Varikon sammutus jatkui yötä vasten ja savua saattoi taas alkaa muodostua lisää – Kajaanin tekninen johtaja: ei henkilövahinkoja, arvokkain kalusto saatiin pelastettua
Julkaistu: 15.6.2020 klo 22:10Maanantai-iltana puoli kymmeneltä Kajaanin kapunginvarikon sammutustyöt olivat vielä käynnissä ja kattorakenteet paloivat edelleen, kertoi päivystävä palomestari Raisa Korhonen Kainuun pelastuslaitokselta.
Edessä oli rakennuksen toisen päädyn purku. Korhonen arvioi, että savua alkaa sen takia taas muodostua enemmän.
Jo aiemmin illalla Hätäkeskuslaitos varoitti sankasta savusta ja pyysialueen ihmisiä pysyttelemään sisätiloissa.
Palon syttymissyytä ei ollut vielä illalla päästy tutkimaan.
Korhosen mukaan kattorakenteet tuhoutuivat, seinärakenteet säilyivät, mutta sisäosat lienevät kärsineet pahasti palo- ja vesivahingoista.
"Arvokkain omaisuus saatiin pelastettua"
Arvokkain omaisuus saatiin pelastettua Kajaanin kaupungin varikon palossa, kertoo kaupungin tekninen johtaja Jussi Heikkinen .
Hän sai tiedon tilanteesta sekä kaupungininsinööriltä että Kainuun pelastuslaitokselta.
– Tärkein asia on, ettei henkilövahinkoja tullut, Heikkinen sanoo. Hänen mukaansa kesäaikaan varikolla ei ole kaupungin työntekijöitä yleensä iltaisin.
Heikkisen mukaan pelastuslaitos sai siirrettyä esimerkiksi katujen kunnostukseen liittyviä ajoneuvoja palon alta pois. Niihin kuului esimerkiksi uusi hiekkoja kadulta poistava imuauto.
Varikkorakennus on rakennettu 1970-luvulla. Kaupungilla on vahinkovakuutus. Tuhot lienevät huomattavat.
– Näin alkuvaiheessa, kun lieskat löivät katon läpi ulos, Heikkinen kertoo. .
Kaupungin johtoryhmä pui tilannetta tiistaina aamulla.
Täydennetty 15.6. kello 22.03 pelastuslaitokselta saadut tiedot palon vaiheesta.
Kommentit
Jätä kommenttiteemu
17.6.2020 23:36
Eiköhän siellä korpikainuussa nosteta veroäyriä sen verran että saadaan samanlainen rumilus rakennettua kunhan hiillos on sammunut. Syystäkin muutin pois 20 vuotta sitten 😄
Köyhät kyykkyyn
17.6.2020 8:57
Mahtavaa Kainuun Etu loppuu, tämä rahan kerääjä järjestö on aivan turha ja kallis.
Annukka
16.6.2020 15:45
No mutta, minä olisin ennemmin huolissani savuhaitoista joita se sai ihmisille aikaan. Kuka niistää tietää mitkä ovat seuraukset mm. Lapsilla. Kuka korvaa lääkärikäynnit
Eräs ajattelija
16.6.2020 12:09
Oisko joku kone Esim ruohonleikkuri tai vastaava jäänyt kytemään käytön jälkeen Ja siitä syttyi sitten tulipalo…Se ei paljoa tarvi, kun on näin hellettä piisannut..
kessu vm. 1969
16.6.2020 10:14
Kylläpä saatiin sillalta töllistelleet ja sammutusta häirinneet järjestykseen kun tuli sotilaspoliisiosasto pitämään järjestystä.
Pois kiihkoilu ja spekulointi?
18.6.2020 1:06
…jos, jos tätillä olisi… …olisi setä.
Tasainen länsituuli ei muuttanut suuntaansa ainakaan iltapäivän, illan ja iltayön aikana. Siis varsinaisen palon alusta loppuun asti.
Katsojat olivat Sotkamontien ylikulkusillalla*), jonka alitse kulkee mm. 2-ratainen rautatie, Varastokatu, ja valtatie-5 ( + runsaasti rakennettua ja vapaata tilaa).
Paloautot eivät kulkeneet sillalla eikä sen alla pariin tuntiin palon alusta. Vaahtotykkiauto vesiautoineen sitten joskus tullessaan tarvitsi sillan itäpuolen kaistat ja katsojat ( = jalankulku ja polkupyöräliikenne) ohjautuivat kulkemaan sillan länsireunan jalankulku-/pyörätielle.
