Lukijan mielipide: Mitalilla on toinenkin puoli, ''linnuista on otettu parhaat palat ja jätetty rojukasat metsään''
Kainuun Sanomien Erä ja luonto -sivulla ( KS 2.10.) kirjoitettiin hieman hurskastelevaan sävyyn metsästyksen tilasta. Haluaisin asian suhteen kääntää mitalin toisenkin puolen.
Paikallinen metsästäjä lähetti minulle kuvasarjoja Jumaliskylästä, jossa sama porukka on metsästänyt valtion mailla joka syksy. Jälkikin, myös tältä syksyltä, on sen mukaista.
Metsäkanalintuja on ammuttu kasapäin, raadeltu metsässä ottaen talteen vain parhaat palat. Osa linnuista kokonaisinakin, ja lintujen luut karvoineen päivineen on jätetty metsäautoteitten varsille. Näin eivät paikkakuntalaiset nälkämaan metsästäjät toimi - uskon niin.
Nyt kun nuo rojukasat ovat metsässä ja paikalle osuu nälkäinen hirvi- tai ajokoira ahmien luut pötsiinsä, kahden vuorokauden päästä yleensä keskiyöllä lähdetään eläinlääkäripäivystykseen avaamaan koiran linnunluilla tukkeutunut tai rikkoutunut suoli. Ja kuka maksaa? Artisti tietenkin ja kalliisti!
Mitähän tällaisen toiminnan takana oikein on? Onko motiivina päässä virtaavalla urealla ja etanolilla ryyditetty tappamisen vimma?
Jos vimma on mielin määrin tappaa riistaeläimiä, olisi eettistä ottaa kunnioittaen saalis kokonaisena talteen ja käsitellä se niin, että jätökset eivät jää sotkuina kauniiseen luontoomme. Tämä olisi mielestäni vähäisintä, mitä luontoa kunnioittava metsästäjä voi tehdä. Onneksi suurin osa metsästäjistä toimii oikein.
Monessa yhteydessä, samoin kuin kyseisessä lehtijutussakin, kohkataan sitä, että vanhoja urosteeriä ja metsoja ei tulisi ampua syyssoitimilta.
Kun olen liikuskellut eri seuduilla, yleensä parkissa olevat autot ovat juuri soidinsoiden kohdilla. Eiköhän ne vanhat kukot tule juuri ensimmäisinä soitimiinsa - tapettaviksi.
Kunhan koivu pudottaa lehtensä, mitä sitten tapahtuu? Nyt tänä syksynä lintukantojen, erityisesti teeripopulaation ollessa runsas, on mielenkiintoista nähdä ja erityisesti kuulla, kuinka "aasiannoutajat" pannaan liikkeelle sepelin rapistessa metsäautoteillä. Ja sniperit puhuvat. Siinä rytäkässä ei valita, onko ristikossa oleva lintu vanha vai poikanen.
En kommentoi enempää, jokainen taapalatkoon tyylillään. Joka tapauksessa osalle metsästäjistä - vieläkin - asennekasvatus olisi paikallaan.
Mukavampaa jahtisyksyn jatkoa toivoen
puheenjohtaja ja metsästyksen valvoja
Suomussalmen riistanhoitoyhdistys
Mikko Juntunen
Kommentit
Jätä kommenttiOuti-73
12.10.2019 10:50
Sitä ole herroilla muuta tekemistä kuin laukkoa pitkin mehtiä pyssyjen kanssa? Pieniä ovat töpötit joulukaloiksi. Tieten vielä syyslomalla ja kuukausipalkalla. Ei pysty tavallinen ymmärtämään sellaista menoa, että rahat joillain riittää koko kuukauden ja vielä lomalla!
Jonni Joutava
13.10.2019 10:49
Jotkut tekevät omakustanteisesti tärkeää ja vaativaa työtä vapaa- ajallaan liikenteen ja taimikoiden hyväksi. Toisille riittää somessa täyttäminen…
Toveritappi
13.10.2019 14:22
Miten suuri hirvikanta on penkkamiesten mielestä mielestä tarpeen taimikoiden pysymiseksi taimikoina? Ja onko se niin vapaa-aikaa jos taloudellinen motiivi on koko ajan kehuskeltavana. Itse ajattelin ulkoistaa housuni.
Potaskaa
14.10.2019 6:31
Penkkamies? Mikä taloudellinen? Eipä mahda kaikilla 200000 hirvestäjällä taimikoita olla.
Feelukki
11.10.2019 20:36
On hyvä että tämänkaltaisista asioista keskustellaan, vaikka näillä sivuilla. Kunhan pysyttäisiin asiassa eikä taas keskustelu karkaisi asiattomuuksiin. Hyvää metsästys kautta kaikille, ollaan siivosti, kunnioitetaan hyviä tapoja, niin näitä kirjoituksia ei tarttis käydä.
Aate se on mikä kateutta ajaa.
11.10.2019 19:13
Jaa miksi se suomussalmi on aina tornion kanssa eduskunta vaali kartalla kunnan eniten äänestetun puolueen kohdalla merkattu punaiseksi? Ei me vaan muut ovat pahoja.
Asian vierestä.
12.10.2019 18:30
Liittyykö tuo jotenkin PO asiaan???
Överiksi meni juttu
11.10.2019 18:07
Täällä joku epäili että kuvassa näkyvien lintujen lihat olisi menneet myyntiin niin voin valistaa että lain mukaan ostaa saa vain kokonaisia lintuja,että se siitä teoriasta.Puhutaan lintukasasta,minusta tuossa on 5 lintua,on vaan niin dramaattisesti levitelty ilmeisesti kuvan ottajan toimesta.Jutussa mainittiin että kokonaisia lintuja levitelty metsäautoteiden varsille,ihme ettei niistä ollut kuvia!
Erkki
12.10.2019 10:57
Metsäkanalintujen kauppa on riekkoa lukuunottamatta kielletty. Höyheniäkään ei saa myydä.
