Kainuussa löydetty lisää koronatartuntoja ketjun selvityksen yhteydessä
Julkaistu: 29.3.2020 klo 19:54Kainuussa on todettu muutamia koronatartuntoja osana viranomaisten tekemää selvittelyketjua. Asiasta kertoo Kainuun soten vs. hallintoylilääkäri, pandemiapäällikkö Olli-Pekka Koukkari .
Koukkari ei kerro testeissä todettujen tartuntojen tarkkaa lukumäärää, vaan kertoo todettuja tartuntoja olevan kokonaisuudessaan muutamia eli "enemmän kuin yksi".
Miksi tarkkaa lukumäärää ei kerrota?
– Tämä on valtakunnallinen linjaus. Laboratoriot tietenkin ilmoittavat THL:lle kaikki luvut. On valtakunnallinen linjaus, että lukumääriä, myöskään sairaalassa hoidossa olevien määrää tai tehohoidossa olevien määrää, ei kerrota julkisuuteen. Tällä pyritään turvaamaan ihmisten yksityisyys, Koukkari sanoo.
Kainuun Sanomat uutisoi lauantaina, että Kainuussa on kaksi testeissä todettua koronatartuntaa. Kainuun sote tiedotti koronatartunnoista lauantaina 28. maaliskuuta kello 14.
Kukaan tartunnan saaneista ei kuulu riskiryhmään, eivätkä he tarvitse sairaalahoitoa.
– Tartunnan saaneet voivat hyvin ja ovat toipuneet tai toipumassa, Koukkari kertoo.
Kaikki tartuntoja paljastaneet näytteet on otettu osana viranomaisyhteistyön kautta selvitettävää ketjua. STT:n tietojen mukaan Kainuun sote on selvittänyt ketjua yhteistyössä Etelä-Suomen terveysviranomaisten kanssa.
– Minusta on ollut upea huomata, että kaikki, jotka ovat sairastuneet ja tässä tavoitettu, ovat oma-aloitteisesti ja ensiluokkaisesti noudattaneet eristysprotokollaa kotonaan. Se on totta kai mitä vastuullisinta kansalaistoimintaa, Koukkari sanoo.
Kyseessä olevaan tartuntaketjuun liittyen ei tulla ottamaan enempää rutiininäytteitä.
Kaikilta hengitystieinfektion vuoksi sairaalahoitoon joutuvilta otetaan näytteet tartuntaketjusta riippumatta.
Sitä, mistä Kainuun kunnasta tartunnan saaneet ovat, Koukkari ei kommentoi.
– Turvaamme tällä tavoin heidän yksityisyyttään, Koukkari toteaa.
Koukkari ei kommentoi sitä, tutkivatko viranomaiset muita tartuntaketjuja. Hän muistuttaa, että jokainen hengitystieinfektio on mahdollinen koronatartunta, ja sen mukaan tulisi käyttäytyä.
– Linja on koko ajan ollut se, ettemme lähde yksittäisiä mahdollisia tartuntoja jahtaamaan, se on ihan turhaa puuhaa, Koukkari sanoo.
– Suhtaudutaan jokaiseen infektioon kuin koronaan ja kun tulee oireita, ollaan vähintään viikko sivussa. Yhdellä oireettomalla päivällä itse kukin osaltaan varmistaa kaikkien hengitystieinfektioiden ketjun katkeamisen, Koukkari sanoo.
Kainuu oli Suomen viimeinen maakunta ilman todettuja tartuntoja lauantaihin asti. Miten Koukkari arvioi Kainuun tilannetta pandemian suhteen?
– THL:n lukujen perusteella arvioidaan, että koronaviruksen huippu olisi Kainuussa kesäkuun alussa, Koukkari sanoo.
Muualla Suomessa taudin huippu arvioidaan tulevan toukokuun aikana.
Mikäli epäilet saaneesi koronavirustartunnan
Kainuun soten puhelinpalvelut ovat ruuhkautuneet runsaiden koronavirusta koskevien kyselyjen vuoksi.
Päivystyksen 116 117 numeroon tulee soittaa vain, jos vointi heikkenee ja tarvitsee arviota sairaanhoidon tarpeesta. Lievistä oireista kärsivien on tärkeää sairastaa kotona. Jos saat hengitystieinfektion, joka merkittävästi huonontaa vointia, soita päivystyksen ympärivuorokautiseen neuvontapuhelimeen. Hätätilanteessa soita 112.
Ohjeet päivystyskäyntiin Kainuun keskussairaalassa
Kainuun keskussairaalan päivystykseen koronaviruspandemian aikana saapuvien tulee ehdottomasti noudattaa annettua ohjeita.
Jos saat hengitystieinfektion, joka merkittävästi huonontaa vointia, soita päivystyksen ympärivuorokautiseen neuvontapuhelimeen 116 117. Numeroon tulee ottaa yhteyttä ennen pandemiavastaanotolle saapumista.
Mikäli päivystyskäynti on välttämätöntä, toimi näin:
Kaikki hengitystieoireiset (nuha, yskä, hengenahdistus) tai kuumeiset potilaat ohjataan pandemiavastaanoton sisäänkäynnille F4. Vastaanotto sijaitsee uuden sairaalan pohjoispäädyssä (punaiset opasteet ohjaavat ovelle). Sisäänkäynnin kartta löytyy pandemiainfo täältä .
Muut päivystyspotilaat kulkevat päivystyksen sisäänkäynnistä F2.
Saapumisohjeet koskevat myös potilaita, jotka tulevat sairaalaan lähetteellä hengitystieinfektion vuoksi.
Pandemian aikana on voimassa vierailukielto, joka koskee kaikkea tarpeetonta liikkumista sairaalassa. Hengitystieoireisten ei tule saapua kiireettömille ajanvarauksille kuten näytteenottoon, kuvantamiseen tai vastaanotoille (aika peruttava).
Kysyttävää koronaviruksesta
Koronavirusaiheisiin kysymyksiin vastaa Sosiaali ja Terveysministeriön Tietoa koronaviruksesta -puhelinneuvonta: 0295 535 535. Puhelinneuvonnan lisäksi neuvontaa on nyt mahdollista saada myös tekstiviestillä numerossa 050 902 0163. Neuvontanumeroista ei saa terveysneuvontaa eikä ohjausta päivystyksellisissä akuuteissa oireissa. Neuvonta on auki arkipäivisin klo 8–21 ja lauantaisin klo 9–15.
Valtakunnallinen Tietoa koronaviruksesta -puhelinneuvonta täydentyy chatillä. Chattineuvonta on avattu valtioneuvoston verkkosivuille, ja siitä saa yleistä tietoa uudesta koronaviruksesta. Chatti on avoinna arkipäivisin klo 8–21 ja lauantaisin klo 9–15. Chatissä saa palvelua tällä hetkellä suomeksi ja mahdollisuuksien mukaan myös ruotsiksi ja englanniksi. Palvelu löytyy täältä .
Kainuun soten www-sivun oikeasta alakulmasta löytyy myös "koronabotti", jonka kautta voi mm. tehdä oirearvion, saada kotihoito-ohjeita ja löytää tietoa sairaslomatodistukseen liittyen. Löydät sen täältä .
Tarjolla keskusteluapua kriisitilanteessa
Epävarma tilanne aiheuttaa ihmisissä paljon huolta ja epävarmuutta. Apua ja keskustelukumppani löytyy verkon kautta useasta eri paikasta.
Kainuun kriisikeskus palvelee numerossa 044 782 6030
Valtakunnallinen 24/7 kriisipuhelin 09 252 50111
Chat alle 29-vuotiaille löytyy täältä .
Palveluita, joiden tarkoituksena on ihmisen auttaminen, tuen tarjoaminen sitä tarvitseville ja kokemusten jakaminen, löydät täältä .
Kaikille avoinna olevasta Mielenterveystalosta löydät tietoa, omahoito-ohjelmia, oppaita, oirenavigaattoreita sekä palveluhakuja. Sivuille pääset painamalla tästä .
SPR: Koronavirus – henkisen tuen ohjeita löydät täältä .
Edit. 28.3. klo 15.23: Lisätty Koukkarin kommentteja. 28.3. klo 17.25: Vaihdettu tuore kuva. 28.3. klo 18.00: Lisätty STT:n tieto ja ohjeita koronaepidemiaan. 29.3. klo 16.05: Päivitetty tietoja tartuntojen määrästä ja lisätty Koukkarin kommentteja.
Kommentit
Jätä kommenttiHyväkuntoinen
1.4.2020 17:42
Kerro nyt hyvä Koukkari siitäkin, mitä ihmiset ja varsinkin vanhukset saavat tehdä, kun ovat jo sairastaneet täällä koronan ilman lääkärien apua. Pitäisi saada lupalappu siihen että saa taas liikkua.
Manu
31.3.2020 21:52
Marinin hallitus on hoitanut koronaongelman parhaiten maailmassa.
