Lukijan mielipide: Opettajien perehdyttäminen työtehtävään on heikkoa
Opettajien perehdyttäminen omaan työtehtävään ja oppilaitoksen toimintakulttuuriin on aina ollut melko heikkoa. Huonoimmillaan perehdytys on ollut sitä, että opettajalle on vain näytetty luokkahuone ja toivotettu onnea.
Korona-aikana ongelma on pahentunut. Koulutyöyhteisön jäsenet eivät luontevasti kohtaa toisiaan. Huolehditaan terveysturvallisuudesta, mikä on tietenkin välttämätöntä. Tämä kuitenkin aiheuttaa ongelman, että opettajayhteisö joutuu eristäytymään ja työskentelemään huomattavasti aiempaakin enemmän yksin.
Vastavalmistuneet opettajat ovat kertoneet suurimmaksi haasteekseen koulutyön arjen ja käytäntöjen haltuunoton. Opettajankoulutus ei ole pystynyt kertomaan, mitä opettaja oikeasti kohtaa arjessa. Opettajan perehdyttäminen työtehtäväänsä on äärimmäisen tärkeä asia, niin työn sujuvuuden kuin opettajan oman jaksamisen kannalta.
Suomen opettajaksi opiskelevien liitto SOOL ry on myös nostanut perehdyttämisongelman esille ja laatinut omat erinomaiset suosituksensa perehdyttämisestä.
Lähes kahden vuoden korona-aika on ollut haastavaa. Lisääntyneet sairauslomat, karanteenit, etäopetus sekä työn vaativuuden lisääntyminen ovat kuormittaneet opettajia ja lisänneet sijaisten tarvetta.
Perehdytyksen tarve on entisestään kasvanut, kun työyhteisö on jatkuvassa muutostilassa. Työnantajan pitää miettiä keinoja, joilla estetään opettajan jääminen yksin työtehtävänsä kanssa. Myös työyhteisön tulee aktiivisesti yhdessä etsiä keinoja, ettei kukaan opettaja jää yksin.
Huolestuttavaa on myös se, että korona-ajan lisääntynyt työn kuormittavuus on Opetusalan ammattijärjestö OAJ ry:n selvityksen mukaan aiheuttanut lähes kolmannekselle opettajista ajatuksen siirtyä pois opetusalan tehtävistä.
Suomen Luokanopettajat SLO ry kehottaa opetuksen järjestäjiä suunnittelemaan ja toteuttamaan opettajien perehdytystä huomattavasti nykyistä paremmin. Perehdyttämiseen täytyy luoda selkeät mallit ja varata toteutukseen riittävästi aikaa ja se todennäköisesti vaatii myös taloudellista resursointia.
Lisäksi opettajien työhyvinvoinnista ja työssä jaksamisesta tulee huolehtia ennakoivasti.
Marko Jokinen
Suomen Luokanopettajat ry:n puheenjohtaja
Kommentit
Jätä kommenttiNuori opettaja
12.10.2021 9:01
Kesällä kaikki eivät tee töitä tai kouluttaudu, vaan ihan rehellisesti lomailevat. Itse palaan elokuun alussa viikko tai kaksi töihin ennen oppilaita.
Kesäisin monille opettajille ei makseta palkkaa, vaikka olisit koko lukuvuoden töissä. Eli teet koko lukuvuoden työt, mutta saat vaan osan sinulle kuuluvasta palkasta. Motivoivaa? Lomarahat ja muut tulee normaalisti työsuhteen päätyttyä.
Opettajan palkka riittää hyvin pienellä paikkakunnalla elämiseen, haasteita tulee siellä, missä asuminen on kallista. Yliopiston tai ammattiliiton tehtävä ei ole perehdyttää työhön. Se on työpaikan tehtävä… Jokainen työpaikka poikkeaa toisestaan, työpaikkojen sisällä on vaihtelevia käytäntöjä.
Eniten koulumaailmassa kuitenkin rassaa resurssien puute. Ei ole rahaa tukea oppilaiden fyysistä, psyykkistä ja sosiaalista hyvinvointia, saatika akateemisten taitojen kehitystä. Tämä on toki paikkakuntakohtaista, joissain päin Suomea on parempi tilanne.
