Lukijalta : Älä laita aurinkopaneeleja, jos ostat sähköä
Laskin viime vuoden sähkön kulutukset ja muut energialaskut.
Käytin viime vuonna yli 14 MWh sähköä, josta aurinkopaneelien osuus on noin 2,2 MWh. Laskin, että viime vuonna paneelit tuottivat 162 euroa.
Kun niiden hankintahinta vähennettynä kotitalousvähennyksellä oli viitisen tuhatta euroa, niin viime vuoden tuotoilla takaisinmaksuaika olisi 30 vuotta.
Viime vuoden marraskuun alussa sähkön siirtohintojen perusmaksu nousi Kajaven alueella 7 prosenttia. Tämä tarkoittaa sitä, että paneelien takaisinmaksuaika pitenee entisestään, vaikka hankintahinnat halpenevat.
Tämä kaikki johtuu siitä, että verkkoyhtiöt – ja nimenomaan Kajave oy – painottavat laskutuksessaan perusmaksuja.
Luulisi paneeleja kauppaavien yhtiöiden jo lobbaavan perusmaksuista luopumisen puolesta.
Pertti Tervonen
Kajaani
Kommentit
Jätä kommenttiTomi
4.4.2020 18:04
Tästä huimasta sähkölaskun korotuksesta voimme ”kiittää” pekka haavistoa joka yli-oppilaan koulutuksella huseeraa jälleen ministerin hommissa ilman mitään ammattitaitoa ja osaamista ja jälki on sen mukaista. Ja laskut tulee vain nousemaan jatkossa vaikka ei käyttäisi sähköä oikein yhtään.
Minä
3.4.2020 16:02
Miksi siirtohinnan perusmaksun nousu pidentää takaisinmaksuaikaa?
Eikö näin
4.4.2020 19:52
”Ja sitten kun aurinkovehkeet yleistyvät, ja sähköliittymiä irtisanotaan, niin sitten määrätään sähkömittarit omiin aurinkojärjestelmiinkin.”
Näin voi käydä. Mitenkäs muuten valtio saisi sähköveron perittyä 🙂
Pena
4.4.2020 16:24
Ja sitten kun aurinkovehkeet yleistyvät, ja sähköliittymiä irtisanotaan, niin sitten määrätään sähkömittarit omiin aurinkojärjestelmiinkin. Ja omaan kaivoon vesimittari.
Eikö näin
4.4.2020 13:28
Silloin kun ollaan sähköverkossa kiinni, aurinkojärjestelmän euromääräinen tuotto määräytyy energian ja siirron kulutuksesta riippuvien kustannusten mukaan. Aurinkojärjestelmällä kun ei voi maksaa verkkosähkön perusmaksuja, vaikka sen tuotannolla katettaisiin koko kulutus.
Pena
4.4.2020 0:08
Jos ostosähkön kokonaishinta kaikkine perusmaksuineen nousee, niin kyllähän se aurinkovehkeiden takaisinmaksuaika lyhenee. Silloin vaan pitäisi olla kokonaan irti sähköverkosta ja käyttää aurinkosähkö itse. Yleensäkin pitäisi laskea kaikki maksut yhteen kilowattituntia kohden, ennenkuin laskee mitään takaisinmaksuaikoja.
Uusi idea
3.4.2020 10:38
Minä olen kehittänyt omassa mielikuvituksessani että tehtäisiin aurinkoenergia ”puita” eli kennot olisivat asennettuna pystyrunkoihin niin ne ei olisi katolla haittoina. Tässä rungossa olisi tietysti vaikka miten paljon kennoja rungon korkeudelta miten korkean itse kukin haluaa, tässä olisi idea kehitettäväksi, tämä sopisi pieneen alaan kun levyt ei ole levällään pitkin maita ja mantuja.
uusi idea
3.4.2020 21:19
Näistä aurinkoenergia puista voisi tehdä vaikka kokonaisen energia metsikön paljonkin pienemmälle alalle mitä nyt rakennellaan laatoista maan pintaan.
