetään juuri tätä ikäluokkaa ja yritetään kepulikonstein pitää kaikki ennallaan. Toisaalta täällä Kainuussa näyttää olevan juuri sitä vähäjärkistä sakkia, jotka eivät vieläkään älyä rokottautua. Koulujen pop-up -pisteilläkin oli hiljaista. Olisikin kiva tietää, kuinka moni esim lukiolaisista ja amiksista oikeasti kävi rokottautumassa. Taisi maski päässä pidetyt palopuheet ja jyrähtelytkin mennä kuuroille korville.
Juurikin näin!
31.8.2021 18:17
Tämä! Koulut nopeasti etäopetukseen. Koululaiset itse eivät välttämättä välitä tai edes kärsi, mutta kotiväki ym. lähipiiri ja koulujen henkilökunta voivat. Rokotemäärän kanssa sählääminen kesäkuukausina jätti monet vain yhden tai ei yhdenkään rokotteen varaan, kun koulut jo aukesivat. Jämäkät päätökset etukantaan eikä itketä jälkikäteen!
Hannele Leinonen
31.8.2021 12:39
Riskiryhmäläiset ja ne, jotka muuten pelkäävät vaikkapa vain läheistensä puolesta: pysykää eristyksissä vaikka maailman tappiin (etätyöt, lapset kotiopetukseen), ottakaa kaikki rokotteet, käyttäkää juurikin sitä itseä suojaavaa maskia, syökää terveellisesti, pitäkää kunnostanne huolta, älkää antako möhömahan kasvaa.
Mutta antakaa hyvänen aika toisten elää!!!
Elinkautinen meille, toiset vaan riekkuu
31.8.2021 15:52
Meinaatko ihan tosissasi noin, ettei meillä muilla ole oikeutta elää?
Meistä osa on toiminut jo pakosta
1,5 v noin. Elimme jo toivossa, että tämä syksy olisi jo hetken meillekin hieman normaalimpi. Mutta ei.
Kiitos teille, itsekkäille paskapäille.
Me saadaan olla ilmeisesti loppuikä näin.
Toteamus
31.8.2021 15:00
Voi hyvä Hannele, ei sinua kukaan estä elämästä. Mistä moinen luulo kumpuaa?Terveyttä ja hyvää vointia sinulle.
möhköfantti :)
31.8.2021 14:50
Hannele Leinonen
Kuka sinua kielsi elämästä? Kaikki on auki! Osta lippu aurinkoon 🙂
Marjohu
31.8.2021 11:55
Koulut etäopetukseen kuukaudeksi. Kyllä korona siihen talttuu.
Höpöhöpö
2.9.2021 20:57
Ei varmasti taltu yhtään kummemmin.
Päättäjät vaihtoon
31.8.2021 11:52
Se etäkoulun aika on nyt!!! Kaikki koulut etäkouluksi nyt.
Erikoinen näkemys kentältä
1.9.2021 17:36
Vai että opettaja…
Opettaja
1.9.2021 11:20
Voin kertoa opettajana ja kolmen lapsen isänä että tämä vaihtoehto on kaikista pahin.
1. Lapsen oppiminen jää hänen omille harteille. Ahdistus kasvaa ja pelaaminen on mukavempaa, kuin trigonometria. Aiheuttaa pysyviä häiriöitä kehityksessä ja oppimisessa.
2. Sosiaalisen kanssakäymisen puute aiheuttaa pysyvää erakoitumista ja arkuutta sosiaalisissa kontakteissa.
3. Vanhempien väsyminen, kun hänestä tulee opettaja.
Laitetaan vaan koulut kiinni. Itselleni toki on paljon helpompaa kun ei tarvitse kuin monotonisesti luennoida eikä tarvitse kädestä pitäen neuvoa.
Katsotaan parin vuoden päästä, kun näiden nuorten on aika päättää, mitä sitä isona tekisi.
Katson tätä hulluutta suoraan silmiin ja yritän olla ajattelematta.