En koe olevani kutsumusammatissa. Tykkään työstäni, mutta jossain vaiheessa aion siirtyä muihin työtehtäviin. Ajatus olemattomasta ura- ja palkkakehityksestä ei motivoi.
Arkiatri
4.10.2021 11:21
Eikö OAJ:lla ole asiassa mitään roolia? Mikä on ammattijärjestön tehtävä? Sen mukaan kaikki asiat on korjattavissa paremmalla palkkauksella. Liitto voisi kantaa vastuuta siitä, miten opettajiksi opiskelevat valmistetaan tulevaan työelämään ja sen todellisuuteen. Sama koskee kylläkin monia muita akateemisia aloja, kuten esim. lääkäreitä ja pappeja.
Ihmettelevä
2.10.2021 19:12
Miten ihmeessä jaksaminen kärsii kun kesä, heinä, elo ja joulukuu ovat liki täysin vapaita?
oynho
5.10.2021 11:59
Vai elätkö ilman kalenteria 1960-luvulla?
Tyhjät tynnyrit...
2.10.2021 21:32
Oletko opettaja?
Selvillä
2.10.2021 18:14
Jos opettajilla olisi palkaton kesäloma, heidän kuuluisi saada huomattavasti korkeampi palkka. Kuitenkin aikoinaan neuvoteltiin palkat niin alas, että näin saatiin rahat kesäloman ajan palkkaan. Miettikääpä siis historiaa.
Suuri yleisö kuvittelee, että opettaja käy vain pitämässä tunteja, mutta taaskin täysin harhakäsitys. Raskainta onkin suunnittelu- ja korjaustyö. Tunnit ovat pieni osa koko työstä.
Seuraava
30.9.2021 19:02
Vai ei opettajat jaksa? Hoitajat ei jaksa, maajussit ei jaksa, yrittäjät ei jaksa, ravintolan pitäjät ei jaksa,
akat kotona ei jaksa, työttömät ei jaksa, jne jne.
Open ammattia jotkut pitää kutsumustyönä. Saa olla ”kansan kynttilä” kaikkien silmissä. Saa pitkän kesäloman, puhtaan työpaikan ja lyhyet työpäivät. Kyllä pitäisi riittää. Onkohan jaksaminen omasta päästä kiinni?
Miksi et itse ole opettaja...?
1.10.2021 20:29
Säästä sinäkin joka tilistä ja pidä pidempi palkallinen kesäloma. Mikään ei ole säälittävämpää kuin duunaria kadehtiva duunari!
The Ope
1.10.2021 8:45
Opettajana voin kertoa että,
– ”Kansan kynttilä” termi on jo aikansa elänyt. Taidettiin lanseerata sisällissodan aikana jolloin katkeruutta ja vihaa riitti luokkayhteiskunnassa.
– Kesälomasta osa menee kouluttautumisessa, palavereissa, jne.
– Osalle opettajista ei makseta kesälomarahoja, eli ne saadaan pitää vapaina.
– Työn psyykkisen kuormittavuuden takia lähes puolet nk. kesälomasta tuntuu kuin olisi sairaslomalla, koska nk. ”työstettävä materiaali” on heikentynyt viimeisen 10 vuoden aikana.
– Suomessa koululaitosten sisäilmaongelmat ovat viime vuosikymmenen aikana räjähtänyt käsiin ja opettaja tekee töitä äänellä ja keuhkoilla.
Kirjoittajalla on ilmeisesti muistikuva siitä että opettaja tulee luokkaan hienosti puku päällä, pitää tunnin ja lähtee pois. ”Ompa helppo homma sanoisin”
Kirjoittaja ei ilmeisestikkään tiedä että neljän tunnin esiintyminen vastaa kokopäiväistä työtä konttorilla psyykkiseltä kuormitukselta. Eikä työpäivät lopu tuntien pitoon, on valmisteluita, tarkastuksia. Toimit psygologina ja ihmisasiantuntiana. Luovit oppilaan ongelmien kanssa oppilaan ja vanhempien välissä, joskus viranomaisten.
Kannattaa tutustua ammattiin ja kokeilla. Kohta on paikkoja auki, myös epäpäteville.
–