Erkki
12.10.2019 18:22
31 § (27.11.1998/869)
Riistaeläinten kauppa
Suomessa metsästetyn kanadanhanhen, metsähanhen, heinätavin, allin, telkän, tukkakoskelon, isokoskelon, pyyn, teeren ja metson samoin kuin niiden tunnistettavien osien tai niistä valmistettujen tuotteiden kauppa on kielletty
Erkki vainaa
13.10.2019 13:48
Muutamaa lajia saa myydä,riekkoa ilmeisesti jollain rajoituksilla ja joitain sorsalintuja lajeja.Onhan kai laillista myydä kanalintuja tutuille,entäpä jos on esim. ravintolan omistava tuttu kaveri.
Kyllä suap
12.10.2019 16:49
Ei pidä paikkaansa,ollut jo muutaman vuoden lupa myydä kaikkia kanalintuja esim. ravintoloihin,laki tuli voimaan samaan aikaan kun lupa myydä hirvenlihaa yksityisille.
Erkki
12.10.2019 18:20
Metsästysasetus 31 pykälä. Katoppa sieltä, ennen kuin menet kaupittelemaan ylisuurta saalistasi!
mutusi
13.10.2019 10:50
Kumma kun lakipykälät ei tiedä tällaisista muutoksista.
Hýi en syö rehuja
12.10.2019 10:53
Ketä niitä lain mukaan syökään. Ne grillataan perunoiden ja vaimon kanssa.
suomenkieli
13.10.2019 10:51
Kentällä on mistä syödä.
Kyylä
11.10.2019 17:39
Mitä muuta voi odottaa kun laki sallii esim. teerien ampumisen kuvilta, äänenvaimentimien käytön. Ei tarvitse kävellä kun linnut voi hakea lähimmältä suolta passissa istuen. Lintuja ammutaan niin paljon ettei jakseta edes syödä. Eikä paikalliset ole sen parempia tässäkään asiassa. Kokemusta on ihan lähipiiristä. Eipä ole tarvinnut metsällä miehiä väistellä kun ei siellä juuri muita näe kuin koiran kanssa liikkuvia. Se onkin ainoa positiivinen asia tässä touhussa.
Liikaa leffoja?
13.10.2019 10:53
Mikä merkitys kiväärin äänenvaimentajalla on? Suojata ampujan kuuloa. Ei muuta.
Lauri tähkä
11.10.2019 11:47
Ihan liikuttuu miten yksimielistä porukkaa ”Nälkämaan”metsästäjät ovat ulkopaikkakuntalaisten linnustajien suhteen.Mutta annappa olla kun koittaa hirvestysaika,Suomussalmella ainakin alkaa sellainen tappelu seurojen välillä ja jopa oman seuran sisällä ettei paremmasta väliä.Kuka on ampunut ”pitkä kaulaisen” ,kenen koira häiritsee ketäkin,kenen luoti oli se tappava,kenen maille kaatui,lihojen arvonnassa huijattu,paljonko annetaan maanomistajalle,kuka vaan istuu nuotiolla.Eikös se muuan seurakin joutunut maksamaan melkoset korvaukset kun erotti laittomasti 2 jäsentää.Ei tällaisten juntusten kirjotukselle kannata antaa paljon painoarvoa kun tietää kainuulaisen mielenlaadun.
Erkka
12.10.2019 22:16
Omatkin koirat näkyy purevan.
Latvateeri
11.10.2019 10:58
Onko Mikko Juntusen kirjoitus virallinen kannanotto riistanhoitopiiriltä? Onpas Juntunen rohkea, kun kirjoittaa tälläisen jutun olettamukseensa perustaen.Joku lähettää Juntuselle kuvan ja Juntunen olettaa lintujen roippeiden olevan ulkopaikkakuntaisten tekosilta.Juntunen varmaankin syö itse myös luut ja höyhenet.Ei riistanhoitopiirin edustaja voi perustaa metsästyksen valvontaa olettamuksiin.Toivottavasti ns. vapaanmetsästyksenoikeus loppuu Kainuussa ja Lapissa ja Juntunenkin joutuu maksamaan luvista.30 vuotta Suomussalmella metsästäneenä olen nähnyt paikallisten rikkomuksia lähes joka syksy.Juntunenhan voi varmaankin selvittää paikallisten ja ulkopaikkakuntalaisten rikkomukset ja rikokset metsästyksessä ja laittaa lehtiin näkyville? Taitaisi paikalliset viedä voiton hieman enemmän,kuin rinnan mitalla.
Rane
10.10.2019 23:30
Metsästys on harrastuksena äärimmäisen brutaalia setämiesten hupia, se tullaan tulevaisuudessa kieltämään.
Pena
11.10.2019 11:43
Mitäs luulet tapahtuvan jos laillinen metsästys kielletään? Jäljelle jää vain laitonta metsästystä.
Kaksinaismoraali
11.10.2019 7:39
Kuten lihan ostaminen kaupasta? Tappamisen ulkoistaneella, kaupasta lihansa ostavalla ei ole mitään varaa arvostella metsästäjiä!
Rane
13.10.2019 22:09
Ei metsästäjät nälkäänsä tapa, vaan huvin vuoksi. Kyllä se sikanauta heillekin maistuu?
Toveritappi
12.10.2019 10:58
Moni kaupunkilainen on ulkoistanut muitakin toimintoja. Kajaanissa esimerkiksi ei ole enää aikoihin vedetty itse hampaita ja herrat kuulemma pyyhkäisevät ostopaperiin. Ja nauriit niille noukkii joku maalainen – ja vielä oikein pellosta.
Onnea!
12.10.2019 15:17
Räkytättekö hammaslääkärille ja maanviljelijöillekin…?
KO asioihin törmännyt.
10.10.2019 19:34
Valtakunnalliseen lehteen tuollainen juttu pitäisi saada. Ongelmat ovat valtakunnallisia. Esim. Metsästäjä lehti olisi oikea. Syyllisiä on paikallisissa ja muualta tulevissa metsästäjissä, jopa tutuissa kavereissa. Pieni osa pilaa koko metsästäjäkunnan maineen.
Pena
11.10.2019 11:41
Metsästäjä-lehti olisi ainoa oikea kanava. Se tulee jokaiselle metsästyskortin lunastaneelle. Kaikki muut lehdet periaatteessa vain pahentavat vastakkainasettelua.
Vaeltaja
10.10.2019 18:52
Paikallisille myös maksettava lupa valtionmaille. Ehkä se vähentäisi näitä penkkamiehiä, mitä Hyrynsalmen metsäautotiet vilisee. Aika ralli siellä käy ja tieltään niitä on helppo napsia!