Kannatan!
31.8.2021 15:55
Siinä voisi olla voimaa, joukkokanteessa.
Kukahan osaisi sitä lähteä järjestämään?
Kannatan.
31.8.2021 12:42
Päättäjät vaihtoon
Kannatan. Kannatan myös joukkokannetta, mikäli etäkoulu mahdollisuutta ei katsota aiheelliseksi.
Minna
31.8.2021 11:07
Ei voitu rokottaa kesällä, kun ei ollu millä rokottaa!!!
Kitinällä ei kummene
2.9.2021 21:00
Nythän niitä rokotteita on ollut rokotepisteillä tarjolla, sen kun menee ja ottaa sen eikä vikise.
?
31.8.2021 14:55
Siis mitä?
”Mitä halusit huutomerkkien kera viestittää?”
Sinun pointtisi on sitten mikä? Näsäviisastella ja viilata pilkkua. Nimimerkki: Minna puhuu asiaa. Haitaako, jos muutama huutomerkki liikaa?
Siis mitä?
31.8.2021 13:06
Niin. Jos ei ole rokotteita, ei voi rokottaa.
Niin yksinkertaista se on.
Mitä halusit huutomerkkien kera viestittää?
jotain rotia
31.8.2021 13:03
Niin, rokotteet menivät muuanne niille, jotka eivät olleet viitsineet välittää.
Mut miten on, voinko saada kolmannen piikin tuollaisesta pop-up -paikasta?
Miten meni niinkuin omasta mielestäsi?
31.8.2021 10:26
Huomenna haetaan voimaan päätös vahvoille suosituksille ja kokoontumisjajoituksille. Ei muulle. Ei etäkoulua ei liikuntapaikojen sulkua.
Markkinoiden peruminen oli harhautusta, jotta olisi ”nähtävissä” ”toimenpiteet”. Kaikki jatkuu samalla tavalla. Leviämisvaiheeseessa olo on vain paperilla.
Kokoontumisrajoitukset eivät koske kouluja eikä yksityistilaisuuksia. Se mitä tulee uutena on walk in rokote pisteet.
Menikö niinkuin piti? Ei.
Sote edelleen kieltää kouluja infota korona tilanteesta. Miksi sotella pelkästään tiedotus oikeus?
Miksi ei julkisteta päiväkoti tartuntoja? Samoin useampia hoivakoteja ja osastoja?
Kyllä karismalla pärjää!
se siitä
31.8.2021 10:10
Lapset ja nuoret sullotaan edelleen siis suuriin ryhmiin kouluissa, joita on viime vuosina säästösyistä entisestään suurennettu samalla kun tartunnat leviävät nyt erityisesti kouluissa ja päiväkodeissa. Baarit saavat myös olla auki. Samalla kauppakeskusten väljiä ja rauhallisia oleskelutiloja suljetaan. Monin paikoin muualla Suomessa kouluja on pienemmilläkin luvuilla siirretty etäopetukseen mutta täällä hampaattomat johtajat tottelevat nöyrästi hallituksen härkäpäistä ”lapset ja nuoret” mantraa eivätkä uskalla tehdä ainoaa oikeaa päätöstä, etäopetukseen 2-3 viikoksi kaikki Kajaanin koulut.
Puuhastelua koko homma !!!
31.8.2021 9:55
Olisi pitänyt olla aktiivisempi kesällä rokottamaan nuorempia ikäryhmiä . Sitä vaan hyssyteltiin ja jaettiin vain niitä toisia rokotteita. Tässä on nyt tulos. Kyllä nyt yllytetään ottamaan rokote kun homma ei ole enää hallinnassa.
mama
31.8.2021 16:17
Kyllä pännii kun kesällä yritin soitella teineille koronarokotusaikaa, ei saatu. Nyt elokuulla vasta käyty sitten. Seuraava aika lokakuun lopouun
Liisa Kemppainen
31.8.2021 9:43
jokohan ollaan nähty mitä suositukset saavat aikaan? next step?