Entinen Kainuulainen
27.4.2020 10:27
Olen samaa mieltä.
en usko
1.4.2020 0:01
Meinaatko ihan tosissaan?!!!!
Jos ei riviltä niin rivien välistä
31.3.2020 20:56
”STM on sairaanhnoitopiirien ylilääkäreille lähettämässän tiedotteessa kieltänyt kertomasta niistä terveydenhuollon henkilöistä jotka koronavirukseen ovat sairastuneet.”
Eli sairastuneet ovat hoitajia tai lääkäreitä, ja siksi salataan. – Kiitos tiedosta!
Hoitaja
31.3.2020 20:27
Yritetään rauhoittua ja lakataan syyllistämistä ketään. Se tieto, onko korona Kainuussa, missä ja montako, ei meitä koronalta pelasta. Tiedetään, että se on Kainuussa, jossakin kunnassa tai kaupungissa. Käyttäydytään siis sen mukaan.
– vältetään ylimääräistä liikkumista ja vierailuja
– kaupassa pakko käydä. Mennään terveenä.
– Pestään käsiä saippualla missä ikinä liikutaan, mennessä/tullessa/välillä, jos se suinkin on mahdollista. Käsienpesun jälkeen ei suljeta hanaa jo pestyillä käsillä, vaan paperilla vasta käsien kuivauksen jälkeen. Ei kosketella ovenripoja käsillä, kyynärpää parempi,
– ei kosketella kasvoja, ei yskitä päin ja käteen, vaan hihaan tai nenäliinaan, joka heti roskiin ja kädet pestään ja desinfioidaan
– Jos käyteään hanskoja,/maskia opetellaan pukemaan ja riisumaan ne oikein. Ne EI SUOJAA, jos pukee/riisuu väärin./ väärässä paikassa väärään aikaan. Esim pukee ne jo kotoa lähtiessä, kauppaan mennessä, yskii matkalla hanskaan, menee sitten kauppaan klähmimään tuotteita., koskettelee hanskat kädessä kasvojaan jne…
Järki nyt käteen ja rauhaa tilanteessa.
Ole kotona, elä päästä vieraita
31.3.2020 15:22
Miksi vanhempia ja tiedossa olevia, joilla on perussairauksia ei sukulaiset, ystävät kiellä menemästä kauppoihin pyörimään vaikka saisivat apua kotiin. Kun tiedetään, että jotkut vain heittäytyvän ns. marttyyriksi näissä tilanteissa ja luulevat olevansa korvaamattomia. Kauppoihin vain ulos heittäjät näille tavallisille taudin levittäjille.
fakta
31.3.2020 13:19
Oikeita tietoja tarvitaan, ihminen on vaan tiedonhaluinen etenkin vaaran uhatessa.
UKK
31.3.2020 11:25
Tätähän uutisoitiin päivittäin tiedotusvälineissä, että Kainuussa ei ole todettuja korona tartuntoja. Sehän oli, kuin bensaa liekkeihin ja niin lähti taas etelästä porukkaa kohti Kainuuta, tuliaiset varmaan arvaattekin. Nämäkin Kainuussa tavatut tartunnat yhdistyvät etelän tartuntaketjuun. Eli sieltähän se lopultakin tuli, vaikka kuinka yritimme suojata maakuntaamme madollisimman pitkään. Tiedottamisen avoimuus on varmasti paras ja nopein tapa päästä viruksen etupuolelle. Tässä ei ole kyse kateudesta, nyt on kyse ihmishengistä.
Riskiryhmäreeta
31.3.2020 19:47
Saimme tietää näistä, koska ne kuuluvat etelän ketjuun, koska siellä etelässä testataan enemmän. Eli voisipa jopa sanoa, että ollaan vaan kiitollisia niille eteläläisille. Meillä on taatusti jo entuudestaan näitä samalla lailla hyväkuntoisia, oireettomia tai pienioireellisia jo ihan entuudestaan. Se on kumma, että aina pitää olla tämä me ja nuo ajattelu. Kuule, kyllä me kainuulaiset olla ihan yhtä, ja itse vielä pahemmin, ajattelemattomia ja piittaamattomia, että ei tässä kannata eteläläisiä syyttää.
MOT
30.3.2020 20:14
”Julkisoikeuden emeritusprofessori Teuvo Pohjolainen: Koronaan sairastuneiden kotipaikkakunnat pitäisi kertoa”. Ja peruste tälle on se, ”yksityisyydensuojaa pitää varjella, mutta sen varjolla ei saa pimittää suurelle yleisölle tarpeellista tietoa”.
Toinen Korona uutinen: ”Orpo vaatii koronatestien ripeää ja rajua lisäämistä: ”Mikä täällä on sellainen viisaus, mitä kukaan muu ei noudata”.
Marinin hallitus ja THL ovat pihalla kuin lumiukot. Marinille ei edes kelvannut presidentti Niinistön kokemus ja apu kriisin hoidossa. Usko Marinin toimintakykyyn on täysi nolla kun ollaan menossa kohti Italian ja Espanjan tietä.
Ihmetellä saa.
30.3.2020 18:47
Epämääräiset luvut viruspositiivisista on omiaan herättäämään uteliaan ja kateellisen kainuulaisen spekuloimaan salaliittoteoroista. On sairaanhoitopiirin oltava rehellinen tartuntamäärien suhteen. Ei kellekään ulkopuoliselle kuulu ketä he ovat. Jos ovat toimineet muuten asiallisesti epäillyn tartunnan suhteen, ovat kuitenkin käyttäytyneet paremmin kuin ihmiset kaupoissa tai apteekeissa. Edelleen niiskutetaan ja köhistään kassajonossa niskaan kun pelätään että joku tulee eteen. Ja kun huomautetaan, niin huh huh. Ja sitten tämä ikäluokka minkä ei edes pitäisi olla liikkeellä… Missä oltiin kun käytöstavat jaettiin? Niille olisi kyllä nyt käyttöä.
Mitä se meille kuuluu!
30.3.2020 17:47
Mikä helkutin vininä on kansalaisilla, missä päin tartunnan saaneet ovat. Ei muutkaan kunnat ilmoita, että siellä ja siellä kunnassa on tavattu tartunta! Jokainen jolla ylähengitysoireita on pysyköön kotona!
THL on ilmoittanut lukumääräksi 4. Eikö tämä riitä kansalaisille, vai täytyykö heidän ilmoittaa nimet ja osoitteet teille?
kokoomusnuori
30.3.2020 19:11
Pitääkö paikkansa seuraava ohje ?
STM on sairaanhnoitopiirien ylilääkäreille lähettämässän tiedotteessa kieltänyt kertomasta niistä terveydenhuollon henkilöistä jotka koronavirukseen ovat sairastuneet. Ei määriä eikä sairauden vaihetta.
– huolimatta tästä sairastuneella terveydenhuollon henkilöllä on viranomaisten mukaan tartuntatautilain mukainen velvollisuus kertoa kaikille niille potilaille jotka ovat mahdollisesti hänen sairautensa vuoksi altistuneet.
Mimosa
30.3.2020 15:57
Muistakaa kaikki hengirystieoireiset pitää se yksi _täysin_ oireeton päivä ennenkuin lähdette töihin/kauppaan/apteekkiin. Perusflunssassa monet lähtee kotoa heti kun kuume laskenut, vaikka tauti vielä tartuttaa, sama koronankin kohdalla. Pitää tuntea itsensä täysin terveeksi, ennen kuin voi poistua kotoa, ei siis pienintäkään nuhaa tai yskää. Jos on täysin välttämätöntä poistua oireisena kotoa (tyyliin jos lapsesi saa anafylaktisen shokin), niin käyttäkää silloin hengityssuojaa, edes kaulahuivia suun edessä mikäli ei ole hengityssuojia saatavilla.
mullon nuha
30.3.2020 21:18
Entä jos on siitepölyallerginen? Ei kuukausiin kauppaan, yms?
Kyllästynyt
30.3.2020 13:26
Voisko turhan lietsomisen lopettaa.päivä kerrallaan
Kaupassa on käyty
30.3.2020 13:42
Ei siinä mitään lietsomista ole jos ilmoittaa missä päin nämä on liikkuneet.
joku mättää sotessa
30.3.2020 12:50
Eihän kenenkään yksityisyys paljastu jos ilmoitetaan kpl määrä, aika ontuva peruste tuo.
Ihmetyttää
30.3.2020 12:50
Nyt on tullut THL seurantaan 4 tapausta Kainuusta, mutta sotelta ei edelleenkään tiedotetta.
Työvelvotteinen oli tartuntoja yksi tai kaksi
30.3.2020 12:10
Mitä muuttaa määrät ja sijainnit. Ohjeet kaikille suomalaisille on annettu. Pysy kotona! Yksikertainen ja varmasti kaikkien ymmärtämä vinkki, vai kuinka?