Pällin valossa
3.4.2020 9:11
Perussyynä on sähköyhtiö Loisteen Suomen kalleimpiin kuuluvat hinnat.
Ihmetyttää tämä Loisteen vimma tehdä suurella kiireellä investointeja vaikka Kainuun väkiluku koko ajan laskee.
Muutaman vuoden päästä ällistellään tyhjän pantiksi jääneitä investointeja.
Loiste on myös hyvin velkainen sähköyhtiö. Kainuun Sanomat tiesi tänä keväänä kertoa Loisteella olevan velkaa 450 miljoonaa euroa.
Näinköhän on toimittu hyvin?
jappasua
3.4.2020 20:23
Taitaa vaan olla enemmänkin niin, että loiste (Kajave) ei juurikaan investoi suhteessa nostettuun siirtohintaan. Loiste perustelee siirtohintojen nousua linjojen maahan laitolla. Kumma vaan kun laitetaan kuitenkin ilmalinjana. Viime tilikaudella Loiste onnitteli tuloksensa paranemista juurikin siirtohintojen korotuksien ansiosta. Kiskurihinnoittelu pitäisi kieltää lailla aivan samalla tavalla kuin muissa maissa on tehty.
Hybrid
3.4.2020 8:05
Paneelit kannattaa tosiaan putsata, meillä 5.5kw paneelien tuotto ylitti jo 5kw tähän aikaan vuodesta.
lare
4.4.2020 0:03
teho ja energia. vaikka 5,5 kW tehoa, vuotuisia käyttötunteja vähän tällä teholla. paneelisi tuottaa vuodessa 3300-3800 kWh vuodessa.
lare
3.4.2020 7:25
Kainuun leveysasteilla aurinkosähköä syntyy loka- tammikuussa niin vähän, että ei pärjää edes mökillä. Vuodessa keskimäärin 3 kW paneeli tuottaa 600-700h siis energiaa1800-2100 kWh, helmi-syyskuussa päiväsaikaan. Sopii mökeille, joissa käyttöä kesällä. Riesa katolla lumitalvena ja muutenkin. Perustuu myyntimiesten höpöpuheisiin. Hintojen pitää laskea vieläkin kymmeniä prosentteja, jotta järkeä.
Watti
2.4.2020 22:09
Meillä on mökillä aurinkopaneelit(520w) ja tuulimylly(600w). Invertterillä tehdään 230v ihan se helppouden takia. Meillä on moderni 32″ televisio ja jääkaappi. Hienosti on riittänyt virta jo yli 10 vuotta. 600 Ah akuston jouduimme uusimaan nyt kun tuli omaa hölmöyttä ne pilattua. Mutta en usko noiden Bilteman vapaa-ajan akkujen paljon kauempaa kestävänkään.
Ei ole tarvinnut aggregaatin pörinää kuunnella vaikka syksyllä syyskuussa Inarilla 10 äijää ollaan Hirvimetsällä oltu ja silloin sitä virtaa tarvitaan kun kaikki lataa kännykkää ja jahtipuhelimia, katsoo telkkaria tai surffaa netissä läppärillä.
Itselle tulee sellainen järjestelmä ettei tarvitse sähköä verkosta ostaa…
Aurinko
3.4.2020 9:48
Samat kokemukset. Tosin tuuligeneraattori vielä puuttuu. Nyt tuntuu tuulevan aina. Nurkalla sähkötolppa, mutta niin kauan kuin mökki on kesäkäytössä ei ole järjenhäivää ottaa 6ke sähköliittymää ja maksella perusmaksuja. Olen saanut akut varavirtajärjestelmistä kun ovat varmuuden vuoksi vaihtaneet niitä uusiin, hyvin pelittää.
omavarainen
2.4.2020 22:05
Ihan noin vihjeeksi kaikille aurinkopaneelien käyttäjille, että jos asennatte paneeleja katolle, niin muistakaa poistaa lumet pois paneelien päältä talvella, jotta paneelien tuotto pysyisi hyvänä.
