REFRRER:path /

Liikenne

Liikenne -aiheessa kerromme monipuolisesti liikenteestä, liikennevälineistä  ja liikenteeseen liittyvistä käytännön asioista.

« »

Halpa kesärengas voi olla hyvä, kalliskin vanhenee jo kuudessa vuodessa – Lue tästä 10 vihjettä renkaanvaihtoon

Kulunut suvikumi tai vanha kitkarengas eivät takaa turvallisuutta kesällä. Sen sijaan kulumisuran syvyys ja renkaan ikä ratkaisevat. Kokosimme muistilistan renkaanvaihtajalle. Nastarenkailla saa ajaa 29. huhtikuuta saakka, mutta rengassesonki käy jo kuumana.

Euromasterin Jarmo Leppäkorven ja muiden renkaanvaihtajien sesonki käy kuumimmillaan lähiviikkojen aikana. Vaihtoaikaa voi venyttää toukokuullekin, mikäli ajo-olot ja säätilat sitä vaativat.

Kari Pitkänen

Vaihtoaikaa jäljellä

Nykylain mukaan nastallisia talvirenkaita saa käyttää toisen pääsisäispäivän jälkeiseen maanantaihin, joka tänä vuonna on 29. huhtikuuta. Nastarenkailla saa ajaa myöhempäänkin, jos kelit sitä vaativat.

Renkaanvaihto pitää ajoittaa oman ympäristön ja olosuhteiden mukaan. Kitkarenkaiden vaihdolla ei ole vielä mikään kiire, joten ruuhkat voi välttää lykkäämällä vaihtoa viikolla tai parilla.

Uudet vai käytetyt?

Kesärenkaat pitää tarkistaa ennen kuin ne laitetaan auton alle. Varmista urasyvyys ja pyörimissuunta ja tarkista renkaiden ja vanteiden yleiskunto.

Kesärenkaiden minimiurasyvyys on 1,6 milliä. Matalammista urista voi saada sakot.

Rengasuran turvaraja on 4 milliä. Kun kesärengas kuluu tästä lisää, sen kyky syrjäyttää vettä alustasta heikkenee nopeasti. Vesiliirto uhkaa.

Jotta renkaat kuluvat tasaisesti, edelliskauden eturenkaat on hyvä vaihtaa taakse ja takarenkaat eteen. Parhaat renkaat laitetaan taka-akselille.

Liikkeestä vai netistä?

Kun ostat uudet kesärenkaat, asiantuntevinta palvelua saat alan liikkeistä. Niissä on myös tarjolla eri rengaskokoja ja useiden valmistajien rengasvaihtoehtoja.

Liikkeistä saat myös muut alan palvelut kuten vanteet, vaihtotyöt, tasapainotuksen ja kausisäilytyksen rengashotellissa. Samalla vanhat kumit toimitetaan asianmukaisesti kierrätykseen. Renkaiden vaihto alle maksaa yleensä 40-60 euroa.

Verkkokauppa sopii asiantuntevalle ostajalle. Nettiasiakkaan on ostohetkellä tunnettava esimerkiksi autoon sopivat rengaskoot sekä rengasmerkinnät. Tutustu myös nettikaupan maksu-, toimitus- ja palautusehtoihin.

Rengaskin vanhenee

Rrenkaan kokonaisikäsuositus on enintään 10 vuotta. Kokonaisikä lasketaan valmistusajankohdasta.

Suomessa saa myydä uusina enintään viisi vuotta aiemmin valmistettuja renkaita. Renkaita, joilla on ajettu yli kuusi vuotta, ei pitäisi enää käyttää. Kumi kovettuu vanhetessaan, ja renkaan ominaisuudet heikkenevät.

Valmistusajan kertoo nelinumeroinen numerosarja renkaan kyljessä. Kaksi ensimmäistä numeroa ilmaisevat valmistusviikon, kaksi jälkimmäistä vuoden. Esimerkiksi 0817 tarkoittaa viikkoa 8 vuonna 2017.

Paineet kuntoon

Jos vaihdat kesärenkaat itse, tarkista niiden paineet saman tien. Mittaa myös vararenkaan paine.

Paineet tarkistetaan kylmistä renkaista. Suosituspaineet löytyvät oviaukon tarrasta ja/tai käyttöohjekirjasta. Vaihdon jälkeenkin rengaspaineet on hyvä tarkistaa kuukausittain ja aina, kun kuormitus muuttuu tuntuvasti.

Pyörät pitää lisäksi jälkikiristää ensimmäisen 100-200 kilometrin ajon jälkeen.

Varo letkua!

Jos käytät paineiden mittauksessa huoltoaseman ilmaletkukelaa, älä vedä letkua renkaan luo auton yli. Se voi naarmuttaa maalipintaa. Pidä kiinni letkusta ja jarruta sen kelautumista takaisin. Älä anna letkun paiskautua holtittomasti takaisin telineeseen.

Halpakin voi toimia

Kesärengassarjojen hinnat vaihtelevat 250-500 euron välillä. Kalleimpia ovat tutut merkkirenkaat kuten Continentalin, Goodyearin, Michelinin ja Nokian Renkaiden kumit.

