Kotimaa
Keskusta ajaa paikannukseen perustuvaa verotusta autoiluun – yksityisyydensuoja luvataan varmistaa
Liikennemallit herättävät intohimoja. Kurvisen mukaan paikannus ei olisi sen kummempaa kuin veroilmoituksen jättäminen verkossa.
Keskusta ponkaisee liikkeelle mittavan uudistuksen liikenteen verotukseen.
Tavoitteena on entistä oikeudenmukaisempi malli verotukseen. Erilaiset mallit verotuksen uudistamiseksi herättävät joka kerta suuria intohimoja. Niin nytkin, sillä keskustan malli perustuu paikannukseen.
Keskustan eduskuntaryhmän puheenjohtaja Antti Kurvinen s anoo, ettei keskustalle käy polttoaineiden veron korottaminen.
– Bensan ja dieselin verotusta ei voida korottaa enää yhtään, siinä suhteessa olemme ihan tapissa. Toisekseen emme hyväksy sitä, että autoilijoita syyllistetään tämän tästä. Nykyisin autoilija kokee olevansa ilmastorikollinen. Me emme ole koskaan sellaisessa tilanteessa, että yksityisautoilusta päästäisiin eroon ajatellen maamme etäisyyksiä.
Verot seisauttava
Kurvinen muotoilee, että puolueen esitys on verot ja veret seisauttava malli.
– Kun voimme pysäyttää autoilun veron korotukset, niin siinä keskivertoautoilija ei saa lisämaksuja, vaan hän voi jopa vähän voittaa. Samalla estämme ilmastokriisin pahenemista.
Mallissa nykyinen polttoaineverotus korvattaisiin kilometriverolla. Vero perustuu siihen, paljon on ajettu, ja missä on ajettu.
Vanhaan ei voi jäädä
Kurvinen huomauttaa, että jos mitään ei tehdä, niin silloin veronkorotukset jatkuvat ja maksumiehiksi joutuvat bensa- ja dieselautoilla ajavat.
– Jos hyväksyy sen, että ei tehdä mitään, niin samalla hyväksytään veronkorotukset. Autoilun kustannuksilla ei ole varaa enää nousta.
Sähkö- ja kaasuautot kehittyvät
Hän muistuttaa, että autokanta muuttuu.
– Teollisuus kehittää koko ajan sähkö- ja kaasuautoja sekä hybridiautoja, jotka käyttävät hyvin vähän, tai ei lainkaan bensaa tai dieseliä. Jos on vaikkapa täysi kaasuauto, niin sen omistaja ei kustanna senttiäkään veroa litralta valtiolle.
Veikkaus on, että 15 vuoden kuluessa autoilun verot kaatuisivat niiden niskaan, jotka ajavat vanhoilla autoilla.
– Kyse on pienituloisista, iäkkäistä ja usein maaseudulla asuvista. Mallimme estäisi tämän. Se on alueellisesti ja sosiaalisesti oikeudenmukaisempi kuin nykyinen malli.
Tiet luokitellaan
Jos puolueen ehdotus toteutuisi, niin edelleen voimaan jäisivät ajoneuvovero sekä käyttövoimavero. Uutena pakettiin tulisi paikannukseen perustuva veromalli.
– Kaikki tiet ja kadut luokiteltaisiin. Se ei tarkoittaisi sitä, että jokainen tie vaikkapa Uudellamaalla olisi kalliimpi kuin vaikkapa Pohjanmaalla. Luokka riippuisi siitä, olemmeko keskustassa, ja onko alueella toimiva joukkoliikenne.
Kurvisen mukaan mallin toteutuminen merkitsisi sitä, ettei tarvitsisi ottaa käyttöön lainkaan ruuhkamaksuja.
– Raskaalle liikenteelle tulisi oma veroluokka.
Aikajana 5-10 vuotta
Jos malli toteutuisi, niin se vaatisi aikaa.
– Ei tätä muutamassa kuukaudessa ponkaista pystyyn. Aikajana on 5-10 vuotta.
Jos malli saa kannatusta, niin sen jälkeen varataan aikaa jatkotyöskentelylle.
Mallia on väläytellyt julkisuudessa valtiovarainministeri Matti Vanhanen (kesk.). Kurvisen mukaan malli ei ole yksinomaan Vanhasen, sillä sitä on työstetty yhteistyössä syksyn aikana.
Paikannusta jo nyt
Kurvinen myöntää, että paikannus herättää intohimoja.
– Tavoite on tehdä se niin, että yksityissuoja säilyisi. Ketään ei voisi seurata reaaliajassa. Paikannushan toimii jo nyt. Monissa uusissa autoissa on paikannusjärjestelmiä. Älypuhelin kertoo, missä olemme. Tämä on tätä päivää.
Hän lisää, että perustuslaki takaa yksityissuojan.
– Ei ole mahdollista, että säätäisimme lain, joka sallisi niin sanotun ison veljen valvovan. Paikannus ei ole sellainen mörkö kuin luullaan.
Kurvisen mukaan paikannuslaitteistoa ei annettaisi yksityisten käsiin, vaan paikannus pysyisi tiukasti valtion hallinnassa.
Malli toteutetaan vain, jos voidaan luottaa täydellisesti tietosuojaan.
– Onhan meillä nyt verotiedot verkossa, kun monet täyttävät ilmoituksensa suoraan sinne. Samaten meillä on terveystietoja omakannassa. Paikannus ei ole sen kummempi kuin veroilmoituksen jättäminen, hän pohtii.
Uusiutuvat kehiin
Puolueen tavoite on myös lisätä kotimaisten, uusiutuvien polttoaineiden käyttöä ja mahdollistaa etätyö niin, että liikenteen päästöt saadaan sovitusti vähenemään.
Suomessa tavoite on puolittaa liikenteen päästöt vuoteen 2030 mennessä.
Keskustan eduskuntaryhmä esittää biopolttoaineiden jakeluvelvoitteen nostamista tulevina vuosina nykyisestä 30 prosentista jopa 40 prosenttiin.
Jos miljoona suomalaista tekisi puolet viikosta etänä töitä, liikenteen päästöt vähenisivät 0,44 miljoonaa hiilidioksiditonnia, keskustassa lasketaan.