Onko Kainuussa työvoimapulaa ja mistä siihen löytyvät lääkkeet – kerro kokemuksesi
Julkaistu: 12.9.2021 klo 13:28Kainuussa on samaan aikaan yhä paheneva työvoimapula sekä yli 10 prosentin työttömyys.
Mistä löytyvät lääkkeet työvoimapulaan?
Työperäistä maahanmuuttoa ja täsmäkoulutusta tarjotaan lääkkeeksi.
Onko Kainuussa työvoimapulaa ja mistä sinun mielestäsi siihen löytyvät lääkkeet?
Millaisia kokemuksia Sinulla on työnhakemisesta?
Kerro kokemuksesi kommenttikenttään tai sähköpostilla: ks.toimitus@kainuunsanomat.fi
Kommentit
Jätä kommenttiLempilyyti
16.11.2021 6:58
Rajan takana Karjalassa on työttömiä suomea ja karjalaa puhuvia . Sinne vaan rekrytoimaan.
Ei niissä ole penää punatautia ja Putinin jumaluuskin on hälvennyt.
aro
19.9.2021 16:44
nostakaa palkkoja ,niin työvoimapula saattaa hellittää:sellainen yritys joka ei pysty maksamaan palkkoja joutaa lopettaa.Myöskin tämä työttömillä keinottelu
Esa Niiranen, Innofactor
18.9.2021 22:11
Palkkaamme heti useita ICT-alan osaajia, jos niitä vain löytyisi Kainuusta. Riittävän hyvää osaamista on hankala tunnistaa tai kaikki osaavat henkilöt ovat jo töissä. Alan koulutusta tulisi monipuolistaa ja koulutusyksiköiden yhteistyötä yritysten kanssa tulisi tiivistää. Kainuulaiset työntekijät ovat työhänsä sitoutuvia. Ulkomailta tulevien osaajien kielitaitoa tulee kehittää. Ei riitä, että osaa oman kotimaansa kotikielen hyvin. Työvoimapulaan tulee täsmäkouluttaa osaajia.
Asenneprojekti
14.9.2021 22:12
Koko yhteiskunta on pahasti vääristynyt asenteineen sekä tukineen ja mikään ei varmasti muutu parempaan suuntaan. Onneksi ei kuitenkaan tarvitse asua pk-seudulla ja on sentään jotain töitä olemassa. Kattoon sylkijöille en kuitenkaan anna arvoa.
Herätkää työnantajat!!
14.9.2021 20:59
Pulaa on työntekijöistä. Esim.rakennuksilla, pinta puolen työntekijöistä ja maalareista..
Kun työnhakija 61v. käy työhönotto haastattelussa Sanotaan,että otetaan yhteyttä, kun tosi hyvältä näyttää työtaidot ja työhistoria.. 27v ammatissa ollut.
Ei ilmoiteta mitään, kun itse soitat takaisin sanotaan,että paikka on täytetty..
Kuitenkin kun käy mollin sivuilla, niin siellä sama työnantajaa hakee työntekijää samaan tehtävään edelleen..
Ikärasismi on tosi kova ja ammattitason työntekijän palkka heille liian korkea..
Ammattitaitosen monitaiturin pitäisi tehdä heille töitä minimipalkalla.. Voittoa pitää saada..
Valehdellaan vain,ja koitetaan saada ammatti taitoiset pilkkahinnalla töitä tekemään ..
Onko ihme,että on pula työntekijöistä???
Työvoimapula - oikeastiko?
15.9.2021 11:08
Yksityinen työnantaja varmaan pelkää ikääntyneen, vaikkakin hyväkuntoisen työntekijän palkkaamista siksi, että jos työntekijä sairastuu ja/tai tulee jopa työkyvyttömäksi, niin hänelle työnantajana tulee siitä taloudellisia kustannuksia.
Virallisesti jo eläkkeellä oleva hyväkuntoinen työntekijä saattaisi vielä olla kiinnostunut osa-aikatyöstä, mutta eipä esimerkiksi Kainuun sotekaan sitä tarjoa. Kokopäivätyötä, sijaisuutta tai keikkatyötä pitäisi tehdä. Ks. esim. Kainuun soten sivut, töihin Kainuun soteen.
ultramarinin vihreä kynnysmatto
14.9.2021 15:46
Lääkkeet löytyvät hyvinvointialueesta ja muista himmeleistä, joita rahoittaa Kainuussa pienempi joukko veronmaksajia johtajaa kohti kuin missään muualla universumissa.
jotainrajaakitinällekin
15.9.2021 11:58
Mihin tämä ajatus perustuu? Tarkennatko mitä himmeleitä tarkoitat? Missä on paljon johtajia? Osaatko sanoa kuinka paljon esimerkiksi Kainuun soten hallinnossa on työntekijöitä?
John Doe Alias Jorkke
14.9.2021 13:35
Koko elämä pitäisi siirtää Kajaaniin muutaman kuukauden takia.
Muutat korpeen ja olet ilman oopperaa ja kaivopuistoa.
Tulet töihin pienellä palkalla ja kituutat elää metsässä ilman sivistystä.
Sitten projekti loppuu ja elämäsi jää tyhjän päälle.
Siinä ei 100e palkkio paljon paina.
Nähtyä ja koettua
14.9.2021 15:02
Ja ilman Salvea ym. rafloja.
Noin minäkin ajattelin kun yli 40 vuoden jälkeen eläkkeelle jäätyäni muutin takaisin Kajaaniin. En jäänyt maksamaan Helsingin asuntojen rosvoushintoja.
Mutta pääsehän Helsingin humuihin nopeasti. Kun vaan varaa riittävän ajoissa lentolipun niin eipä tule kalliiksi ainakaan nykyhinnoilla ja käy nopeasti.
Katsopa asuntojen neliöhintoja Helsinki vs. Kajaani. Hämmästyt takuulla.
Näivettyminen tulee jatkumaan
14.9.2021 11:52
Joitakin vuosia sitten oli sellainen tilanne, että työntekijä ei kelvannut kainuulaisille työnantajille. Hän muutti muualle Suomeen ja siellä hän kelpasi työnantajille päästen töihin.
Suotta nyt on näiden samojen työnantajien haikailla heidän perään. Ei heillä ole haluja palata enää takaisin.
Kainuulaiset nuoret saavat muualta Suomesta paremmin töitä ja perustavat sinne perheitä. Kun näiden nuorten vanhemmat tulee eläkeikään, niin hekin muuttavat pois Kainuusta lähemmäs lapsiaan ja lapsenlapsiaan.
Kehitys on tämä
14.9.2021 11:30
Ei ne pysy nekään ulkomaiset työntekijät joissakin kainuulaisisissa työpaikoissa. Tekevät joitakin kuukausia hommia ja lähtevät sitten pois.