Maan korvessa
30.3.2020 11:49
Mitä vastuullisinta kansalaistoimintaa olisi, jos kansalaiset pidettäisiin ajantasalla viruksen leviämisen etenemisestä. Ei siinä kenenkään yksityisyytä tarvitsisi loukata.
Hannu Tukiainen
30.3.2020 11:18
Miksi muualta kerrotaan määrät ja Kainuussa salaillaan
Rauhoittukaa
30.3.2020 13:39
Juu, voitaisiin samalla kertoa nimetkin, mitä sitä suotta tyhmää ja pahansuopaista kansaa tietämättömyydessä pitämään!
Wuhanteeni
30.3.2020 13:35
Herää epäilys, että virus on lähtenyt leviämään salakavalasti näiden kahden todetun tapauksen lähipiiristä, kun ei ole riittävän varhain testattu eikä laitettu karanteeniin. Miksi muuten tarvitsisi salailla tietoja?
melko vastuutonta tohotusta
30.3.2020 11:10
miksi tämmöistä pitäisi yleensä salata sen verta vakava asiahan tää korona on on koko kansakunnalle vai ootetaanko vaan et tilanne karkaa kainuussaki käsistä?
Ei voi olla totta
30.3.2020 10:59
Kainuun tarkat tartuntatiedot julki ja HETI!
Hv
30.3.2020 10:27
Järjetöntä touhua salata tälläiset asiat. Lukumäärän ilmoitus ei missään tapauksessa vaaranna yksityisyyttä, kertoo vain ja ainoastaan siitä miten pihalla kyseiset ”ammattilaiset” on asian hoidossa.
maantiekiitäjä 75v
30.3.2020 10:25
Joko taas ”pimeys laskeutuu” Kainuun ylle! Jos itse sairastuisin karanteenissa koronaan, niin en koe mitään hävettävää. Onhan entinen pressakin sairastunut ! Ellen itse älyäisi välttää kanssaihmisiä, niin ainakin tuttavat välttelisivät.
Tämä on totuus
30.3.2020 9:43
Puhutaan mitä puhutaan, mutta vähemmän tautia tänne kuljettaneita ja niitä viruslinkoina levittäviä ovat ne suomalaiset jotka eivät ulkomaanmatkailua harrasta.
kokoomusnuori
30.3.2020 9:13
Valheellinen väite ” On valtakunnallinen linjaus, että lukumääriä, myöskään sairaalassa hoidossa olevien määrää tai tehohoidossa olevien määrää, ei kerrota julkisuuteen. ”
Oulussa tietojen salaamisen syyksi paljastui STMn kielto ja tämän jälkeen Oulu / Kaleva alkoi julkaista tietoja eikä ole enään käyttänyt samaa tulkintaa kuin tämä paikallinen pandemiapäälikkö. Tapana näyttää olevan muutenkin eri tilanteissa vedota yksityisyydensuojaan myös silloin kun estetään potilaan yhteydenpito . rajoitustoimista hänellä on oikus päättää mutta päätös on kirjattava ja perusteltava joka kerta erikseen. Perustelu on oltava hoidollisesti hyväksyttävä ja kulloisestakin tilanteesta johtuva, ei riitä että aiemmin on näin toimittu.
Koronteeni
30.3.2020 9:13
Kysy koronasta, sanotaan. Minulla on kysyttävää!
Miten lukumäärän ilmoittaminen voi loukata kenenkään yksityisyyttä?
Tapaukset ovat koko sairaanhoitopiirin alueelta, eivätkä ne ole lukumäärästä mitenkään paikallistettavissa, saati tunnistettavissa.
Tämä on niin outo linjaus, ja saa meidät kainuulaiset yhä väärään turvallisuudentunteeseen, ettei koronaa olisi täälläkin.
Suututtaa tämä salailu.
Kuntalainen
30.3.2020 8:09
Mitä tarkoittaa Koukkari,kun sanoo ketjun yhteydessä.
Voisitko selventää sitä?
Miksi näin
30.3.2020 8:05
Kumminkin julkkisten nimi voidaan julistaa ja sitten alueellista mätää ei.
Yhdessä kaupassa on vielä
30.3.2020 7:30
Vieläkö WC-paperia pitää haalia, riittääkö vuoden tarve?
Nurse
29.3.2020 23:48
Mikä valtakunnallinen linjaus? Hesarin sivuilla lukee, että saavat suoraan sairaanhoitopiireiltä tiedot tartunnoista. Osa ilmoittaa säännöllisin väliajoin, osa ei. Kainuu on noissa säännöllisin väliajoin ilmoittavissa, mutta sekö päättyi nyt näihin ”muutamiin” uusiin tartuntoihin? Uskomatonta salailua.
laskutaitoinen
30.3.2020 8:43
Ilmoitettiin muutama uusi. Siis sehän tarkoittaa yhtä- ei siis muutamia. Sitennyt on Kainuussa kolme koronapositiivista.
huolestunut
29.3.2020 23:21
Onko Kainuun sote tehnyt oikein kun kyseessä on tappava kulkutauti ja näin ollen asukkaiden tulee tietää missä tätä on ja minkä verran. Onko salailu tämmöisessä tapauksessa oikein, ettei ihmiset tiedä missä tallainen virus luuraa. Iltasanomissa oli kaikkien muiden sairaanhoitopiirien tilanne, mutta Kainuu oli puutteellinen ei varmaa tietoa luki.
70s testattu
29.3.2020 22:01
Viimeviikolla Kainuun soten johtaja esitti johtavan iltapäivälehden sivuilla vetoomuksensa etteivät matkailijat tulisi Kainuuseen. Siihen mennessä muu Suomi oli jo ajellut maakunnan läpi talvilomien merkeissä. Jutussa annettiin mielikuva siitä että Kainuussa olisi hoidettu asiat poikkeuksellisen hyvin. Villi arvaus on se että tulevien päivien ja viikojen uutiset laitetaan muiden kuin kainuulaisten viranhaltijoiden piikkiin
Huhheijakkaa
29.3.2020 21:57
Tieto millä alueella kainuussa koronsa on todettu ei todellakaan kuulu minkään yksityisyyssuojan alle ja ei luulisi olevan tohtorillakaan varaa piiloutua sen taakse. Halutaanko täällä ihmisten kuolemia tähän järkyttävään tautiin? Ihmisillä on jo nyt hätä! Salailu ja tietojen pimitys lisää vain ahdistusta, jota kaiken järjenkäytön mukaan olisi suotavaa vähentää hoitamalla asiat avoimesti!!! Heräsi suuri kysymys myös että kuinkahan monta on jo kuollut vai kuuluuko sekin tieto kaksin yksityisyyssuojan alle?
Vaikka jo pelottaa
29.3.2020 21:48
Niinpä se on aamulla taas töihin lähdettävä ”riskiryhmään” kuuluvien. Onko muuta vaihtoehtoa? Vaikka se järki, mikä on usein hakusessa, sanoo…jää kotiin. Mutta toimeentulohan tässä menee nytkin kaiken edelle.
Yksityisyyden suojan taakse on helppo piiloutua
29.3.2020 21:46
Koronatartuntojen kokonaismääristä ja sairaalahoitoon joutuneiden määristä pitää kyllä tiedottaa.
Se on käytännössä selvä turvatoimi.
Moni juntturakin uskoo, että tämä on vakava epidemia ja kohta pandemia!
Keijo
29.3.2020 21:18
Kyllä kansalla on oikeus tietää mistä ja miten tauti on Kainuuseen rantautunut. Tässä voidaan kaikki ottaa opiksi seuraavaa epidemiaa varten.
Nyt peilin eteen
29.3.2020 20:56
Jos jokainen nyt vain hoitaisi omalta osaltaan ohjeiden mukaisen toiminnan. Vältellään sosiaalisia kontakteja, pestään kädet ja sairastetaan flunssat kotona, myös tavallista influenssaa on liikkeellä. Näillä aivan jokainen kainuulainen voi ehkäistä viruksen leviämistä ja jokaisella meistä on vastuu omasta itsestä. Arvostelijoita riittää, vaikka asiantuntijoita on vain kouluttautunut, rajoitettu määrä ja aivan varmasti luotettavia kaikki. Kainuussa ollaan menty vain toisten vahtaamiseen ja arvosteluun, vaikka kaikki lähtee itsestä. Voimia Kainuun soten työntekijöille, joita me kaikki tarvitsemme.
Pakkotyö
29.3.2020 19:53
Kotona pysymistä vaaditaan koko ajan voimakkaammin. Mutta monen kohdalla se on mahdotonta ellei esim. päätetä jättää hoitoa tarvitsevia ihmisiä hoitamatta. Eivätkä mm. ammattiliitot anna mitään helpotuksia eli esim. työssäoloehdon täyttymiselle jatkoaikaa tms. apua!