On ollut jo puhetta dronevalvonnasta. Toivottavasti jo ensi syksynä!
Pena
11.10.2019 11:46
Dronevalvonta = laillisen metsästyksen häirintää. Siinä ei yksikään lintu lennä passiin, jos vieressä pörrää drone. Sehän sopisi tietyille tahoille oikein hyvin…valvonnan nimissä metsästyksen häirintää.
Erkka
11.10.2019 11:17
Eihän tämä keskustelu alkanut lupa-asiasta ollenkaan, taitaa vähän rönsyillä tää juttu. Mitenkäs selitetään se että Hyrynsalmella valtion mailla 2018 löytyi kasa ammuttuja teeriä, joilta oli leikattu varpaat pois, kaikki muu oli jätetty metsään mätänemään ja musta roskasäkki heitetty siihen viereen. Olisihan ne roskat voinut viedä sillä samalla säkillä mennessään. S-marketin pihalla on ekokympin lajittelupiste. Onkohan ne varpaat viety vaimolle todisteeksi, että on oltu oikeasti metsällä?
Jalka nousee
10.10.2019 14:05
Se on muuten kainuulaisten metsästäjien turha hokea tätä etelän vetelää,totuus on että 90% niistä jotka viitsivät kävellä metissä pidempiä matkoja on juuri näitä ulkopaikkakuntalasia.Paikalliset makailevat suonreunassa tai kävelee korkeintaan 100 m autolta metsäautotietä.Sama peli hirvimetällä,tornissa tai nuotiolla kökitään ja kytätään puhelinta missä koira on.Hirven ruppiin pitää päästä ajamaan kiinni mönkijällä tai traktorilla,siinähän leikitte suuria Nälkämaan metsästäjiä,patalaiskoja vötkyjä koko sakki!
Lauri tähkäuomi
10.10.2019 12:23
Suomussalmen rhy:n puheenjohtaja Mikko Juntusen kirjoitus jossa hän niin raflaavasti vastakkain asetteli Nälkämaan metsästäjät ja ulkopaikkakuntalaiset oli kyllä melkoinen limbo.Kainuulaiselle ulkopaikkakuntalainen on automaattisesti eteläsuomesta,muu Suomi ilmeisesti kuuluu Kainuuseen.Voin kertoa että provo ei toiminut hänen haluamallaan tavalla,lukekaa Iltalehden typistetty versio jutusta ja sen lukijan mielipide kirjoitukset.Kävi juuri niinkuin arvasin,metsästyksen vastustajien kirjoituksia kymmeniä eikä niissä erotella Nälkämaan metsästäjiä tai muun Suomen metsästäjiä vaan samanlaisia rikollisia ollaan asuinpaikasta riippumatta.Voitte olla varmoja että vihreät tekevät eduskunnassa kyselyn/aloitteen asian tiimoilta.Kiitos Mikko Juntusen että tämän syksyn reissu oli kohdallani viimeinen Suomussalmelle.
kateutta
10.10.2019 11:31
Juntunen varmaan samallalailla vuodattaa kun kanahaukka höyhentää teeren mättäälle, entäpä kun susi tappaa hirven ja jättää sen maastoon. Mitä niitä roippeita kotiin tuomaan se ei oo ku pari päivää ja nuista ei ole kuin muisto jälellä .. Taitaa se kateus olla suurin syy vuodatukselle, jotku saa toiset ei.
Tavat kunniaan
10.10.2019 15:35
Eläkää täälla yhtä siivosti kuin jo kiertokoulussakin on opetettu niin kenelläkään ei ole mitään sanomista. Vanha sananlasku älähtävästä koirasta kalikan kalahtaessa pitää taaskin paikkansa.
Koiraton mies
10.10.2019 11:20
Kainuussa valtion mailla yleisin koirarotu on etelän metsästäjää haukkuva rakkikoira.
Mitä ihmettä!!
10.10.2019 10:35
Älkää hyvät ihmiset uskoko kaikkea mitä lehdestä luette. Tämä on tekemällä tehty juttu. Syynä, pakko tunnustaa, meidän joidenkin kainuulaisten metsästäjien kateus lupametsästäjiä kohtaan. Sama kateus joka jäytää sieluamme myös thaimaalaisia marjastajia kohtaan. Olisikohan meillä itsetutkistelun paikka.
Etelän mies
10.10.2019 10:05
Ko ”kanalinnustaja” (paikallinen?) voisi opetella edes riistankäsittelyn alkeet. Metsäkanalintuja ei kuulu nylkeä , vaan nyppiä höyhenet ja jättää täten nahka. Metsästykseen on aina liittynyt eettisiä periaatteita kuten jälkien korjaaminen luonnossa. Kestävä metsästys ja oikea lihankäsittely ovat perusasioita. Jos on kuitenkin lusikalla annettu, ei voi kauhealla vaatia.
toveritappi
11.10.2019 10:24
Niin, lusikalla saaneet voivat hakea valtiolta korvauksia.
Oikeus vaikka EU:sta
10.10.2019 9:55
Eriarvoisuus poistettava metsästäjiltä asuinpaikasta riippumatta! Samat lupamaksut ja kiintiöt kaikille! Pulavuosina annettu erivapaus Oulun ja Lapin läänin asukkaille poistettava pikaisesti,tämä Kepun vaalima bonus pilkkaa muun Suomen metsästäjiä!
Max Power
10.10.2019 9:49
Hieno homma, että nostetaan kissa pöydälle.
Tuskin tämä yksittäinen asia on. En usko että metsästyksenvalvoja olisi asiaa nostanut esille, jos näin olisi.
Miksi tämä, että asiasta keskustellaan, aiheuttaa kiivastumista?
Lauri tähkä
10.10.2019 13:40
Jutun tarkoitusperäähän voi vaan arvuutella,ehkäpä pääasia olikin se ennutuksena annettu luun joutuminen hirvikoiran suolistoon.Olen huomannut itse miten Suomussalmella vihataan ulkopaikkakuntalaisia metsästäjiä,varsinkin hirvestys aikaan kun rohkenemme olla samoilla valtion mailla,he pitävät niitä ominaan ja osa syy siihen on tämä ilmainen metästysoikeus,se on poistettava heti.