Saisivat katsoa peiliin muutamat kainuulaiset yritykset ja miettiä miksi heillä on koko ajan työvoimapula.
Kainuulaislähtöisiä lääkäreitäkin on pitkin Suomea. Ei heilläkään ole haluja palata takaisin Kainuuseen.
Kainuun väkiluku tulee jatkossakin koko ajan tippuman alaspäin. Jo 25 vuoden päästä Kainuun väkiluku on tippunut alle 50 000 asukkaan. Tämä koko ajan alaspäin laskeva väkiluku tulee vähentämään palvelualan työpaikkoja. Ja monia muitakin työpaikkoja. Esimerkiksi omaa maakuntaa ei Kainuu muutaman vuoden päästä tarvitse. Eikä omaa ELY-keskusta jne.
14-vuotiaasta työssä
14.9.2021 10:43
Ennen oli kunnia-asia elättää itsensä ja perheensä omalla työllään. Nykyään ei enää; liian moni tulee hyvin toimeen tuilla ja avustuksilla. Liian pitkälle kehitetty hyvinvointivaltio seisoo savijaloilla.
Kunnes romahtaa.
tosityöllisyys
14.9.2021 12:50
Ennen niitä töitä oli tehdä vaikka huonolla palkalla.Nykyään koneet tekee ja käsin tehtävät duunarihommat orjatyönä…ei kannata,kun sitä kautta on häviävän pieni mahdollisuus saada palkkatyötä.Ja niinkuin täällä näkyy mainitun,niitä oikeita töitä rupeaa järjestymään,kun lakkautetaan tilastokikkailu,joka luo täysin valheellisia tietoja työllistymisestä.Siis ajetaan alas te-toimistojen ja kuntamallien hölynpölyt.
No name
14.9.2021 9:53
Tässä lista vaatimuksista, joita olen kerännyt omaa pohjakoulutusta (konetekniikaninsinööri/DI) vastaavien työpaikkojen hakuilmoituksista.
Itse valmistuin 90-luvulla ja teknisen piirustuksen kurssit kävin jo 80-luvulla, jolloin piirrettiin vielä käsin. CAD alkoi vasta niihin aikoihin kehittymään, alkukantaisina versioina. En tiedä miten tuttuja ovat nämä alla luetellut järjestelmät ovat nykyisille opiskelijoille, mutta se on ainakin tullut selväksi, että työntekijöitä hakevat firmat eivät ole kiinnostuneita kouluttamaan uutta työntekijää näiden ohjelmien hallintaan, vaan olettavat, että hakijan pitää hallita ne jo valmiiksi. Oma korkeakouluopiskeluni kesti reilut 6 vuotta, mutta uskoisin, että monen tällaisen ohjelman opettelu kestää konkarin opastuksessa vain muutaman viikon. Siitä huolimatta minun on turha hakea niitä työpaikkoja, joissa haetaan esim. koneinsinööriä tai suunnittelijaa.
Pitäisi vaan mennä takaisin koulun penkille, mikäli mielii uuteen työpaikkaan. Nostan kyllä hattua niille harvoille työnantajille, jotka ovat valmiita kouluttamaan työntekijää omassa lähiopetuksessa, sen sijaan että ruikuttavat mediassa kuinka vaikeaa on löytää pätevää työvoimaa.
REVIT 3D-suunnitteluohjelmiston
PDM-ohjelmien
CAN-bus based embedded control systems
ANT-Plant – moduulien
SolidWorks
Ansys
Digital Twin teknologiat
ERP ja MES ympäristöt
ohjelmistoina AnyLogic ja Visual Components
VR/AR-tekniikoiden käytännön tuntemus
Mevea ympäristö
Datahub
Aveva, Bentley, BIM 360, Vertex
Creo 3D, Creo Simulate
E3D/PDMS, AutoCAD Plant 3D ja Vertex Plant 3D
Caepipe, CAESAR II, ROHR2
Abaqus
VVD:n hallinta
FEM-osaaminen
EN, ASME tuntemusta
Catia, Inventor tai NX
Microstation
Tekla- ja Robot
PED osaamisen
CAN-väylät, Matlab, Python
Myös inssi, nyt eläkkeellä
14.9.2021 13:40
”No name” osuu asian ytimeen kun valittaa täyttä asiaa. Sitä kun ”konkarin opastuksessa vain muutaman viikon” kestää uuden asian oppiminen.
Tuo on todella suuri epäkohta kerran ei kouluteta työpaikassa moniosajaa lisää.
Mieluummin otetaan nuori vastavalmistunut, jolla on tarvittavat tiedot. Ja joka ei ota kunnon liksaa eikä ole liian viisas, joten ei ole vaaraa että pyrkii kaliffiksi kaliffin paikalle. Syyt ovat moninaiset.
Äärettömän itsekeskeisistä syistä harjoitetaan kansantaloudellisesti epätervettä henkilöstöpolitiikkaa. No, eihän noissa hommissa tartte yhteistä etua harkita. Tärkeintä on voiton maksimointi.
Toni
14.9.2021 8:48
Ei ole työvoimapulaa jos
PALKKA, PALKKA, PALKKA
on tarpeeksi iso, nyt ei ole ainakaan terveydenhuollossa!
Porvari on porvari vaikka voissa paistaisi
14.9.2021 6:22
Laittomia työsopimuksia. Määräaikaisuuksien ketjutusta vuosilla naurettavilla tekosyillä. Harjoittelijapalkkaa ammattilaisille. Ilmaisia harjoittelijoita. Tessin minimipalkasta tinkiminen. Vuokratyö. Palkanmaksussa ongelmia. En ihmettele ettei työnteko kiinnosta jos jo ensimmäisessä työpaikassa kohtelu on tätä luokkaa.
back to sale
14.9.2021 9:39
Tämän päälle ilman oikeasti palkattua ”työtä” hallituksen allekirjoituksella!Kylläpä etenkin nuori innostuu ja saa esimakua työllistymismallista,jeeee!
Ei paljon kannata itkeä ja huoletella rikollisuuden lisääntymistä,kun siihen ihan valtiovallan toimet edellä pakotetaan.Milloin tämä tyhmyys tajutaan?!?!?!
Korkeasti koulutettu ja valmis muuttamaan
13.9.2021 20:57
Kyllä Kainuussa on työvoimapula aloilla, joille myös muut alueet Suomessa hakevat työntekijöitä. Kainuu ei siis ole asian kanssa yksin. Osaajia puuttuu sosiaali- ja terveydenhuollosta ja rakennusalalta.
