Lukijan mielipide: Koulukiusaamiseen on olemassa ratkaisuja
Kainuun Sanomat uutisoi Paltamon hurjista koulukiusaamisluvuista, peräti 15,2 prosenttia 8. ja 9. luokan oppilaista kertoo tulleensa kiusatuksi vähintään kerran viikossa kouluterveyskyselyn mukaan. Haaste on meille Kainuussa yhteinen, sillä näiden prosenttien takana on ihka oikeita, eläviä ja tuntevia nuoria.
Kainuussa on voimakkaasti uskottu, luotettu ja turvauduttu KiVa-koulu toimenpideohjelmaan koulukiusaamistapausten kanssa tehdyssä työssä. En käy kiistämään, etteikö Kiva-koulu olisi toimintamallina hyvä, mutta on syytä tunnistaa, ettei se ole yksinään autuaaksi tekevä keino koulukiusaamistapauksien ratkaisussa.
Tarvitsemme koulukiusaamisen kitkemiseen monia eri tasoisia toimenpiteitä, jotka tapahtuvat samanaikaisesti. Tarvitsemme osaksi koulutyön arkea turvallisia aikuisia, joilla on aikaa kohdata nuoret. Tarvitsemme myös säännönmukaista ryhmäyttämistä, tunne- ja vuorovaikutustaitojen opettamista, oppilashuollon moniammatillisia toimenpiteitä sekä myös KiVa-koulua.
Kaikista näistä hyvistä toimenpiteitä huolimatta meille jää kuitenkin runsaasti koulukiusaamistapauksia, joita loppuviimein yritetään ratkaista rehtorin kansliassa tai poliisin puhuttelussa. Jokainen meistä ymmärtää, ettei vuosia jatkunutta kiusaamista ratkaista yhdessä tai kahdessa tunnissa. Näennäisesti voidaan pyytää anteeksi ja paiskata kättä sovinnon merkiksi, mutta oma kokemukseni nuorisotyön kentältä on se, ettei asia jää aidosti koskaan siihen.
Pitkittyneissä koulukiusaamistapauksessa varsinkaan kiusatulla nuorella tai hänen vanhemmillaan ei ole useinkaan aitoa luottamusta kouluun, koska pettymys tilanteen ratkeamattomuuteen on niin suuri.
Mielestäni meidän Kainuussa täytyy ottaa seuraava askel koulukiusaamisen vastaisessa työssä. Tarvitsemme kouluihin työntekijöitä, joilla on ammattitaitoa ja aikaa selvittää haastavimpia koulukiusaamistapauksia perusteellisesti, jotta niin kiusaaja kuin kiusatuksi tullut nuori tulevat kuulluksi ja saavat tarpeellisen tuen. Kun kyse on pitkittyneistä koulukiusaamistapauksista, voi niiden taustalla olla vuosien takaisia asioita, jotka on syytä selvittää.
Kun saamme nykyiset olemassa olevat oppilashuollon palvelut toimimaan samansuuntaisesti ja pystymme valjastamaan kaikki toimenpiteet tilanteen ratkaisemisen tueksi, ei työtapa kuormita ketään osapuolia. Tärkeintä on, että yhdellä koulun arjen ulkopuolisella ihmisellä on selkeä johtajuus prosessissa, jotta kaikki muut osapuolet saavat keskittyä arkityöhönsä.
Ulkopuolisuutta tarvitaan nimenomaan pitkittyneimmissä ja vakavimmissa tilanteissa, koska usein sekä koulu että perheet tarvitsevat tukea. Akuutin tilanteen selvittyä, voi oppilashuolto ottaa tilanteen haltuunsa.
Eli ratkaisuja koulukiusaamiseen on olemassa. Toinen asia on, haluammeko ottaa niitä käyttöön.
Miikka Kortelainen
hankekoordinaattori, sairaanhoitaja
Kajaanin kaupunginvaltuuston puheenjohtaja (vas.)
kuntavaaliehdokas
Kommentit
Jätä kommenttikokoomusnuori
24.2.2021 20:10
Koulukiusaaminen on silta ja vahva pohjustus myöhemmin elämässä esiintyvälle lähisuhdeväkivallalle. Asioita ja ongelmia tulisi tarkastella kokonaisvaltaisemmin ja ymmärtää mitä peittelemme koulukisaamis -termin avulla.
