Kotimaa

Kokoomuksen tärkein lääke liikenteen päästöjen vähentämiseen: Autovero pois asteittain neljässä vuodessa

Autoveron poisto rahoitettaisiin vilkastuvalla uusien autojen kaupalla ja nostamalla ajoneuvoveroa. Kokoomus ei kannata ruuhkamaksuja eikä tietulleja.

Kokoomus poistaisi autoveron asteittain neljässä vuodessa liikenteen päästöjen vähentämiseksi. Puolueen eduskuntaryhmä esitteli perjantaina oman mallinsa, jolla liikenteen päästöjä pyritään puolittamaan vuoteen 2030 mennessä.

Kokoomus ei kannata ruuhkamaksuja eikä tietulleja.

– Liikenteen päästöt alas uhraamatta liikkumisen vapautta, kiteytti eduskuntaryhmän puheenjohtaja Kai Mykkänen .

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Suurin ongelma liikenteen päästöjen vähentämisessä on kokoomuksen mukaan se, että autokauppa on hyytynyt ja autokanta uhkaa vanhentua entisestään.

– Suomesta uhkaa tulla vanhojen tuontiautojen hautausmaa. Nykyinen verorakenne ylläpitää vanhojen ja suuripäästöisten autojen maahantuontia, sanoo kokoomuksen mallin valmistelua johtanut kansanedustaja Markku Eestilä .

Uusien autojen kauppa piristyisi

Jos autovero poistetaan, kotimaassa tapahtuva uusien autojen kauppa kasvaisi niin paljon, että se lisäisi kokoomuksen mukaan verotuloja satoja miljoonia euroja vuodessa. Uusia työpaikkoja voisi syntyä jopa 1 300.

– Tämä on päätapa, jolla autoveron poisto pystytään rahoittamaan, Mykkänen sanoi.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Enintään puolet menetetystä autoverosta kokoomus keräisi vuosittaista ajoneuvoveroa korottamalla. Sen porrastusta tulisi puolueen mielestä kiristää siten, että muutos suosisi vähäpäästöisiä autoja.

Tutkijoille huutia

Tutkijat ovat selvittäneet taustoja liikenne- ja viestintäministeriölle fossiilittoman liikenteen tiekarttaa varten. He ovat VTT:n mallissa lukinneet oletukset autojen liikenteestä poistumisiälle sekä autojen viennin ja tuonnin, mikä on Mykkäsen mukaan virhe.

– Siitä puuttuu kokonaan dynamiikka, miten autoveroa muuttamalla saadaan autojen keski-ikä laskemaan, jolloin ne ovat selvästi vähäpäästöisempiä.

Synteettistä polttoainetta

Kansanedustaja Saara-Sofia Sirénin muistutti, että kokoomuksen avauksen sisältyvät myös isot panostukset raideliikenteeseen ja kevyen liikenteen edistäminen.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Koska raskaassa liikenteessä sähköistyminen ei ole lähitulevaisuuden asia, siellä ratkaisuja on haettava biokaasusta ja niin sanotuista sähköpolttoaineista eli synteettisistä polttoaineista.

– Ne olisi kokoomuksen mielestä otettava mukaan polttoaineiden jakeluvelvoitteeseen, Sirén sanoi.

Synteettinen polttoaine on päästöttömän sähkön, hiilidioksidin ja vedyn avulla tuotettua polttoainetta.

Suomella on Mykkäsen mukaan mahdollisuus ryhtyä polttoaineiden tuojasta suomalaisen puhtaan bensan ja dieselin tuottajaksi. Tehdashanke on jo vireillä Joutsenossa.

– Tämä on vielä monelle scifiä, mutta synteettinen polttoaine on arvioitu jo nyt verottomalta hinnaltaan aika kilpailukykyiseksi. Se voisi hyvin olla kymmenen vuoden kuluttua yksi keskeinen tapa saada autoilun päästöt puolittuman ilman, että liikkumisen vapautta uhrataan tai tehdään siitä kohtuuttoman kallista.

Liikennepäästöt

ehdotukset

Uusien autojen verotus siirretään kokonaisuudessaan hankinnan verotuksesta autoilun päästöjen verotukseen. Autovero poistetaan portaittain 4 vuoden kuluessa.

Muutos kompensoidaan korottamalla ajoneuvoveroa enintään puolet nykyisen autoveron määrästä.

Käyttövoimavero poistetaan kaasu- ja sähköautoilta. Auton muuntamista kaasuautoksi tuetaan määräaikaisesti konversiotuella.

Synteettiset polttoaineet sekä biokaasu otetaan mukaan jakeluvelvoitteeseen.

Työsuhdeautojen verotusarvo porrastetaan jyrkästi päästöjen mukaan.

Kasvatetaan joukkoliikenteen, pyöräilyn ja kävelyn kulkutapaosuutta parantamalla niiden houkuttelevuutta kaupunkiseuduilla.

Ryhdytään rakentamaan nopeita raideyhteyksiä tukemalla hankeyhtiöitä vähintään kahdella miljardilla.

Selvitetään tieliikenteen omaa päästökauppajärjestelmää ja sen vaikutuksia polttoaineiden hintaan koko EU:n tasolla.

Toteutetaan selvitys tarvittavista muutoksista alueellisen ja sosiaalisen oikeudenmukaisuuden takaamiseksi.

Kokoomuksen mielestä liikkumisen vapautta ei tarvitse vaarantaa ruuhkamaksuilla tai tietulleilla.
Kommentoi Ilmoita asiavirheestä