Rekat ojaan Kuhmon Nurmestiellä – osallisina 3 rekkaa ja aura-auto
Julkaistu: 22.1.2021 klo 13:33Onnea oli rutkasti mukana kolmen rekka-auton ja aura-auton kohtaamisessa Nurmestiellä Kuhmossa perjantaiaamuna yhdeksän aikaan.
Kohtaamisen seurauksena kolmesta rekka-autosta yksi kaatui ojaan kyljelleen, toinen suistui ojaan, mutta pysyi pyörillään ja kolmas jäi tielle. Aura-auto puolestaan väisti tienvarteen, mutta pysyi pystyssä. Kainuun pelastuslaitoksen mukaan autot eivät osuneet väistämistilanteessa toisiinsa.
Tapahtumaketju sai alkunsa, kun Kuhmosta kohti Nurmesta matkalla ollut rekka-auto hiljensi vauhtia, kun vastaan tuli aura-auto. Toisena jonossa ajanut rekka-auto hiljensi, mutta ajautui liian lähelle edellä ajanutta rekkaa ja väisti edelläajanutta sekä vastaantulevaa aura-autoa ja suistui ojaan kyljelleen.
Lisäksi Nurmeksesta tapahtumapaikalle tulleen kolmannen rekan oli väistettävä tilanteessa ojaan. Rekkojen kuljettajat eivät loukkaantuneet. Pelastuslaitos varmisti myös sen, että autoista ei vuoda maastoon nesteitä.
Tällä hetkellä Nurmestiellä odotetaan raskaan liikenteen nostokalustoa. Toistaiseksi toista kaistaa pääsee ajamaan, mutta kun nosto alkaa, liikenne ohjataan kiertotielle. Se kulkee Nurmestieltä Valtimontielle ja edelleen Lauvuksentielle.
Onnettomuus tapahtui Vepsän-Lauvuksen tienhaarasta kaksi kilometriä Juurikkajoen sillan suuntaan. Poliisi ohjaa liikennettä.
Poliisi tutkii onnettomuuden syytä. Poliisi varoittaa, että yöllisen lumisateen jäljiltä Kainuussa on huono ajokeli. Lumisade jatkuu edelleen.
Edit kello 11 ja 12. Juttua päivitetty
Kommentit
Jätä kommenttiToivotontopi
24.1.2021 12:18
Topijatoivokas vois jättää odottamisen ja aurata kahdesti, silloinhan olisi tie kunnnossa vai onko kiire jonnekkin. Saa käsityksen, että aamu alkaa yhdeksältä ja päättyy neljältä, eikö sen jälkeen aurata. Kun tarpeeksi kauan odottaa tuloo kevät.. ajattelemisen aihetta.
hiekottaja
23.1.2021 23:05
Ammattitaitoisia kuljettajia kaikki neljä. Muutoin olisi ruumiita tullut. Loistavaa työtä.
Ajo oli varmasti asian mukaista, mutta keli teki yllätyksen. Se on vaarallinen, mutta nykyään ei saa käyttää sitä sanaa tiedotuksissa (?).
Te kaikki muistatte, että 1-3 km jarrutusmatkat täydessä kuormassa yhdistelmäajoneuvoissa suoralla tiellä, kuivalla kelillä, asfaltoidulla tiellä. Siihen jää, lumi ja liukkaus tuossa.
Eivätpä olisi tuonnekaan päässeet, jos aura-autot eivät olisi ajaneet ja pakolliset lepotauot jätetty pitämättä. Autot tarkastetaan kun ammattilainen on liikenteessä aina ennen ajoon lähtöä.
Väärinajajat ovat ihan muualla, ajotavat ja -nopeudet näkyvät niissä.
Pikkuautoilla ajavat eivät katso edes öljyjä ennen ajoon lähtöään, se haisee jo siinä vaiheessa, kun se on hankalaa ja näpit voi likaantua.
Kannattaa aina käyttätyä liikenteessä nk haluaa toisten autoilijoiden käyttäytyvän itseä kohtaan.
toni räsänen
25.1.2021 12:33
täällä yksi toivoton topi ihmettelee …. kyllä kyllä itse ajelen useasti valtimo kuhmo väliä hautolla ja se on oluut kuhmon puolelta aivan kauheassa kunnossa täsätä olen maininnut jo aiemminkin mutta eipä sitä kuhmon puolelta vieläkään aurata kunnolla mut heti kun tullaan pohjoiskarjalan puolelle niin kyllä tiestön hoito on aivan toista luokkaa kuin kuhmossa.
näinon
24.1.2021 16:44
Tuossa oli tasan kaksi ammattitaitoista kuljettajaa, aura-auto ja täysperävaunu ovat ”omalla” puolellaan pyörillään ojassa törmäyksen väistämiseksi, kun taas yksi ”ammattilainen” on katollaan vastaantulijoiden puolella ojassa…
kulkija
24.1.2021 12:07
mitä ammattimaisuutta sinä on kun ajetaan tappituntumalla.?
