Eduskunnasta: Koronan niskalenkki
Koronavirus on ottanut hetkeksi niskalenkin maailman kansalaisten terveydestä sekä myös maailmantaloudesta. Suomessakaan ei ole osattu varautua koronaviruksen tapaiseen epidemiaan, vaikka varautuminen on Suomessa huomattavasti paremmalla tasolla kuin esimerkiksi naapurimaassamme Ruotsissa, jossa huoltovarmuusyksikön tapainen toiminta päätettiin lakkauttaa muutamia vuosia sitten. Nyt Ruotsissa suunnitellaan paluuta huoltovarmuustoimintaan, ja tähän varmuustoiminnan uudelleenperustamiseen haetaan tietoa myös Suomesta.
Huoltovarmuuskeskuksen toimintaa on kehuttu, sitä on valtionhallinnon ja eduskunnan toimesta pidetty tärkeänä kriisiajan organisaationa, jonka varaan on laskettu todella paljon. Kriisitilanne on nyt laittanut avaamaan huoltovarmuuskeskuksen ovet ensimmäisen kerran pitkiin aikoihin. Jos meillä Suomessa ei olisi huoltovarmuuskeskuksen kaltaista varautumiseen valmistautunutta organisaatiota, olisi tilanteemme nyt huomattavasti hankalampi.
Toivottavasti nyt huomataan, miten tärkeää on varautua etukäteen kriiseihin, joista odotettavin ei aina ole sotatila. Jo vuosia sitten on todettu, ettei ilmastopäästöjen hillintä ole ykkösasia, vaan epidemioihin ja erilaisiin tauteihin varautuminen. Tämä tulee nyt todennettavaksi hyvin dramaattisella tavalla. Huoltovarmuuteen liittyy hyvin oleellisesti omavaraisuus, millä varmistetaan kriisitilanteessa, ettei Suomessa tule puutetta esimerkiksi lääkkeistä, terveydenhoitovälineistä, energiasta, ruoantuotannosta, viljasta jne. Valtiolla on vastuu huoltovarmuuteen liittyvästä organisoinnista, mitä useat yritykset ja kunnat tukevat omalla tuotannollaan ja toiminnallaan.
Tässä haastavassa tilanteessa tahtoo unohtua, että elämää on kriisien jälkeenkin. Nyt pitää katsoa kauas ja lähteä viemään investointeja niiden yritysten toimesta, joilla siihen on varaa. Ennen kaikkea julkisen sektorin investoinnit on hyvä laittaa liikkeelle talouden pyörien liikkeellä pitämiseksi. Liikennemäärät ovat laskeneet; nyt olisi tilaa korjausvelan vähentämiseen Suomen liikenneverkkojen osalta. Maantie - ja raideliikenteen investoinnit tulisi laittaa liikkeelle, se parantaisi osaltaan myös työllisyystilannetta.
Pääsemme paljon pienemmillä kustannuksilla, kun parannamme meidän olemassa olevaa liikenneverkkoa, kuin niin, että suunnittelemme kymmenien miljardien raideliikennehankkeita, joilla saavutetaan muutamien minuuttien hyöty. Olemassa olevien liikenneväylien parantamisella ja kehittämisellä voidaan kaikista maakunnista mahdollistaa nykyistä harmonisempi alueiden saavutettavuus.
Viime viikolla annettiin lisätalousarvio, joka oli rahallisilta panostuksiltaan huikeat 1,1 miljardia euroa. Veroetujen ja Finnveran myöntövaltuuden myötä summa kasvoi liki 15 miljardiin. Kaikkiaan yritystuet, verohelpotukset, toiminnalliset vastaantulot sekä myöntövaltuudet julkiselle toiminnalle ja yksityisille yrityksille mukaan lukien, tukipaketti on liki 50 mrd. euroa. Valtio joutuu nyt ottamaan velkaa tukeakseen yhteiskunnallista toimintaa, miksi ei samalla voitaisi ottaa lainaa liikenneverkkomme korjausvelan hoitoon?
Kirjoittaja on SDP:n kajaanilainen kansanedustaja.
Kommentit
Jätä kommenttiNarri
5.4.2020 19:20
Hyvät ihmiset oletteko ajatelleet tämän kurimuksen keskellä mihin tässä joudutaan tämän velka taakan keskellä.alennetaanko palkkoja ,ruvetaanko sosialisoimaan ,viedäänkö miljoonamiesten ja naisten osake salkut,ei tästä hyvä seuraa.
