REFRRER:path /

Maltti on valttia – varsinkin liikenteessä

Marjut Lehto

Marjut Lehto

Yläkerta

Autokouluajoistani on vierähtänyt jo tovi, mutta aina autoillessani kuulen päässäni ajo-opettajani äänen, joka muistuttaa pitämään riittävän turvavälin. Liikenneturvasta opastetaan, että turvavälin voi tarkastaa ottamalla tien varresta kiinnepisteen, esimerkiksi kilometripylvään.

Edellä ajavan auton tulisi olla maantiellä neljän ja taajamassa 2,5 sekunnin päässä. Tämän lisäksi minulle on opetettu, että on riittävän kaukana edellä kulkevasta autoilijasta, kun ei saa selvää auton rekisterinumerosta.

Vaikka itse noudattaisi liikennesääntöjä: ajaisi rajoitusten mukaan ja pitäisi riittävän turvavälin, löytyy aina autoilijoita, joilla on aivan liian kiire määränpäähänsä. Yhdessä hetkessä taaksesi ilmestyy auto, joka roikkuu lähes kiinni autosi takapuskurissa odottaen sopivaa hetkeä hurauttaa ohitse.

Mitä jos edellä kulkevan auton kuljettaja joutuukin syystä tai toisesta tekemään äkkijarrutuksen? Perässäroikkuja tuskin ehtii tehdä mitään. Kun pysyttelee riittävän kaukana edellä ajavasta, myös reagointiin jää enemmän aikaa ja turhilta kolhuilta on todennäköisempää välttyä.

Autoillessa tuntuu, että valtaosalla kuljettajista on mahdottoman kova kiire johonkin. Turvavälien lisäksi unohtuvat myös nopeusrajoitukset. Kun itse ajat rajoitusten mukaan, ohitsesi kaahaa auto jos toinenkin. Toisinaan mietin, että mitä he toiminnallaan saavuttavat.

Tutkimusten mukaan ylinopeus on yksi suurimmista liikenneturvallisuusongelmista, ja merkittävin osatekijä noin 30 prosentissa kuolemaan johtavista liikenneonnettomuuksista. Ikävää on, että vaikka itse ajaisi nopeusrajoitusten mukaan, pitäisi riittävän turvavälin, eikä tekisi päätähuimaavia ohituksia, voi silti olla vaarassa liikenteessä.

Kuinka monesti onkaan käynyt niin, että ylinopeutta ajanut, päättömän ohituksen tehnyt kuljettaja, on törmännyt vastaantulevaan autoon, jonka kuljettaja on pitänyt huolen maltillisesta ajotavastaan. Se, että vaarantaa liikennekäyttäytymisellään oman turvallisuutensa, voi samalla vaarantaa myös monen muun turvallisuuden.

Olen pohtinut, mikä saa ajamaan reilua ylinopeutta ja tekemään hurjia ohituksia. Jos edellä hitaasti ajava rupeaa potuttamaan, niin olisi syytä odottaa hetki, jolloin on turvallista ohittaa. Monesti ohittaja ei tule ajatelleeksikaan, kuinka lähellä vastaan tuleva rekka on ja näin ollen joutuu koukkaamaan aivan ohittamansa auton eteen.

Yksi syy on todennäköisesti kiire, jota en itse hyväksy hyväksi syyksi liikenneturvallisuuden vaarantamiselle. Jos tiedät, mihin aikaan sinun tulee olla määränpäässä, sinun pitäisi myös tietää, milloin kannattaa lähteä. Ei havahtua, että sinun pitäisi olla 15 minuutin kuluttua 40 kilometrin päässä.

Toivon, että seuraavaksi, kun lähdet tien päälle, varaat riittävästi aikaa, tarkkailet turvaväliä ja jätät turhat ohitukset tekemättä. Maltti on valttia – liikenteessäkin.

Kun pysytteleeriittävän kaukana edellä ajavasta,myös reagointiin jää enemmän aikaaja turhilta kolhuilta on todennäköisempää välttyä.

Kommentit

Näytä 10 20 30 40 50 kommenttia sivulla

Jätä kommentti