Lukijan mielipide: Valtiontuet kelpaavat Finnairille, maakuntalennot eivät
Finnair lopetti lennot Joensuuhun, Kajaaniin, Kokkolaan, Jyväskylään sekä Kemi/Tornioon koronaviruksen varjolla. Tämä loi Finnairille erinomaisen mahdollisuuden irtautua maakuntien elinkeinoja vahvasti palvelevasta, yhtiön kannalta taloudellisesti yhdentekevästä liikennöinnistä.
Samalla, kun valtio tukee sadoilla miljoonilla Finnairin pysähtynyttä liiketoimintaa, se järjestää kilpailutuksen maakuntalentojen ylläpitämiseksi, jonka kustannukset valtiolle ovat tästä murto-osa eli noin 12 miljoonaa euroa.
Onko tässä mitään järkeä? Eikö tämän satojen miljoonien pelastusoperaation edellytyksenä olisi voinut pitää yrityselämän kannalta tärkeiden Suomen sisäisten yhteyksien ylläpidon? EU-komissio salli Finnairin julkisen pääomituksen juurikin näillä perusteilla: Finnair turvaa Suomelle välttämättömät kotimaiset ja kansainväliset lentoyhteydet.
Joensuuhun tullaan ilmeisesti lentämään ruotsalaisen yrityksen noin 30-vuotiailla Fokker 50-koneilla. Kajaanin lennot lentää latvialainen yritys pienellä Saab 340-koneella. Yhtiön Saab ei pysynyt kiitotiellä Savonlinnassa tammikuussa 2019 ja onnettomuuden tutkinnassa yhtiön toiminnasta löytyi turvallisuuspuutteita.
Jyväskylään/ Kemiin/ Kokkolaan lennetään noin 25 vuotta vanhalla Saab 2000-kalustolla tai noin 30-vuotiailla Saab 340-koneilla. Onnettomuustutkintalautakunta on esittänyt turvallisuus huolensa julkisen kilpailutuksen osalta lentoliikenteen suhteen (suositus 2019-S54).
En voi ymmärtää logiikkaa, jossa valtion enemmistöomisteisen yhtiön työntekijät ovat lomautettuna tai irtisanottuina ja samalla yhtiö ei edes vaivaudu tarjoamaan palvelujaan maakuntakentille. Onko Aasian ja Euroopan välinen kauttakulkuliikenne Suomelle todella satojen miljoonien arvoista, mutta yhteydet Suomen sisällä voidaan ulkoistaa arveluttaville toimijoille murto-osalla tuosta summasta?
Finnair on koronakriisin seurauksena täysin riippuvainen Suomen valtion tuista. Eiköhän ole aika nostaa omistajaohjaus sille tasolle, mitä tilanne edellyttää?
Markus Leinonen
kuntavaaliehdokas (kok.)
Kajaani
Kommentit
Jätä kommenttiLentäjä
7.4.2021 17:41
Lentokoneen ikää ei voi verrata esim autoihin. Osia uusitaan kokonaan ja huolto ja korjaus on todella tarkkaa. Myös Finnairilla on yli 20-vuotiasta kalustoa. Yhtiön pienimmätkin ATR-koneet olivat jo ennen koronaa liian suuria Kajaanin reitille. Ongelma on se että ihmiset eivät käytä omaa kenttäänsä kun palvelua on ollut tarjolla.
Nuo pienet yhtiöt hoitavat hommansa, rohkeasti vaan kyytiin. Trafi on varmistanut taustat.
TK
7.4.2021 12:14
Erittäin hyvä kirjoitus. Jos Finnair toimii näin, niin valtio voisi yhtä hyvin luopua omistuksestaan ja jättää yhtiön markkinoiden armoille. Valtio-omistukselle ja ylimääräisille tuille ei ole enää kestäviä perusteita, ellei valtio edellytä toimintaa Suomen sisäisillä reiteillä.
Elvytysrahalla yläilmoihin
7.4.2021 10:55
Tätä sitä on ihmetelty. Mistä saataisiin oikea vastaus?. Puliveivaamisen maku on joka hommassa mikä pylyvästalon suunnalta tulee. Kuka noihin ”rotteloihin” yleensä uskaltaa nousta. Sumalaisten maksamalla elvytysrahalla ja tukijaisilla vieraan maan koneet lentelee. Kylselkää te politiikassa mukana olevat kuka on päätösten takana, että tietäs uurnalla rangasta sitä puoluetta.
Tänä päivänä
8.4.2021 18:20
Maan hallitus vastuussa tästäkin asiasta.
Nikelli
7.4.2021 10:34
Kyllä olen ihmetellyt samaa että valtio rahoittaa Finnairia joka ei halua hoitaa kotimaanlentoja . Holtitonta rahankäyttöä valtiolta mutta sitä sen touhu on muutenkin liian monessa kohtaa
autolla
7.4.2021 9:02
Kyllähän Finnairia kiinostaa jotkut maakunta lennot kuten Kuusamo ja Kittilä näistä pienistä kentistä, mutta siinähän onkin takana se, että etelän porukat pääsee lomillaan laskettelemaan ja juhlimaan.
Kajaanin kentälle saadaan lentotoimintaa ainoastaan muuttamalla kenttä sotilaskentäksi ja Naton tukikohdaksi, niin riittää ainakin melua .