Mielipiteet

Lukijan mielipide: Hyvinvointialueen ei pidä pyörittää kuljetusyritystä

Pohjois-Suomen hyvinvointialueet valmistelevat yhteistä matkapalvelukeskusyhtiötä Lapin, Kainuun, Keski-Pohjanmaan ja Pohjois-Pohjanmaan alueelle. Yhtiö tulisi Pohjois-Suomen sosiaali- ja terveydenhuollon osuuskunnan Tervian alle.

Matkapalvelukeskushanke on vakava huoli ja uhka alueen yrittäjille. Kuljetusyrityksen pyörittäminen ei ole julkisen sektorin tehtävä, vaan vastaava osaaminen ja resurssit löytyvät alueen yrityksiltä.

Hyvinvointialueet kautta maan perustavat nyt kovalla innolla lukuisia julkisia sidosyksikköyhtiöitä eri toimialoille. Yleensä nämä julkisyhtiöt kilpailevat niiden pienten ja keskisuurten yritysten kanssa, jotka kantavat aitoa yrittäjäriskiä. Paikallisen pienyrityksen mahdollisuudet kilpailla hyvinvointialueen yhtiötä vastaan eivät ole tasapuoliset. Mitä enemmän meillä on julkisia yhtiötä, sitä kapeammaksi markkinat muuttuvat.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Julkisen matkapalveluyhtiön yhdeksi tehtäväksi on kaavailtu taksikuljetusten välityspalvelua. Tämä on erinomainen esimerkki toimialasta, jolle julkisomisteisten yhtiöiden ei tule sotkeentua. Taksien välityspalvelua tarjoaa moni yksityinen yritys laadukkaasti, kustannustehokkaasti ja pitkällä kokemuksella. Minkäänlaista tarvetta uusille julkisomisteisille yhtiöille ei taksimarkkinoilla ole.

Kaavaillun yhteisyrityksen on todettu voivan tarvittaessa laajentaa toimintaansa myös muihin kuljetuspalveluihin. Niin henkilö- kuin tavarakuljetuksissa on toimivat markkinat, joten hyvinvointialueiden tulee lähtökohtaisesti ostaa kuljetuspalvelut yrityksiltä avoimesti kilpailuttamalla.

Hyvinvointialueiden on keskityttävä ydintehtäväänsä eli ihmisten sosiaali- ja terveyspalveluiden järjestämiseen.

Kuljetusalan yritykset ovat pääosin pieniä ja paikallisia toimijoita. Pohjois-Suomen hyvinvointialueiden päättäjien tulee muistaa nämä lukuisat yritykset ja varmistaa, että hyvin toimivaa ja työllisyysvaikutuksiltaan arvokasta kuljetusalan yrittäjyyttä ei tarpeettomasti korvata julkisen sektorin toiminnalla.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Emma-Stina Vehmanen

Liikennepoliittinen asiantuntija

Henrik Wickström

Elinkeinopolitiikan asiantuntija

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Suomen Yrittäjät

Kommentoi Ilmoita asiavirheestä