Korkeasti koulutetuille ei Kainuusta löydy töitä. Paikkoja on todella vähän ja hakijoita paljon. Tämän ovat myöntäneet myös TE-toimiston henkilötkin.
Just!
2.10.2021 17:03
Juuri näin!
Korkeasti koulutetuille ei Kajaanista töitä löydy. Samat työssä olevat kiertää ja vaihtaa työpaikkaa hyvä veli verkostossa.
Mani mani
13.9.2021 19:08
On myös niin ettei pienellä palkalla saa tekijöitä, koska työttömyyskorvaus on kohtalaisen hyvä ns. hanttihommissa. Ei löydy lapion tai haravan varteen ketään koska tuntipalkka on pieni. Koulutettu ja ammatin osaava hitsari tai sähkömies viedään nykyään jo pitkällä autolla työmaalle jos vaan suostuu.
Kannattaa kokeilla yrittäjien kunnon palkkaa houkuttimeksi. Ai se ei kannata? Kokeilkaa määräaikaisia sopimuksia. Kyllä raha ratkaisee.
No name tällä kertaa
13.9.2021 16:48
Paljon tullut hyviä kommentteja, joihin voin yhtyä. Etenkin se, että vaikka työuraa olisi reilut 10 vuotta jäljellä, niin melko turhaa on töitä hakea. Ennemmin valitaan nuori, joka mahdollisesti ottaa hatkat jo parin vuoden päästä. Mahdollisesti tämä 55-vuotias puolestaan olisi firmassa eläkkeelle asti, kun ei kuitenkaan muualta enää töitä saa, eikä halua enää asuntoakaan, siis paikkakuntaa vaihtaa.
Korkeasti koulutettujen ja miksi ei muidenkin osalta on huutava pula nimenomaan alipalkatuista työntekijöistä. Kun olen itse töitä hakenut, niin viimeistään työn saanti pysähtyy siihen, että palkkatoivomus on liian korkea, vaikka se olisi selvästi saman alan ja saman työkokemuksen keskiarvopalkkoja alempi.
Nykyinen hallitus on asettanut tavoitteeksi, että Suomessa vähintään puolet ikäluokasta saisi yliopistotasoisen loppututkinnon. Täysin järjetön tavoite. Työvoimapulaa on nimenomaan duunaripuolella, monella eri sektorilla. Jos nekin nuoret houkutellaan yliopistoihin, niin ei se ainakaan työvoimapulaa vähennä. Yliopistoista/amk:sta valmistuneet sitten palkataan pienellä palkalla papereita pyörittämään ja tekemään sellaisia töitä, joita ei aikaisemmin ollut olemassakaan tai jotka hoidettiin huomattavasti alemmalla koulutuksella. Lisäksi heidän työttömyysprosentti lähtee helposti nousuun, kun talouden rattaat pyörivät hitaammin. Sen sijaan, että kilvan keksitään uutta byrokratiaa, niin EU:n ja siinä sivussa myös Suomen pitäisi keskittyä siihen, kuinka nykyistä turhaa paperityötä saadaan vähennettyä. Se mikä aikaisemmin mahtui kymmeneen sivuun, niin vaatii nykyisin 500 sivua. Joku ne sivut kirjoittaa ja joku toinen niitä lukee ja täyttää. Yritysten kilpailukyvyn kannalta ei ole hyvä, että tuottavan työn määrää yritetään supistaa minimiin ja samalla nostetaan lopputuotteen kustannuksia palkkaamalla lisää paperinpyörittäjiä. Nämä paperinpyörittäjätkin tekevät ihan välttämätöntä ja rankkaa työtä, koska yhteiskunta ja liike-elämä on vaan pakotettu tekemään nämä työt. Kun palkkaat yhden henkilön hoitamaan laatu, ympäristö tai työturvallisuusasioita, niin kohta huomaat, että hän tarvitsee vähintään kaksi apulaista, kun ei itse kaikesta työstä selviä.
kunnioitusta kaipaamma me
14.9.2021 9:42
Mutta… meille valehdellaan päin naamaa ikääntyneiden ja pitkäaikaistyöttömien työllistymisestä siinä samalla holhoten ja kiristäen sanktion uhalla nöyrtymään mihin tahansa!
Aatteleppa ite
13.9.2021 16:47
Ei kiinnosta nykynuoria ennen niin miehekäs levyseppä-hitsaajan ammatti. Jokin pelialan ammatti sen olla pitää. Se on trendi jopa Kainuussa. Saa istua löjöttää eikä tartte liata käsiään.
Nuoret miehet, hoi !
14.9.2021 13:48
”Mies sumsalta”. Kyllä metallimiehen ammatti on toisessa sfäärissä arvostuksessa kun tietokonepelien räiskyttäminen. Metallimiehiä tarvitaan aina ja työn jälki näkyy.
Sitä paitsi, tietsikan ääressä lötköttämisestä tulee peräpukamia ja hampurilaiset siinä sivussa aiheuttaa kolesterolia.
Ja koko peliala voi olla täysi kupla. Kohta tulee ikävä oikeisiin töihin.
miessumsalta
14.9.2021 6:50
Ja saa palkkaa monta tonnia kuukaudessa kun levyseppänä sen 1700 euroa siitä että saat vanhempana keuhkosyövän hitsauskaasujen imemisestä.
Ei investoida
14.9.2021 6:16
Verstailla peiliin katsomisen paikka. Pimeitä, savuisia ja pölyisiä 50- luvun halleja huonoilla työkaluilla.
Hande
13.9.2021 16:34
Tässä lienee syytä sysissä jos sepissäkin. Työvoimapolitiikka mm. ei heti ytäreitä tai lomautuksia, kun pikkuinen aukko tilauskirjassa. Pitempiä työsopimuksia, sitoo molempia puolia. Palkkaakin voisi hieman tarkistaa, joskaan palkka (ansiot) eivät yksin ratkaise mitään. Töihin pitäsi aina olla kannattavaa mennä, ei kotisohvalle maksua.
Eläkeikä nurkan takana
13.9.2021 16:02
Aina ollut, että sukulaisuus ratkaisee ja mielikuvat. Oli joskus tosi katkeraa kun hain samaa työpaikkaa toisen kanssa, itse opiskellut alaa ja otettiin kansakoulupohjalta siihen työhön. Myöhemminkin opistokoulutus ei riitä koulupohjalle, en tiedä miten miellytetään. Usko tulevaan meni kyllä monta kertaa. Kait sitä on syntynyt onnettomien tähtien alla joten se siitä.