On totta, että aurinkosähkön käyttö vaatii hieman ajatustyöskentelyä, joten jos ajattelu ei kuulu omiin vahvuuksiin, niin silloin aurinkopaneeleja ei kannata asentaa.
Tuulisähkön
2.4.2020 21:24
Minulla on mökillä ollut vajaat 20v tuuligenerattori valot radio tv puhelinten laturit pihavalot ja rantasaunalla toimii aina eikä ole virta loppunut.
kusetus
2.4.2020 20:23
Aurinko paneelit on näillä leveys asteilla yhtäturha kuin OP korkokatto minkä ”väkisin” möivät. Tuli 6000€ tappiota 2 vuodessa!
Korkokatto? Hahahaa!
2.4.2020 20:49
Oman järjen käyttökään ei haittaisi.
Lazy
2.4.2020 19:03
Ihme keskustelua! Miksi pitäisi laittaa kalliita paneeleja / akkuja / aggregaatteja tai muita vempeleitä, kun töpselistä tulee sähköä muutenkin? Ja vaikka asutaan vähän syrjässä, Loiste asensi toissa kesänä maakaapelin ja Kaisanetti valokaapelin. Kaikki toimii niinkuin junan vessa ennenvanhaan, eikä tarvitse itse huoltaa tai korjata mitään.
Kuka maksaa?
2.4.2020 22:21
Meilläkin koirankoppiin riittää pakkasvahti.
Weke
2.4.2020 17:07
Minulla on mökillä muutama akku ja pieni aggrekaatti
jolla lataan akut. Telkkari radio valaistus toimii hyvin eikä maksa vuodessa juuri mitään. Ei mene perus-,eikä siirtomaksuja. Kesällä sillon tällöin aggrekaatti tulille ja talvella hiukan useammin.
Hyvin on toiminut ja useamman vuoden ja ledit kuluttaa tosi vähän virtaa.
20 paneelia katolla
2.4.2020 14:15
Maamme olosuhteissa omasta kulutuksesta aurinkosähköllä pystyy hyödyntämään 1/3:n, eli Kalervokin olisi pitänyt hankkia oikean kokoinen järjestelmä, n. 5kW, vuosituotto n. 4.500kWh ja hankkia järjestelmä vakavasti otettava toimittajalta kohtuu hintaan. Sitten ajaa omaa tuottoa esim. lämminvesivaraajan vastukselle, käyttää astian- ja pyykinpesukonetta, tehdä ruoat yms. oman tuoton aikoihin ja jos on esim. sähkökiuas, aikaistaa saunassa käyntiä. Itsellä tuotto tuollaisessa 20 paneelin järjestelmässä (10 kaakkoon ja 10 lounaaseen) 4.500kWh, josta omaan käyttöön 4.000kWh x 0.13€/kWh = säästö vuodessa n. 560,-€ ja myyntiin n. 500kWh x 0,04€ = 20,-€! Ei kauheesti kannata surkutella että sähköyhtiöt maksaa siitä huonosti tai jotkut miettii akkujen hankintaa. Näyttää ettei täällä tiedetä mistä puhutaan.
Pentti
4.4.2020 9:45
Etpä kerro mitä laitteet asennuksineen kustantaa. Itsellä sähkö kulutus Lasku 23€ / siirto 80€. Sanon kallista siirto on , ei ole kauaa taaksepäin oli kaksipuoli kolme kertaa kulutusmaksun. Varmaan kikkailua kalvolla tämä sähköverkko uusimis hinnoittelu kun laki määrää katon viivan alle.
Kipparin
3.4.2020 19:01
Eihän tuo laskukaava pidä paikkaansa ollenkaan. Säästö tulee kun järjestelmä maksettu eli 30 vuoden päästä.