Rahan arvo
5.4.2020 19:56
EKP luo uutta rahaa lisäämällä sen määrää markkinoilla.
Velkojen määrä maailman valtioilla on yhteensä 256 000 miljardia euroa.
Jossakin vaiheessa velat vaan nollataan?
Tukea maatalousyrittäjälle
3.4.2020 15:24
Toivottavasti vihreät ja vasemmistokin ja kaikki muutkin globalisaation ihannoijat nyt viimeistään huomaavat että se oman maan rajojen sisällä maa-ja puutarhatyötä pakertava yrittäjä onkin viime kädessä avainasemassa kun pidetään yllä huoltovarmuudenkin kannalta elintärkeää elinkeinoa! Laittakaapa kainuulaiset kansanedustajat kaikki keinot käyttöön että toiminta pääsee pahimman kriisiajan yli.
Keinoja löytyy
5.4.2020 14:41
Myös maa- ja puutarhatyöt tulee tehtyä ihan kotimaisin voimin kunhan vaan käytetään luovuutta.
Olisi siihen jopa valmis ratkaisu malli miten se onnistuu. Vaan suotta sitä julki kertomaan.
Joten punavihreät on tässäkin asiassa väärässä.
Rajat auki
5.4.2020 12:35
Vihreät ja vasemmisto ovat huomanneet jo vuosikausia sitten, että Suomen rajojen sisällä ei pystytä hoitamaan maa- ja puutarhatöitä ilman ulkomaista työvoimaa. Muilla puolueilla ei tunnu viesti menevän perille, vielä tässäkään tilanteessa.
Vartius-Nurmes väli kuntoon
3.4.2020 15:16
Eikö demarit ole hallituspuolue joten ei sitten muuta kun kirjoituksen mukaiset toimet käytäntöön.
Esimerkiksi Kuhmossa Lentiirantiellä ja Nurmekseen suuntautuvalla tiellä on mm. Vartiuksen suunnasta ilmeisesti rajalle suuntautuva rekkaliikenne sekä tiestöjen muukin raskaskuljetus lisääntynyt siihen malliin että jotain pitäsi tehdä ja nopeasti sekä liikenneturvallisuuden ja varsinkin tiestön nopean rapautumisen takia!Ko. väyliä ei ole edes suunniteltu tuollaiselle liikenteelle. Ollaan muuten EU:n suuntaan nettomaksajia joten eikö niitä Brysselin apuja pitäisi noihin kunnostuskohteisiin myös saada.
Asialla on puolensa
3.4.2020 13:40
Nyt meidän Rampe pitää nähdä asian positiivisetkin puolet. Demarien ei tarvitse nyt lakkoilla, kun yhteiskunnalle ja yrittäjille tulee suuret taloudelliset tappiot ilman lakkojakin. AKT:stä ei voi kuitenkaan olla täysin varma.
Yrittäjät työvoimapulaa paikkaamaan
5.4.2020 20:03
Yrittämiseen kuuluu riskinsä ja hyvät yrittäjät selviävät tästäkin kriisistä. Ne yrittäjät jotka eivät tästä selviä voivat työllistyä maatiloille, marjan poimintaan, hitsareiksi, lähihoitajiksi jne
Nyt yritystä pystyyn
5.4.2020 15:50
Nimimerkille töitä on, palkanmaksajat on vähissä – orjuus takaisin:
Nyt ei muuta kuin pukkaamaan omaa yritystä pystyyn. Siinä kätevästi pystyt työllistämään itsesi ja periaatteittesi mukaisesti palkkaamaan ison porukan itsellesi töihin – hyvällä palkalla tietenkin. Ei muuta kuin laita tämän hetkinen omaisuutesi peliin ja tarvittaessa ota lainaa. Niin tekee muutkin oikeat yrittäjät. Siitä se elämä iloksi muuttuu ja aivan huomaamattasi sinusta tulee upporikas.
Osingot kuitenkin jakoon?
4.4.2020 15:25
Yrittäjille tuntuu yhteiskunnan vastikkeeton tukiraha maistuvan. Nöyrtyminen ja takinkääntö tapahtui heillä nopeasti.
Töitä on, palkanmaksajat on vähissä
3.4.2020 19:25
Nimim. Orjuus takaisin?
rukotappi
3.4.2020 10:36
Vakaavaraiset isännät sanoivat ennen, että velka on veli otettaessa mutta veljenpoika maksettaessa.