Minä vaan ihmettelen
29.3.2020 19:49
Nyt, kun täällä kommentoijissa tuntuu olevan sosiaali- ja terveydenhuollon, kriisitiedottamisen ja muiden korona-epidemian hoitamiseen liittyviä asiantuntijoita, niin ei muuta kuin hakeutumaan Kainuun sotelle töihin, ettei kallisarvoinen asiantuntijuunne mene hukkaan. Näittehän Koti-Kajaanissa tai Kainuun Sanomissa ilmoituksen, jossa haettiin työntekijöitä.
hoitaja minäkin
30.3.2020 11:38
Mutta kun ollaan liian vanhoja.
Paljon tiedotettavaa?
29.3.2020 22:53
Tarvitsetko työtaakan jakajaa?
Karanteenia noudatettava
29.3.2020 19:38
Jotka on määrätty koronan takia kotikaranteeniin tulee siellä pysyä eikä käydä kaupassa. Pitäisi olla sakotuksen paikka jos tämmöinen koronan saanut lähtee kauppaan…
Jopa joo
29.3.2020 19:52
On niitä ihmisiä Kainuussa, joita ei ole määrätty karanteeniin. Vaan heidän täytyy itse noudattaa tuota 14vrk:n karanteenia omatoimisesti.
Kysymys kuuluukin noudattaako?
Pelokas
29.3.2020 19:21
Taas on havaittu Ristijärvellä viitostien ylittävät ihmisen jäljet.
Onko saatu kiinni ?
JH
29.3.2020 19:15
Mitä merkitystä on sillä että tietää mistä kunnasta on sairastunut! Jokainen vastaantulija voi olla oireeton viruksen tartuttaja, myös te utelijat voitte olla oireettomia viruksen levittäjiä. Ei ole olemassa Suomessa virusvapaata aluetta! Ihan sama mikä kunta, jokainen on velvollinen välttämään kaikin keinoin kontakteja. Ei auta yhtään mitään tietää kuka tai ketkä on sairastuneet. PYSYKÄÄ KOTONA JA VÄLTTÄKÄÄ KONTAKTEJA!!
Metsäpöllö
29.3.2020 21:05
Niin metsä vastaa kun sinne huudetaan. ….Pysykää kotona ja välttäkää kontakteja!!!!!!
00000000
29.3.2020 19:49
Kuin myös !!!!!!!!!!!!!!!!!
Ecoteco
29.3.2020 19:06
On se kumma, kun ei voida antaa tietoa sairastuneiden todellisesta määrästä. Peitelläänkö täällä sairastuneiden todellista määrää, ja näin pyritään salaamaan sitä, että kuinka vaarallisesta taudista oikeasti on kyse ja mahdoliisiin sairastuneiden tutkimuksiin ei ole riittävää kapasiteettia tai varaa? Johan se neukuissa oli aikanaan vallitseva käytäntö, että todellinen tieto pyrittiin salaamaan kansalaisilta, ja näin vaaratilanteiden hoito saatettiin ”tyhmän kansan” omatoimiseen hoitoon, mikäli pystyivät . Näinkö se tautitilanteen vaarallisuus pyritään salaamaan ja hoitamaan kansalaisilta? Kunhan pysytte sisällä asunnoissanne!!!!
rami
29.3.2020 19:40
Hyvä pitää salassa,tämä Kainuu on naapurikyttääjien vakio asuinpaikka.Täällä jos missään tiedetään naapurin asiat ja jos ei tiedetä ollaan vihaisia.
Flunssa
29.3.2020 19:06
Montako viikkoa pitää kotona kaikessa hiljaisuudessa tätä flunssaa potea? Tämäkun ei tunnu lähtevän millään.
Ihmettelyä
29.3.2020 18:58
Pitäisikö nyt vaan rauhoittua. Koukkari on varmasti tämän maan paras henkilö näitä asioita hoitamaan. Toimitaan vaan jokainen ohjeiden mukaan, niin selvitään tästä mahdollisimman pienin vaurioin. Kuka tahansa voi olla tartuttaja. Pidetään etäisyydet oikeina eikä mennä heikoille jäille.
Miäs
30.3.2020 7:16
En epäile hänen pätevyyttään yhtään. Mutta millä perusteilla päättelet, että hän on ”tämän maan paras henkilö näitä asioita hoitamaan”…?
Tyhmä
29.3.2020 21:49
Ai tämän maan paras. Epäilenpä. On varmaan montakin parempaa asiantuntijaa. Itse alan arvella, että todella monta parempaa.
n620
29.3.2020 18:52
ja koronakun leviää enempi ja enempi kun ei tiiä varautua ku ei kunnasta mainita mitään on se tosiaan kummallista touhua
M969
29.3.2020 19:05
Kaikkialla pitää toimia kuten siellä olisi korona. Jos ilmoitettaan, että XXXXX kunta on koronavapaa, niin ihmiset siellä toimivat kuten mitään ei tartuntariskiä ei olisi. Kumminkin kaikkialla on oireettomia viruksen kantajia, jotka voivat tartuttaa
Tietosuoja
29.3.2020 18:50
Ei Kaksissa näytä olevan vaitiolovelvollisuutta .Kun lääkäri tuli monelle eri potilaalle kertomaan päätöksen jatkohoidosta kotona potilaiden odotustilassa.Olin päivystyksessä kun lääkäri kertoi,että saanko tässä sanoa päätöksen.Siinähän moni potilas kuuli toisen potilaan sairaus diagnoosin.Potilaat kuulevat päivystyksessä myös sote tunnukset.Koska on avoimet tilat.Se siitä potilaiden yksityisyyden suojasta.
Hoitaja
29.3.2020 21:51
Tuo on rikos. Joka tilanteessa tulee huolehtia yksityisyyden suojan säilymisestä.
Veronmaksaja
29.3.2020 18:42
Salailun kulttuuri kukoistaa. Turha kysellä mitään, kootut selitykset kansiosta löytyy heillä aina valmiit vastaukset. Niin lääkäreillä kuin hoitajillakin.
Sattumoisin kuulin, kun jo 90 vuotias papparainen pyysi muutamallakki osastolla hoitajalta hieman apua hauraalla ja hiljaisella äänellä. Siihen hoitaja naama punaisena: Minä en nyt jouva, kun minun pittää lähteä SYÖMMÄÄN
Siis oikein huutamalla tuo syömmään
Soten porukat on soten porukoita ja piste.
Rike
29.3.2020 18:39
Tämä salailu ei näytä koskevan kaikkia Sote-alueita. Salailu on suurinta paniikin lietsontaa.
Järkeä käyttöön, kiitos.
29.3.2020 18:38
En kyllä itse haluaisi, että reissuni ja liikkeeni, saatika perhesuhteeni kerrottaisiin julkisesti. Kuten tiedotteessa todetaan, kaikki, jotka ovat sairastuneet ja tässä tavoitettu, ovat oma-aloitteisesti ja ensiluokkaisesti noudattaneet eristysprotokollaa kotonaan. Se on totta kai mitä vastuullisinta kansalaistoimintaa. Pidetäänpä jatkossakin huolta, että itse pidättäydytään sosiaalisista kontakteista ja hoidetaan vain välttämättömät asiat kodin ulkopuolella. Luotan terveydenhoidon ammattilaisiin ja vain viranomaisten antamaan tietoon. En naapurin ”Maraan”.
Marinol
29.3.2020 18:38
Tuntuu oudolta,että tällaisessa tilanteessa yksityisyys menee kansakunnan ”turvan” edelle. Minä ainakin olisin halunnut tietää vastaukset kysymyksiin : Missä?Mistä tartunta saatu? Paljonko altistuneita mahdollisesti? Jos minä sairastun,saa kertoa…muut voivat varautua/ tarkkailla tartuntatilannetta/kiristää omaa karanteenikäyttäytymistään.
tosi on
29.3.2020 18:37
Tämä on vasta alkua ja tulee räjähtämään käsiin kesään mennessä täälläkin,ihan turha ilmoitella tartunnoista kun ei mielikuvituksen laukallekaan mitään rajoja,parempi olla kusi sukassa ja kuulostella kun näkymätön viikatemies valikoi uhrejaan!!
Huolestunut
29.3.2020 18:34
Kainuussa todettiin tartuntoja vasta kun Etelä-Suomesta tuli pyyntö testata tartuntaketjuun kuuluvia. Täällähän ei testata muita kuin sairaalaan saapuvia hengitystieoireisia? Muualla Suomessa asia on toisin. Ihmeellistä tämä salailu, ei kerrota testattujen määrää? Ilmeisesti siksi, koska testattuja on vähän? Me Kainuussa emme ole tasavertaisia muuhun Suomeen verrattuna! Eikö joku taho tähän jo voisi puuttua?