Totuus
24.1.2021 10:07
1-3km? Junaako tarkoitat? Ammattitaidolla, ilman kännykkää, tablettia, lälläriä, lehteä ja turvaväli pitäen ja keliolosuhteiden mukaan ajamalla ei tätäkään olisi sattunut.
Topijatoivoton
23.1.2021 16:21
Auraajat näkyy istuvan entisen Rajakainuun yläkerrassa ja odottavat ihmettä… eikö se oes sama lähteä jo auraamaan eikä ihmetellä…
Topijatoivokas
23.1.2021 20:31
eikö se oes sama ootella että kaikki lumet sataa mitä on luvattu ja lähteä vasta sitten, jää muuten tielle lunta työn jälkeen…
evp.rekkamies.
23.1.2021 16:19
rekkakuskit ajokouluun oppimaan ajamista uudelleen.
Keskimääräistä parempi
23.1.2021 15:03
Ei automalli eikä henkkoht kiire oikeuta kiusaamaan muita. Kuljettajan pentumaisutta vain osoittaa…
Ammattikuljettajana 21 vuotta alalla
23.1.2021 14:03
No ei aina kannata yleistää ammattikuljettajia ja leimata heitä joidenkin takia. Yleensä nämä pitkäkilpiset vipottaa menemään miten haluaa ja peräkkäin tappituntumalla. Kannattaa ajaa sivuun jos ei uskalla ajaa koska yleensä raskasliikenne haluaa vauhdilla mennä saatikka ha-kuljettajat jotka tahallaan jarruttelee mäkiin vauhdin isoilta pois ja ohituskaistalla karkuun ja taas sitten leikitään. Teiden hoito nykyään retuperällä!
Talvitonttu
23.1.2021 11:24
Rekat tulevat yllättävän usein liian lähelle edelläajavaa
Ari Hyvönen
23.1.2021 8:15
Kun rekka tai mikä tahansa tulee liian lähelle kannattaa painaa jarrua mikä on selvä merkki ottaa etäisyyttä tai mennä ohi.
Ari Hyvönen
24.1.2021 12:17
Höpö höpö nimimerkki ”anna tietä”. Roikkujalle voi aina jarruvaloja vilauttaa ja tarvittaessa hidastaa niin paljon, että ajoturvallisuus roikkujasta huolimatta säilyy, ts mitä lähempänä roikkuja on sitä pienemmäksi pitää jarrutus matka saada.
Anna tietä
23.1.2021 9:56
Lain muutoksen myötä sakon arvoinen temppu.
ms
23.1.2021 8:03
Nurmestie on kapea ja kyseisessä kohdassa lisäksi kaarretta, ja nämä saattueessa ajavat ovat melkoinen turvallisuus riski.Ajavat lähekkäin ja keskellä tietä niinpä talvikeleillä voi tulla piilopaikoista pula.
joka päivä töitä teen
23.1.2021 7:32
Huonolla kelillä pitäs huomioida turvavälit ennenkaikkea eikä nopeusrajoitus. Näkyvyys jos on vielä huono, hämärää ja lisäksi lumi pöllyää. Kyllä rekat ajaa liian lähellä, ei turvavälistä tietoakaan. Samoin monet henkilöautoilijat.
Snow
22.1.2021 22:36
Entäpä nyt kun on tullut lunta kaduille, teille ja risteyksiin. Onkohan lumikasat parkkiruuduista ja näköesteinä risteysalueilta ajettu pois ennen huhtikuuta. Täällähän on tapana odotella suojasäätä!?
Mitta
22.1.2021 17:54
Ajoin Smosta Kniin päin kelin ja rajoitusten mukaisesti. Sain perääni rekan, joka ajoi niin lähellä, ettei kuskia näkynyt peileistä….. Ihan suomalainen puurekka oli ilman kuormaa….. Kyllä siinä armoilla on, pakko ajaa ’pakoon’…
Lumi pois tieltä
22.1.2021 17:35
Samaa mieltä, että rekat ajavat liian lähellä edellä ajavaa. Ihan saa pelätä, kun huomaa, että rekka lähestyy kovaa vauhtia lumipyryssä, eikä levikkeitä ole tai niitä ei ole aurattu, johon voisi mennä alta pois. Tässä tilanne ollut klo 9.30 ja aura-auto vasta silloin tiellä. Sama tilanne oli Kekkostiellä, sekin oli auraamatta tuohon aikaan, vaikka lunta oli satanut 15 cm ja lisäksi pyryttänyt kinoksia! Kysyn, miksi aura-auton kuljettajat saavat nukkua pitempään kuin työssäkäyvät?
Rekka tuo teiden tukko
23.1.2021 14:55
Nimimerkki Katso taustapeiliin
Olen kanssasi samaa mieltä jos henkilöauto on liian lähellä edessä aja rekkasi levikkeelle juo kahvisi syö evääsi soita puhelusi niin voi jatkaa matkaa ja keskittyä ajamiseen.