Veli Hyvä
14.9.2021 6:18
Niinhän tuossa jo kommentoitiin. Kajaanin kaupungin tuttu puolustus sukulaisen suosimiselle: ”Ei valittu kokeneinta, valittiin sopivin.”
lauri
13.9.2021 19:33
Ei se aina menee että parempi koulutus ratkaisee, jos toinen on tyyppinä sopivampi, se voi saada paikan. Persoonalla on merkitystä vaikka kuinka väitätte ettei olisi.
Pk
13.9.2021 14:18
Vahinko on tapahtunut jo vuosikymmeniä sitten.
Sekava, lepsu ja opintotuloksiltaan osin vajavainen koulutusjärjestelmä ei välttämättä anna kaikkia valmiuksia suoraan työelämään, ainakaan käytännön ammateissa. On eksytty opintopolulta, kuten nyt hienosti sanotaan.
Aikoinaan ko.. polku (koulu, opisto, oppisopimus ym.) oli yleensä oltava selvä ammattia ja mielellään jopa työpaikkaa myöten.
Hyvänä kannustimena oli yhteiskunnan kylmä suhtautuminen työttömään ja vastuuta lisäsi kummasti lähes olematon sosiaalinen turvaverkko.
Aatteleppa sitä
14.9.2021 1:52
Kyllä. Ennen vanhaan esim. 1960-1970- luvulla oli häpeällistä olla työtön ja elää kituuttaa työttömyyskorvauksella jos jossain oli työtä tarjolla. Vaihdettiin poikamiehenä paikkakuntaa työn perässä.
Nyt taitaa olla asiat muuttuneet siltä osin -huonompaan suuntaan.
kiky 2
13.9.2021 13:33
Hallituksen pitäisi tehdä yrityksille/yrittäjille oma kiky Sipilän tapaan.jos ei työllistä 3kk aikana vähintään 3 uuutta työntekijää seuraa siitä sakko tai verojen korotus ,jo loppuu ”työvoimapula” suomesta.
barrikaadeille vaan
14.9.2021 7:56
Hallitukselle työttömät on roskasakkia ja kikyttäminen kohdistuu vain heihin.Hallituksen allekirjoittamat toimet johtavat yleiseen ”orjatyöllisyyteen” ja palkkatyö poistuu vähemmän koulutetuilta.Tämä tulee johtamaan harmaaseen työhön ja rikollisuuteen,selvä suuntaus jo nähtävissä.
Työttömien ei tulisi suostua enää tähän nöyryytykseen!
Miksi ei kouluteta?
13.9.2021 16:44
Kerran näinkin päin. Tuossa on ajatusta. Kerran haastateltiin yhden täkäläisen firman johtajaa kun heillä oli insinööripula. Tarkemmin kun asiaa vatvottiin, niin kävi ilmi, että kyllä hakijoita on. Mutta ei ollut ketään ”nuorta, jolla on vankkaa näyttöä juuri vastaavista tehtävistä”.
kansalainen
13.9.2021 13:14
Työnantajat ei halua palkata yli50v töihin,nuorilta vasta valmistuneelta vaaditaan monen vuoden työkokemus.pienien palkkojen takia työttömiä on matalapalkka-aloilla .
viiskybää
13.9.2021 19:34
Höpölöpö, pidä paketti kunnossa niin töitä löytyy, tiedän omasta kokemuksesta
Römpsänrannan Taavetti
13.9.2021 12:51
Kuinkahan paljon näissä avoimissa työpaikoissa, joihin ei saada työntekijöitä, on kattokauppiaiden, ränninvaihtajien, viemärin avaajien, ulko-ovien myyjien ja mm. ikkunakauppiaiden provikkapalkkaisia työpaikkoja? En ihmettele yhtään jos tällaisiin puhelinmyyjien hommiin ei löydy halukkaita.
heppuhei
13.9.2021 11:53
Työvoimapula Suomessa on yrittäjien ja TE toimiston tahallisesti luoma, virheellinen kuva tilanteesta. TE toimistot harhauttavat tällä omaa onnetonta toimintaansa, yrittäjillä taas on monenlaiset omat syynsä, esim. palkkojen mahdollisimman alhaisen tason ylläpitäminen.
Avoimien työpaikkojen määrä myös harhaanjohtava, karsitaan pois ensin ne osa-aikaiset joissa tarjotaan työtä 2 h/pvä ja muutaman kuukauden kahden pestiä, ne eivät ole vaihtoehto aikuiselle, toimeentulostaan vastuussa olevalle. Kuin myös valtion, kuntien ja kaupunkien haut, joissa auki olevaa virkaa/tointa on määräaikaisesti jo pitkään hoitanut henkilö, joka myös työhön valitaan haussa eli vain näennäinen avoin työpaikka.
Tutkimuksen mukaan valtaosa yrityksistä kertoo haluavansa palkata
yli 50 vuotiaita, jota sitten suureen ääneen uutisoidaan. Kuinka moni kehtaa kysyttäessä sanoa, ettei palkkaisi, vain pieni valkoinen valhe, joka pitää imagon kirkkaana, kyselyhän ei ole velvoittava.
Kun opiskelut on opiskeltu 30-40 vuotta sitten ja eläkeikä lähellä, on myös aika ymmärrettävää, etteivät taidot tietyillä aloilla enää riitä nykyajan nopeasti muuttuvassa työelämässä, hiljaista tietoa ja muita pitkän työuran tuomia oppeja ja taitoja ei arvosteta vaikka toisin väitetään.
Jos halutaan palkata sitoutunut tekijä vakituiseen työsuhteeseen, sekin on ymmärrettävää, ettei parin vuoden päästä eläkeläinen hakija kiinnosta, uuden työntekijän perehdyttäminen vaatii työnantajan resursseja enemmän kuin ehkä uskotaan. Olisi rehtiä myöntää ja hyväksyä vääjäämättömät ongelmat, eikä syyllistää.
Suojatyöpaikkoja ei uskalleta karsia
13.9.2021 10:44
Jatkossa ei tarvita nykyistä määrää työntekijöitä. Automaation kehitys tulee sen tekemään.
Muutenkin tapoihin mitä töitä tehdään ja miten ei uskalleta puuttua tehostaminen mielessä.
Kuntien määrän voisi pudottaa Suomessa 5 kuntaan. Näin vapautuisi kunnista runsaasti työvoimaa muihin tehtäviin. Lisäksi kuntaveroa voitaisiin pudottaa reilusti alaspäin, kun homma näin tehostuisi.
Tässä se on juuri epäkohta Suomessa. Ei uskalleta puuttua näihin työpaikoillaan oleileviin virkamiesten vähentämiseen. Näitä ”tarpeettomaksi jääneen lossin kuljettajia” löytyy runsaasti virkamiehistä. Joskus saatu virka ja vaikka viran tarpeellisuus on hävinnyt, niin siellä istutaan vaikka kyseiselle virkamiehelle ei olisi mitään tarvetta. Onhan Suomessa sanottu olevan virkamiehiä 15 miljoonaista kansaa varten.