Jippii
29.3.2020 21:01
Ihan totta, vasta kun muualta tuli käsky testata, niin sitten testataan. Ja kappas, sitten niitä positiivisia näytteitä alkaa löytyä. Eikös WHO, Italian valtio yms. varoita, että testatkaa testatkaa testatkaa!! Hienoa, kun allergia-aikakin alkaa, niin ollaanpa tässä yrittäjänä neljä kuukautta neljän seinän sisässä, kun nenä niiskuttaa eikä nyt sitten uskalla minnekään mennä. Ja entäs jos tuolla liikkuu jo ihmisiä, jotka ajattelee, että jaa katupöly varmaan jo kutittelee kurkkua…
Töttöröö
29.3.2020 18:30
No voi sun !!!
Eihän sitä nyt tarvitse kertoa että ketä henkilöt on, mutta olisi kyllä ensiarvoisen tärkeää tietää missä kunnassa !!! Tietäisi hieman kiertää mokomaa aluetta. Eikös täällä pitänyt suojella ihmisiä tartunnoilta eikä alkaa Kiinalaisten malliin touhuta ! Sairastuneiotahan ei tarvitse erikseen suojella, vaan henkilöitä jotka eivät vielä ole saaneet tartunttaa, mahtaako olla kyse jostain silmäätekevistä immeisistä kun näin pihdataan.
Tiedottaminen avoimemmaksi
29.3.2020 18:28
Riskiryhmään kuuluvana toivon myös erittäin avointa keskustelua koronatartunnoista ja jopa tarkemmista paikkakunnista. Itse olen ollut karanteenissa kotona jo useamman viikon liikkumatta kodin ulkopuolelle lainkaan, joten kyllä meillä on oikeus avoimempaan tiedottamiseen tartuntatapauksista.
#ahopellonmaere
29.3.2020 18:22
Mitäpä se Maire nyt sanoo, vieläkö pärjätään?
Erikoista on
29.3.2020 18:09
Ristiriitaisia tietoja julki. Kainuussa koronavirukseen sairastuneet eivät kuulu riskiryhmään. Miten heidät on sitten testattu koronaviruksen takia jos he eivät kuulu riskiryhmään?
Aikaisemmin on kerrottu, että vain riskiryhmään kuuluvat ja vakavia oireita saaneet testataan.
Asiaa
29.3.2020 18:08
Miten voi olla mahdollistat tämäkin, että nyt tiedotetaan vasta tartunnoista? Ja ilmeisesti nyt vasta n. 100 testiä tehty? Onko syy Mehiläisen tulossa koronaklinikoineen Kajaaniin? Epäilemättä on.! Nyt testeihin käytetty n. 2000 euroa näillä tiedoim! Tämä todella tärkeä asia ei voi eikä toden teolla saa olla asia jossa paetaan yksityisyyssuojan alle!!! Tartunnoista kukaan ei vaadi tarkempia henkiötietoja, tiedoksi tämän alueen keskussairaalalle!!!
Ei voi kuin ihmetellä
29.3.2020 18:05
Suosittelen Koukkarille ja muille soten päättäjille kriisiviestinnän koulutusta. Avoimuus katkoo huhuilta siivet ja lisää turvallisuuden tunnetta ja luottamusta päättäjiin. Nyt tarvittaisiin oikeaa johtajuutta.
Arvailua
29.3.2020 18:04
Olisikohan ollut Kainuulaisia naisia siellä naistenpäivänkonsertissa, missä Ahtisaaretkin tartunnan sai. Jos kerta ketjua on tutkittu ja osa jo paranemassa/parantunut.
Tyhmä
29.3.2020 21:54
Mulla tuli sama mieleen, että samassa konsertissa olleet ja siksi tiedettiin täällä testata.
Lukumäärä
29.3.2020 17:51
Mistä se koukkari tuommoisen nyt keksi, että ei lukumäärää muka ilmoitettaisi. Lukumäärästäkö se ihmisen henkilölöllisyys paljastuu. Nyt pitää jo olla kelan lääkäri, joka potilasta näkemättä osaa tuommoista laukoa.
Yksittäistapaus meneillään
29.3.2020 17:30
Tästä ns. ”yksityisyyden suojasta” on tehty kaiken muun ylitse menevä asia, jonka taakse piiloutuvat nykyisin kaikki, joiden tulisi ottaa kantaa asiaan (mm. päättäjät, lääkärit, lakimiehet jne.). Ennemmin annetaan vaikka satojen ihmisten kuolla kuin että edes keskusteltaisiin asioista edes mainitsematta ihmisten nimiä. Aina on helppo tuoda esiin ns. kaatopykälä l. tämä on yksittäistapaus, jonka perusteella ei voi kommentoida.
Tällä logiikalla, mikäli tunnen itsessäni koronaviruksen aiheuttamia oireita niin en kerro siitä kenellekään vaan surffailen tuolla kaupungilla muina miehinä (naisina) ja salailen tartunnan – ihan vaan siksi, että henkilöllisyyteni ei paljastuisi kenellekään. Katsokaas, kyseessähän on ainutlaatuinen yksittäistapaus, jonka perusteella ei kannata tehdä mitään johtopäätöksiä.
kovasti hämmästynyt
29.3.2020 17:26
No jo sitä Kainuussa pitää asiat pitää salassa, ei sitten saada oikeaa ja ajantasaista tietoa! Mitä kaikkea pimitetään, ja ylimääräistä huolta aiheutetaan. Eikö oikea ja todenmukainen viestintä olisi parasta toimintaa?
karanteeni
29.3.2020 17:21
Kyllä totuus on se, että ulkomailla matkailijoiden mukana koronavirus on Suomeen tullut.
Russakka
29.3.2020 17:34
Minä kuulin että se ois tullu soutuveneellä maita pitkin. Kuulemma varma tieto.
Asiaa
29.3.2020 16:39
Mitä tämä näiden erittäin tärkeiden tietojen salaaminen oikein on? Kun tässä kukaan ei ole vaatimassakaan sairastuneiden nimiä julkisuuteen!!! Nyt Tuomas Kettunen Kainun rajat kiinni!!! Sams koskee Lappia!!!
Entinen kainuulainen
29.3.2020 16:37
Vähän tarpeettoman tiukka linja. Ei pelkistä luvuista pysty yksilöitä päättelemään edes Kainuussa. Varsinkaan jos paikkakunta jätetään kertomatta.
Tällainen tarpeettomankin tiukka linja saa aikaan huhumyllyn joka ei välttämättä ole hyvä asia. Jos yritetään välttää paniikkia niin on hyvä muistaa että ollaan Suomessa. Ei täällä kansaa saa panikkiin millään.
Eelis Lepakko
29.3.2020 16:35
Nämä tiedotteett ovat tarpeellisia, verkko on täynnä foliohattuisia salaliittoteoreetikkoja. Ei sitä määrä tartekaan joka juntin tietää, mitä se muka vaikuttaisi kenenkään käytökseen? Ohjeita pitää noudattaa 100% olipa tartuntoja 2 tai 200. Saviaivot ei vaan ymmärrä ja jatkavat väärän tiedon ja huhujen levittämistä.
Jassoo
29.3.2020 14:40
Ylen sivuilla, että Kainuussa on” muutama” uusi tartunta..
järjen köyhyyttä
30.3.2020 11:49
Muutama tarkoittaa yhtä. Muutamia olisi jo useampi. Kaksi ynnä yksi on kolme.
Murresana
29.3.2020 16:15
Miten monta tuo muutama on?
Onko se sama kuin ”monjaeta”?
Avoimmuutta päättäjät
29.3.2020 12:34
Tartuntaketjun osallisten liikkeet pitäisi kertoa tarkkaan , jotta samaan aikaan liikkeelle olleet voisi erityisellä huolella eristää itsensä oireiden ilmaantuessa. Nyt joka toisella tuntuu olevan pieni flunssa, joten täydellinen eristys voi tuntua turhalta.
Flunssasta juuri toipunut
29.3.2020 21:58
Ylilääkäri Koukkarin ohjeiden mukaan: ”Jokaiseen flunssaan ja flunssan erilaisiin oireisiin tulee suhtautua, niin kuin se olisi koronaviruksen aiheuttama. Eli pysykää kotona, välttäkää ihmiskontakeja,peskää kädet ohjeiden mukaisesti, yleinen tarkka hygienia. Oireiden pahetessa ensimmäisenä puhelinyhteys ohjeissa mainittuihin terveyspalveluihin”. Minusta nämä ohjeet ovat hyvin selkeät. Ja jokainen lukutaitoinen ymmärtää nämä aivan varmasti.
Näillä ohjeilla mennään. Kyllä me tästä selvitään !
p.s. itse olen itselleni asettanut vapaaehtoisen karanteenin,jossa olen ollut jo 3 viikkoa aika äkäisen romuskan vuoksi. Toipumassa ollaan.
Välinpitämättömyydestä huolestunut
29.3.2020 12:27
Tartuntatauti velvoittanee taudin saaneita ilmoittamaan lääkintäviranomaisille tartunnasta, onko näin!?
