REFRRER:path /

EU-parlamentista: Pääväylien palvelutasosta

Merja Kyllönen

Merja Kyllönen

Vai ei runkoverkkopäätöksen myötä mikään muutu, kaikki pysyy kuulemma ennallaan. Ministeriö antoi asetuksen, asetus tuli voimaan, VT 5 päättyy runkoverkon osalta Kajaaniin ja valtakunnassa on kaikki hyvin.

Voi hyvin esittää kaksi yksinkertaista kysymystä. Jos asetus ei muuta mitään, miksi se asetus sitten piti tuoda päivänvaloon ja allekirjoittaa? Ja miksiköhän aiemmat liikenneministerit eivät katsoneet aiheelliseksi jättää puolta Suomea koko palvelutasomäärittelyn ulkopuolelle asetuksella?

Runkoverkkoasetus on surullisen kuuluisa paperi, joka on pyörinyt ministeriön myllyssä jo toistakymmentä vuotta, eikä yksikään aiemmista liikenneministereistä – mistään puolueesta – ole ollut valmis nimeään paperiin laittamaan.

Niin kotimaan kuin Euroopankin liikennekartoilla on yksi ikävä piirre: sitä mitä ei ole kartalla, ei näy myöskään investointilistoilla, koska alhaisiin liikennemääriin ja palvelutason määrittelemättömyyteen voi aina vedota. ”Ei siellä kukaan liiku ja kun ei investoida, niin liikkuu vielä vähemmän!”

Jos joku jaksaa lueskella iltapuhteinaan Euroopan ydinverkkopapereita, niin voi havaita saman seikan. Vuosia sitten lupailtiin, että kyllä investointeja tipahtelee tasaisesti karttalehden kaikille suunnille, mutta kummasti vain kävi niin, että ydinverkolla olevat eli käytännössä korkeamman palvelutason alueet hankkeineen veivät rahoituksesta leijonan osan.

Asetuksessa sanotaan selvin sanoin, että tienpitäjän on huolehdittava maanteiden pääväylien riittävän palvelutason ylläpitämisestä huomioiden kunkin maantien liikenteellinen merkitys. Näihin pääväyliin kuuluvat tiet luokitellaan palvelutasoluokkiin I ja II niiden liikenteellisen merkityksen perusteella. Ja jos et ole pääväyläksi luokiteltu, niin et sinä ensimmäisenä ole rahoitusluukulla jonossa euroja kahmaisemassa. Pääväylät ensin ja muille muruja, jos sattuu jotain jäämään.

Nykyrahoitustasolla – kun seuraavienkin hallitusten investointirahat on taas syöty moneen kertaan nykyisellä investointilistalla – saavat pääväylien ulkopuolelle jääneet odotella hamaan tulevaisuuteen omaa vuoroaan.

Olisi ollut reilumpaa kertoa, että tehdään maakuntauudistus, jossa Koillismaa ja Kainuu ajetaan suoraan Pohjois-Pohjanmaan syliin. Lapissa kaikki keskittyy Rovaniemelle pari matkailukeskusta lukuun ottamatta, ja kun Kainuun keskuksista ja Kuusamon Rukasta ei muuten päästy erilleen, niin katkaistaan liikenneverkkojen kehitys. Näin on sekin ongelma poispyyhkäisty.

Kirjoittaja on suomussalmelainen vasemmistoliiton europarlamentaarikko. merja.kyllonen@europarl.europa.eu

Runkoverkkoasetus on surullisen kuuluisa paperi, joka on pyörinyt ministeriön myllyssä jo toistakymmentä vuotta.

Kommentit

Näytä 10 20 30 40 50 kommenttia sivulla

Jätä kommentti