Hintaa tulee
2.4.2020 12:55
Kysyin mökille sähköliittymän hintaa ja jäi laittamatta. Kuus tonnia olis ollut ja niillä kulutuksilla mitä siellä on, niin ei mitään järkeä. Sähkölinja kulkee 50 metrin päässä mökin nurkalta naapurin mökille, mutta en sitten tiedä, että mistä asti sähköt sitten pitäisi vetää. Luulisi tuosta samasta linjasta kapasiteetti riittävän kahteen mökkiin.
Pena
2.4.2020 16:48
Taitaa liittymän irtisanominenkin olla hinnoiteltu niin ettei se ainakaan kannata?
Parempi ilman
2.4.2020 16:02
Ei taida Loisteelta kuudella tonnilla saada liittymää.
Ja sitten vasta kurimuksessa olet jos sinulla on liittymää. Olet jatkuvan hintojen korotuksen kohteena…
Pena
2.4.2020 12:36
Jos ei ole sähköliittymää, ei sitä kannata hommatakaan mökille. Liittymän hinnalla saa hyvät aurinkovehkeet, ja jos pistää itselle ”siirtomaksua” sivuun, niin niillä rahoilla ylläpitää systeemiä hyvinkin.
Sk
2.4.2020 10:14
Näinhän se on. Eiköhän sitten kun maakaapeloinnit on saatu tehtyä myydä taas kertaalleen firmoja. Kaupunkioloissa mahdotonta luopua,mutta maaseudulla voi irrottautua yhtiöistä ja alkaa tehdä itse sähkönsä. Tämä ehkä ainoa asia joka voisi herättää nuo rahastajat. Kaasu on yksi vaihtoehto. Kangasalla eräs maatilallinen jo yli 50 v sitten teki sellaisen tempun ja pärjäsi ilman sähköä.
Rauno Järvenpää
2.4.2020 10:08
Merituuli myi 10kw pakettia 4000e sis alv/kenmot/invertterin.Itse asennus seinälle plus pakollinen sähkömies tarpeineen 600e.Eli 4600e takaisin maksuaika alle 5 vuotta.
Jpa
2.4.2020 10:30
Eikös se ollut 8,6 kwh järjestelmä halvimmalla paneelilla ilman asennuskiskoja johdotuksia lisäksi alimittainen ilvertteri mitä ylikellotetaan kunnon paisteella?
Laitahan yhtälö näkyviin
2.4.2020 10:15
Laskit mukaan akkujen uusaamisen…?
Matti
2.4.2020 9:48
Verkosta pitäisi saada ”akku” ja verkkoon syötetylle määrälle käyttöoikeus ilman siirtohintaa. Näin saataisiin paneelit kannattamaan.
Virtuaaliakku verkossa
2.4.2020 11:56
Näin on jo joillain sähköyhtiöillä Suomessa. Esim. nimellä Virtuaaliakku. Nissä on olennaista että siirtomaksu ei peritä kumpaankaan suuntaan.
Aurinkojumala
2.4.2020 9:40
Aurinkosähköjärjestelmien laadussa sekä hinnoissa on valtavia eroja eri toimittajien välillä. Normaali aurinkosähkön tuotanto vuodessa, etelään suunnatuilla paneeleilla on Suomessa noin 850 x järjestelmän koko kilowattipiikkinä. Esimerkiksi Kalervon tapauksessa normaali tuotanto pitäisi olla 2805kWh ei 1900kW suosittelisin olemaan järjestelmän toimittajaan yhteydessä ellei kiinteistönne ole täysin varjossa. Pohjolan energia / Freebo on markkinoiden ylivoimaisesti kallein toimija. 3,3kW saa jopa sähköyhtiöltä hankittuna reilusti alle 7000€
Markku Wallin
2.4.2020 9:12
Niin kauan, kun paneeli-investoinnin takaisinmaksuaika ylittää paneelijärjestelmän takuuajan, eivät paneelit kannata. Tein itse laskelman tilanteeseen, jossa sähköyhtiö ostaa ylijäämäsähkön. Takaisinmaksuajaksi tuli yli 20 vuotta eli ei kannata.
