Bleecker Street
Tottelemattomuudessa yhteisön arvot ja yksilön vapaus ovat törmäyskurssilla.

Elokuva: Tottelemattomuus

Tottelemattomuus: ohjaaja: Sebastian Lelio; pääosissa: Rachel Weisz, Rachel McAdams, Alessandro Nivola; genre: draama; peurat: 4/5

Lontoolaisen ortodoksijuutalaisen seurakunnan rabbi kuolee. Viimeisiksi sanoikseen yhteisön pidetty tukipylväs kertasi myyttiä ihmisen luomisesta mieheksi ja naiseksi.
Nainen eli Ronit, Rabbin kieltämä tytär, on irrottautunut synnyinyhteisöstään ja elää maallista elämää New Yorkissa, kun saa tietää isänsä kuolemasta. Hän lähtee tämän hautajaisiin ja majoittuu nuoruuden ystäviensä talouteen.
Siellä Ronit kohtaa yllättäen naisen, Estin, jonka kanssa hänellä on ollut suhde nuorena. Nyt Esti on naimisissa miehen kanssa. Dovidia  on kaavailtu vanhan rabbin seuraajaksi.
Ristiriitojahan siinä syntyy, kun vanhat tunteet lämpenevät ja yhteisön tiukat arvot törmäävät Ronitin edustamaan ihmisen vapauteen, johon viitataan myös elokuvan nimellä – mahdollisuuteen jättää  tottelematta.
Juutalaiset ovat vähemmistö, jolla on takanaan raskaita vainonvuosia, joten ortodoksijuutalaisen yhteisön ottaminen tapahtumien näyttämöksi sisältää riskin. Ohjaaja Sebastián Lelio kuvaa kuitenkin vanhoillisen yhteisön jäsenet inhimillisinä  yksilöinä, vaikka hänen sympatiansa ovatkin päähenkilö Ronitin puolella.
Yhteisön kannalta Ronit vaikuttaa tuovan epäharmoniaa. Hän käytännössä hajottaa Dovidin perheen ja vaikuttaa epäsuotuisasti miehen uratoiveisiin. Estille Ronit kuitenkin merkitsee oman torjutun identiteetin tunnustamista.
Usein elokuvissa rakkaussuhteisiin liittyvä moraalinen ongelma ratkaistaan tekemällä kolmannesta osapuolesta ilkeä paskiainen, mikä antaa sankarille oikeuden toimia halujensa mukaisesti. Tässä elokuvassa näin ei ole, ja ongelmakin on käännetty kypsästi toisinpäin: onko ihmisellä oikeus olla se, mikä on?

Jätä kommentti