Pekka Salomäki
10.10.2019 8:07
Taitaa olla vain paikallisilla oikeus ampua rajattomasti lintuja. Turistiluvilla on tiukat ampumakiintiöt lintujen määrälle. Ymmärrän ettei suosituimmilla linnustusalueilla pidetä turisteista, mutta voisi sen sanoa suorempaankin, kuin valehtelemalla.
Rauhoittakaa ne tärkeimmät soidinsuot metsästykseltä, niin ne muuaallakin kestävän jahdin alueilla rauhoitetaan.
Ei kannata itkeä vaan toimia. Surkea kirjoitus, ja taitaa johtua siitä ettei itse ehdi metsään, ja kaikki on turistien syytä, koska niitä ei sinne nälkämaahan haluta.
Pena
10.10.2019 11:57
Puhutaan siis metsähallituksen maista.
Omilla mailla saa etelän turistikin ampua rajattomasti metsästysaikojen puitteissa.Mutta jos ne omat ja muut maat on vuokrattu metsästysseuralle, niin seura voi asettaa niille maille kiintiön. Mitäs jos jutun raadot onkin tehty turistin omilla mailla? Silloin poru on aiheeton, vaikka kasassa olisi sata lintua ja kaikissa olis täkkälihatkin tallella. Todistaa pitäisi varmaksi ennen luin alkaa kirjoittelemaan tällaista Juntunen!
Juntusen puolella asiassa.
10.10.2019 17:36
Oikeasta asiasta Juntunen kirjoittaa. Kuitenkin pitää ajatella että ongelma on valtakunnallinen. Metsästäjä lehti olisi oikea paikka tuollaiselle kirjoitukselle.
Pieni porukka niin paikallisia kuin etelänkin ja ylesesti koko valtakunnassa pilaa kunnon metsästäjien maineen.
Jupe
10.10.2019 7:27
Eikös tämä metsästysmalli ole se perinteinen kainuulainen tapa metsästää? Ammutaan kainuulaisella vapaalla metsästysoikeudella kaikki mahdollinen ilman mitään rajoituksia ja yleensä nää on todellakin vielä niitä ”tuulilasin takaa” metsästäviä…
Mullakin oli yks kaveri, joka tekee tätä, ja kun sitä hältä tiedustelin, niin vastaus oikeesti oli , että näin Kainuussa metsästetään…
Huom. Tää on entinen kaveri! 😡
Kotiagentti
9.10.2019 22:37
Mukava huomata, että metsästäjien omastakin porukasta tulee kriittisiä ääniä Suomen korvissa vallitsevalle menolle. Ei myös ollut mitenkään yllätys, että näissäkin kommenteissa useat ovat lynkkaamassa milelipidekirjoituksen kirjoittajaa ”omiin muroihin pissimisestä”, vaikka kaikki tietävät, että mies mainitsi ääneen julkisen,kaikkien tietämän salaisuuden. Se, että metsästyksellä on kasvavassa määrin kritiikkiä ja negatiivisia mielikuvia herättävä imago on 99% metsästäjien oman käytöksen syytä. Metsästys Suomessa ei mene säädösten mukaan kuin isojen ja isohkojen paikkakuntien ympäristössä, missä haja-asutusalueellakin on kohtalaisessa määrin asutusta ja silminnäkijöitä pahimpien sikailun ilmiantoihin. Sivummalle siirryttäessä baana on sikailulle vapaa.
Oman porukan petturi
9.10.2019 22:23
No niin nyt on Juntusen kirjoitus julkaistu jo Iltalehden lööpissä,kyllä metsästyksen vastustajat etelässä kumartaa ja kiittää puheenjohtajaa loistavasta lyömäaseesta meitä metsästäjiä vastaan.
Salametsästäjät taas asialla
9.10.2019 22:57
Taitaa olla tämä ”oman porukan petturi” paikallisia salametsästäjiä. Näistähän ei pulaa ole kyseisillä alueilla koskaan ollutkaan. Eiväthän nämä pellet tietysti tykkää, että heidän likaisiin puuhiinsa puututaan, mutta heiltä sitä ei kysytäkään.
Aseet vaan pois kaikilta kainuulaisilta metsästäjiltä. Todennäköisesti tämäkin törkeä eläinsuojelurikos on tehty, jotta nämä spedet saisivat susia houkuteltua haaskoilleen ja itkettyä riistakeskuksesta taas pari tappolupaa lisää.
Pena
10.10.2019 11:59
Ei ole mitään rikosta. Ei mitään.
Mutu
10.10.2019 8:41
Köyhän ainoa huvitus on vilkas mielikuvitus!
Pena
9.10.2019 22:38
Olisipa edes ollut koko kirjoitus, mutta oli vaan asenteellisesti noukittu metsästystä mustamaalaavimmat kohdat. Toki nekin kaikki Juntuselta lähtöisin. Nyt on kuitenkin herra puheenjohtaja tehnyt karhunpalveluksen metsästyksen maineelle, joten pitäisköös miettiä kannattaako jatkosta ko tehtävässä?
Kalevi Tervanen
9.10.2019 21:28
Ikävä kyllä, todennäköisintä on, että törkeä toiminta on paikallisten ihmisten aikaansaamaa. Moni, joka liikkuu maisemissa on joutunut pettymään lähialueiden ihmisten asenteisiin, jotka ikävän usein haisevat pahalta.
Erkki
9.10.2019 20:59
Nyt kun vielä luette juttua uudelleen ja vielä kerran päälle, niin huomaatte, että mitään laitonta ei ole todettu missään tapahtuneen. On vain perkeitä heitetty metsään, ja siitä päätelty jonkun ampuneen kasapäin lintuja. Iltalehti teki oman referaatin jutusta, nostaen kaikki negatiivisimmat asiat otsikoiden vielä koko tarinan tökerösti. Ja kommentointi siellä on myös sen mukaista. On saatu cityvihreet liikkeelle metsästustä kieltämään.
Erkka
9.10.2019 20:54
Luulisi että noinkin kalliilla kokonaiskuluilla, ottaisi mukaansa myös kastikeainekset, eli käsittelisi saalislinnut asiamukaisesti. Mutta pelkät rintapalat tuntuvat hurskastelulta. Luulen että yleisön painostuksesta lupakäytäntöön tulee muutos ja syynä on nämä ns. Etelän metsästäjät.
