REFRRER:path /

Asiantuntija Haavisto-ilmiön puuttumisesta: Vihreät ei ollut näkyvästi kampanjassa esillä

Viime vaaleissa koettu Haavisto-ilmiö jäi tällä kertaa toteutumatta.

Jussi Orell

Viime vaaleissa koettu Haavisto-ilmiö on jäämässä tällä kertaa piippuun. Vihreiden ehdokas Pekka Haavisto on jäämässä kauas istuvan presidentin, Sauli Niinistön taakse.

Vihreiden historiaan perehtynyt tutkija ja yliopistonlehtori Jenni Karimäki Turun yliopistosta muistuttaa, että viime vaaleissa Haavisto-ilmiö syntyi todenteolla vasta toisella kierroksella. Tuolloin Haavisto sai ensimmäisellä kierroksella 18,8 prosenttia äänistä. Toisella kierroksella Haavistoa äänesti 37,4 prosenttia äänensä antaneista.

– Hypen luominen on helpompaa toisella kierroksella, kun ehdokkaista on vain kaksi, jolloin syntyy vastakkainasettelua.

Karimäki arvioi, että Haaviston jäämistä kauas Niinistöstä voi selittää se, ettei vihreät ole puolueena ollut kampanjassa kovin näkyvästi esillä.


– Puoluesidonnaisuus presidentinvaalissa yleensäkin on ehkä heikkenemässä. Sauli Niinistökin lähti ehdolle valitsijayhdistyksen ehdokkaana, Karimäki toteaa Lännen Medialle.

Viime vaaleissa Haavisto-hype perustui pitkälti sosiaalisessa mediassa käytyyn kampanjaan.

– Vihreät olivat ehkä nuorempaa ja ajan hermolla elävää väkeä, kun muut vielä tuolloin harjoittelivat sosiaalisen median käyttöä. Sen jälkeen sosiaalisen median voima ei ole jäänyt huomaamatta muiltakaan, vaan kaikki käyttävät sitä samalla tavalla, Karimäki pohtii.

Jätä kommentti