Pienten maakuntien lentoreittien tulevaisuus on edelleen auki – "Valtion puolelta ratkaisuesityksiä ei ole"
Julkaistu: 5.8.2020 klo 6:01Finnair kertonee vasta syyskuussa lennetäänkö Joensuun, Kajaanin, Jyväskylän, Kokkola-Pietarsaaren ja Kemi-Tornion lentokentille tulevan talvikauden aikana. Alun perin tietoa odotettiin jo elokuussa.
Valtionvarainministeri Matti Vanhasen (kesk.) mukaan valtiolla ei tällä hetkellä ole ratkaisuesitystä siitä, millä tavalla viiden maakuntakentän lentoreittien tulevaisuus voitaisiin turvata. Vanhanen kertoo, että asiasta on keskusteltu keskustan johdossa.
– Finnairilla on tavattoman suuret vaikeudet saada kapasiteettia edes kohtuudella käyttöön ja se on hyvä esimerkki siitä, mitä korona talouselämässä aiheuttaa. Keskustelimme maakuntalentojen tilanteesta, mutta mitään ratkaisua ei ole olemassa, Vanhanen sanoo Lännen Medialle. Keskustan johto oli koolla tiistaina Nokialla.
Omistajaohjauksesta vastaavan ministerin Tytti Tuppuraisen (sd.) mukaan ostoliikenne on mahdollinen tapa turvata lentoreittien jatkuminen.
Hän ei kuitenkaan ota asiaan kantaa, sillä se kuuluu liikenne- ja viestintäministeriön vastuulle.
– Pääministeri Marinin hallitus on sopinut kesäkuussa lisäbudjetin yhteydessä tarkastelevansa kaikkia käytössään olevia vaihtoehtoja kotimaan lentoyhteyksien turvaamiseksi Joensuuhun, Kajaaniin, Jyväskylään, Kokkola-Pietarsaareen ja Kemiin, Tuppurainen sanoo sähköpostivastauksessaan.
Liikenne- ja viestintäministeri Timo Harakka (sd.) kommentoi asiaa myöhään tiistai-iltana lyhyesti.
– Keskusteluja käydään jatkuvasti hyvässä hengessä, jotta koko Suomen saavutettavuus varmistetaan myös pitkällä aikavälillä.
Maakuntareittien varmistamista ostopalveluina on esittänyt muun muassa kokoomus.
Finnairin toimitusjohtaja Topi Manner kertoi kesäkuussa Lännen Median haastattelussa, että mikäli lentoreitit avataan kilpailutukselle, Finnair olisi kilpailussa mukana.
Päätös talvikauden reittien avaamisesta siirtyi
Finnair kertoi tiistaina, että päätökset viiden maakuntakentän talviliikenteen osalta tehtäneen syyskuun alkupuolella. Asiasta kertoi ensimmäisenä Kainuun Sanomat.
Alun perin lentoyhtiön piti kertoa jo elokuussa siitä, lennetäänkö pienille maakuntakentille talvikauden 2020 aikana. Nyt Finnair on viivästyttänyt päätöksen tekemistä.
– Seuraamme tilannetta ainakin elokuun loppuun asti. Päivitämme tilanteen, kun näemme miten matkustajamäärät kehittyvät ja millaista kysyntää koko lentoverkostoomme ja näille maakuntareiteille tulee, Manner kertoi kesäkuun alussa.
Finnair kertoi ensimmäisen kerran Joensuun, Kajaanin, Jyväskylän, Kokkola-Pietarsaaren ja Kemi-Tornion lentojen perumisesta maaliskuun alussa, kun lentoyhtiöt alkoivat peruja lentoreittejään koronavirustilanteen vuoksi.
Pääomittamiseen 700 miljoonaa euroa
Toukokuussa eduskunnan valtiovarainvaliokunta päätyi puoltamaan Finnairin pääomittamista 700 miljoonalla eurolla.
Pääomittamiseen ei kytketty vaatimusta, että lentoyhtiön olisi pakko jatkaa kannattamattomia lentoja maakuntakentille.
Eduskuntasalissa asiasta käytiin vilkas keskustelu, mutta omistajuudestaan huolimatta valtio ei voi vaikuttaa pörssiyhtiön päätöksentekoon. Suomen valtio on Finnairin pääomistaja.
– Yksittäisiä reittejä koskevat päätökset ovat operatiivisia asioita, jotka kuuluvat pörssiyhtiön toimivan johdon ja hallituksen vastuulle, eivät yksittäiselle osakkeenomistajalle. Myös valtio on omistajana Finnairissa yksi osakkeenomistaja muiden joukossa, Tuppurainen sanoo.
Kommentit
Jätä kommenttiKorona
5.8.2020 16:36
Täällä vaan itketään lennoista vaikka on alkamassa toinen korona aalto, tyhmiä on ihmiset.
Köyhät kyykkyyn
5.8.2020 12:34
Vai bisnes lentää ja muut maksaa.
Oulu
5.8.2020 11:01
Kukapa noilla hinnoilla lentää Kajaanista?
MOT
5.8.2020 10:17
Jos (tai kun) lentoliikenne on niin tärkeää, miksi yhteyskuljetuksia ei ole järjestetty Oulun ja Kuopion kentille. Näiden kenttien kautta aivan varmasti pystytään tyydyttämään Kainuun lentoliikennetarve. Tämä tulisi paljon halvemmaksi myös veronmaksajille kuin tukea kannattamatonta toimintaa. Ilmeisesti kuitenkaan lentoliikenne ei olekkaan niin tärkeää kuin on julkisuudessa annettu ymmärtää, koska mihinkään toimenpiteisiin ei ole ryhdytty. Kajaani ei tarvitse lentokentää pelkästään imagosyistä veronmaksajien kustannuksella.
Ota selvää
5.8.2020 21:59
Luuletko, että työntekijällä on puoli päivää aikaa matkustaa Kainuuseen.
Kainuun lentojen tarve pohjautuu mm. liikematkustamiseen, matkailijoilden, terveyden- ja sairaanhoidon sekä urheilijoiden tarpeisiin.
Miksi Kepun kannatus laskee?
5.8.2020 9:26
Valtion 100 % omistama Finavia Oy vastaa lentokenttien kiinteistöistä ja lentotoiminnan kokonaishuollosta. Sen liikevaihto oli 2018 n. 330 miljoonaa euroa. Tulos oli noin 60 miljoonaa euroa.
Kaikista lennoista yhtiö perii korvauksia tarjoamistaan palveluista mm. lentävien asaiakasmäärän mukaan Finnairilta.
Kenttärtoiminnan investointien painopiste on ollut mm. Helsinki-Vantaalla ja vaikkapa Rovaniemellä.
Kyllä keinoja maakuntien lentojen säilyttämiseen olisi, jos vain haluja olisi, vai mitä Kepu?