REFRRER:path /

Yläkerta: Ennemmin lisää valvontaa kuin halot varkaille

Henripekka Kallio

Henripekka Kallio

Kirjoittaja on Lännen Median uutistoimittaja.

Laavulle karauttanut kaupungin mies vihjaisi, että puut olisi helpompi kantaa sateensuojaan, ellei joku olisi parkkeerannut ”traktoriaan” tien tukkeeksi. Siirsin autoni ja hyvittelin auttamalla puunkannossa.

Puuta kuulemma menee aurinkoisina kevätpäivinä huomattavia määriä, kun ihmiset ulkoilevat ja tulistelevat. Osa haloista päätyy kuitenkin hämärämiesten liitereihin.

– Kun tulee pimeää, ajetaan kelkalla viereen ja viedään kaikki, mies paheksui.

Kaupungin toisella laidalla olevalla laavulla meno kuulemma rauhoittui huomattavasti, kun sinne asennettiin kamera. Valvontaa parannettiin, kun entinen laavu kärsi mopopoikien vahingonteosta ja paloi lopulta tihulaisten kynsissä poroksi.

Laavua turvaava kamera palasi mieleeni, kun astelin lounaalta takaisin töihin. Olin jo ylittämässä suojatietä, kun oli pakko pysähtyä. Lähestyvä auto ei tehnyt elettäkään hidastaakseen, vaan ajoi tyynesti päin.

Kuskin ilmeettömät kasvot seurasivat koko ajan tietä, eivätkä hänen kylmät silmänsä edes värähtäneet, kun hän mulkaisi minua painaessaan suojatiellä kaasua.

Mikä psykopaatti, ajattelin. Lapset haahuilevat liikenteessä koko ajan tuollaisten sontiaisten armoilla, eikä ole mitään syytä olettaa, että suojatie suojaisi heitä paremmin kuin meitä aikuisia.

Aiemmin suhtauduin hyvin varauksella suunnitelmiin ryhtyä seuraamaan autoja jatkuvan paikannuksen avulla. Siinähän pääajatuksena oli, että näin voitaisiin periä oikeudenmukaisesti ruuhka- ja tienkäyttömaksuja.

Moni haukkui idean pystyyn, koska autojen reaaliaikainen seuranta on väistämättä ainakin periaatteellisessa ristiriidassa yksityisyyden suojan kanssa.

Huomaan ajatusteni muuttuneen. Mitäpä, jos jatkuvaa paikannusta voisikin käyttää apuna rikostutkinnassa?

Ehkä lapsen päälle suojatiellä ajanut ja paikalta paennut kuski saataisiin tarvittaessa haarukoitua esiin tutkimalla auton paikannustietoja. Eikö se olisi hyvä mahdollisuus?

Tai jospa järjestelmää voisi kehittää automaattisen liikennevalvonnan välineeksi niin, että kuskilta lähtisi toistuvista rikkeistä ajo-oikeus jo ennen kuin hän ajaa kenenkään päälle suojatiellä?

Olen nykyään valmis tinkimään hieman yksityisyydestäni, jos katukuvaa tallentavilla valvontakameroilla ja autojen paikannuslaitteilla saadaan vastineeksi varkaat kiinni ja liikenne turvallisemmaksi.

Tällaista pohdintaa joudutaan käymään myös vireillä olevien tiedustelulakien kohdalla. Olisi paljon helpompaa asettua valvonnan lisäämistä ajavien näkökannalle, ellei muistissa olisi viime vuosilta niin monta uutista urkintaan syyllistyneistä viranomaisista.

Kommentit

Näytä 10 20 30 40 50 kommenttia sivulla

Jätä kommentti