Pertti puhuu aina asiaa
2.4.2020 8:00
On olemassa kahdenlaisia ihmisiä. Toiset pitää kovaa meteliä sähkön siirtohinnoista tajuamatta pätkääkään koko asiasta, ei tajuta yksinkertaisiakaan asioita. Sitten on Pertti Tervosen kaltaisia joilla on koko sähkön siirron kuvio selvillä ja ratkaisut siihen miten ongelma voitaisiin ratkaista.
Suurin ongelma on että johtavilla paikoilla olevat poliitikot katsoo että sähkön siirrot pitääkin kerätä perusmaksuilla, koska tällä tuetaan paljon sähköä käyttävien yritysten yms toimintaa. Saa siinä sitten yrittää pitää ääntä.
Kalervo Liimatainen
2.4.2020 7:17
Meillä Ranualla ollut nyt vuoden 3.3kw järjestelmä j tuotto oli 1900kw ja Reedon hinnoilla n.8500€ kotitalous vähennyksen jälkeen L. Takaisin Maksuaika yli 50v tosin nyt kaadettiin reilusti puita pois varjostamasta.jää nähtäväksi paljonko tuotto nousee.jos tuplaantuu.niin n.25v takaisi maksu aika?
Teuvo Okkonen
2.4.2020 9:08
Olen harrastanut sitä sun tätä. Ainut harrastus josta ei tule kustannuksia kokoajan. Päinvastoin paneleilta saa tuottoa sijoitetulle pääomalle. Paikka ja tapa paneleiden sijoituktukselle on merkityksellinen.
Ritva Lehtonen
2.4.2020 6:43
Olen samaa mieltä, ettei näitä tulisi kaupata, ennenkuin saadaan laki suojaamaan kansalaisten pakkorahastusta. Mutta eikö oikeustohallitukset ole siihen pyrkineet, että tarvis kansa imetään kuiviin jatkuvilla perusmaksujen lisäyksellä ja kaikkien ketjuttamisella, koska siten saahaan mahdollisuus rahastaa moneen kertaan.
Jos kansa investoi ilman tukia, tulisi sille saada helpotukset näissä pakollisissa menoissa…
Terve yhteiskunta ymmärtää, koko kansan realiteetit ja kyvyn selviytyä välttämättömistä menoistaan…
Mikko H...
3.4.2020 11:29
Tavoite on saada ihmiset korpien keskeltä taajamiin valvonnan piiriin.
TeeBee
1.4.2020 22:17
Lähtökohtaisesti järkevämpää olisikin vähentää sähkönkulutusta, jolloin siirtomaksukin useimmilla alueilla laskisi.
Tämä onnistuisi esimerkiksi lämmittämällä käyttövettä aurinkokeräimillä. Jutun talossa kylläkin on melko maltillinen sähkönkulutus jo valmiiksi.
Tällaisissa energiaremonteissa kannattaisikin käyttää puolueetonta talotekniikka asiantuntijaa, jotta päädyttäisiin investoimaan kustannustehokkaimpaan ratkaisuun.
Auringon energiassa on potentiaalia, sitä ei käy kieltäminen. Mutta kyllä investoinnin täytyy olla taloudellisestikin kannattavaa.
Elä hupata
2.4.2020 6:46
Siirtomaksu alenee? Ei vaan perusmaksu nousee!
sähkötön
1.4.2020 22:02
No kohta ei ole sähköäkään verkossa, kun yhteiskunnat toisensa jälkeen ajautuvat koronan vuoksi anarkiaan ja sisällissotaan. Eli hyvä ne on olla olemassa.
omavarainen
1.4.2020 21:48
Omat aurinkopaneelit ovat huoltovarmuutta, ja on hauska sitten lukea näitäkin juttuja kun aine osuu tuulettimeen.
Minulla viimeinen sähkölasku tuli vuonna 2009, ja vieläkin sähköt toimivat. 🙂
Lämpimikseen huutelua
2.4.2020 10:16
Juuri näin. Ja talvella et polta sitä yhtäkään lamppua…?
