REFRRER:path /

EU-parlamentista: Kansalaisia ei voi eikä saa ohittaa

Merja Kyllönen

Merja Kyllönen

Kirjoittaja on suomussalmelainen vasemmistoliiton eruoparlamentaarikko. merja.kyllonen@europarl.europa.eu

Tyrmistyneenä seurasin tällä viikolla, kuinka hallituspuolueet päättivät taktikoida kansalaisaloitejärjestelmän kylmänviileästi romukoppaan.

Perintöveroa koskevan kansalaisaloitteen julkinen puolustaminen olisi ilmeisesti ollut hallituspuolueille vaalien alla liian kiusallista – onhan hyväosaisten laariin tällä kaudella satanut jo aivan runsaasti mm. veronkevennyksiä. Niinpä ne päättivät tiistaina, ettei eduskunnan valtiovarainvaliokunta tee mietintöä perintö- ja lahjaveron poistoa vaativasta kansalaisaloitteesta.

Vuonna 2012 säädetyn lain mukaan eduskunnan on käsiteltävä kansalaisaloite, mikäli sitä kannattaa vähintään 50 000 äänioikeutettua. Kaikkiin aloitteisiin eduskunnalla ei ole toimivaltaa, mutta aloitteiden perusteellinen käsittely kunnioittaa periaatetta.

Eduskuntakäsittelyssä puolueiden väliset erot tulevat näkyväksi ja kansalaiset voivat ainakin arvioida edustajiensa näkemyksiä.

Nyt ei kantti kestänyt.

Hallituskauden loppusuoralla muidenkin kansalaisaloitteiden kohtalo on kysymysmerkki. Itse olen erityisen huolissani vammaisjärjestöjen yhteisen Ei myytävänä -kansalaisaloitteen tilanteesta. Loppukauden ruuhka eduskunnassa ei ole voi olla syy olla korjaamatta omaa virhettämme.

Vammaispalveluja kun järjestetään Suomessa tavalla, joka vaarantaa vammaisten ihmisoikeudet.

Palveluita kilpailutetaan kuulematta asianosaisia, vetoamalla hankintalakiin ja sen taustalla olevaan direktiiviin – virheellisesti! Suomessa kaikki sosiaali- ja terveyspalvelut ovat kansallisen hankintalain piirissä, vaikka EU:n laki ei sitä edellytä.

EU ei pakota tekemään sopimuksia yksinomaan alimman hinnan perusteella – hankintaviranomaiset saavat päättää painotuksesta. Direktiivi ei vaadi kansallisia viranomaisia ulkoistamaan niiden palvelujen tarjontaa, jotka ne haluavat järjestää muutoin tai tarjota itse. Edunsaajia saa kuulla, kansallisia erityismenettelyjä saa olla.

Olen itse saanut tähän komissiosta kirjallisen vahvistuksen.

Kansalaisaloitteen käsittely eduskunnassa mahdollistaisi kilpailutusmenettelyn uudistamisen Suomessa ja antaisi toivoa niille vammaisille palveluidenkäyttäjille ja heidän läheisilleen, joiden luottamusta suomalaiseen yhteiskuntaan nykyinen järjestelmä syö tuskallisella tavalla.

Toivottavasti eduskunta korjaa vielä tällä kaudella virheen, jonka olemme itse kansallisesti tehneet. Monissa Euroopan Unionin maissa vammaisten henkilöiden elämänmittaiset, välttämättömät palvelut on jo rajattu kilpailutuksen ulkopuolelle – näin voidaan tehdä myös meillä.

EU ei pakota tekemään sopimuksia yksinomaan alimman hinnan perusteella - hankintaviranomaiset saavat päättää painotuksesta.

Kommentit

Näytä 10 20 30 40 50 kommenttia sivulla

Jätä kommentti