Kansanedustajat tukevat maakuntalentoja – Rahoituksen professori: ''Jos halutaan lentää kannattamattomiin kohteisiin, valtio voi tehdä sen ostopalveluna''
Julkaistu: 18.5.2020 klo 19:59Osa kansanedustajista haluaa, että Finnairille korvataan kannattamattomien yhteyksien kustannukset. Valtionvarainvaliokunta käsittelee maakuntalennoille kaavailtua tukea.
Valtiovarainvaliokunnassa niin hallituspuolueiden kuin oppositionkin kansanedustajat näyttävät olevan sitä mieltä, että lentoja maakuntien vähemmän liikennöidyille lentokentille ei saa keskeyttää.
– Peruste Finnairin pääomittamiselle 700 miljoonalla eurolla on yhtiön keskeinen strateginen rooli turvata koko Suomen saavutettavuus ja yhteydet paitsi muualle Suomeen myös maailmalle, sanoo kansanedustaja Markus Lohi (kesk.).
– On ehdottoman tärkeää, että Marinin hallitus varmistaa, että maakuntakentille säilyy vähintään nykyisen tasoiset lentovuorot. Näitä ei ole mahdollista vähentää, vastaa kansanedustaja Timo Heinonen (kok.) Lännen Median sähköpostikyselyyn.
Toimitus tavoitteli valtiovarainministeri Katri Kulmunia (kesk.) kysyäkseen kommenttia asiaan, mutta Kulmuni on avustajansa mukaan lomalla.
Kuka maksaa kannattamattomat yhteydet?
Lännen Media kysyi kaikilta valiokunnan jäseniltä, pitääkö pääomittamisen yhteydessä asettaa Finnairille velvoite jatkaa lentämistä niihin maakuntakaupunkeihin, joihin Finnair ilmoitti keskeyttävänsä lentämisen.
Mielipiteet hajaantuivat, pitääkö asiasta päättää nyt vai myöhemmin. Ja kenen tehtävä on maksaa Finnairille mahdollisten kannattamattomien yhteyksien tappiot.
Valtiovarainvaliokunnan jäsen Jussi Saramon (vas.) mielestä maakuntien liikenteen tuesta on päätettävä muulloin kun nyt pääomittamisen yhteydessä.
– Yhtiöllä on vastuu kotimaan liikennöinnistä. Ehtojen asettaminen pääomitukselle ei ole oikea keino ratkaista liikennöintiongelmaa, sanoo Timo Heinonen
– Jos lennot Finnairilla eivät onnistu, toinen vaihtoehto on lentojen ostopalvelut, joilla turvataan yhteydet jo nyt esimerkiksi Savonlinnaan, sanoo kansanedustaja Heli Järvinen (vihr.).
– Ei pitäisi asettaa ehtoja pääomittamiselle. Mahdollinen liikennöinnin kulujen tukeminen on erotettava ehtojen asettamisesta pääomittamiselle. Mikäli puuttuminen on tarpeellista, tulisi harkita väliaikaista suoraa rahallista tukea, vastaa puolestaan kansanedustaja Sari Sarkomaa (kok.).
Vasemmistoliiton Pia Lohikoski toteaa sähköpostivastauksessaan, että toimivat yhteydet kaikkialle Suomeen ovat monelle paikkakunnalle edellytys työpaikkojen turvaamiseksi.
– Tyhjinä koneita ei toki ole järkevää lentää, joten siksi tarvitaan tarkkaa harkintaa. Pidemmällä tähtäimellä on siirryttävä yhä enemmän raiteille, etenkin lyhyillä matkoilla, Lohikoski sanoo.
Valiokunta käsittelee lisämäärärahapakettia tiistaina
Valtiovarainvaliokunnan on tiistaina tarkoitus käsitellä hallituksen esitystä, jossa esitetään valtion omistajaohjaukselle 700 miljoonan euron määrärahaa osakehankintoihin. Kyse on Finnairin osakkeiden ostamisesta kyseisellä summalla.
Aalto-yliopiston rahoituksen professori Vesa Puttonen sanoo, että nyt on vaarassa puurot ja vellit mennä sekaisin.
Puttonen muistuttaa, että Finnair on pörssiyhtiö, jossa on muitakin omistajia kuin valtio. Valtio omistaa 56 prosenttia lentoyhtiön osakkeista.
– Jos kannattamattomien maakuntalentojen jatkamisesta halutaan päättää, sitä ei pidä tehdä pääomittamispäätöksen yhteydessä.