Ex-valtion viskaali
14.9.2021 12:14
Ehei, ei suinkaan ole nykyisin valtiolla noin. Olet vissiin kuullut kuinka valtiolta vähennetään väkeä. Ei valtiolla sitä paitsi ole enää virkoja, vaan työsuhteita .
Liikaa väkeä vähennetään ja työtehtäviä yhdistetään. Tiedän tasan tarkkaan nykyiset kuviot kun jäin juuri valtiolta pitkän palveluksen jälkeen eläkkeelle.
Päivitä tietosi !
Ihmettelijä
13.9.2021 10:35
Kolme ja puoli tuhatta työtöntä , jos joku asioista tietävä kertoisi todellisuuden , onko heistä monikaan edes työkykyinen mihinkään työhön .
uskoo ken tahtoo
13.9.2021 14:35
Työllistämistoimet vakuutuslääkäreiden rinnalla kyllä parantavat muutaman(=eläkeikään saakka) harjoittelu/kokeilu/kuntouttelujakson avulla kaikki terveiksi ja täysin työmarkkinakelpoisiksi.
Entä kun ei huvita?
13.9.2021 14:28
Tarkoitatko työhaluinen? Ei tietenkään pidä yleistää, mutta joillekin näyttää riittävän se, mitä työttömyys- ja sosiaaliturva antaa. Onko sekään yhteiskunnan kannalta enää hyväksyttävää. Tulos tai ulos sopisi periaatteeksi tähänkin ongelmaan.
Löytyy tekijöitä
13.9.2021 10:31
Joidenkin kainuulaisten työnantajien tulevaisuus on katkolla jo muutamien vuosien päästä.
Ei nuorten kannata lähteä töihin näihin epävarmoihin työpaikkoihin ja ottaa esimerkiksi asuntovelkaa.
Puhutaan hoiva-alan työvoimapulasta. Jo alle 10 vuoden sisällä hoiva-alan työpaikkojen määrä kääntyy laskuun, kun hoiva tarvitsevien ikäluokkien koko kääntyy pienemmäksi.
Suomessa on sellaiset 2,5 miljoonaa palkansaajaa. Moni yritys kykenee tiukan paikan tullen tehostamaan toimintaansa vähentämällä 10 prosenttia henkilöstöstään. Tällä tavalla ajateltuna Suomessa olis tehostamisen kautta saatavissa 250 000 henkilön työvoiman verran uusia työntekijöitä.
Ennen nuoret valmistuivat ammattiin sinä vuonna kuin täyttivät 18 vuotta. Nyt se tapahtuu sinä vuotena kuin he täyttävät 19 vuotta. Tästä saadaan markkinoille yhden ikäluokan koon verran lisää työntekijöitä.
Ei tarvitse kuin katsoa Aamu-TV:tä , niin huomaa miten paljon Suomessa on joutilaita virkamiehiä joita voisi vähentää.
ms
14.9.2021 14:05
Näin on yliopistoissa kaikenmaailman tutkijatohtoreita joilla ei Suomen talouden ja hyödyn kannalta mitään merkitystä , lisäksi pfoffesorit sun muut mielipiteen antajat näitä on yliopistot pullollaan suoja työpaikoissaan.
Säästö? Ei!
13.9.2021 9:49
Työhyvinvointipäällikkö joka ensimmäisenä toimenaan lakkauttaa henkilöstön työterveyshuollon!
mäksi
13.9.2021 9:41
Niin kauan, kuin työnantajat maksaa mielivaltaisesti mitättömiä palkkoja, ei tekijöitä löydy. Tämä on todellinen ongelma aloilla, jossa työ tehdään nk. käsin. Miltä kuulostaa tuntipalkkana 7.- € tehollisesta työajasta. Esim ajat koulukyytejä ja saat palkkaa 5 tuntia päivässä. Toinen suuri ongelma on luukuttamisen helppous. Sitä työnantajatkin käyttää hyväkseen. ”Eihän sinulla ole mitään hätää, saathan sinä asumis- ja toimeentulotukea”.
mihin tämä polku johtaa
14.9.2021 8:08
Tämä pakotettu luukuttaminenhan suuri epäkohta onkin.Kehityksessä mennään alas päin kuin lehmän häntä.
Työstä saatavan palkan tulisi kattaa elämisen kulut.Hallitus ei kunnioita ihmisoikeuksia allekirjoittamalla oikeudet orjatyövoiman käyttöön.
Työniloa
13.9.2021 8:38
Työntekijät ja työ ei kohtaa. Rekrytointi on ulkoistettu monessa työpaikassa ja silti työpaikan esimiehet joutuvat käyttämään suuren ajan työstään järjestämällä töiden sujuvuutta.Tästä kärsii muu työn suunnittelu,johtaminen ja työntekijöiden tukena oleminen mm perehdytys. Tämä ei ole hyödyksi työpaikan vetovoimaisuudelle.
Talousarvioita suunnitellessa on mm sotessa varmasti leikattu uusista vakituisista työsuhteista aikoinaan kun työntekijöitä oli paremmin saatavilla.Nyt on paljon vaikeampaa työntekijöitä ja kilpailu tekijöistä on kovaa.Raha ratkaisee tässäkin samoin kuin työpaikan vetovoimaisuus.
Negatiivinen kirjoittelu mm vanhustyöstä ei ole eduksi työvoiman saatavuuden kannalta.
Olkaa positiivisia !
14.9.2021 12:32
”Negatiivinen kirjoittelu mm. vanhustyöstä ei ole eduksi työvoiman saatavuuden kannalta”. Kylläpä oli naulankantaan sanottu !
Ihmettelen kauheasti jatkuvaa marinaa esim. sairaanhoitajien työstä, koska lähisuvussani on sairaanhoitajia kolmessa polvessa ja he ovat ylpeitä ammatistaan.
Ja mitä tulee vanhusten hoitoon, niin ainakin 20-30 vuotta sitten yksin asuvien vanhusten hoito Kajaanin kaupungin kodinhoitajien taholta sujui aivan erinomaisesti.
Toisella paikkakunnalla asuvana ikäihmisen omaisena totesin tuon. Kodinhoitajiin saattoi luottaa. Eivät jättäneet vanhusta missään vaiheessa oman onnensa nojaan.
Työniloa
13.9.2021 11:21
Lisäys em.
