Mielipiteet

Näkökulma: Koulutus tukee kehitystyötä asiakas- ja palveluohjauksessa

Kirjoittaja on KT, TTM, yliopettaja, asiakas- ja palveluohjauksen erikoistumiskoulutuksen vastuuopettaja Kajaanin ammattikorkeakoulussa.

Asiakas- ja palveluohjausta (aspa) mahdollistavien etätyömenetelmien kehittäminen digitaalisia ratkaisuja hyödyntäen on tärkeää samoin kuin moniammatillisen asiakas- ja palveluohjauksen kehittäminen maakunnan harvaan asutuilla seuduilla.

Erityisesti vanhusten ja muistisairaiden asiakkaiden palveluprosessin kehittäminen uusia ohjausmenetelmiä hyödyntämällä on keskeistä. Eri asiakasryhmien ohjaus- ja tukipolkujen laadun varmistaminen, oikea-aikaisuus ja asiakaspalvelujen saatavuutta tulee kehittää. Ei saa myöskään unohtaa sosiaali- ja terveydenhuollon rakennemuutosta, mikä asettaa osaamishaasteita aspan työmenetelmien ja palveluinnovaatioiden kehittämiselle ja niiden yhteensovittamiselle.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Tällaisia tavoitteita kainuulaiset opiskelijat asettivat osaamisensa kehittämiselle hakeutuessaan tammikuussa 2020 alkaneeseen Asiakas- ja palveluohjauksen erikoistumiskoulutukseen (erko-koulutus).

Asiakas- ja palveluohjaus on keskeinen kehittämisen kohde Tulevaisuuden sosiaali- ja terveyskeskus -ohjelman maakunnallisissa hankkeissa. Sote-uudistuksen yhtenä tavoitteena on kaventaa kansalaisten terveys- ja hyvinvointieroja samalla, kun vastataan kansalaisten toiveisiin palveluiden saatavuudesta ja saavutettavuudesta.

Tavoitteena ovat asiakaslähtöiset sote-palvelut, joihin asiakas pääsee yhdellä yhteydenotolla. Asiakkaat ohjataan oikea-aikaisesti tarvittaviin palveluihin, joissa ovat katkeamattomat palveluprosessit, ja joissa sosiaali- ja terveysalan ammattilaiset yhdessä asiakkaiden/potilaiden kanssa työskentelevät. Tulevaisuuden sote-keskuksissa erko-opinnot opiskelleilla asiakas- ja palveluohjaukseen ammattilaisilla on merkittävä rooli ja vastuu.

Ammattikorkeakoulujen sote-alan erko-koulutukset on suunnattu henkilöille, joilla on alalle soveltuva korkeakoulututkinto tai vastaava amk-tutkintoa edeltävä opistoasteen tutkinto. Nämä 30 opintopisteen laajuiset työelämäkeskeiset opinnot edistävät osallistujien ammatillista osaamista ja asiantuntijuuden vahvistumista.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Toteutuneen aspa-koulutuksen tavoitteena oli muun muassa turvata korkean osaamisen työvoiman saatavuutta ja uusintamista osaajapula-aloilla. Koulutus suunniteltiin kansallisessa asiantuntijaverkostossa yhteistyössä työelämäntoimijoiden sekä ely-keskusten ja te-toimistojen asiantuntijoiden kanssa. Viesti oli ammattikorkealle selkeä: ajankohtainen ja tarpeellinen.

Vuonna 2020 SOTETIE-hankkeessa kartoitettiin erko-koulutusten merkitystä osaamisen kehittämistarpeiden näkökulmasta oman soten yhteistyönalueen osalta. Vastaajina olivat sote-alan johto- ja kehittämistehtävissä toimivat. Mielenterveys- ja päihdetyön sekä asiakas- ja palveluohjauksen erikoistumiskoulutukset mainittiin merkittävämmiksi erko-koulutuksiksi. Oulun yliopistollisen (OYS) sairaalan yhteistyöalueen vastaajat (n=56) kuvasivat asiakas- ja palveluohjauksen erko-koulutuksen merkittävimmäksi osaamisen kehittämisessä.

Kajaanin ammattikorkeassa 10 opiskelijaa aloitti tammikuussa 2020 aspa erko-opinnot. Koulutukseen haki 1329 opiskelijaa, joista valittiin 339 opiskelijaa 21 ammattikorkeakouluun. Koulutus sisälsi kuusi 5 opintopisteen laajuista opintojaksoa: asiakas- ja palveluohjauksen lähtökohdat, palvelutarpeiden arviointi ja työkäytännöt, moniammatillisen yhteistyön asiantuntijuus, vuorovaikutus ja osallisuus moniammatillisessa asiakastyössä, sosiaalisesti ja eettisesti kestävä asiakas- ja palveluohjaus sekä kehittävä ja vaikuttava asiakas- ja palveluohjaus. Kansallisesti opiskelu tapahtui neljän oppilaitoksen kimpassa, joista Pohjois-Suomen kimpan muodostivat Centrian, Lapin, Oulun ja Kajaanin ammattikorkeakoulut. Pohjois-Suomen kimpassa järjestetty koulutus tapahtui täysin verkkovälitteisesti.

Kamk:sta valmistuneet ensimmäiset kahdeksan opiskelijaa opiskelivat työn ohella. Osaaminen vahvistui erityisesti vanhusten, muistisairaiden, paljon terveyspalveluja käyttävien sekä lapsiperheiden asiakas- ja palveluohjauksessa.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Sote-keskuksiin tarvitaan sote-, kuntoutus- ja työllisyyspalveluiden ohjaukseen ja koordinointiin työntekijöitä, joilla on osaamista muun muassa asiakkaan palvelutarpeen suunnittelu- ja arviointimenetelmistä, moniammatillisesta ja -alaisesta yhteistyöstä, asiakaslähtöisestä dialogisesta ohjaustyöstä, palvelujärjestelmistä, digitaalisista ohjausmenetelmistä sekä teknologian ja robotiikan mahdollisuuksista kehittää työtä.

Opiskelijoiden osaamisen kehittymisen kautta myös kainuulaiset asiakkaat/potilaat saavat laadukasta ohjausta. Useissa organisaatioissa onkin vahvistettu moniammatillista ja -alaista tiimityötä ja kehitetty asiakaan palveluprosesseja.

Tulevaisuudessa tarvitaan ammattikorkeakoulun sote-alan erikoistumiskoulutuksia yhä monipuolisemmin. Sote-alalla on edelleen osaamisen kehittämistarpeita asiakas- ja palveluohjauksessa. SOTETIE-hankkeen kartoituksen yhteydessä selvitettiin uusien erko-koulutusten tarpeita. Erityisesti toivottiin kriisi- ja traumatyön erko-koulutusta. Lisäksi toivottiin OYS yhteistoiminta-alueella gerontologisen työn, vammais- ja kehitysvammatyön sekä perhetyön/perhehoitotyön erko-koulutuksia.

OECD suosittelee, että Suomessa lisätään aikuiskoulutuksen vastaavuutta työelämän osaamistarpeisiin. Tämä tarkoittaa myös Kajaanin ammattikorkeakoululle sitä, että koulutustarjonnan tulee olla räätälöityä ja monipuolista. Ennen kaikkea koulutuksella ja osaamisen kehittämisellä on tulevaisuudessa merkittävä rooli Suomen työllisyysasteen nostamisessa sekä työmarkkinoiden kohtaanto-ongelmien ratkaisemisessa.

Kirjoittaja toteaa, että Suomen väestö ikääntyy ja hoivapalveluiden tarve kasvaa voimakkaasti.
Kommentoi Ilmoita asiavirheestä