Suomi hakee EU:lta tukea viidelle ratahankkeelle – päätökset luvassa ensi kesänä – Itärata ei mukana
Julkaistu: 20.2.2020 klo 21:19Turun tunnin junan lisäksi liikenne- ja viestintäministeriö hakee Euroopan komissiolta tukea muun muassa Vantaan ratikalle.
Suomi hakee rahoitustukea Turun tunnin junan ja Suomi-radan (Tampere–Helsinki) suunnitteluun Euroopan komissiolta.
Lisäksi rahoitusta haetaan Espoon radan suunnitteluun, Pasila–Riihimäki-radan parantamiseen ja Vantaan ratikalle.
Helsinki–Turku-välin raideliikenteen kehittämiseen liikenne- ja viestintäministeriö hakee EU:lta 37,5 miljoonaa euroa. Hankeen suunnittelun kokonaisbudjetti on 75 miljoonaa euroa.
Tampereen ja Helsingin välisen radan kehittämiseen haetaan 11,7 miljoonaa euroa. Hankkeen kokonaisbudjetti on 23,4 miljoonaa euroa.
Tukea haetaan Helsinki–Tampere-selvitykselle, johon kuuluu Pasilan ja Keravan välinen Lentorata sekä yhteys Tampereelle. Suomi-radan suunnittelukustannuksiksi on arvioitu 150 miljoonaa euroa.
Espoon radan rakennussuunnitteluun Suomi hakee 11 miljoonaa euroa. Hankkeen kokonaisbudjetti on 22 miljoonaa euroa. Hankkeeseen kuuluu radan, siltojen ja tunnelin suunnittelua.
Espoon rata on osa Turun tunnin juna -kokonaisuutta. Tälle hankkeelle ei ole osoitettu erillistä rahoitusta valtion talousarviossa.
Liikenne- ja viestintäministeriö hakee 6,5 miljoonaa euroa raideliikenteen kehittämiseen Pasilan ja Riihimäen välillä. Hankkeen kokonaisbudjetti on 13 miljoonaa euroa.
Tällekään hankkeelle ei ole osoitettu erillistä rahoitusta valtion talousarviossa.
Vantaan kaupunki hakee 10,15 miljoonaa euroa Vantaan ratikan suunnitteluun. Siitä tulisi osa Helsingin pikaraitioverkkoa.
EU-tuki voi olla enintään puolet suunnittelukustannuksista
Turun tunnin juna valmistumisarvio on tällä hetkellä vuoden 2031 loppu. Helsingin ja Tampereen välinen nykyistä nopeampi liikenne voisi alkaa vuonna 2036.
Turun tunnin junahanke on suunnittelussa pidemmällä kuin Suomi-rata, mikä mahdollistaa sen nopeamman etenemisen.
EU-rahoituksen saaminen olisi kova piristysruiske hankkeille. Unionin tuki voi olla enintään puolet suunnittelukustannuksista ja 20 prosenttia rakentamiskustannuksista.
Suomi-radan osia ovat Pasilasta Helsinki-Vantaan lentoaseman kautta Keravalle kulkeva Lentorata sekä jatkoyhteys Tampereelle. Jatkoyhteys olisi joko uusi ratalinjaus Helsinki-Vantaan lentoasemalta Tampereelle tai nykyisen pääradan parantaminen Riihimäen ja Tampereen välillä.
Päätökset tulevat kesällä
Euroopan komissio on ilmoittanut alustavasti, että päätökset hankkeiden rahoittamisesta tehdään kesä-heinäkuussa.
Viime viikolla valtio ja kunnat pääsivät kauan odotettuun neuvottelutulokseen Turun tunnin junan ja Suomi-radan (Tampere-Helsinki) osalta. Hankkeet vaativat vielä kuitenkin paljon suunnittelua, sopimista ja rahoituksen hakua.
Neuvottelut ja päätökset rakentamisesta ovat vasta kaukana tulevaisuudessa.
Hinta on miljardeja
Suomi-radan rakennuskustannuksiksi on arvioitu noin 4,6–5,75 miljardia euroa, riippuen jatkoyhteydeksi valittavasta vaihtoehdosta.
Tampereen ja Helsinki-Vantaan lentoaseman välinen matka-aika laskisi uuden ratalinjauksen myötä alimmillaan 45 minuuttiin. Nykyistä päärataa kehitettäessä Tampereen ja lentoaseman välinen matka-aika olisi nopeimmillaan noin 65 minuuttia.
Turun tunnin junan alustava arvio rakennuskustannuksiksi nykyhinnoin on noin 2,76 miljardia euroa.
Matka-aika Helsinki-Turku -välillä olisi nopeimmillaan noin 73 minuuttia niin sanotuilla Express-junilla. IC-junilla matka-aika olisi noin 86 minuuttia.
Suomi-rata parantaisi myös koko Suomen saavutettavuutta. Muun muassa Seinäjoen ja Helsingin välinen matka-aika voisi olla alustavien arvioiden nykyisen noin 2 tunnin 38 minuutin sijaan noin 1 tunnin 54 minuutin ja 2 tunnin 14 minuutin välillä.
Lähde: Liikenne- ja viestintäministeriö.