Ana
2.4.2020 8:42
Jep, ja asut mökissä korvessa ja sähköä menee yhteen lamppuun?
Kauko Huotari
1.4.2020 21:27
Kyllä mökillekin kannattaa sähköliittymä ostaa. On hyvä silloin käyttää sähkötyökaluja ja muita vempaimia.
Vuoden perusmaksuilla
2.4.2020 6:47
Aggregaatti paljon halvempi ja toimintavarmempi.
Blogi: "pähkäilyjä"
1.4.2020 20:23
Samanlaiset arviot, paneelit eivät maksa koskaan itseään takaisin.
Järkeä
1.4.2020 20:00
Ensin maalämpö, sitten ehkä paneelit.
Ei onnistu
2.4.2020 16:36
Joo, talvella…?
Pena
2.4.2020 12:27
Laita sellaiset paneelit, jotka jaksaa pyörittää maalämpökonetta
Eevertti
1.4.2020 19:00
Jos olisit ostanut sähkön ,maksanut siirostakin, niin hinta häviäisi olisi isompi ?
Prof. Evp.
1.4.2020 18:52
Aurinkopaneelit eivät koskaan maksa itseään takaisin, ainakaan alle 15 MWh (15000 kWh) vuosikulutuksella. Kauppiaat markkinoivat niitä vetoamalla tunteenomaisesti siirtomaksuun, vaikka siirrossa nimenomaan PERUSMAKSU dominoi. Jokainen osaa laskea, montako vuotta on esim. yli 6000 € maksavan, vuodessa n. 3000 kWh tuottavan, laitoksen takaisinmaksuaika. 6000 €:lla saa siirtoineen 13snt/kWh maksavaa sähköä n. 46000 kWh! Eli näin laskettuna takaisinmaksuaika olisi yli 15 vuotta. MUTTA: Ylijäämäsähkön joutuu myymään paljon alle tuon hinnan. Kun vielä huomioidaan huoltotarve ja erityisesti invertterin rajattu käyttöikä, ei taloudellisia perusteita laitoksen hankkimiselle ole olemassa. Älkää uskoko kauppamiehiä!
Hessu
1.4.2020 18:41
Kuinka paljon käytit itse tuottamastasi sähköstä. Ensisijaisesti laskelma kai pitäisi katsoa niin että itse käyttäisi suurimman osan paneelien tuotosta. Ja maksaa kait noi paneelit takaisin yhtä nopeasti kuin keittiön kaapit.
Seppo Lumijärvi
1.4.2020 18:18
Juu. Itsekin laskenut takaisinmaksuaikaa. Oulunseudun sähkö kauppaa ilman korkoja paneeleita. Siltikin takaisinmaksuaika on minun tapauksessa min 20v. Ainoastaan itse asentamalla ja tilaamalla laitteet voit päästä mainostettuun 10v takaisinmaksuaikaan. Vertailun vuokksi ilmalämpöpumppu maksaa itsensä yleensä 2-6v aikana.
Rampe
1.4.2020 17:48
Ei siihen sähkön siirtoon tarvita mitään yhtiötä, kyllä sähkö siirtyy lankoja pitkin ihan itsestään.
Kello
1.4.2020 17:20
Ihmettelen kun verrataan sähköä mitä se maksaa ,ethän sinä vertaa esim autosi kuluja kun sillä ajat ,kyllä autosi on paljon huonompi sijoitus kuin aurinkopaneelit !!!!
suhteellisuudentaju
1.4.2020 19:57
Auto on pakko olla, paneelit ei.
Kaukomaiden ajattelija
1.4.2020 16:43
Näinhän se on. Jos on sähkölämmitys niin siinä ei aurinkopaneelit paljoa kukkaroa lämmitä.
Sähköä paneeleista
1.4.2020 15:04
1000kwh =1mwh eli ihan oikein. Kun käyttö on 14000 kwh vuodessa
kilowatti
1.4.2020 13:48
Kyllä tuosta laskennasta vähän enemmän tulee
hyötyä kun laskee kaikki energian ja siirron.