Tänä aikana Kainuussa pitäisi tehdä kaikkensa, että olisimme edelläkävijöitä eikä perässähiihtäjiä, onpa kyseessä mikä työ tahansa. Yhteistyö eri tahojen kanssa olisi tärkeä. Surkuttelun tilalle tekemistä ja kaikenikäisten hyväksyminen työmarkkinoille.
Päälliköitä ja johtajia lisää
13.9.2021 8:08
Hyväveli- järjestelmä julkisella sektorilla. Jos ei muuten saada työllistettyä juuri koulusta valmistunutta sukulaispenskaa niin keksitään väkisin kaupungintalolle uusi ja hienon kuuloinen virka. Yleisessä haussahan nämä menevät aina kokeneempien ohi valinnoissa.
kiinnostaa
14.9.2021 1:04
Onko näin? Kerro esimerkki, missä ja milloin?
Liikuntasektori
13.9.2021 9:47
Keksitään kaverille paikka määräaikaiseksi projektipäälliköksi ja järjestetään vuoden päästä silmänlumeeksi haku vaikka paikka on todellisuudessa täytetty jo vuosi sitten. Voidaan kaveri vakinaistaa. Ja muut hakijat tietämättä asiasta tekevät hakemuksia ja ravaavat haastatteluissa.
Kieli keskellä suuta kirjoitettu
13.9.2021 7:22
Maahan pitää ottaa vastaan ulkomailta niitä kansalaisia, jotka tilastojen mukaan työllistyy hyvin. Niistä maista joissa elämäntapa on samanlainen kuin Suomessa. Ei niitä jotka ei halua kotoutua vaan meidän ”ennestään maassa olevien” pitäisi kotoutua heihin.
miessumsalta
13.9.2021 7:21
Tuossa vähän aikaa sitten erääs Sotkamolainen työmvälitys yritys haki työntekijöitä Kuhmon Elementti Sammolle. Vaatimuksena oli Venäjän ja Ukrainan kielitaito.
Samaisen firman henkilö on sosiaalisessa mediassa sanonut ettei tule koskaan palkkaamaan suomalaista työtöntä.
Eli sellaista työvoimapulaa täällä korvessa on.
55v uuden työn hakija
13.9.2021 7:15
Ei ole työvoimapulaa. Yli 50 vuotiaasta miestä ei kutsuta edes haastatteluun, vaikka on tuore ylempi korkeakoulututkinto. Työasenne on kohdallaan. Trendinä näyttää olevan palkata 3-kymppisiä naisia vaikka heiltä puuttuisi hakuilmoituksessa vaadittu koulutus tai kokemus. Kainuussa on tämän ikäisistä naisista pulaa. Toisena trendinä näyttää olevan, että laitetaan hakuilmoitus, vaikka jo tehtävään on ”valittu” talossa ollut henkilö. Hoito- ja hoivapuolenkin työvoimapula korjaantuisi jos kaikki ne muihin tehtäviin karanneet koulutetut hoitajat palautettaisiin hoitotyön.
johto orjamarkkinoille!
13.9.2021 11:18
Ikuista harjoittelua,kokeilua ja kuntouttelua ei saada loppumaan ja tilalle oikeita palkkatöitä,ennenkuin tämä mielivaltainen tilastojen kaunistelu loppuu.Suomen johdon tulisi katsella tilanne värittömien aurinkolasien läpi ja alentua näkemään tämä ”työllistymismuoto” pelkkänä työttömien ihmisarvon alentamisena.Köyhyys pahenee ja ostovoima vähenee,ei johda talouskasvuun…tosin velanottohan taitaa avainsana olla nykyhallituksella!
Ikuinen harjoittelija
13.9.2021 9:33
Tätä on harrastettu aina Kajaanissa. Talossa tekijä, paikka vain muodon vuoksi auki.
Samalla tavalla tehty hara ym paikat, samaa systeemiä kierrätetään työntekijöitä harjoittelijoina, eipä tarvitse maksaa oikeaa palkkaa jne.
Kun systeemi koluttu, seuraava uhri kiertämään. Edelliselle keksitään samaa hömppähumppaa hienoin nimikkein, ja taas karuselli pyörii.
Eli vaikka ikää olisikin, täällä et tule työllistymään. Leikit vain piirileikkiä työkkärin ja työpaikkojen kanssa.
Sillä pitäisi sitten elää? Pelkällä toivolla vakituisesta paikasta, jota et koskaan saa?
Kaikki ei ole syntyneet onnellisten tähtien alla.
Vaivainen
13.9.2021 6:09
Yli 50 vuotiaat työttömät ei saa töitä, sillä kaikki muut hakijat menevät jonossa edelle. Kokemusta ja koulutusta voi olla, mutta ei pystytä enää tekemään aikaisempia tehtäviä vaivojen tai muista työelämän muutoksista johtuen. Uudelleen koulutukseen voi olla vaikea päästä, sillä vaihtoehdot alkavat käydä esim. fyysisten rajoiteiden vuoksi vähiin ja opiskelu voi olla liian haastellista muutenkin. Siinäpä yksi syy miksi työttömyys ja avoimet työpaikat eivät kohtaa.
Spede
13.9.2021 13:10
Vasemmistohallitus poisti vielä eläkeputkenkin että kurjuus saadaan maksimoitua.
Työnhakija 53v
13.9.2021 8:31
Kyllä, olen samaa mieltä. Asia on juuri näin. Yli 50v on hylkiö työnhaussa nuorempien kanssa, jää urheilutermein sanottuna jo telineisiin kun nuoret porhaltaa maaliin.
Koulutustarve
12.9.2021 21:55
Olisin valmis vaihtamaan alaa kasvatuspuolelle, jossa pulaa ja tulevaisuudessa vielä enemmän työntekijöistä. Ongelma, että yo-koulutus on muualla. Monimuotona ei voi opiskella, ja muuntokoulutuksiakin erittäin harvoin. Eli alan vaihtaminen ei kovin helppoa, koska perheellisenä en halua asua muualla erossa lapsistani. Jos tähän alan vaihtoon löytyisi ratkaisuja.
TES
12.9.2021 21:13
Kainuussa ei ole työvoimapulaa, on vain palkan maksuhaluttomuutta. Monet ”yrittäjät” kuvittelevat, ettei täällä tarvitse maksaa osaajille yhtä paljoa kuin muualla, ovat täysin väärässä. Todelliset osaajat eivät tule Kainuuseen heikoilla palkoilla ja työehdoilla, he hakeutuvat mieluummin muualle. Kainuu on niin poisluotaantyöntävä alue, ettei tänne vapaaehtoisesti hakeuduta.