Järki käteen vihdoin
29.3.2020 11:32
Ettekö tosiaan ymmärrä että kytätessänne vanhusten liikkeitä voitte tartuttaa itse heidät. Vanhukset ovat sitä riskiryhmää.
Ja eikö kukaan ymmärrä että jo toisten ihmisten asiointia kaupassa kyttäämällä voitte tartuttaa kymmeniä ihmisiä. Koronavirus ei ymmärrä tuota turvaväliajattelua, vaan voi liikkua ilmassa sopivissa olosuhteissa pitkiäkin matkoja.
Ja miksi sairautuneista leimataan syyllisiä?
pap. mies
29.3.2020 10:46
Eilen k- cityssä käydessämme vaimon kanssa joku tuntematon mies osti yhden olut tölkin ja jäi maksamisen jälkeen seisomaan naama virnistellen maksupääteen kohdalle kapeimpaan kohtaan seisomaan, ja käänsi vartalonsa takana olevalle jonolle ja paikallaan ollen vain virnisteli toinen silmä pienempänä, eikä olisi siitä halunnut siirtyä muuten kuin liikautti pönäkkää vartaloaan 10 cm sivuun ja ajatteli meidän tunkevan siitä välistä maksamaan ja pakkaamaan. No ei tietenkään menty. Hänellä ei ollut siinä muuta asiaa kuin tahallaan jäädä siihen aiheuttamaan haittaa. Maksanut oli sen oluensa. Mistä näitä sikiää . Ei vaikuttanut kehitysvammaiselta eikä känniseltä. Kassakin vain katsoi miehen touhua, ei kuitenkaan sanonut mitään. Siirtyi tovin päästä ottamaan tölkkinsä. Tosi outoa. Näin korona aikana.
Pysytään kotona
29.3.2020 13:32
Entä jos olisit jäänyt kotiin pap.mies, etkä mennyt katselemaan kuka mitenkin kaupassa käyttäytyy?
MOT
29.3.2020 10:15
Terveiset Italiasta miten Korona katastrofi pystytään estämään (IS 29.3.2020): ”Tautipesäkkeet on rajattava ja kaikki mahdolliset rajoittavat toimenpiteet on tehtävä. On myös erittäin tärkeää pystyä jäljittämään tartuntaketjut eikä pelkästään tartunnan saaneita ihmisyksilöitä. Taranton mukaan olennaista olisi TESTATA myös muita kuin oireilevia ihmisiä, sillä oireettomatkin saattavat kantaa tartuntaa.”
Miksi näin ei tehdä Suomessa? Olisi hyvä että vaikka jokin ylilääkärikin Kainuusta kommentoisi asiaa. THL ja Marinin hallitus ovat kohtuullisen pihalla kriisin hoidossa. Nyt tullaan kokoajan pikkuisen myöhässä.
Nikelli
29.3.2020 9:35
Ihmisillä on koronan lisäksi muistakin syistä tarpeen päästä päivystykseen. Jätetäänkö kaikki nyt hoitamatta joilla on muita syitä päästä lääkäriin ? ? ? Puhelimet on niin ruuhkautuneet että läpi ei pääse
Anni
29.3.2020 19:17
Samaa mieltä, juuri näin.
Ellu
29.3.2020 6:10
Onko huomioitu influenssa oiikin vaikutusta. Lieventääkö. Onko kuolleilla ollut rokote.
Kauhistunut
29.3.2020 0:02
Näistä kommenteista päätellen mielenterveyden hoitoon pitäisi lisätä resursseja.
kk
29.3.2020 12:10
Ruotsin ex-pääministeri Carl Bildt on todennut että tämä koronaepidemia on pahin globaali pandemia sitten Espanjan taudin 1918. Virukset ovat myös sukua keskenään.
Ihmisiä pelottaa ja se on inhimillistä. Kenenkään hätä ei ole naurun tai leikin asia!
Ulkoilija
28.3.2020 21:57
Vuokatin hiihtoladuilla tulee hiihtäjiä ryppäinä vastaan. Täyttävät luistelu-urat ja ohittavat vastaantulijan läheltä. Eikö hiihtäjillä ole turvavälivastuuta? Tympäisee tuo ihmisten löperyys. Väistäisivät edes vastaantulijoita kaukaa, varsinkin jos perinteisellä hiihtävä käyttää latu-uraa, koska hän ei voi ainakaan väistää muualle kuin metsän puolelle.
Riskiryhmä
29.3.2020 19:47
Et kai ollut itse siellä hiihtämässä, kun noin tarkkaan tiedät???
eki
29.3.2020 18:29
Elä mene sinne Vuokatin laduille ei ole mikään pakko,vai luulitko näkeväsi Pärmäkosken.
proletaari
28.3.2020 21:42
On se vain niin että suhtaudutaan vakaasti annettuihin neuvoihin, pesuihin, lähi olemisiin, sekä varovaisuuteen kun ei tiedetä ollaanko itse viruksen kantajia vai joku toinen.
Siitä olen samaa mieltä ,että sotella olisi ilmoitus velvollisuus missä kunnassa sairaat ovat, toiset ei riippuisi hirressä
Etelä-Suomesta - ei yllätys
28.3.2020 21:31
Eipä ollut yllätys ”yhteistyössä Etelä-Suomen terveysviranomaisten kanssa”. Ei uskallettu laittaa maakunnan rajoja kiinni. Se on menoa nyt!
Minä
28.3.2020 21:29
Maakuntaraja kiinni!!
turvavälit hoi!
28.3.2020 20:51
mikä hätä oli prisman kassalla naishenlilöllä tänään lauantaina klo 08.00 kun piti kärryjen kanssa höylätä selkänitakana maksassani ostoksia.
lapinkävijä
28.3.2020 18:51
onko joku kilpailu menossa Prismassa Kajaanissa eillen ihmiset tuli ihan liijan lähelle Pitäkää välimatka ihan oikeasti
Tarkastaja
28.3.2020 18:03
Nyt selkeät ohjeet ja selvitettävä altistuneet. Meillä ei ole Kainuussakaan varaa olla suurpiirteisiä, vaan täytyy olla todella tarkkana. Vanhuksia on maakunnassa paljon ja heitä on suojattava myös.
Koronakiskuri
28.3.2020 17:55
Eiköhän ne virukset tulleet suksiboksiautoilla.
Ihmettelen vaan
28.3.2020 17:55
Ei yli 70v. ole ”karanteenissa” meidän muiden takia, vaan ihan ittensä takia! Eli ei tarvitse kenenkään pelätä että he tartuttavat meidät vaan se taitaa olla juuri päinvastoin! Tämä tiedoksi vaan joillekkin tyhmille jotka koko ajan aliarvostavasti puhuvat heistä!!!
Parasta ennen
28.3.2020 17:52
Kaupassa käyjille vihje, vetäkää kärryjä kun menette kassalle, pitäkää itse väli edellä menevään ja
kärry pitää välin perässä tulijan.
Miisa Heikkilä
28.3.2020 17:36
Kyllähän tuollanrn pitäs selvityää missä ovat liikkuneet ja kuinka kauan aikaa levittäneet koronaa!Nyt alkaa tuleen lisää tartuntoja levittäjien ansiosta!
Rami
28.3.2020 22:53
Juurihan tuossa luki,että tartuntaketjun avulla selvitetty nämä tapaukset.
Huolissaan.
28.3.2020 17:22
Nyt selvitys missä liikkuneet Kainuussa ja nopeaa!!
mummeli maalta
28.3.2020 17:21
Nyt pitäisi jokaisen kommentoijan näyttää kuka ja missä se tartuttaja on! Oletko nähnyt? Joka ikisen pitäisi vain osata toimia niin, ettei levitä viruksia kulkiessaan, ”kun ei sitä tiedä missä puussa piru istuu”. Ja kun Koukkari sanoo, ettei kaikkia voi lähteä testaamaan, niin totthan se on. Testi maksaa 200 euroa kerta ja niitä on rajoitetusti. Järki kädessä (hanskat) koetetaan välttää turhaa kanssakäymistä ja koetetaan pysyä kotona muutamia viikkoja. Turha vanhuksia tästä on syyllistää, vaikka he ”ongelmajätettä” onkin.
Pitäkää hygieniasta huolta
28.3.2020 18:03
Kuka tahansa voi tietämättään olla tartuttaja vaikka ei oireita ole eli jopa sinä. Joten on varmaan vähintään yhtä hankalaa kuin etsis neulaa heinäsuovasta ja selvittää noiden tartuntoiden alkuperän lähdettä. Toivotaan nyt että ei leviäisi.
