REFRRER:path /

EU haluaa rekkojen päästöt kuriin – komissio ehdottamassa päästörajoituksia uusiin ajoneuvoyhdistelmiin

Euroopan komissio aikoo torstaina julkaista ehdotuksen hiilidioksidin päästörajoituksista EU:n alueella.

Euroopan komissio haluaa päästörajoituksia uusiin raskaisiin ajoneuvoihin, joita unionin alueella käytetään. Tavoitteena on vähentää liikenteen päästöjä. Arkistokuva Vaasan satamasta.

Markku Uhari

Bryssel

Euroopan komissio aikoo esittää hiilidioksidipäästörajoituksia raskaille ajoneuvoille EU:n alueella.

Komissio on Lännen Median tietojen mukaan julkaisemassa torstaina esityksen, jossa vaaditaan hiilidioksidipäästöstandardeja uusiin rekkoihin.

Hiilidioksidipäästörajoitukset koskisivat uusia, käyttöön otettavia ajoneuvoyhdistelmiä. LM:n tietojen mukaan uusien rekkojen hiilidioksidipäästöjen tulisi vuonna 2025 olla keskimäärin 15 prosenttia matalammat kuin vuonna 2019. Komission on määrä vahvistaa luvut tänään keskiviikkona.

Vuonna 2030 pitäisi hiilidioksidipäästöjen puolestaan olla jo 30 prosenttia matalammat vuoteen 2019 nähden.

Liikenteen päästöjä halutaan kuriin

Ehdotukset ovat osa Jean-Claude Junckerin johtaman komission liikenteeseen liittyvää uudistuspakettia. Ensi sijassa päästörajoitukset koskisivat rekkoja, mutta esityksen mukaan vuonna 2022 päästöstandardien piiriin ulotettaisiin kuorma-autot ja linja-autot.

Komissio on jo aiemmin esittänyt päästörajoituksia henkilöautoille.

Torstaina esiteltävässä paketissa ehdotetaan myös, että raskaista ajoneuvoista suunniteltaisiin entistä aerodynaamisempia. Tämän tarkoituksena olisi vähentää polttoainekustannuksia.

Kokonaisuudessa esitetään lisäksi uutta sääntelyä henkilöautojen käyttämiin renkaisiin ja autojen turvalaitteisiin. Jälkimmäisen tarkoituksena on ehkäistä liikennekuolemia.

Pariisin ilmastosopimus taustalla

Euroopan komissio pyrkii rajoittamaan liikenteen päästöjä Pariisin ilmastosopimuksen vuoksi. Euroopan unioni on sitoutunut siihen, että unionin kasvihuonepäästöt laskevat vuoden 1990 tasosta 40 prosenttia vuoteen 2030 mennessä.

Ilmansaasteita kertyy paljon varsinkin liikenteestä, ja päästöjä yritetään saada EU-sääntelyllä kuriin.

Hiilidioksidipäästörajoitukset aloitetaan ajoneuvoyhdistelmistä siksi, että ne vastaavat komission mukaan jopa 70 prosentista kaikista raskaan liikenteen päästöistä.

Komissio arvioi, että päästörajoitusten vuoksi uuden rekan hinta nousisi keskimäärin 1 800 euroa. Esityksessä kuitenkin arvioidaan, että pk-yrityksille kertyisi tätä suurempia säästöjä alenevien polttoainemaksujen takia.

Kaikkiaan tavoitteena on, että EU:n alueen liikennepäästöt olisivat vuonna 2050 kaikkiaan 60 prosenttia matalammat kuin 1990.

Jätä kommentti