Jukka Palola
22.1.2021 16:29
Jälleen kerran voidaan todeta raskaan liikenteen ajotapa. Aivan riittämättömät turvavälit, olipa edessä toinen raskas Ajoneuvo tai henkilöauto. Jos ajatte nopeusrajoitusta mukaan niin rekat saavuttavat nopeasti ja lähes ”työntävät” edessä olevaa. En kutsuisi ammattiautoilijaksi vaan ammattitaidottomasti kuskeiksi. Ei voi lainkaan syyttää tien hoitoa sillä aina tulee ajaa tilanteen mukaista nopeutta.
Katso taustapeiliin
22.1.2021 19:38
Jos taaksesi alkaa muodostua jonoa, ajat liian hitaasti. Aja levikkeelle ja pidä tupakan mittainen tauko. Ja etenkin, jos raskas liikenne lähtee pyrkimään ohitsesi, ajat todellakin liian hitaasti. Aja levikkeelle ja pidä parin tupakan mittainen tauko.
Narinaa
22.1.2021 18:19
Rekanmittari näyttää 80 km/h , niin h-auton 85-90km/h, jopa 95km/h. Kuorma-auton mittari erittäin tarkka, tuossa syy ”työntämiseen” suurelta osin.
Matti
22.1.2021 15:58
Pellossa alkuviikosta kuoli nainen. Kääntyi oikealle ja rekka ajoi perään. ”Ammattikuljettajat” ovat usein näitä perässäroikkujia.
Paljon savoon päin ajava
22.1.2021 15:49
Rekat ajaa liian lähellä henkilöautokin ,jos tulee akkijarrutus päälle tulevat
Vae mitä
22.1.2021 20:30
Ei piä jarruttaa niin äkisti,ennakointia.
Ammattikuljettajan havaintoja
22.1.2021 15:07
Aurauskalusto hoitaa tehtäviään,mutta niin MYÖHÄSSÄ. Tämä kaikkien tiedossa oleva ”salaisuus” aiheuttaa Kuhmossa tämmöistä vaaraa. Kunnan rajalla keli muuttuu aina paremmaksi.
Matti
22.1.2021 16:00
Tässä on aivan selkeästi syynä liian lyhyt väli edellä ajavaan. Ei mikään muu.
Tiemittari
22.1.2021 14:29
Näin ”teiden ritarit” ajavat. Välimatkaa edellä menijään pidetään liian vähän. Kaikki menee hyvin jos mitään yllättävää ei ilmaannu. Rekat melkein puskevat rajotusten mukaan edellä ajajia kun polkevat rajoitinta vastaan. Nopeutta on silloin rekalla liki 100km/h vaikka rajoitus on 80km/h. Turha väittää että nopeusmittari näyttää väärin. Jos ajaa yli 90km/h 80km/h rajoitusalueella ja rekka on perässä melkein kiinni, niin kyllä se on perässä ajajan tahallista toimintaa.
Älytöntä hommaa
22.1.2021 21:56
Rajoitinta vasten kuorma-autot kulkee vain 89 km/h. Jos perässäsi roikkuu isompi auto n. 100km/h niin se on linja-auto. Mukava lukea kaikkia näitä kaikkitietävien kommentteja kun juuri kenelläkään ole tarkkoja faktoja hallussa.
Vanhalla ajelen, vain peilit
22.1.2021 14:11
Eikös nykyautoissa ole kaikenmoisia törmäystutkia ja radioita, kai ne jotain auttaa vai haittaako ne kuskia..
Ruuhkan pukkas
22.1.2021 12:46
Venäläiset rekat ajavat saattueina,ihan iholla kiinni ja pienempiä ei väistetä.,Voi tulla katsomaan Vartiustielle!
rukotappi
22.1.2021 14:11
Olen seurannut samaa ilmiötä ja samoja puolikasrekkaletkoja valtatie 22:lla.
30m turvaväli 90km/h vauhdissa on silmänräpäys kun vaikkapa hirvi nousee tielle.
Tuloksena saattaapi olla romua kun sillä kuuluisalla raatteentiellä.
Miksiköhän liikennepolliisi ei puutu ko. ilmiöön
Liikenteen vaarantajat
22.1.2021 12:19
Ajelivatko rekat nykykäytännön mukaan keulat kiinni toistensa persauksissa ?
Liikenteessä seurannut
22.1.2021 15:11
Itäkuljettajien ’ammattitaitoon’ kuuluu näköjään että lähekkäin letkassa ajetaan ja yleensä vastaantulevien kaistalla, väistetään vastaantulijaa viimetipassa omalle puolen, tai melkein omalle puolelle, nopeusrajoittimet myös toimivat miten sattuu, kun sataa saa monesti ajaa perässä, eikä aina saavuta silti. Olisi Poliisilla työnsarkaa. Etelästä tulleet ulkolaiset on sitten niinkuin ensikertaa talvikelissä. Kyllä kannattaisi kotimaan kuljetukset suorittaa kotimaisin ottein ammattimaisesti.
miessumsalta
22.1.2021 14:25
No ehkä kannattaa ajaa senverran kaukana edelläajavasta ettei enään pölise lumi.
elina
22.1.2021 13:11
siellä pölisee niin paljon ettei meinaa nähdä miten kaukana edellä ajava menee.