Yksinkertaisesti markkinatalous säätelee mikä on palkkataso. Kuten eräs yrittäjä sanoi, ettei hänellä ole koskaan ollut työvoimapulaa. Hänellä ei ollut työvoimapulaa, kun maksoi työntekijöille enemmän kuin TES:n minimin. Jos yritys on niin heikosti kannattava ettei pysty maksamaan kilpailukykyistä palkkaa, kannattaa mieluummin lopettaa koko yritys.
Muutamat alat haluavat ulkomaalaista työvoimaa korvaamaan suomalaisia työntekijöitä. Näille aloille ovat tyypillisiä asioita, mm. epätyypilliset työsuhteet, kuten osa-aikatyö, vuokratyövoima, harjoittelijoiden järjestelmällinen hyväksikäyttö, ns. nolla työsopimukset tai jatkuva alipakkaus ja TES -shoppailu. Näitä suomalaisten karttamat yritykset haluavat mm. itä-eurooppalaista työvoimaa, jotka ovat tyytyväinen viiden euron tuntipalkkaan, töihin tulevat kutsuttaessa (ns. nolla työsopimus) ja maksaa siitä vielä asumiskulut työnantajalle.
Kokonaan omalukunsa on kainuulainen ”nepotismi” työpaikoilla. Tämä korostuu erityisesti julkisella sektorilla. Ei löydy niin epäpätevää kainuulaista hyväveliverkoston edustajaa, joka ei syrjäyttäisi muualta tulevaa. Kainuussa tässä ollaan ylimmällä ”osaamisen tasolla”, mutta siitä ei saa puhua. Tämä näkyy sitten huonona ja epäpätevänä johtamisena, joka karkoittaa tehokkaasti muualta tulevia. Tosin tätä täällä ei edes haluta tunnustaa täällä.
Olisi hyvä että KS tämän viikon teemassa selvittäisi näitä esille tuomiani asioita ja erityisesti tätä palkan maksuhaluttomuutta sekä epätyypillisten työsuhteiden osuutta väitettyyn osaaja ja työvoimapulaan. Ei ihmisiä kiinnosta täällä työt, jos ei haluta maksaa kilpailukyistä palkkaa.
Tarttis tehdä jotain
13.9.2021 17:02
”palkan maksuhaluttomuutta” ? En ymmärrä. Eikö makseta työehtosopimuksen mukaisesti? Toisaalta ei ihme jos liittoon kuulumattomia pompotellaan niin , että liksa ei riitä. Nykynuoret ei kuulu eikä osaa pitää puoliaan.
Tuollaisia yrittäjiä on , jotka maksaa jopa enemmän kuin TES edellyttää ja osaavaa työvoimaa riittää. Varmaan työvoiman laatu on silloin toinen kun laiskistuneet työkkärin veteraanit olisi puikoissa.
Jotkut pk-yrittäjät ovat taistelujalalla ay-liikettä vastaan. Ja sen huomaa miten huono henki on silloin työpaikalla.
35 vuotta töissä ollut
12.9.2021 21:02
Oppisopimus paikat ois monelle
Lotto voitto. jos vielä sais työpaikan.
Työnantajat vois tarjota töitä myös
Pitkäaikaistyöttömälle jolla ei ole työ kokemusta.
Varmaan voi löytyä hyvä työntekijä jos
Sattuu oikea ala.
Nuorille töitä
Te toimisto vois opastaa ja auttaa pitkäaikais työtöntä.
W. Buffet
12.9.2021 20:30
Oikean palkan maksajista on pula.
Kanttori Piiparinen
12.9.2021 20:10
Näin kesällä työttömäksi jääneenä täytyy sanoa, että työvoimapula on olemassa. Se on tosiasia, mutta myös rahapula on kans tosiasia. Kajaanin kaupungilla ei ole kuulemma rahaa palkata, johtuu kun on vaan tavan duunari. Mutta pikkupomoja kyllä riittää hyväveli järjestelmällä.
Sitten yksityisellä puolella pitää olla 18 vuotias, 20 vuoden työkokemus, vähintään kolme eri ammattitutkintoa. Joten eipä onnistu ei…
Ala- arvoinen ilmapiiri
12.9.2021 19:27
Vanhat ja liian kalliit työntekijät kortistoon ja yhteiskunnan tuella työllisyyskursseja pystyyn. Koulutettujakaan ei palkata. Näin suuri yritys on toiminut jo kymmeniä vuosia.
9e/h
12.9.2021 19:17
Töitä on, palkanmaksajat vain on vähissä…
oon kuullu monesti
14.9.2021 14:18
Tuo 9 euroa tunnissa on jonkinlainen valtakunnallinen kaupunkilegenda.
Työntekijä vain välttämätön kuluerä
12.9.2021 19:11
Työntekijöitä arvostamalla. Minimipalkkaa paremmalla palkalla. 40v. on jo liian vanha, hänellä on omia mielipiteitä ja mahdollisesti kokemuksen myötä on myös palkkaa vailla. Työnantaja voisi käydä etelän isoissa kaupungeissa katsomassa työvoiman tasoa. Siellä kainuulaista tolkkuutta sentään arvostetaan. Kävin työhaastattelussa yhden kajaanilaisen silmäätekevän suuressa yrityksessä. Kysyttiin palkkaa ja sanoin että ainakin enemmän pitäisi saada kuin ansiosidonnaista tällä hetkellä. Menu hiljaiseksi ja sanoi että alan Tessin minimipalkka on 9e/h mutta uusille tulijoille maksavat alkuun reilusti VÄHEMMÄN! Jatkoin työttömänä etten velallisena ja perheellisenä tekisi henkilökohtaista konkurssia.
työvoimapula on pluffia
12.9.2021 19:07
Ei kainnuussa eikä muuallakaan suomessa ole työvoimapulaa, mutta ns. halpatyövoimasta on aina ollut pulaa.
Jos oikeasti olisi työvoimapula, niin miksi palkat eivät nouse ”pulaa” kärsivällä alalla?
Ainakin markkinataloudessa kysynnän ja tarjonnan pitäisi määräytyä luonnollisella tavalla, eikä halpatyövoimaa tuomalla muista maista.
Peili on keksitty
12.9.2021 18:30
Oppisopimuksella voi työllistää ja opastaa mieleisekseen tekijäksi. Ei taida vaan olla työnantajia. Valitetaan valittamisen vuoksi. Halpatyövoima on myös koulutettava täällä kainuussakin ja on eri asia, kun koulutus loppuu, kuka jää tänne tuppukylään.