Kotimaalainen
28.3.2020 17:04
Vuonna 72 minulla oli tuberkuloosi rokotettu oli sitä vastaan .Se oli silloin jo aika harvinainen sairaus eikä sitä enää pelätty niin kun oli esim 20 vuotta aiemmin pelätty .Hyvällä terveyden hoidolla saatiin tuberkuloosi loppumaan.Ulkomailta tulee kaikenlaisia uusia pöpöjä .Ei ole hyvä tuo vapaa matkustaminen .Rajat kiinni
ei tee tiukkaa
28.3.2020 16:54
Kainuu eristettävä ja joutuin!
metoo
28.3.2020 16:49
Nyt alkaa näkyä nämä ns hallituksen ”toimet”, lisää ulkomaan lomalaisia tulossa junilla!
metoo
28.3.2020 19:17
Mixy
28.3.2020 17:58
Tässä on kyse kansalaisten toimista, ei hallituksen. Ihmiset eivät ole noudattaneet hallituksen suosituksia ja määräyksiä.
Hallitus tämän tyri, ei järjestänyt erityisiä kuljetuksia/tai pakotanut poistumaan julkisista tiloista.
Mixy
28.3.2020 17:58
Tässä on kyse kansalaisten toimista, ei hallituksen. Ihmiset eivät ole noudattaneet hallituksen suosituksia ja määräyksiä.
Jotain rotia
28.3.2020 16:45
Ruvetaan jokainen kaupassa vaatimaan niitä turvavälejä kassajonossa, niin eiköhän tapakulttuuri muutu!
Ja ylimääräiset kaupasta pois ja tietenkin flunssaiset!
Vuoresbay
28.3.2020 18:53
Ketä ne ylimääräiset on. Tuletko sormella osoittamaan. Miettikää nyt hieman.
maalla asuva, ei ahdista
28.3.2020 16:41
Kainuu olisi pitänyt eristää ensimmäisenä. Nyt tänne tultiin etelästä/pohjoisesta, ja kyyti on kohta kylmää. Siinä meidän vanhusväestö harvenee, ja samalla nuorempikin ikäluokka. On ihmeellistä, että mennään ”oma napa edellä”, eikä muusta väliä. Kotona olen ollut tähänkIn asti, enkä ole nytkään sen enempi ahdistunut. Työt tehdään etänä, ja kaikki on ok. Ajatelkaa välillä muitakin, kuin omaa itteenne!
Ei koske minua
28.3.2020 16:23
Olihan nuita vauraan näköisiä pariskuntia muuttokuormineen apteekin edessä perjantai-iltana ihan tien tukoksi asti.
Karanteeni Kainuussa
29.3.2020 6:32
Jahas….Onko sitä tultu sieltä pääkaupunkiseudulta sitten tänne turvaan järvenrantahuviloille? Liekkö sitten sieltä Italiasta kuskattu mukanaan tauti tänne?
Viruspöpö
28.3.2020 16:14
Varmaan näitä ulkomailta völjättyjä viruksia, kun ei uskottu heti alussa kehoituksiin. Tavallisen sortin tallaajia, jotka itse selviävät hyvin, mutta ovat tartuttaneet jo ties kuinka monta. Tehän voitte nyt röyhistää rintaanne, kun olitte ensimmäisiä tässä maakunnassa.
Ramppa
28.3.2020 16:09
Oliko disko läpsyttelijöitä vai thaimaan tulijaisia🤔
lare
28.3.2020 16:06
Tyhmyydestä ei parane eikä siihen ole vieläkään rokotetta. Pätee tässäkin asiassa ja kassajonossa. Pitäkää se turvaväli 2 m vai eikö järki riitä?
kuusysi
28.3.2020 16:03
Mitäpä se hyjveää kertoa missä nämä tapaukset elävät, itse epäilen yhtä lomakeskusta, että sieltä
olisi löytynyt tartuntaketjua. Vain tehokkaalla testaamisella sadaan tauti kuriin.
Reilu 80:nen papparainen
28.3.2020 16:00
Tässä nyt aika monen kommentoijan suulla syyllistetään meitä papparaisia ja mummeleita siitä
huolimatta, että tähän mennessä todetuista tapauksista vain murtoosa on ollut meitä yli 70-vuotiaita. Kaken lisäksi kun me kuitenkin joudumme kaupassakin käymässä eikä se meiltä
ole kielletty- mutta kauppassakäyntiiimme liitty se ongelma, että siellä tuo nuorempi polvi
ei osaa tai ei halua pitää meihin sopivaa hajurakoa palvelutiskeillä tai kassajonosta puhumatta-kaan.
Aikuisetko näyttää hyvää esimerkkiä
29.3.2020 12:33
Keistäkähän se nuorempi sukupolvi ottaa sitten mallia?
Peiliin katsomisen paikka
29.3.2020 12:00
Jos ei halua sairastua niin parempi on silloin ohjeita noudattaa. Onpahan ainakin omalta osalta toimittu niinkuin pitääkin. Syylistämisellä se ei enää ainakaan kummene.
Väärällä tiellä
28.3.2020 15:56
Maailmalla sentään ollaan nähty järkeviä toimintapoja, eli järjestelmällistä massatestausta jonka avulla myös oireettomat on saatu eristettyä jotteivat levitä tautia (kts. Singapore, Etelä-Korea, kenties kohta Saksa ensimmäisenä Euroopassa).
THL:n ja samalla Kainuun soten testaamattomuus kostautuu vielä Suomessa, eikä Uudenmaan eristys kovin lupaavaa ole sillä porukkaa kulkee jatkuvasti tuhansittain päivittäin maakunnan rajan yli.
Rami
28.3.2020 22:57
Käyppä koettamassa sitä Uudenmaan rajaa niin mäet miten sinne pääset.
Metsän ukko
28.3.2020 15:52
Yksittäisiä tartuntoja ei ”jahdata” eli eikö silloin nämä yksittäiset voi levittää tautia mielin määrin, etenkin jos ovat lieväoireisia?
Kajjaanilaine
28.3.2020 17:23
No tässä tulee se kansalaisten järki mukaan hommaan. On sanottu joka paikassa, että jos olet flunssainen, niin sairasta kotona. Jos olet lieväoireinen koronalainen, eli flunssainen niin pitäisi olla kotona ja välttää kontakteja. Vaikka ei ole testattu, niin flunssan oireet pitäisi hoitaa samalla tavalla, kuin koronassa. Näin nämä lieväoireiset ei levitä tautia.
Miksi piilotellaan vakavaa asiaa?
28.3.2020 15:51
Paljonko on niitä opiskelijoita, jotka on testattu ja todettu taudinkantajiksi kotipaikkakunnillaan, kun Kainuussa ei ole suostuttu testaamaan?
Ata
28.3.2020 15:49
Pitäis kaikkien maakuntien laittaa rajat kiinni.
Työmatkat myös kuriin
28.3.2020 15:48
Etelän työmatkat, aamulla Suomussalmella tuli kauppaan mies, joka on työssä Uudellamaalla, eikö pitäisi kotona olla, jos työ matka sallitaan, eikä suin päin kauppaan rynnätä-
Piispa
28.3.2020 20:37
Oho. Liekkö ollut Sumppisalmelaisia jos kerran töissä kulkee????
MOT
28.3.2020 15:46
”Linja on koko ajan ollut se, ettemme lähde yksittäisiä mahdollisia tartuntoja jahtaamaan, se on ihan turhaa puuhaa, Koukkari sanoo.”
Mistä johtuu että WHO ja Euroopan tartuntatautivirasto ovat aivan päinvastaisella linjalla? Suomi saa jatkuvasti moitteita kun ei testata, jotta kantajat saadaan pois katukuvasta.
Ymmärrän tietysti hieman että Koukkari puhuu virallista THL:n liturgiaa virkansa puolesta, mutta toimintalinja on nyt täysin väärä. Vai onko todellinen syy että Suomella ei ole oikeasti kapasiteettia hoitaa Koronaa asiallisesti. Muun muassa Kiinassa ollaan palaamassa jo normaaliin päiväjärjestykseen, täällä ollaan menossa kaaokseen.
Susi Jukka
28.3.2020 15:44
Näitä korona tapauksia on varmasti kainuun joka kunnassa jo nyt. Lähes oireettomat eivät tiedä että itse sitä kantaa. Mutta suurin osa on totellut sääntöjä ja eivät ole sitä muihin tartuttaneet. Suurempi huoli minusta on se että itsellä on normi flunssa ja luulet että korona siellä jyllää ja kahden viikon päästä luulet saaneesi immuniteetin ,jonka jälkeen ajattelet voivasi kullkea täysin vapaasti.
Mixy
28.3.2020 18:18
kk, tarkemmat tutkimukset ovat osoittaneet, että nämä muutamat henkilöt eivät ole sairastuneet uudelleen parannuttuaan koronasta. Testit olivat heikkolaatuisia ja näyttivät väärän tuloksen.
kk
28.3.2020 16:26
Tuosta immuniteetista oli Ruotsin terveysviranomaisten lehdistötilaisuudessa muutama kommentti, jossa todettiin että immuniteetti olisi vahvimmillaan vasta reilun kolmen viikon jälkeen parantumisesta. Maailmalla on todettu tapauksia, joissa tauti on iskenyt uudelleen parantumisen jälkeen, mutta ne ovat hyvin hyvin harvinaisia ja hyvä niin.