Olen ymmärtänyt, että maksamme liikkumisestamme moninkertaisesi sen mitä tieverkoston ylläpito maksaa. Miksi näitä varoja ei käytetä siihen mihinkä ne on alunperin tarkoitettu, eli tiestön ylläpitoon.
Huoltovarmuuden takaamiseksi pitää peruselintarvikkeiden tuotantoa vaalia kuin kukkaa kämmenellä, että ei kävisi kuten ruotsilla. Heillä 50% omavaraisuus tarkoitaa nälkää, jos ja kun jostakin syystä ulkomainen tarjonta estyy/loppuu. Mikään maa ei myy omaansa ennen kun oma kansa on ruokittu.
Huoltovarmuuden takaamiseksi pitää rakentaa ns. jäämeren rata, että olisi edes yksi kanava mitä pitkin voisi maatamme huoltaa kun Itämeri miinoitetaan.
Tässäkohdin Raimo tulen puolueenne entisen pj:n Paavo Lipposen ajatuken kannattajaksi. hänhän joitakin vuosia sitten otti kantaa maamme huoltovarmuuden kohottamiseksi.
Esittämällä, että maahan tulee rakentaa kaksikin raidetta toinen Narvikkiin ja toinen Kirkkoniemeen.
On huomioitava, että edellisen kriisin aikaan Suomi ja Ruotsikin saivat huoltonsa Liinahamarin sataman kautta. Se tielinjaushan on suljettu lopulliseti pois mahdollisuuksistamme, ellei Venäjä ole halukas ko. järjästelyihin.
Ps. Oletettu Kirkkoniemen ratayhteys toisi mahdollisuuden ylälapin kehitykselle mm. vientiteollisuuden tehdasinvestoineihin? Viereisen sula/syvä-sataman vuoksi.
Jouni Lind
3.4.2020 9:52
Kuljetuspalveluja parantaisi myös, jos valtion käyttämätöntä junavaunu- ja veturikalustoa myytäisiin tai pantaisiin vuokralle yksityisen sektorin käyttöön. Näin saataisiin kehitettyä kustannustehokkaita kuljetuspalveluja sisämaasta satamiin. Myös maanteiden rasitus vähenisi, jos raskaat kuljetukset siirrettäisiin raiteille. Toteutuisi ympäristöhyödyt. Konepajat olisivat valmiita tekemään kaluston saneerauksista työllisyyshankkeita.
Demari
3.4.2020 9:25
Ruotsin kotitalouksiin jaettiin valtion taholta noin vuosi sitten vihkonen – OM KRISEN ELLER KRIGET KOMMER (jos tulee kriisi tai sota). Siinä ohjeistetaan kansalaisia hoitamaan itse omat tarpeensa. Vaikuttaa väliin että taloudesta kannetaan suurempaa huolta kuin ihmisten terveydestä.
Joillekin kompensoidaan
3.4.2020 9:22
Huoltovarmuuskeskuksella monenlaista johtajaa ja virkamiestä töissä.
Toimittanut sieltä sairaaloille kasvomaskeja joiden parasta ennen päivämäärä on ollut vuonna 2013.
Ei sitten kenenkään kyseisessä virastossa työskentelevän mieleen tullut, että siellä pitäisi välillä uusia säilytettäviä tuotteita?
Vihreiden kansanedustaja Pitko esitti tällä viikolla polttoaineiden verojen korotuksia. Kuulemma tämä kompensoidaan palkansaajille palkkaveron alennuksina. Eläkeläisille, maanviljelijöille, maakunnissa ja maaseudulla asuville ei siis kompensaatiota tule tai se ei tule täysimääräisenä.
Onko kansanedustaja Piirainen sitä mieltä, että tämä on hyvä asia?
Entä kainuulaiset kansanedustajat Kettunen ja Kyllönen. Mikä on heidän mielipiteensä asiaan?
Vihreänä on hyvä lentomatkustaa
3.4.2020 14:42
Helsinkivero voisi olla vihreiden listoilla. Kivihiilellä lämmitetyssä talossa ja kun pistorasiasta tulee kivihiilellä tuotettua sähköä on hyvä vihreän asua. Voi tehdä vaikka ulkomaan lomamatkoja lentokoneella jonka polttoainetta ei veroteta ollenkaan.
potut pottuina
3.4.2020 13:44
Pitkolle terveiset,että vihreille myös joku kätevä veronkorotus.Tässähän taas joutuisi korvesta töihin kulkeva palkansaaja eriarvoiseen asemaan.