REFRRER:path /
Teijo Määttänen
Jalasjärveläinen Lauri Jyrä kävi Vuokatin Angry Birds -aktiviteettipuistossa torstaina. Samalla hän testasi Athene Exergaming -simulaattorin.

Kajaanin AMK:n simulaattori etenee hyvällä sykkeellä

Kajaanilaisten kehittämälle Athenelle avautumassa ovia maailmalle.

Nyt testissä Vuokatin Angry Birds -puistossa hyvin tuloksin.

Hannu Mustonen

Kajaanin ammattikorkeakoulussa kehitetty Athene Exergaming -simulaattori etenee nyt hyvällä sykkeellä kohti maailman markkinoita. Juuri tällä hetkellä testataan, kuinka liikunnallista peli-ilottelua tarjoava simulaattori soveltuu aktiviteettipuistoon.

Testipaikkana palvelee luonnollisesti Vuokatin Angry Birds -puisto, jonne laitteet istutettiin viime viikolla. Testi kestää noin kuukauden, mutta käyttäjiltä kerättävää kokemuspalautetta on jo kertynyt.

– Kolmosta huonompaa ei ole tullut, ja yli 60 prosenttia on antanut vitosen, ammattikorkean projektipäällikkö Veli-Matti Nurkkala iloitsee, kun kokeilijat antavat pelikokemuksesta arvosanan asteikolla yhdestä viiteen.

Hän on yllättynyt, kuinka jo nelivuotiaat osaavat käyttää omalla lihasvoimalla liikkeelle lähtevää juoksumattoa ja vaihtaa suuntaa päätä kallistamalla. Peliseikkailun suova virtuaalimaisema vilisee kolmella näyttöruudulla.

Angry Birds -puistossa seisovan simulaattorin tarjonta laajenee ensi viikolla muun muassa peliin, jossa pelaaja painaltaa banaanien perässä Kajaanin keskustassa.

Ammattikorkea kehittää Athene-simulaattoriteknologiaa kahdessa hankkeessa siten, että pääkäyttösarkoina ovat kuntosaliharjoittelu, kuntotestaus ja kuntoutus.

Elokuussa simulaattori asettuu kuntoutettavien aivohalvauspotilaiden kokeiltavaksi terveyskeskuksessa Kajaanissa. Elokuun ohjelmassa on myös testaus Japanissa, missä aiheena on seniorikuntoutus.

Elokuussa loppuvat myös ammattikorkean kehityshankkeet, minkä jälkeen kehittämistä ja kaupallistamista jatkaa Nurkkalan yritys CSE Entertainment Oy.

Liikunnallista peli-ilottelua tarjoavat sovellutukset ovat lisäsarka, joka voi avata laajojakin kaupallisia mahdollisuuksia aktiviteettipuistoissa ja muissa huvittelupaikoissa.

Ensimmäinen prototyyppituote, Dudesons Race -pelilaite on ollut pian kolme kuukautta käytössä Oulun SuperPark -puistossa. Laite kehittyi yhteistyössä Vuokatti SuperParkin ja Duudsonien kanssa. Tukea antoi Kainuun ely-keskus.

Nurkkalan mukaan pelistä kerättiin yli 250 asiakaspalautetta, ja keskiarvosanaksi muodostui 4,3.

Nurkkala onkin varma, että digitaaliset laitteet valtaavat alaa aktiviteettipuistoissa.

Kauppoja Nurkkala odottaa etenkin kuntosalisaralta, varsinkin kun menestys maailman suurimmassa kuntoilu- ja hyvinvointitapahtumassa (FIBO) poiki kiinnostusta ja yhteydenottoja eri puolilta maailmaa.

– Eiköhän niitä saada jo loppuvuoden aikana.

Ensi viikolla Nurkkala matkaa Yhdysvaltoihin, missä hän tapaa pelejä ja liikuntaa yhdisteleviä toimijoita. Niin ikään Nurkkala esittelee Athenen kehitystyötä WoldComp-tiedetapahtumassa.

Tällä hetkellä CSE Entertainmentin vakiorivissä on Nurkkalan lisäksi yksi henkilö, mutta yhtiö on käyttänyt pelialan kajaanilaisia osaajia. Juuri nyt Nurkkala kasaa rahoitusta, joka mahdollistaa kehitystyötä ja kaupallistamista jatkavan tiimin kokoamisen.

– Toivottavasti kasvaa, hän toteaa henkilöstöluvusta ja vakuuttaa, että yritys pysyy jatkossakin kajaanilaisena.

Kommentit

Näytä 10 20 30 40 50 kommenttia sivulla

Jätä kommentti



Athene Exergaming

Hankkeet loppuvat, yritys jatkaa

Athene Exergaming -simulaattoriteknologiaa kehitetään Kajaanin ammattikorkeakoulun CSE-keskuksessa, yhteistyössä Oulun ja Jyväskylän yliopistot sekä 20 yritystä.

Pääkäyttösarkoja kuntosaliharjoittelu, kuntotestaus ja kuntoutus.

Pilottisovellutuksena esimerkiksi suunnistussimulaattori.

Hankkeet loppuvat elokuussa, minkä jälkeen kehittämistä ja kaupallistamista jatkaa projektipäällikkö Veli-Matti Nurkkalan perustama yritys CSE Entertainment Oy.