Mielipiteet

Lukijan mielipide: Valtiontuet kelpaavat Finnairille, maakuntalennot eivät

Finnair lopetti lennot Joensuuhun, Kajaaniin, Kokkolaan, Jyväskylään sekä Kemi/Tornioon koronaviruksen varjolla. Tämä loi Finnairille erinomaisen mahdollisuuden irtautua maakuntien elinkeinoja vahvasti palvelevasta, yhtiön kannalta taloudellisesti yhdentekevästä liikennöinnistä.

Samalla, kun valtio tukee sadoilla miljoonilla Finnairin pysähtynyttä liiketoimintaa, se järjestää kilpailutuksen maakuntalentojen ylläpitämiseksi, jonka kustannukset valtiolle ovat tästä murto-osa eli noin 12 miljoonaa euroa.

Onko tässä mitään järkeä? Eikö tämän satojen miljoonien pelastusoperaation edellytyksenä olisi voinut pitää yrityselämän kannalta tärkeiden Suomen sisäisten yhteyksien ylläpidon? EU-komissio salli Finnairin julkisen pääomituksen juurikin näillä perusteilla: Finnair turvaa Suomelle välttämättömät kotimaiset ja kansainväliset lentoyhteydet.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Joensuuhun tullaan ilmeisesti lentämään ruotsalaisen yrityksen noin 30-vuotiailla Fokker 50-koneilla. Kajaanin lennot lentää latvialainen yritys pienellä Saab 340-koneella. Yhtiön Saab ei pysynyt kiitotiellä Savonlinnassa tammikuussa 2019 ja onnettomuuden tutkinnassa yhtiön toiminnasta löytyi turvallisuuspuutteita.

Jyväskylään/ Kemiin/ Kokkolaan lennetään noin 25 vuotta vanhalla Saab 2000-kalustolla tai noin 30-vuotiailla Saab 340-koneilla. Onnettomuustutkintalautakunta on esittänyt turvallisuus huolensa julkisen kilpailutuksen osalta lentoliikenteen suhteen (suositus 2019-S54).

En voi ymmärtää logiikkaa, jossa valtion enemmistöomisteisen yhtiön työntekijät ovat lomautettuna tai irtisanottuina ja samalla yhtiö ei edes vaivaudu tarjoamaan palvelujaan maakuntakentille. Onko Aasian ja Euroopan välinen kauttakulkuliikenne Suomelle todella satojen miljoonien arvoista, mutta yhteydet Suomen sisällä voidaan ulkoistaa arveluttaville toimijoille murto-osalla tuosta summasta?

Finnair on koronakriisin seurauksena täysin riippuvainen Suomen valtion tuista. Eiköhän ole aika nostaa omistajaohjaus sille tasolle, mitä tilanne edellyttää?

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Markus Leinonen

kuntavaaliehdokas (kok.)

Kajaani

Timo Harakka on todennut, että Kajaanin, Kemin, Kokkolan, Joensuun ja Jyväskylän maakuntakentillä lähtökohtana on jatkossa markkinaehtoinen liikenne. Arkistokuva on Kajaanin kentältä.
Kommentoi Ilmoita asiavirheestä