Monet halvemmat renkaat ovat samojen valmistajien kakkosmerkkejä. Käytännössä ne edustavat saman valmistajan paranneltua, muutaman vuoden ikäistä rengasteknologiaa. Lisäksi halparenkaita tekevät monet itsenäiset rengastehtaat. Halpamerkkien testimenestyjiä ovat viime vuosina olleet Contin kakkosmerkki Semperit ja itsenäinen korealainen Hankook. Semperit voitti Moottorin kesärengasvertailun, johon oli koottu hintahaitarin alapään rengassarjoja.

Tekniikan Maailman kesärengasvertailussa (5/2019) Hankook sijoittui 5. sijalle ja saavutti ainoana edullisemman pään tuotteena viiden tähden tuloksen. Vastaavasti Radar- ja Nankang-merkkiset halparenkaat jäivät testin pohjimmaisiksi ilman tähtiä.

Vesi tekee erot

TM-testin kärkikolmikko oli tänä keväänä Nokian Hakka Blue 2, Continental PremiumContact 6 ja Goodyear EfficientGrip Performance. ”Herkkyys vesiliirrolle Continentalin testivoittajan pallilta”, lehti linjasi.

Juuri kyky vastustaa vettä eli ajettavuus, sivuttaispito ja jarrutusmatkat märällä asvaltilla tekevät erot huippuluokan renkaiden ja muiden kesäkiekkojen välillä.

Hyvillä renkailla ostetaan turvallisuusmarginaalia – aikaa ja mahdollisuuksia selvitä kiperistä tilanteista. Lisäksi laaturengas säilyttää suuren osan ominaisuuksistaan vielä kuluneenakin.

Parhaiten vesiliirtoa ehkäisee renkaan suuri urasyvyys. TM-testissä testin paras rengas joutui vesiliirtoon 83,1 kilometrin nopeudesta ja huonoinkin 77,8 kilometrin vauhdista.

Verrokkina mitattu kulunut kesärengas kesti vain 61,2:n ja kulunut kitkarengas 60,3 kilometrin vauhdin ennen suistumista vesiliirtoon.

Laki muuttuu 2020

Uusi tieliikennelaki muuttaa myös rengasmääräyksiä 1. kesäkuuta 2020 alkaen.

Talvirenkaita tulee käyttää sään tai kelin sitä edellyttäessä marras- ja maaliskuun välisenä aikana. Kuitenkin myös kesärenkaita saa käyttää vastaavana aikana, jos alueella vallitsee ”kesäkeli”.

Ensi vuoden syksystä lähtien talvirenkaita ei siis tarvitse enää vaihtaa vain kalenterin perusteella. Käyttäjä on itse vastuussa siitä, että autossa on kelin ja lain edellyttämä rengastus.

Nastat pois ja kesän yli? Ei kannata

Kuluneen viikon takatalvi hyydytti renkaanvaihdot hetkeksi, mutta auringon näkeminen pistää alalle taas vauhtia.

– Kun alkaa paistaa, asiakkaille tulee hirveä kiire saada kesäkiekot alle, Euromaster-palvelupisteen päällikkö Timo Lehto tietää.

Moni lykkää renkaanvaihtoa edelleen, jos tiedossa on pääsiäismatka pohjoiseen tai talvi jatkuu omalla kotiseudulla. Suomessa on yhä tavallista sekin, että talvirenkaista nypitään nastat pois ja jatketaan ajamista kesän yli yksillä renkailla.

– En suosittele. Tällaisen renkaan märkäpito-ominaisuudet ovat surkeat. Lisäksi talvirengas kuumenee kesäajossa liikaa, koska se on tarkoitettu plus kuuden asteen alle jääviin lämpötiloihin.

Rengasliikkeet ovat sopeutuneet nettikaupan kasvuun uusilla rengashotelli- ja huoltopalveluilla. Lehdon palvelupistekin säilyttää noin 3 000 asiakkaan rengassarjat talven ja kesän yli.

– Osa asiakkaista haluaa vain parasta, eikä uusien renkaiden hinta juuri kiinnosta. Osa haluaa alle halvimmat mahdolliset kumit, hän kuvaa ostajien suhtautumista renkaiden uusimiseen.

Sekä kitka- että nastarenkaiden kumiseokset ovat selkeästi pehmeämmät kuin varsinaisissa kesärenkaissa. Lisäksi talvikumien reunat on ”saipattu” eli niihin on tehty lisää tarttumapintaa näkymättömän pienillä viilloilla. Tämä aiheuttaa murenemisriskin kesäkeleissä.

Nastojen nyppimisestä on sekin haitta, että tyhjät kolot keräävät kiviä. Ne voivat puolestaan vaurioittaa rengasta.

Lähteet: Autoliitto, Autonrengasliitto, Liikenneturva, Moottori-lehti, Nokian Renkaat, Tekniikan Maailma, Tori.fi

Kommentit

Näytä 10 20 30 40 50 kommenttia sivulla

Jätä kommentti

Lue lisää aiheesta

« »