Tässä silta syvempään ymmärykseen, sanoisinko oikea aasinsilta siihen mistä kaikesta väkivallassa on kyse ja kuinka kauaskantoisia väkivallan vaikutukset ovat.
https://www.nollalinja.fi/mika-on-vakivaltaa/
Rahikainen
24.2.2021 9:42
Tälle nykymenolle luotiin pohja vuoden 1966 eduskuntavaaleissa kun Suomen eduskuntaan tuli vasemmistoenemmistö. Sen seurauksena yritettiin tehdä Suomessa vallankumousta -teatterilaitos politisoitiin, opettajilta ja poliiseilta vietiin kurinpito-oikeus eikä riemulla ollut rajoja. Nyt on sitten nautittu näiden hulvattomien aikojen seurauksista. Nykyisten lasten vanhempia ovat juuri sen ajan lapset, jotka itse saivat kasvaa estoitta. Tässä on tulos.
Vasemmistonuoret poliittisessa ohjelmassaan vieläkin tarjoilevat sosialismia ja kaikkea muuta hyvää. Ohjelma on tehty pari vuotta sitten Kajaanissa ja itse Miikka Kortelainen lienee ollut yksi ohjelman päämaakareista. On siinä pukki kaalimaan vartijana.
Nokian nuoriso-ohjaaja
24.2.2021 17:21
”Rahikainen”.. Sinulla on hyvä muisti. Kyllä tuo vihervasemmiston ”vapaa kasvatus” ja kansalaistottelemattomuuden mainostus ” kaikkine kapinoineen” ja poliisin hevosten hakkaamisineen on juuri noiden radikaalien mallinnos. Lisäksi vastaus ongelmiin tuntuu olevan ”olemme lisänneet rahoitusta” Lisää naanittavia kilttejä tätejä pöydän taakse. Kovan luokan nuorisorikolliset eivät sovi ”koulukiusaaja” tunnusmerkin alle. He ovat väkivalta rikollisia jotka nauraa noille naanittajille. Kasvatuslaitos ja kovat putkatuomiot ovat sopivia keinoja. Ei mitään sympatiaa eikä ”oppilashuoltoa”.
Nikelli
23.2.2021 10:36
On se vaan erikoisen sitkeä laji tuo koulukiusaaminen . Sitä oli jo viisikymmentä luvulla jota opettajat katsoi läpisormien tekemättä asian eteen mitään . Joutui nuorempia sisaruksia puolustamaan jatkuvasti . Oli tosiaan että ei opettaja piitannut mutta ei kiusaajan vanhemmatkaan välittäneet asiasta . Sitä vaan tapahtuu edelleen vaikka ilmeisesti yritetään puuttua siihen mutta ei ilmeisesti riittävästi . Tulin sen aikoinaan huomaamaan että ujolapsi ei uskaltanut sanoa mitään kiusaajille ja häneen oli helppo jatkaa kiusaamista .
Pitäs ja pitäs! ja... pitäs pyrkiä?
23.2.2021 10:01
Tätä samaa ”hyvään uskovaa” lässytystä ja ns. ammattiauttajien kukkahattupolitiikkaa . Tie on kuljettu loppuun. ”joka vitsaa säästää se lastaan vihaa” sanoo vanha sanonta. Jos kotona ei noita ongelmia tunnusteta ja ei puututa kiusaajan tekoihin niin on täysin turhaa noita mulkeroita yrittää silittelemällä saada aisoihin. Nykyinen ”vapaa kasvatus ja lasten ehdoilla eläminen on saanut lämän ongelman räjähtämään käsiin. Silittely johtaa ”roolileikkeihin”, joista on nähty karmeat seuraukset. Kun lapsille annetaan kaikki valta koulussa ja kotona niin he kyllä sen ottavat. Ihmisillä on paljon oppimista ”eläinmaailman kasvumenetelmistä.” Susikin kasvattaa jälkeläisensä paremmin. Se on selviytymisen ehto.