Ongelmia matkassa?
Julkaistu: 30.9.2015 klo 4:17 | Muokattu: 1.10.2015 klo 7:46Lentomatkustajan matka ei aina mene, kuten pitäisi. Yleisin ongelma on myöhästynyt lento.
Lentoyhtiöiden on maksettava matkustajille korvaus, jos lento myöhästyy teknisen vian takia.Anna Ruohonen, teksti
Anssi Jokiranta, kuvat
1Asiakas on varannut matkan, jonka menomatkaan kuuluu kaksi vaihtolentoa. Hän jättää menomatkan viimeisen lennon käyttämättä, mutta suunnittelee käyttävänsä paluumatkan liput normaalisti. Paluumatkaa edeltävänä päivänä hän huomaa, että hänen paluumatkan matkustajatietonsa puuttuvat. Lentoyhtiöiden käytännön mukaan matkasta on käytettävä kaikki lippuihin kirjatut lennot tai matkan loput lennot peruuntuvat.
Vastaus: Sekä meno- että paluulippu pitää käyttää kokonaan lippuun määrätyssä järjestyksessä, sanoo lentoyhtiöiden ns. No show -ehto. Jos et ilmaannu menolennolle, voi lentoyhtiö peruuttaa jatkoyhteyksien ja paluulentojen varaukset. Esimerkiksi Finnair perustelee käytäntöä sillä, että lentoliput on käytettävä lähtöpaikkakunnalta määränpäähän lipussa määrätyssä järjestyksessä. Finnairin sivuilla asiakas hyväksyy klikkaamalla nämä säännöt lipun oston yhteydessä.Tilanne on toinen Tanskassa. Siellä lentoyhtiö ei saa automaattisesti peruuttaa paluulentoa, vaikka menolento olisi jäänyt käyttämättä.
2Lento on peruttu. Missä tilanteessa lentoyhtiö on velvollinen korvauksiin?
Vastaus: Lentoyhtiö on velvollinen järjestämään korvaavan lennon eli uudelleenreitityksen matkakohteeseen.Matkustaja voi vaihtoehtoisesti valita lentolipun hinnan palautuksen. Lentoyhtiön on maksettava summa seitsemän päivän kuluessa. Oikeus rahan palautukseen tulee, jos lento on yli viisi tuntia myöhässä.Lentoyhtiö ei ole korvausvelvollinen, jos lento myöhästyy poikkeuksellisten olosuhteiden vuoksi. Poikkeuksellisiksi oloiksi katsotaan esimerkiksi työtaistelu, huono sää tai turvallisuusriski.Lentoyhtiöt eivät voi enää vedota teknisiin ongelmiin, jos he haluavat evätä matkustajilta myöhästymiskorvaukset.EU-tuomioistuimen tuoreessa ratkaisussa todetaan, että tekniset viat ovat ennakoitava asia lentoliikenteessä. Niitä ei siten voi pitää poikkeuksellisina olosuhteina, joiden perusteella korvaukset voi jättää maksamatta.
3 Lento viivästyy, mitä matkustaja vaatia lentoyhtiöltä?
Vastaus: Matkustajalla on oikeus huolenpitoon, jos lento myöhästyy yli kolme tuntia. Jos lento on myöhässä yli viisi tuntia, matkustaja voi perua lennon tai vaatia matkan uudelleen reititystä.Huolenpitovelvollisuus tarkoittaa, että lentoyhtiön pitää tarjota matkustajalle ilmaiseksi aterioita ja virvokkeita tai hotellimajoitus, jos sellainen on välttämätön.Huolenpitovelvollisuus ei riipu lennon viivästymisen tai peruuttamisen syistä. Lentoyhtiöllä on huolenpitovelvollisuus, vaikka se ei olisi itse voinut vaikuttaa viivästymisen syihin.Matkustajille kuuluu maksaa korvauksia 250–600 euroa, jos hän ei mahdu lennolle tai lento viivästyy tuntuvasti.
4 Matkustaja ei ehdi lentokoneeseen, koska lentojen välinen vaihtoaika on liian lyhyt.
Vastaus: Lentojen vähimmäisvaihtoajat ovat kotimaassa 25–35 minuuttia ja Schengen-alueen sisäisillä lennoilla 35 minuuttia. Schengen-alueen ulkopuolelle lennettäessä vähimmäisvaihtoaika on 40 minuuttia ja lomalennoilla 75 minuuttia.Lentojen myyjä on vastuussa siitä, että matkustajilla on tarpeeksi aikaa lentojen välissä.
5 Matkanjärjestäjä tai lentoyhtiö tekee konkurssin matkan aikana. Saako rahoja takaisin?
Vastaus: Lennot kannattaa maksaa aina luottokortilla, vaikka moni lentoyhtiö perii luottokortilla maksamisesta lisämaksun. Luottokortti on varsinkin halpalentoyhtiöillä lentävän turva. Kaikki lentoa koskevat asiakirjat kannattaa säilyttää.Konkurssitilanteessa matkustaja voi vaatia luottokorttiyhtiötä palauttamaan matkan hinnan. Jos yhtiö ajautuu selvitystilaan, voi rahojen takaisin saaminen lentoyhtiöltä olla mutkikasta.Poiminta
Näin lipun hinta
muodostuu
Halvempi hinta, heikommat ehdot.
Edullisimmilla lipuilla ei yleensä ole muutosoikeutta tai takaisinmaksua, jos asiakas haluaa peruuttaa tai vaihtaa lennon. Lennon ehdot selitetään lentoa varatessa. Aikainen lintu madon nappaa.
Mitä aikaisemmin varaa lennot, sitä edullisemmin ne todennäköisesti saa, sillä edulliset lennot myydään nopeasti. Lennon kysynnän ennustamisessa hyödynnetään dataa sekä tilasto- ja todennäköisyyslaskentaa käyttäviä tietojärjestelmiä.Kanta-asiakkuus.
Lentoyhtiöt muodostavat keskenään alliansseja, joiden sisällä lentopisteitä voi kerätä ristiin. Esimerkiksi Finnair ja British Airways ovat osa OneWorld -allianssia. British Airwaysin lennoista voi ottaa pisteet Finnairin Plus-ohjelmaan ja Finnairin lennoilta British Airwaysin Executive-ohjelmaan. Lisämaksut.
Varsinkin halpalentoyhtiöt perivät lisämaksua esimerkiksi istumapaikkojen etukäteen varaamisesta ja ruumaan menevistä matkatavaroista. Lisäksi eri maksutavoilla on eri hinta. Luottokortilla maksaminen maksaa, mutta kannattaa siitä huolimatta."Lue sopimusehdot
huolellisesti, kun varaat
lentoja. Kaikki tieto
on siellä. Jos et tutustu
ehtoihin, on matkan reklamointi jälkeenpäin vaikeaa."
Arja Mahlio
Kuluttajaoikeusneuvoja