Kotoilija
28.3.2020 15:43
Ei niitä tietoja missään sairaanhoitopiirissä julkaista! Ei missään kerrota, missä kunnassa tai kaupungissa tartunnan saaneet ovat ja hyvä niin! Sama ohje on kaikille: Jos olet terve PYSY KOTONA, vältä lähikontakteja. Jos on flunssan oireita, PYSY KOTONA!
reiska
28.3.2020 15:35
Muutama huomio tähän nykymenoon. Iäkkäämät vähentäkää kaupassa käyntiä ja sitten kysymys, että onko kauppaan pakko tulla useamman henkilön voimin, jos vain yksi kuitenkin hoitaa ne kauppa-asiat?!
Kassojen yhteydessä pitäisi oikeasti pitää turvavälit toisiin ihmisiin. Valitettavasti on jo koettu ja nähty, että jonossa seistään aivan takana ja siellä se odottava henkilö köhii käsiinsä. Jos on flunssaa, niin pysykää oikeasti kaupasta pois!!!!!
Mixy
28.3.2020 18:04
Itselläni on tapana huomauttaa asiasta liian lähellä seisoville. Köhijöitä ohjeistan yskimään kyynärtaipeeseen tai nenäliinaan. Mainitsen myös, että flunssaisena ei tällä hetkellä saa liikkua ihmisten parissa. Kukaan ei ole vihastunut.
E
28.3.2020 15:29
Kuten on jo todettu aika monta kertaa, niin kaikkia ei todellakaan testata jos oireet ovat pienet tai niitä ei ehkei oikeastaan ole. Ja kuten missä tahansa muussakin viruksessa, niin oireet ovat hyvin moninaiset ja erilaiset ihmisten välillä, ja samaan aikaan on liikkeellä monia ns. tavallisia flunssia ja viruksia.
Koko tämä ”Kainuu ei sairastu” on illuusiota jota ihmiset pitävät yllä paljolti oman henkisen hyvinvointinsa takia. Kun uhka tulee aina ”muualta” ja kun uhka koetaan tulevan ihmisiltä jotka ovat ”tehneet jotain väärin että ovat sairastuneet”, niin osalla on helpompi elää. Sinänsä osa ihmisten omaa itsesuojeluvaistoa.
Kukaan ei tiedä miten kauan tämä ”Korona-aika” kestää, mutta se on varmaa että se on jossain vaiheessa ohi. Sitä ennen osa sairastuu (ja myös parantuu), ja osa riskiryhmästä/vanhuksista voi myös menehtyä. Nyt on minimoitava isku ja loivennettava käyrää, siksi karenteenit ja rajoituk set. Yhtään ”virusvapaata” aluetta ei Suomessa tule olemaan, mutta peruselämän on kuitenkin jatkuttava. Ei Suomi voi kuukausia karenteenissa olla, ei vaikka virus vielä jylläisikin. Nyt vain pelataan aikaa. Sormet ristiin.
Enemmän rajaa
28.3.2020 16:28
Vähemmän olisi näitä tapauksia jos tätä hupimatkailua ei olisi niin paljon ja jos Suomessa olisi rajoittavat toimet olisi aloitettu jo viikkoja sitten.
Tämä on totuus.
Suomi voi myös olla kiinni kuukausia jos tarve vaatii. Ihmisten terveys edellä pitää mennä ja antaa ahneiden taloushaukkojen vaan piipittää.
MIELIPIDE___
28.3.2020 16:06
Kainuussa on noudatettu oivallista ohjetta: kun ei ketään testata, ei tule tartuntojakaan. Nyt ilmeisesti määräys testata on tullut jostain muualta, kun tietty ketju ollut tiedossa.
Ihmisten typeryys tulee hyvin esiin noissa syyllisten hakemisissa. Täysin varmaa on ainoastaan se, että jokainen meistä on elämänsä aikana tartuttanut ”vastuuttomuuttaan” lukuisia ihmisiä flunssaan ja influenssaan. Vielä kun ottaa huomioon perikainuulaisen ”minähän olen töissä vaikka puolikuolleena” -asenteen.
Korona tulee joka tapauksessa, eikä sitä voi estää, eikä sitä olisi voinut estää. Ihmiset on toki peloteltu odottamaan kuolemaansa, usein unohtuu mainita, että 80% koronaan sairastuneista sairastaa sen lievänä tai ei ole edes tiennyt olevansa sairaana.
Viranomaisten ohjeet, neuvot ja määräykset on tilanteeseen sopivia, niillä pidetään huoli siitä, että vaikeasti sairastuneet saavat hoitoa.
Maalainen
28.3.2020 15:29
Nythän ei tiedetä missä nämä ovat ihme salailua ,ei kiinnosta kellä, mutta paikkakunta esiin ja karanteeriin lähiseutu, ja testejä pikavauhtia lisää se auttaa paljon.En ymmärrä millä lailla auttaa ketään kun ei testata järjenköyhyyttä koko touhu vai onko tarkoitus sotesoppaa hämmentää tällä.
Covid
28.3.2020 15:21
Papparaisia oli sauvakävelyllä. Toivottavasti pysyvät pois kaupoista ym.
Mixy
28.3.2020 18:08
Kunnon ja liikuntakyvyn ylläpitäminen on vanhuksille ensiarvoisen tärkeää. Ei sauvakävelyä ole kielletty, kunhan vain pitävät etäisyyden toisiin kävelijöihin. Ylös, ulos ja lenkille!
Jonska
28.3.2020 15:20
Nii ja mistä kunnasta tai kaupungista kotoisin??
Covid-19
28.3.2020 15:19
Oisi kiva tietää edes millä paikkakunnalla, niin osaisi vältellä ihmisiä vielä tehokkaamman.
Erkki merkki
28.3.2020 15:15
Älysikö nuo olla edes karanteenissa siten kuin kuuluu olla, vai luutusivatko kaupoissa? Tämä tieto pitäisi median välittää kansalaisille, jotta ihmiset osaisi varoa noita välinpitämättömiä ihmisiä!
Mitä auttaa ikäihmisen eristäytyä kun nuo vastuuttomat matkalaiset saa mennä ja tulla miten huvittaa! Joissakin tapauksissa tuollainen käytös voitaisiin lukea jopa rikokseksi?
Hv
28.3.2020 15:14
Mistäpä muualta kun näitten lomalaisten mukana…oliko kenelle yllätys.
Asiaa
28.3.2020 15:13
Joo, ja eivät riskiryhmäläisiä! Voi harmi nyt kaksille kun joutuivat julkaisemaan tiedon ja pahoittelut kovasti että asiaa nyt viranomaistyönä perkataan!
Yks äiti
28.3.2020 15:09
No niin…nyt se sitten alkaa! Voimia terveydenhoitohenkilöstölle ja me muut – pysytään kotona, mikäli mahdollista mutta pidetään toisistamme huolta!
hoitajako vai ei
28.3.2020 16:08
Juuri niin, mutta kuka vie lapsensa riskiryhmäläisen hoitoon, ymmärtääkö edes hoitaja. Ei ole ainoa hoitopaikka lapselle riskiryhmäläisten kotona. Sukulaiset ja naapuritkin voisi sanoa suoraan, jos näkee välinpitämätöntä toimintaa ja vanhuksia ostoksilla. Aina löytyy läheinen joka haluaa autta, mutta apua pitää pyytää.
Varovainen ja kokenut
28.3.2020 14:58
Kaikki asiaan liittyvä julkinen osuus olisi hyvää tietoa ihmisille.
Esim tartuntapaikka/ketju/aika/mahdollisesti altistuneiden selvitys///
Tarzan
29.3.2020 5:22
Kannattaa lukea, mitä toiset kirjoittaa ja vastata siihen jos voi auttaa. Jokainen saa vaikka kuolla kertomatta vaivojaan.
Mixy
28.3.2020 18:11
Ihmisellä on oikeus pitää sairautensa omana tietonaan. Vai olisiko mielestäsi oikein jos saisit vaikka kupan ja asiasta tartuntaketjuineen ja selityksineen tehtäisiin julkinen?
e e
28.3.2020 14:58
Jokohan ne tekijät ja yskijät älyään pysyä pois kaupoista?
e e
29.3.2020 16:39
Heti, kun yskiminen alkaa, niin ohjeistuksen mukaisesti ajattelin näin toimia ja kokemukseni mukaan kuulun tuolloin aika pieneen vähemmistöön.
Niin miten oli
29.3.2020 11:15
No pysytkö?
Karanteeni
28.3.2020 14:57
Toivottavasti älyävät pysyä myöskin karanteenissa, eikä lähteä levittämään tautia…
kutvonen
28.3.2020 15:18
no,ei välttämättä,,jos”bilettäjiä”…
Huolestunut
28.3.2020 14:50
Tästähän se sitten lähtee, mistä lie tullut….