Tasa-arvo kunniaanos
9.10.2019 22:34
No lupakäytäntöönhän onkin ehdottomasti tultava muutos jo lintukannan säilymisen vuoksi eli Oulun ja Lapinläänin asukkaille samat ehdot kuin muillekin,tällä hetkellä 17€ vuorokausi ja 1 lintu/vuorokausi,siinähän sahaaminen romujenne kanssa eestaas metsäautoteitä vähenisi ja olisi sinänsä jo ilmastoteko!
Kohti Kuusamoa
9.10.2019 19:40
Kahden viikon reissu Suomussalmelle,lintuluvat 221€,kahden viikon mökkivuokra 1100€,ruokamenot 350€,bensat Suomussalmella 150€.Nyt jutun luettuani tunnen olevani lähes rikollinen kun erehdyin tulemaan sinne kaikkien suomenkansalaisten käytössä oleville Metsähallituksen maille.Siis teidän jotka eivät joudu maksamaan luvista mitään,teidän joita ei kiintiöt koske,teidän joita ei tutut lupatarkastajat kehtaa/uskalla käräyttää rikoksista ,teidän joita tämä Suomussalmen riistanhoitoyhdistyksen puheenjohtaja edustaa mielipiteellään 100% .
Erkki
9.10.2019 19:19
Tuossa kirjoituksen raatokasassa saattaa hyvinkin olla koko seurueen perkeet. Ne on vaan heitetty vähän huolimattomasti metsään… Olisivat edes peittäneet vähän.
Itse olen etelän varis, ja olen huomannut 25 vuoden aikana kainuussa käyneenä ns. autometsästyksen vähentyneen aikalailla, mutta edelleen tiekyttääjiäkin on, ja ne ovat lähes poikkeuksetta paikallisia. Samat autot kulkevat vuodesta toiseen kellon tarkasti lipumalla hyvillä mestoilla. Hiljaisessa aamussa kuulee kauas, milloin auto pysähtyy, hetken päästä kuuluu laukaus ja auto jatkaa hieman reippaammin eteenpäin. Rohkeita ovat… sitä kun ei ikinään tiedä milloinka siellä seuraavassa mutkassa on se toinen autokyttä, jonka ristikosta sen teeren ampuu… Silloin muuttuu se saaliitta jäänyt kyttä äkkiä lainkuuliaiseksi ja puhelu poliisille on varma.
Tehdasbemastero
9.10.2019 18:46
Elukat syövät hiilinielut ja diesel autoilu kallistuu. Siksi ilmastoteko.
Tosi erikoista
9.10.2019 18:40
En oikein ymmärrä kirjoituksen tarkoitus perää,Juntunenhan hyökkäsi ulkopaikkakuntalaisten lisäksi lehden toimittajaa vastaan joka oli kirjoittanut myönteiseen sävyyn metsästyksestä.Tuli vähän sellainen olo että muualta tulleet metsästäjät eivät todella ole tervetulleita.Luulisi että raha kelpaisi paikallisille yrittäjille mutta tällainen kirjoitus kyllä saattaa aiheuttaa Suomussalmen ohi ajon.Onkohan muilla kainuulaisilla riistanhoitoyhdistyksillä sama kanta kuin Suomussalmella?
Juntunen
9.10.2019 16:46
Kirjoittaja Mikko Juntunen on pannut tittelinsä kirjoituksen oheen, Suomussalmen rhy:n puheenjohtaja. Kirjoittaako hän omissa vai rhy:n nimissä?
Tämä kysymys siksi koska kirjoitus osoittaa syyllisiä sormella mutta myös esiintuo huhujen mukaan tehtyjä päättelyä. Seisooko muu hallitus pj: n takana?
” Näin eivät paikkakuntalaiset toimi- uskon niin.”
Paikallisten nuhteettomuutta ja moraalin tasoa voi myös lähestyä muutenkin kuin tekemällä siitä uskon asiaa, vaikkapa kiertelemällä aktiivisemmin syysaamuina teerisoitimilla.
Olisi suotavaa ettei huhujen, epäilyjen ja kuulopuheiden takia lähdettäisi kovin isosti asioita esittelemään ja ”lakia lukemaan”. Metsästys on muutoinkin kovin tunteisiin menevää puolin jos toisinkin, ettei siinä huhuille ja kuulipuheille paljon sijaa kannattaisi antaa.
Asiapohjalta ja mieluimmin pelkkää faktaa. Nyt tuli puheenjohtajalla sohittua umpimähkään ja selvääjän se että sanomista tulee.
Sattuiko omalle kohdalle ?
9.10.2019 20:51
Aivan sama minkä nimissä Mikko Juntunen kirjoittaa, mutta sisältö on pelkkää asiaa. Minua metsästäjänä M Juntusen kirjoitus ei jurpi yhtään, koska itsekin ajattelen samalla tavalla noista metsästysasioista. Miksikö ? No siksi, että olen omin silmin nähnyt tuon metsästäjien porsastelun. Siihen syyllistyvät ihan samalla tavalla paikalliset kuin ulkopuolisetkin ”metsästäjät”. Näkyvimpänä erona olen havainnut sen, että paikalliset ajelevat mieluummin vakioreittejä autoillaan ja ns. metsästävät aktiivisemmin tieltä ja tien penkoilta Lienevätkö laiskoja ja huonokuntoisia vai mikä lienee ? Vastaavasti ulkopuoliset ampuvat kaikkea mikä liikkuu ja pauketta piisaa kiintiöistä välittämättä.
Turha tuosta on lähteä keulimaan – vai sattuiko kirjoitus liippaamaan läheltä omia ”metsästyskäytäntöjä”? Kirjoitus toivottavasti herättelee näitä ”ammattimetsästäjiä” ja saa heidät edes hieman kunnioittamaan luontoa.
Juntunen
10.10.2019 5:19
Se luetun ymmärtäminen on tietysti vaikeaa, tämä tullut selväksi, mutta pääkohdat 1. kommentistani.
1. ”Syylliset” tuntuvat olevan selvillä, mutta ovatko? Sohitaan miten sohitaan, pääasia että sohitaan.