Mutta se mikä tässä on pielessä niin kaikki paneelien
tuottama sähkö ei tule kokonaan kuluttajan hyödyksi.
Kun paneelit kytketään 3 eri vaiheeseen niin talouden kulutus ei juurikaan aina kuormita näitä kaikkia vaiheita. Ylimääräinen menee sähköyhtiölle josta se hyvittää murto- osan ns.spot hinta mikä vaihtelee suuresti. Tässä hyvityksestä ei tule siirtohinnan osuutta korvattavaksi.
Jotta kuluttajan tuottama energia paneelilla tulisi hyödyksi itse kuluttajalle niin tämä ylimääräinen sähkö pitäisi voida hyödyntää kuluttajan taloudessa
kokonaisuudessaan. Silloin myös siirron osuus tulisi huomioitua kokonaan. Sähköyhtiöt jotka jatkossa näin tulevat toimimaan eli laittavat ylijääneen energian ns.virtuaaliakkuun jonka kuluttaja voi ottaa käyttöönsä silloin kun kulutus on suurimmillaan esim. talvella niin näillä yhtiöillä ei tule pulaa asiakkaista.
Nyt myydään paneelien tuottama sähkö kuluttajille
monenkertaisella hinnalla takaisin vihreänä sähkönä.
Heli
1.4.2020 13:27
Kirjoittajalla lienee kulunut sähköä 14 kWh eikä MWh (jollei kyseessä ole tehdas). Sähkön hinnan nousu lyhentää takaisinmaksuaika eikä pidennä. Toisaalta monet hankkivat paneelit varmasti myös ’harrastepohjalta’; on kiva pyrkiä omavaraisuuteen ja kokeilla uusia asioita.
JM
1.4.2020 15:31
14 MWh = 14000 kWh, siis ihan normi pientalon vuosikulutus.
Jeez
1.4.2020 15:00
14kWh on joku perus saunan sähkökiuas täydellä teholla reilut pari tuntia, että kyllä tuo MWh on ihan oikein valittu yksikkö 😉
Kuluttaja
1.4.2020 14:29
Keskikokoisen omakotitalon vuosikulutus on n. 14000 kWh vuodessa joka on toisin ilmaistuna 14MWh.
Outo maailma
1.4.2020 14:22
14 kwh ? Naurettava väite, sähköauton akkuun menee helposti 30-100 kwh yhdellä latauksella, siksi 14 Mwh on paljon oikeampi luku.
veskuna
1.4.2020 12:05
Olen ihmeissäni kun aurinkovoimalan investoijalta ylijäämäsähköä ostava yhtiö röyhkeästi ottaa välitysprofision.
Näin menetellessään yhtiö jättää kokonaan arvostamatta aurinkovoimalainvestoinnin tehneen investoijan kustannukset. Varmasti nauraavat partaansa kun joku on tehnyt investoinnin heidän puolestaan tuottamaan sähköä heidän myytäväksi. Lisäksi siirtomaksut ovat huipussaan jopa siinä määrin, että yhtiö on nostanut osingon maksuaan suhteuttaen perimäänsä siirtohinnan lisäykseen. Valehtelevat, että korotukset tarvitaan jakeluverkon uusimiseen. Varmaankin osa menee siihenkin. Näin Savonmaalla. Ketuttaa kun yhteiskunnan monopoolit kusettavat kansaa.
Aslak
1.4.2020 12:03
Laskeppa vielä uudestaan. Ei auennut tuo käyttämäsi matematiikka
Vähemmän loistetta
1.4.2020 11:27
Kesämökille aurinkopaneelit on hyvä ratkaisu. Voi samalla irtisanoa Loisteen liittymän kokonaan. Näin ei tarvitse maksaa Loisteen Suomen kalleimpiin kuuluvia hintoja.
Ei mitään järkeä mökin sähköliittymällä
1.4.2020 19:59
3-4 vuoden pelkillä perusmaksuilla saa hyvän aurinkosähköjärjestelmän!