Marjo Huotari
12.9.2021 16:51
Kainuussa on varmaan työikäisiä työttömänä, mutta ainakin palvelualoille ovat työsopimukset paljolti osa-aikaisia tai pätkätöitä. Puhtaanapito työssä palkkaus on n. 12 euroa tunti. Siitapä ei paljon kostu. Thaimaasta on paljon tekijöitä, ovat hyviä tekijöitä, mutta osaavatko ottaa eduista kaikkea irti. Eivät tiedä varmaan sovittelusta päivärahasta. Pitäisi neuvoa liittoasioissa.
työtön
12.9.2021 15:31
Kainuussa on työvoimapulaa vain tietyillä aloilla. Lähihoitajista, lääkäreistä, it-alan osaajista ja sosiaalialan asiantuntijoista on pulaa. Mutta jos oma koulutus ei ole lähelläkään näitä aloja, ei ole oikein mitään mahdollisuuksia työllistymiseen! Alan vaihtaminenkaan ei ole aikuisena niin yksinkertaista kuin luullaan.
Ymmärrän
12.9.2021 20:52
Noin on varmaan 100 %.eli yleinen hokema työvoimapulasta koskee tosiaankin vain näitä erikoisaloja!se onkin haaste ja entäs muut työtä vailla olevat?vaikka pienemmällä palkalla jotain hyödyllistä tekemään ja sitä kautta kehittymään ja kokemusta hankkimaan.liekkö tässä tilanteessa kysymys palkasta vai asenteesta?
Niin miksi ???
12.9.2021 15:20
Meillä työvoimapula ??? Uutisoidaan että on saatava työperäistä maahanmuuttoa . Meille otetaan kiintiöpakolaisia vuosittain ja sen lisäksi muita jotka jäävät maahan . Miksi näitä ei työllistetä ??? Pitääkö työtä tekevät ottaa erikseen ja sitten nämä vapaana elävät erikseen . Koulutukseen nämä maahan jo tulleet eriammatteihin ja ei ole sitten työvoimapulaa . Miksi näin ei tehdä ???
Minttu
12.9.2021 15:19
Työvoimapulaa ei voi yleistää ja siitä jatkuvasti höpöttää! Työvoimapula koskee vain tiettyjä aloja.
Ei toimi
12.9.2021 15:12
Ei ole työvoimapulaa vaan halpatyövoimapulaa.
Siksipä sitä haetaan mieluummin hoitajatkin Aasiasta.
Onko siinä mitään järkeä, se onkin sitten eri kysymys.
Työtön
12.9.2021 14:45
Ei ole pulaa! Jos olisi, kyllä ne paremmalla palkalla luulisi houkuttelevan töihin. En näytä kelpaavan.
mörkö
14.9.2021 8:23
Noustaan me työttömät KOKO porukalla tätä orjatyömarkkinointia vastaan,eikä suostuta tähän kyykytykseen.Rupee palkanmaksu hoitumaan,kun loppuu orjailu. Yli 55-v. kansalaispalkalle ja nuoren koipi työpaikan oven väliin.Ja hallitus vaihtoon heti!
Kanto-Kianta
12.9.2021 14:43
Työvoimasta ei ole pulaa mutta palkanmaksuhalukkaista työnantajista sitäkin enemmän Kainuussa. Pyysin työhaastattelussa 17€ tunti ja työantajan tarjous oli 11.88€ tunnille. Sopimusta ei syntynyt. Nyt olen Oululaisella firmalla töissä korjaamassa tämän alkuperäisen yrittäjän tekemiä jälkiä tuntipalkan ollessa 23€ tunti. Mitään järkeä tässä ei ole mutta ainakin bruttokansantuotetta tämä lisää.
Minä vaan
12.9.2021 14:15
Puoliso haki töitä reilun vuoden yli sata hakemusta . Miehellä ikää 50 v .
Kainuussa ei päässyt yhteenkään työhaastatteluun !!
Ikä oli yksi este ja toinen oli ulkonäkö , pyydettiin liittämään kuva hakemukseen ja sen jälkeen ei enään kuulunut mitään .
Ihan turhaa ruikuttaa että on työvoimapula . Mieheni on nuoriso ja vapaa ajan ohjaaja tai oli nyt hän joutui työkyvyttömyys eläkkeelle eikä kirjoittele enään yhtään hakemusta .
Jotain tartteisi tehdä että 50 v pääsisi töihin
kuntaansontaan
12.9.2021 23:42
Tokihan 5-kymppiset töihin pääsee…väellä ja vängällä yli 55-vuotiaatkin vähintään pakkotyöllistetään orjatöihin.
erno rubik
12.9.2021 14:06
Työnhakeminen tuottaa tuloksia jos sinulla on kauppatavara kunnossa eli koulutusta, kokemusta ja hyvä asenne. Näitä kaikkia voi kehittää, joka muuta väittää, valehtelee.
Sisar ei niin hento eikä valkoinen
12.9.2021 14:03
Hoivapuolelle en hakisi kilon kappaleinakaan niin pitkään kuin työolosuhteet ovat sitä mitä ovat. Ensinnäkin raaka totuus: hoivavietillä ei makseta laskuja. Palkkaus kuntoon. Työn vaativuuteen nähden peruspalkka liian pieni. Ei voi olla niin, että jos meinaa elää, on pakko suostua jatkuviin ylitöihin.
Toiseksi työnohjaus kuntoon. Kymmeniä vuosia samoissa hommissa urautuneet ikäneidot ovat pahimmasta päästä. Ei näin ole ennenkään tehty, tämä koriste on ollut juuri tässä paikassa aina ja ikuinen uudistusten vastustus päällä.
Sen lisäksi hoidettaville ei ole aikaa ja hoivapaikkoja liian vähän, joten kotihoidon asiakkaat on jätetty heitteille ja hoitoa ehditään antamaan vaan sen verran että mummo pysyy hengissä.Tehoa, tehoa, tehoa. Oma moraali ei kestä tätä ja ne, jotka rahoista päättävä, eivät tiedä totuutta. Hoivaan käytetty aika menee autolla ajeluun, kun tehostetaan ja ne joilla on varaa, joutuvat yritystoiminnan kylmän rahan kuppauksen uhreiksi.
Toisten jälkien kyttääjät ja selkään puukottajat vievät viimeisetkin työhalut.
Pattitilanne
12.9.2021 19:15
Peruspalkka? Mitä väliä sillä on kun saa lisiä? Käteen jäävä osuus merkkaa. Ei paperimiehelläkään kummoinen peruspalkka ole. Mutta kateellisia riittää. Joo, kaikki haluaa hoitsuille lisää palkkaa mutta kukaan ei halua maksaa enempää veroja!
Kohtuus kaikessa
12.9.2021 17:24
Näin on! Yksi vaihtoehto hoitajille ois tehdä AINA haipro ilmoitus, koska näissä hommissa sattuu liian paljon vakavia vaaratilanteita ja asiakas maksaa tyhjästä kiireen takia.