2. Paikallisten nosto nuhteettomiksi ja vastuullisiksi toimijoiksi sekä toisaalta tulleiden moralisointi ei ole millään muotoa kestävää julistusta.
3. Rhy:n nimen alla lausutut asiat mielletään suuressa maailmassa koko rhy:n kannaksi.
4. Eli vaikka kuinka mielessä kuohuisi, niin asioista pitäisi puhua faktapohjalta, ei tunteden ja mutun tuomalla varmuudella.
Niinpä niin
9.10.2019 13:21
Kuvaahan ei kannata julkaista, eikä asiaa tutkia.
Pääasia on että voi syytellä jotain muuta tutkimatta asiaa tarkemmin, asialla saattaa olla vieraslaji minkki tai vaikkapa jonkun vapaana liikkuva kotikissa.
Asiaa tuntematon ei taatusti kuvista näe mikä eläimet on tappanut, kun asiaa tuntevakin on kuvien perusteella vaikea sanoa juuta tai jaata.
Mutta perus median tapahan on ensin hutkia ja jos satutaan tutkimaan ja on hutkittu väärää tahoa niin mediahan vaan kohauttaa olkapäitä ja etsii seuraavan viattoman syyllisen.
Hupiukko
9.10.2019 14:34
Hyvät naurut sain! Täkättömiä lintuja nippu tien varressa ja asialla minkki?! Ei kovinkaan paljon asiaa tunteva tällaista kommenttia keksi.
aals
9.10.2019 12:18
Jälleen kerran voi todeta, että säännöistä piittaamattomat, ahneet ” metsästäjät ” pilaavat luontoa/eläintä kunnioittavien metsästäjien maineen.
näin on
9.10.2019 19:16
Metsästäjä lehteen pitäisi saada tuollainen kirjoitus. Saisivat etelänkin ”metsästäjät ” lukea tekosistaan.
Lauri tähkäMistä
9.10.2019 22:25
Mistä tiedät että olivat etelästä? Eikö ulkopaikkakuntalaisia ole muualla Suomessa,nehän voineet olla vaikka Kuusamosta!
Erkki
9.10.2019 20:38
Iltalehti teki jo ala-arvoisen katkelman tästä jutusta. Otsikointikin viittasi vain etanoliin, ureaan ja tappamisen vimmaan. Olisi ehkä kannattanut olla kainarinkin julkaisematta koko juttua, kun tiedossa on nämä mistään mitään tietävät roskalehtitoimittelijat.
VäärinköPerattu?
9.10.2019 11:37
Täällä kommentoidaan, että että etelästä tulevat metsästyksen harrastajat käyttäytyvät jotenkin laittomasti ja ovat surkeita huonosti käyttäytyviä linturosvoja…
Omat kokemukseni Kainuussa metsästämisessä ovat kovin erilaiset. Olen nähnyt ainoastaan paikallisten ampuvan auton ikkunasta. Siis jopa niin, että olen pyytänyt lopettamaan teerenkuvieni hajottamisen… Etelän metsästäjällä on kiintiö paikallisella ei. Jos viimeisen kahdenkymmenen vuoden aikana tarkastelen saalistani vs metsähallituksen luvan oikeuttamaa kiintiötä, niin en ole näinä vuosina edes 1/4 osaan päässyt.
Mitä tulee siihen, että mitä kukakin metsästäjistä hyödyntää saaliistaan on täysin saalin omistajan asia. Jos katsot olevasi parempi saaliin hyödyntäjä niin nauti siitä. Jos joku käyttää pelkän täkän niin älä ota siitä murhetta.
Ostin muuten eilen lohen (Norjalaisen). Otin vain fileet vaikka hyvät kalakeiton ainekset oli siinä hollilla. En koe olevani huonompi ihminen…
Joku taso
9.10.2019 19:59
Norjan lohta? Sama kuin varista söisi.
vastuullinen metsämies
9.10.2019 11:36
Seuraavalla kerralla kannattaa soittaa poliisille eikä jäädä pyörittämään päätä.
Kyse voi olla metsästysrikoksesta sillä linnuilla on kiintiöt. Ei niitä ylettömiä saa metsästää. Myös saaliin käsittely ja hävittäminen on tarkoin määritelty.
Valitettavasti on todettava että kyseessä saattaa olla myös paikalliset metsästäjät. Piittaamattomuus säännöistä paikallisten ”isäntämetsästäjien” touhuissa on joillain alueilla Kainuussa paikallinen tapa. Lupakiintiökin nollataan aina kun kotoa lähdetään ”katselemaan näkyykö lintuja.”
Metsähallitukselta pitäisi ottaa pois metsästyslupien myynti eräillä alueilla. Monilla alueilla paikalliset metsästäjät ovat raivoissaan kun he hoitavat alueen riistakantoja ja sitten MH myy alueelle lupia ulkopaikkakuntalaisille enemmän kuin paikallisille. MHn pitäisi ainakin osallistua paikallisten riistanhoitotöihin suhteessa niin paljon kuin myy lupia alueelle.
Suomessa metsästetään liikaa mm. kanalintuja. Metsästäjien täytyisi itsekin tämä tajuta, mutta itsekäs lihanhimo vie voiton.
Tosi erikoista
9.10.2019 11:33
Onpa erikoista että riistanhoito yhdistyksen nokkamies hutkii metsästäjiä huhupuheiden ja musta tuntuu juttujen pohjalta.Olisi kuvitellut että tällainen purkaus olisi tullut ennemmin metsästystä vastustavien leiristä.
Kunnioitus?
9.10.2019 10:35
Ammutaan samaan puuhun kiväärillä aamun aikaan 5 teertä. Pois lähtiessä huomataan ettei löydykään kuin 3 mutta ei se mitään, seuraavana aamuna taas passiin!
Tosi haaskausta
9.10.2019 10:31
Olempa ollut kahtena syksynä todistamassa kun seuran puheenjohta syöttää pari viikkoa ennen hirvestys kauden alkua koirilleen edellisen kauden hirvenlihoja,priimaa,jotta saadaan tulevat lihat sopimaan pakastimeen.
Ei nuo hukkaan menny
9.10.2019 13:45
Mihin ne pitäisi laittaa? Roskikseenko?
