REFRRER:path /

Näkökulma: Islannin menestyksestä oppia Kainuun matkailun kehittämiseen

Pasi Korhonen
Saana Haataja Kaisa Merilahti

Saana Haataja

Kaisa Merilahti

Kirjoittajista Haataja on valmistunut jouluna 2017 matkailun restonomiksi KAMKista ja tehnyt opinnäytetyön otsikolla Islannin matkailumenestyksen salaisuudet

Mallia Kainuuseen?. Merilahti toimii suunnittelijana Aikuis- ja täydennyskoulutuspalvelut AIKOPAssa ja projektipäällikkönä ADVENT-hankkeessa

Korjattu 13.2. klo 10:00 Islannin väkiluku n. 300

000 asukkaaksi.

Kajaanin ammattikorkeakoulu (KAMK) tekee kansainvälistä yhteistyötä, jota voidaan hyödyntää Kainuun matkailun kehittämisessä. KAMK on rakentanut matkailualan yhteistyötä Islantiin, missä matkailijamäärät ovat kovassa kasvussa. Noin 300 000 asukkaan saarella kävi viime vuonna yli 2 miljoonaa matkailijaa.

Islantilaisilta kysyttäessä suurin syy heidän matkailumenestykseensä kuuluu olleen maata kohdanneet talouskriisi ja sitä seurannut Eyjafjallajökull-tulivuoren purkautuminen, jotka nostivat piskuisen keskellä Atlantin valtamerta sijaitsevan saarivaltion maailmankartalle.

Kun Eyjafjallajökull purkautui aiheuttaen lentojen peruuntumisia maailmanlaajuisesti, merkitsi se valtavia ja ilmaisiakin markkinointimahdollisuuksia maan matkailulle.

Islantilaiset näkivät tilaisuutensa tulleen, ja niin saivat alkunsa muun muassa erittäin menestyksekkäät markkinointikampanjat, joista erityisesti tulee mainita Inspired by Iceland -kampanja.


Yhtäkkiä kaikki maailman turistit näyttivätkin haluavan Islantiin.

Maan matkailumenestys ei kuitenkaan ole vain luonnonkatastrofien tai pankkikriisin laskemien hintojen ansiota: islantilaiset ovat nimittäin erityisen valveutuneita erikoisuuksistaan ja osaavat hyödyntää niitä kaikessa, mikä ikinä matkailuun liittyykin.

Islantilaiset arvostavat maataan ja tuovat kulttuuriaan ja perimäänsä korostetusti esille kaikessa matkailutoiminnassaan. He myös näyttävät tunnistavansa arvonsa matkailukentällä vahvana kilpailijana.

Voitaisiinko siis meillä Kainuussa oppia jotain islantilaisilta?

Meillä on paljon yhteistä islantilaisten kanssa.

Mentaliteettimme ja huumorimme ovat samanlaisia, olemmehan molemmat pieniä pohjoisia kansoja Euroopan laidalla. Reykjavik ja Kajaani sijaitsevat samalla leveyspiirillä.

Sekä Islannin että Kainuun vahvuutena on pohjoinen luonto ja sen tarjoamat mahdollisuudet. Islanti on osannut kääntää jopa syrjäisen sijainnin voitokseen kehittämällä pitkäjänteisesti stopover-matkailua. Lentoyhtiö Icelandair tarjoaa edullisen pysähdyksen Euroopan ja Amerikan mantereiden välillä lentäville.

Islannissa on myös totuttu siihen, että ihmisiä on vähän ja tekeviä käsipareja harvassa. Kun bisnesmahdollisuus havaitaan, siihen tartutaan joustavasti ja titteleistä välittämättä.

Yhdellä ihmisellä voi olla monia ammatteja, joiden välillä vaihdellaan sujuvasti sesongin mukaan. Yhteistyö on kaiken matkailutoiminnan edellytys.

Kainuun matkailussakin on tärkeää nähdä kaikki rahan liikkuminen, markkinointi ja näkyvyys mahdollisuuksina.

Tykkylumen aiheuttamat tuhot Kainuussa uutisoitiin näkyvästi kotimaan mediassa. Uutiset kauniista lumisesta maisemasta tavoitti etelärannikon väestön, joka on saanut tänä talvena vain haaveilla lumesta. He miettivät parhaillaan, mihin suunnata hiihto- tai pääsiäislomalla.

Ikävillä uutisilla on kääntöpuolensa, joka voidaan hyödyntää.

Tuotteistuksessa ja markkinoinnissa on tärkeää ottaa huomioon Kainuun erityispiirteet, joita ovat muun muassa luonto ja vahva kulttuuriperintö. Markkinoinnin ja tuotteistuksen lähtökohtana on innovatiivisuus ja nykyaikaisuus.

Lisäksi, kun ajattelemme Islantia, ajattelemme oikeastaan brändiä. Juuri Kainuun erottuvaisuuden vuoksi voisi sillekin saada oman yhtenäisen matkailubrändin.

Kainuun houkuttelevuuden edistäminen on tärkeää, mikä onnistuu osin brändäyksen, tuotteistuksen ja markkinoinnin, mutta myös saavutettavuuden kehittämisen avulla. Näitä seikkoja on nostettu esiin myös tuoreessa Kainuun matkailustrategiassa.

Tässä kaikessa yhteistyöllä on suuri merkitys. Kainuussa on siis tullut aika uskoa itseensä ja kehittyä, nähdä mahdollisuuksia, arvostaa ja korostaa alueen erikoisuuksia sekä puhaltaa yhteen hiileen.

Matkailualan toimijoita toivotaan mukaan hankkeeseen tuomaan esiin tarpeitaan ja näkemyksiään sekä osallistumaan koulutuksiin.

Hanke tarjoaa mahdollisuuden matkailualan yritysten edustajille päästä Islantiin tai Skotlantiin matkailualan intensiivikurssille viikoksi ja matka-apurahan sitä varten.

Molemmissa maissa on vahvaa osaamista brändäyksestä ja laadukkaiden matkailuelämysten tuottamisesta. Matkoilla on myös oiva tilaisuus hankkia uusia yhteistyökumppaneita, kerätä ideoita ja tuoda parhaimpia käytäntöjä meille Kainuuseen.

Hankkeesta kiinnostuneet saavat siitä lisätietoa osoitteesta: kaisa.merilahti@kamk.fi.

Tykkylumen tuhot uutisoitiin näkyvästi kotimaan mediassa.

Uutiset kauniista lumimaisemasta tavoittivat etelärannikon väestön, joka oli saanut vain haaveilla lumesta.

Kommentit

Näytä 10 20 30 40 50 kommenttia sivulla

Jätä kommentti