Kotimaa

Keula väärään suuntaan saa nyt pysäköidä, mutta kannattaako se? Liikenneturvan kouluttaja: "Tilannetta kannattaa ajatella myös toisen osapuolen kannalta"

Tieliikennelaki muuttui viime kesäkuussa, ja se todella näkyy – varsinkin pysäköintitavoissa. Kaupunkien kaduilta voi laskea yhä enemmän ajoneuvoja, jotka on pysäköity väylän varteen keula "väärään suuntaan".

Kaikkialla Suomessa näin ei saa edelleenkään parkkeerata. Uusi pysäköintitapa on käytössä:

1. Taajamissa eli taajamerkkien rajaamalla alueella.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

2. Kaksisuuntaisilla teillä.

3. Ajosuunnasta katsottuna tien vasemmalla puolella.

Vasemmalta liikkeelle lähtevä on aina väistämisvelvollinen, myös vastaantulijoihin nähden. Se tekee uuden pysäköintioikeuden hyödyntämisestä yllättävän vaikeaa, varsinkin nyt talviaikana.

Mieti jo etukäteen, miten pääset parkista pois

– Miettisin ihan ensimmäiseksi, onko kaikin puolin järkevää ja tarpeellista edes pysäköidä autoa tien vasempaan reunaan, Liikenneturvan koulutusohjaaja Ari-Pekka Elovaara sanoo.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Vapaata ruutua hakevalle aukko autorivistössä on tietenkin lähes ylivoimainen houkute. Siitä huolimatta tässäkin tilanteessa olisi kyettävä ennakoimaan tuleva tilanne.

– Onko kadulla esimerkiksi kahden tunnin päästä niin paljon ruuhkaliikennettä, että liikkeelle lähteminen on vaikeaa? Tai onko näkyvyys kehno, jos ulkona pimenee pysäköinnin aikana tai oman auton eteen onkin sillä välin jätetty vaikka pakettiauto?

Talvikauden lisäesteitä ovat lumi ja liukkaus. Jos takaisin ajokaistalle on päästävä korkean lumikasan takaa tai jäätyneen polanteen yli, pelkkä liikkeelle pääsy voi olla haastavaa ja kestää odotettua kauemmin.

– Tilannetta kannattaa ajatella myös toisen osapuolen kannalta. Jos itse ajan kadulla vastakkaisesta suunnasta, en odota että eteen yllättäen ilmestyy auton keula oikealta.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Päätä pitää kääntää, ja paljon

Vasemmalta lähtevän kuljettajan olisi kyettävä havainnoimaan yhtä aikaa kahta suuntaa eli vastaan tulevaa, mutta myös takaa "kuolleesta kulmasta" lähestyvää liikennettä.

Se on tiukka rasti, kuten osoittautui jo tämän jutun tekohetkellä asuinalueen kohtalaisen vilkkaalla kadulla. Katu teki loivan mutkan heti kuvauspaikan jälkeen, joten kuljettajana toimineen Ari-Pekka Elovaaran niskanikamien joustavuutta koeteltiin tavallistakin enemmän.

– Päätä pitää suorallakin kadulla kääntää todella paljon takaviistoon, ja tässä tilanteessa vielä enemmän.

Vaikka pää vielä kääntyisikin, auton omat rakenteet eli korin takapilarit ja matala takaikkuna saattavat rajoittaa näkemistä pahasti.

Vielä vaikeampaa tämä on paketti-, kuorma- tai linja-auton kuljettajalle. Vaikka sivupeilit ovat suuret, ohjaamon taakse sijoitettu väliseinä tai muu rakenne voivat peittää lähestyjät pahasti.

– Tällaisia rajoitteita ei välttämättä hoksaa sillä hetkellä, kun paikalle ajaa. Simppeliltä näyttävä tilanne onkin voinut muuttua melkoisen vaikeaksi, kun pois lähdön aika koittaa, Elovaara varoittaa.

Vasemmalle pysäköivä ei vapaudu muista pysäköintisäännöistä

Taajamien vapaampi pysäköintikäytäntö ei tarkoita vapautumista pysäköinnin perussäännöistä.

Auton voi jättää parkkiin vasemmalle vain, jos se ei aiheuta vaaraa tai haittaa muulle liikenteelle. Mahdollista sulkuviivaa ei saa ylittää vapaata ruutua valitessa.

Pysäköintisäännöt voivat olla erilaiset kadun oikealla ja vasemmalla reunalla.

Vasemmalle pysäköivä ei näe sääntötauluja tai mahdollista pysäköintikielto-liikennemerkkiä tulosuunnastaan. Tarvittaessa hänen on varmistettava rajoitukset ja säännöt erikseen kävelemällä kiltisti kyltin tai merkin kohdalle omalla puolella katua.

Erityisiä vaaranpaikkoja ovat suojateiden edustat – tai tässä tapauksessa taustat.

Vaikka auton pysäköisi vasemmallekin, takapuskuri ei saa jäädä viittä metriä lähemmäs suojatien reunasta. Suojatiepaikkoja on siis ajateltava ikään kuin normaalitilanteen peilikuvina. Viiden metrin sääntö pätee vastaavasti myös risteyksissä.

Talvikausi tekee tilanteen arvioimisesta normaalia vaikeampaa, kun suojatien raitoja tai risteysalueen rajoja ei näy lumen alta. Suojatien paikan voi onneksi varmistaa suojatien liikennemerkin sijoittelusta.

Oven avaamisessa vaaranpaikka

Vasemmalle pysäköity auto voi auto voi yllättää paitsi toisen autoilijan, myös pyöräilijän. Auton keula omalla puolella katua ja kohti lähestyvää pyöräilijää voi siis tarkoittaa sitä, että auto liikahtaa ruudussa pysäköidäkseen tai on juuri lähtemässä liikkeelle.

Vastaavasti auton etumatkustajan ja oikealla puolella istuvan takamatkustajan on osattava varmistaa, etteivät he avaa ovia päin edestä lähestyvää pyöräilijää tai muuta ajoneuvoa.

Fakta

Pysäköinnin lakipykälät

Ei saa pysäköidä

Ajoneuvoa ei saa pysäyttää eikä pysäköidä esimerkiksi (Tll 37 §):

Lumivalli, liukas alusta ja tulosuunnassa takana kaartuva katu vaikeuttavat palaamista kadulle, jos auto on pysäköity kadun vasempaan reunaan keula "väärään suuntaan". Kuljettaja joutuu kääntämään päätään toden teolla nähdäkseen taakse.
Vasemmalle pysäköinti voi helpottaa liikkumista, kun olosuhteet ovat suotuisat eli katu on suora, valoa riittää ja näkyvyys on hyvä joka suuntaan. Jo pimeys muuttaa itse pysäköinnin ja varsinkin liikkeelle lähtemisen kertaluokkaa vaikeammiksi.
Jos suojatieviivat eivät näy, auton paikka pitää arvioida merkin perusteella. Viiden metrin turvavälistä on tällöinkin huolehdittava.
Ari-Pekka Elovaara varmistaa pysäköintisäännöt omalta puoielta katua.
Kommentoi Ilmoita asiavirheestä