Ruokaa kunnioittavaNo
9.10.2019 16:00
No vaikka naapurin vanhuksille,vai pitäisikö kaataa vain se määrä pystyy itse vuodessa syömään! Venäjä-suomi
Tarpeeseen menee
9.10.2019 18:32
Koira on tehnyt töitä sen hirven eteen niin saakoon myös palkan.
Tosi haaskausta
9.10.2019 18:44
Eikös koira pidä palkita vähän nopeammin kuin 11kk ajosta? En kirjoittanut mistään lihan nokareesta vaan puolen tusinasta muovikassillisesta!
Koko ikänsä luonnossa kulkenut
9.10.2019 10:31
Stop! Nyt syyllistetään turhaan kaikkia metsästäjiä. Ikinä en ole ”ottanut vain parhaita paloja ja jättänyt kaiken muun metsään”. Kukaan tuntemani metsästäjä (monia!) ei ole tehnyt noin, eikä koskaan tee. Lähipiirimme liikkuu paljon Kainuun ja eteläisen Lapin metsissä työn ja harrastuksien vuoksi, eikä koskaan ole tehty yhtäkään tuollaista raatolöytöä.
Saalista käsitellään hyvin, koska se on eläin, mutta myös arvostettua ja kallista ruokaa. Suolistaminen tehdään metsässä, Muuten koko lintu viedään kotiin, nahka suojaa kuljetuksessa arvokasta lihaa.
Ketut yms. raatelevat ensin linnusta parhaat palat ja palaavat haaskalle.
tehdasbemastero
9.10.2019 9:49
Ketä inhimillisesti lopettaa, riistaelukan vaikka neljällä laukauksella haulikolla, tietää, että sitä kehtaa ruveta enään syömään.
suomenkieli
9.10.2019 10:32
Mitähän niin huono on ampumaan?
mummeli maalta
9.10.2019 9:46
On toki kunnon metsästäjiäkin, jotka nauttii luonnosta ja ottaa vain sen, minkä aikovat syödä. Koira nauttii haukusta ja kunnon koira ei loukkaanu, jos joka haukusta ei ammutakaan saalista. Eräs metsästäjä sanoi nähneensä metsässä saavillisen pakasteesta tuotua riistaa. Vanhat tuodaan haaskaksi ja syksyllä tullaan ampumaan uutta. On ammuttu selvästi oman tarpeen yli. Miehiä on moneksi ja ongelma on siinä, ettei kaveria petetä, kukaanei ilmoita väärin käytöksistä. Valtiolta valvojia lisää.
Maailaisjamppa
9.10.2019 9:28
Onneksi omalla alueella saa ampua vain 1ukkometson ja 2 teertä kaudessa
Vaeltaja74
9.10.2019 2:45
” Näin eivät paikkakuntalaiset nälkämaan metsästäjät toimi – uskon niin. ”
Minä en.
Tosi on
9.10.2019 16:07
Mitähän tällä maininnalla nälkämaan metsästäjät haetaan,pahimmat salametsästäjät ovat juuri heitä,aamusta iltaan sahataan pakulla metsäautoteitä ja ammutaan tieltä auton vierestä tiellä olevia lintuja.
Korpi
9.10.2019 0:08
Kaupunkilaiset pysyköön kaupungissa kun eivät tiedä mistään mitään, maalla eletään maantavalla. Onneksi ittellä tonttia sen verran ettei kukaan kukkahattutäti muuta naapuriin.
Heikki Piirainen
8.10.2019 21:39
Nykyään liian moni metsästäjä harrastaa kanalintujen metsästämistä pelkästään soidinsuolta pyytämällä. Ei siinä mitään, jos järki pysyy mukana. Monesti niin vain ei ole. Ammutaan niin monta lintua, kuin aamussa on mahdollista ampua. Ja sama homma jatkuu pitkin syksyä niin kauan, minkä teeret viihtyvät suolla aamuisin. Teeren pyytäminen suolta on helpoin tapa saada lintu saaliiksi. Moni toimiva soidinsuo on näin tuhottu pitkäksi aikaa. Esitänkin tässä, että metsähallitus kartoittaa toimivat soidinsuot ja rajoittaa joillakin toiminpiteillä soidinsoilta tapahtuvaa kanalintujen metsästystä. Oma lukunsa ovat autolla metsäteitä edestakaisin ajavat ja linnun tielle tai tien penkasta ampuvat metsästäjät. Kotona ollaan sitten niin polleina, vaikkei edes housun lahkeet ole kastuneet ”metsästysretkellä”.
Silimat
8.10.2019 18:37
Jaa nekö syö siel linnut sulkineen.
Kukkako hatussa?
8.10.2019 22:28
Linnuista voi syödä muutakin kuin täkät, vaikka sulkia ei söisikään. Ja kyllä, syön esim. Pyystä koivet ja siivet (ilman sulkia, höyheniä, nahkaa) koska niissä on lihaa, arvokasta riistalinnun lihaa.
Loput perkkeet, juurikin ne nahat, höyhenet, sulat ja suolet vien pedoille loukkuun syötiksi.
Jos ottaisin linnusta vain parhaan osan, ottaisin sydämen ja kivipiiraan.
Lauri täkkä
9.10.2019 18:16
Jos ollaan isolla porukalla telttamajotuksessa ja lintuja syödään reissussa niin kyllä ei aika riita nyppimiseen vaan syödään täkät.
Kukkako hatussa
9.10.2019 22:53
Jos ei pysty koko riistaa käyttämään hyväksi, niin silloin minun mielestä reissun suunnittelussa puutteita.
Käyn itsekin useamman päivän metsästysreissuilla, yleensä mökkimajoituksessa. Linnut jätän yleensä roikkumaan ja vien reissun päätteeksi kotia. Jokainen tekee kuten tykkää. Metsästysreissu teltassa kavereiden kanssa, arvostan. Linnuista otetaan vain täkät, en arvosta. Se on mielestäni joko osaamatonta tai kunnioittamatonta riistan käsittelyä.
Ukko metto
8.10.2019 18:20
Tositörkeetä touhua tuollainen sikailu metsällä ei oikeata metsästäjän käyttäytymistä tuollainen tappaminen ja haaskaus ettävain fileet otetaan yrittävätköhän myydäniitä ravintoloihin ym.