Ainut pelastuslaitosta haitannut hässäkkä oli juuri se tilanne kun yksi palomestari yksinään yritti hetkessä häätää jalankulkijakatsojat pois sillan itäreunalta. Muutaman katsojan lähtiessä laumana poistumaan huomasivat pian kaikki muutkin tilanteen ja kiltisti poistuivat tai siirtyivät kulkemaan/katselemaan sillan länsireunalle.
Siinä kiihkotonta faktaa tilanteesta, joka tapahtui palavaa rakennusta korkeammalla, 4-5 -kaistaisella (+ jalankulku-/pyörätiet reunoilla) Sotkamontiellä Kajaanissa.
*)(Monikaistaisen ylikulkusillalla pituus n. 100metriä ja leveys n. 30 metriä, palavaa rakennusta korkeamman sillan reunan etäisyys yli 60 metriä hallitusti sammutetusta rakennuksesta.)
Sotku
17.6.2020 1:29
Entäs jos tuuli olisikin kääntynyt äkkiä työntämään savua katsojien päälle? Minä en vaan ole ikinä ymmärtänyt sitä, että mitä tyydytystä hätätilanteen seuraamisella saa. Enkä ymmärrä, että katsomista puolustetaan.
Olen itse kokenut sen, että ulosajoa tuli ambulanssin ja paloauton perässä seuraamaan sivullisia. Voin kokemuksella kertoa, että palokunnalla oli muutakin tekemistä kuin sivullisen autonvä vetäminen ojasta.
Sekaan faktaakin
16.6.2020 18:05
Höpö höpö.
Yksi palomestareista tuli parin tunnin katselun jälkeen ”häätämään” yleisön pois tulossa olevien vaahtotykin ja vesiautojen tieltä.
Sotilaspoliisit keskittyivät, lopulta tultuaan, autoliikenteen ohjaukseen ja sulkuautojensa paikoittamiseen risteyksissä.
Yleisö siirtyi rauhallisesti leveän Sotkamontien toiseen reunaan edelleen seuraamaan sammutusnäytelmää.
Suurin osa yleisöstä oli uteliaita käväisijöitä.
Yleisö ei ollut haitaksi sammutustöille, sillä Pelastuslaitoksen henkilöitä eikä kalustoa ollut lainkaan palavan varikkorakennuksen ”yleisöpuolella” ennen vaahtotykkiauton saapumista.
asd
16.6.2020 9:30
Olisivat heti siitä oikean ja vasemman rakennuksen osat yhdistävän ”sillan” kohdalta aloiittaneet seen oikean puolseisen osan yläpohjan suojaamisen niin ei olisi mennyt kuin vasen puoli…jos sekään. Jättivät sen melkein oman onnen nojaan sen vasemman puolen ja kaikkien silmien edessä palo levisi sinnekin. Onneksi ehtivät ottaa sieltä koneita ja polttoainettakin pois.
Miksi sammutus tapahtuu pääasiassa vain Sotkamontien puolelta?
Aitiopaikkalainen
17.6.2020 4:52
Sammutusyritys ei tapahtunut Sotkamontien puolelta vaan Sotkamontien yleisöön ja digikuvaajiin nähden rakennuken ”takaa”, Varastokatu 2:n kohdalta (kartta fonecta).
Yleisö ihmetteli miksei sammutuskalustoa ajettu alkutilanteessa myös rakennuksen läpi yleisön näkyville ja tuulen yläpuolelle (rakennukseen verrattuna).
Liekö yleisön runsaus Sotkamontien sillan aitiokatsomossa aiheuttanut ”ramppikuumetta”?
Weke
16.6.2020 16:17
Aina näitä ”ammattilaisia” löytyy neuvomaan ja arvostelemasn asiaa kuin asiaa.
Olisit ihmeessä mennyt neuvomaan paikanpäälle, etkö lehtien palstoille.
mäksi
15.6.2020 23:29
Toimitusta ei vissiin kiinnosta pätkääkään seurannaisvaikutuksista. Esim pelkästään junaliikenne on keskeytetty ja jonyt 2 – 3 tuntia seisoksissa. Osa junista seisoo sukevalla ja ossa kontiomäessä.