Puttosen mielestä maakuntalentojen jatkamisesta ei voi päättää huutoäänestyksellä. Tarvitaan vähintään kunnon analyysi, ovatko kannattamattomat reitit ylipäätään tarpeen ja jos ovat, kuka ne maksaa.
Hän itse sanoo luottavansa Finnairin johdon arvioihin, ettei kannattavuutta ole nyt keskeytettäville reiteille näkyvissä.
– Jos halutaan kuitenkin lentää myös kannattamattomiin kohteisiin, valtio voi tehdä sen ostopalveluna niin kuin se ostaa esimerkiksi kannattamattomia junayhteyksiä VR:ltä, sanoo Puttonen.
Puttonen kirjoitti maakuntalentokiistelyn ollessa kuumimmillaan Twitter-viestin, jossa hän ilmoitti, ettei halua omia veroeurojaan käytettävän kannattamattomien Kajaanin-lentojen tukemiseen.
Rahoituksen professorin mielestä keskustelu oli menossa siihen suuntaan, että asia ratkaistaisiin huutoäänestyksellä.
– Kun tehdään kunnon analyysi, reittikohtainen kannattavuus tulee läpinäkyväksi. Jos sen jälkeen todetaan, että kannattamattomia reittejä on syytä lentää, täytyy löytää markkinaehtoinen tukimuoto. Tekohengitys ei ole Finnairin tehtävä, sanoo Puttonen.
Juttua päivitetty 18.5. klo 19.58. Lisätty tieto, että toimitus tavoitteli valtiovarainministeri Katri Kulmunia (kesk.) kysyäkseen kommenttia asiaan, mutta häntä ei tavoitettu.
Kommentit
Jätä kommenttiJuhani Nissilä
20.5.2020 11:52
Minä haluan osaltani maksaa Puttosen palkkaa ! Puttonen on viisas mies !
jusa
19.5.2020 6:09
Pitäisi ennen lopettamista käyttää muita keinoja. Tutkia ja miettiä aikatauluja. Olisiko koneet täydempiä jos lentoja olisi tiettyinä viikon päivinä. Kajaaniin voisi olla vaikka lentoja maanantaisin ja perjantaisin aamusta ja illasta. Yleensäkin voisi käyttää ennen ehdottomia kantoja monessakin asiassa vaihtoehtojen miettimistä.
Joensuu
18.5.2020 23:38
Valtio voi ostaa Norran. Nehän ne noita reittejä nytkin ajelee Finnairille alihankkijana.
Omistaa jo ison siivun
19.5.2020 15:39
Finnair omista siitä 40%, ja se toimii käytännössä osana Finnaria. Norra on ollut Finnairin keino laskea miehistökustannuksia.
Masa
18.5.2020 21:39
,kyllä lentoliikenten kulut pitä periä niiltä jotka halua kulkea lentäen.
Jos ei matkustajia ole riittävästi peritään sitten muilta tyhjäksi jäävien paikkojen lippujen hinnat.
Tai lähdetään vasta kun paikat täytyy.
Ei kannata kadehtia
19.5.2020 15:44
Ne jotka työkseen lentelee, hankkii Masalle ja hänen kavereilleen maailmalta töitä.
Seiväsmatkat
18.5.2020 21:24
Eiköhän osteta kunnalle pari omaa konetta niin kuin Keihäsen Kalevi aikoinaan.
Rooli hukassa
18.5.2020 21:01
Mistä lähtien valtioenemmistöisissä yhtiöissä omistajan ääni ei saisi kuulua ? Tuskin osakeyhtiölaista löytyy sellaista pykälää, joka estää omistajan toiveiden julkituonnin. Viime vuosina on tunnuttu olevan yliherkkiä sille, että nimenomaan valtio-omistaja ei pienimmässäkään määrin anna yrityksilleen ohjausta. Näinkö homma toimii yksityisen omistajan tapauksessa? Epäilen. Perinteisesti valtio-omistajuus on ”diskontattu” osakkeen arvoon, ja sen ovat sijoittajat hyväksyneet. Finnairilla on ollut aiemmin muitakin rooleja kuin vain osingon maksu.
Suuri kysymys Finnairin tapauksessa on se, millaista bisnestä aasialaisten kuljettaminen Eurooppaan jatkossa on.
JosefS
18.5.2020 19:15
En minäkään halua veroeurojani käytettävän Puttosen palkan maksamiseen.