Tiedän
8.10.2019 18:11
Metsähallitus on viimeisen päälle ahne, myypivät kiintiönä vaikka pyyn pivosta ja vuokrakämppäbusines tulee luonnollisesti pyöriä metsästyken avulla.
Metsästäjä
8.10.2019 21:10
Ei kai näitä kahta asiaa voi noin suoraan yhdistää. On siellä vuokraajissa varmasti suurin osa kunnon metsästäjiä.
Rikollista sakkia
8.10.2019 17:53
Etelän vetelät ovat aina olleet oma lukunsa, mutta ei paikalliset ole sen kummempia. Autolla ajellaan aamu- ja iltahämärissä pitkin metsäautoteitä. Itse olen useasti kuunnellut – ja jopa katsellut – metsän sisältä matkan päästä tielle, kun nämä herrasmiehet ajelevat metsäautoteitä ja teeren tai metson puussa havaitessaan tälläävät autonsa siten, että ikkunasta on hyvä tähtäillä. Laukauksen jälkeen rivakka linnun haku puun juuresta ja matka jatkuu. Valitettavasti en ole saanut rekisterinumeroita – vielä – näiltä ammattimetsästäjiltä. Pitänee itsekin siirtyä lähemmäs metsäautoteitä.
Etelän Vetelä
8.10.2019 21:51
Melko provosoiva teksti oli kyllä.. itsekin kyseisellä alueella metsästän, ja lukeudun ilmeisesti näihin ”etelän veteliin”. Itselleni on tärkeää pitää yllä hyvää metsästyskulttuuria ja metsästäjien mainetta, joten en allekirjoita kyseistä artikkelia, enkä artikkelin kuvaamalla tavalla toimi. Alueella liikkuessani olen kyllä tavannut tätä autosta metsästämistä, olisiko se sellainen asia johon olisi syytä puuttua, koska tässä asiassa ei mutu-tuntumalla ole sijaa, lainsäädäntö on selkeä tässä asiassa.
Heppu
8.10.2019 21:12
Nämä sankarit pitäisi saada kiinni ja laittaa naamat paikallislehteen.
Lauri tähkä
9.10.2019 18:22
Mikähän on perustelusi ,eivät ole tehneet laitonta,eivät ole rikkoneet mitään lakia! Vaaditko myös paikallisten jotka ovat oikeudessa olleet ja syylliseksi todettu metsästys rikokseen naamat lehteen?
Ahneus kunniaan
8.10.2019 16:09
Soon ihan ahneen mettähallituksen syytä kun myyvät turisteille muka kiintöitä ja jätetään paikkakuntalaiset ilman. Kiintiöt ei kulu vaikka käy ympäri vuoden mettällä kun kontrolli on mitä on.
Wolf
8.10.2019 15:22
Metsästys on harrastuksena yhtä tärkeä kuin kuviokellunta.
Kaksinaismoraali
8.10.2019 18:37
Kaikensuojelusta puhumattakaan. Ja kaupan liha maistuu…?
"Älä tapa"
8.10.2019 15:19
Hupitappamista viimeisen päälle. Missä myötätunto, nälkäänhän villieläimiä ei tapeta.
Tappaminen ulkoistettu, silmät suljettu
8.10.2019 18:39
Niin, kaupan jauhelihaan ei ole eläintä tarvinnut tappaa…?
Kake
8.10.2019 22:25
Jauheliha ei ole villieläimestä.
Valot päälle!
9.10.2019 6:42
Niin että tehotuotettu, ikänsä vankeudessa eläneen eläimen liha on eettisempää kuin vapaana, lajille tyypillisen elämän eläneen ja nopean ja kivuttoman kuoleman kohdanneen villieläimen? Sitäkö yrität sanoa?
Kake
9.10.2019 15:24
Kyse on siitä, että villieläimiä tapetaan huvin vuoksi. Tähän asiaan ei sinun jauheliha liity mitenkään.
Huvin vuoksi syödään?
9.10.2019 18:34
Hyvin vuoksi? Eli ruuaksi kuten tehotuotantoelukatkin. Paitsi että on eettisesti paljon kestävämpää.
Paikallinen pystis.
8.10.2019 15:17
Kyllä siellä myös paikalliset on soitimilla edustettuna erittäin hyvin ja myös ampuvat surutta. Heille hyvä paikallistuntemus on myös eduksi, joka aamu sattuu parvi kohdalle.
Jonkin verran pystykorvan kanssa metsässä liikkuneena olen myös huomannut ettei niitä lintuja ole mitenkään erityisen paljon. Tuo kuvien käyttö ja soidin pyynti tulisi kieltää aivan ehdottomasti, sillä tuhotaan loputkin linnut.
TT
8.10.2019 14:48
Metsästäjät ovat jalo ihmisryhmä, ihmiskunnan aatelia suorastaan ja lisäksi he ovat erityisen luontosuhteen puolueen erityisessä suojeluksessa…
Nuttus kehveli
8.10.2019 14:12
Kuulin jutun jossa oli ammuttu 14 teettää ja laitettu vuokramökit roskiin jätepussissa.
Onko tämä enää eettisesti hyväksyttävää ?
Tuke
8.10.2019 13:58
Nämä ”tyylillään taaplaajat” pitää panna vastuuseen teoistaan.Jos tämä sama ”herrasakki” on joka syksy retostelemassa kylällä niin loppuhan tuommoselle toiminnalle on tehtävä. Asenne ei parane valvonnan olankohautuksella. Metsästyksen valvojan valppautta tarvitaan. Johan tuommosella toiminnalla rikotaan monia asetuksia.
Lauri täkkä
9.10.2019 18:31
No varmaksi edes yksi asetus mitä on rikottu,vastaus on ei yhtään!
Broileria saa Prismasta
8.10.2019 11:33
Kun ampuu pari teertä hyvänäkin lintusyksynä, käsittelee ne riistaa kunnioittaen(riiputus jne), ottaa komeat kuvat muistoksi ja valmistaa juhla- aterian huolella niin osaa arvostaa saalista aivan erilailla kuin nämä kymmeniä huvikseen ampuvat vakuumitäkkäarkiruoka- pellet. Häpeällistä touhua eikä mitään metsästystä joka aamu soitimella kytätä!
Mureaa oli
8.10.2019 11:13
Kävin soitimessa ja ainoa suolle tullut lintu oli vielä kirjava poikateeri.