REFRRER:path /

Liikenne

Liikenne -aiheessa kerromme monipuolisesti liikenteestä, liikennevälineistä  ja liikenteeseen liittyvistä käytännön asioista.

« »

Helsinkiin Turusta tunnissa ja pohjoiseen yhä vikkelämmin – Hallitus haluaa edistää merkittäviä ratayhteyksiä hankeyhtiöin, tästä niissä on kyse

Liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner (kesk.) toivoo, että kunnat lähtisivät osakkaiksi Helsingistä länteen ja pohjoiseen suuntaavien ratayhteyksien kehitysyhtiöihin. Helsinki, Vantaa ja Tampere näyttivät jo vihreää valoa.

Valtiovarainministeri Petteri Orpo (kok.), liikenne- ja viestintäministeri (Anne Berner, kesk.) ja työministeri Jari Lindström (sin.) esittelivät perjantaina hallituksen kaavailuja raideliikenteen kehittämiselle valtioneuvoston linnassa.

Markku Uhari

Helsinki

Hallitus ilmoitti perjantaina perustavansa uusia hankeyhtiöitä Suomen keskeisten ratavälien kehittämiseen. Valtioneuvoston talouspoliittinen ministerivaliokunta puolsi perjantaina yhtiön perustamista.

Emoyhtiö kantaa toistaiseksi työnimeä Oy Suomen Rata Ab, ja sen on tarkoitus toimia kattoyhtiönä Helsinki–Turku-välin sekä Helsingistä Tampereen kautta pohjoiseen kulkevien raideyhteyksien kehittämiseen. Näitä varten perustetaan taas omat hankeyhtiöt.

Hankkeet, kalusto ja kiinteistöt tytäryhtiöihin

Valtion perustama Suomen Rata tulee toimimaan emoyhtiönä, mutta varsinaisesti eri ratavälien suunnittelua edistetään tämän tytäryhtiöissä, käytännössä siis hankeyhtiöissä.

– Hankeyhtiöt mahdollistavat, että syntyy rahoitusratkaisu, joka taas mahdollistaa, että nämä kaksi hanketta voidaan aidosti panna toimeen, liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner (kesk.) kertoi Lännen Medialle tiedotustilaisuudessa.

Hankeyhtiöiden lisäksi Suomen Radan alaisuuteen perustetaan junakalusto- ja kiinteistöyhtiöt. Näiden yhtiöiden perustamisesta ilmoitettiin jo vuonna 2017, kun liikenne- ja viestintäministeriö ilmoitti alkavansa avata Suomen henkilöjunaliikennettä kilpailulle.

Kalustoyhtiön ensisijaisena tarkoituksena on vuokrata junakalustoa muiden junaoperaattoreiden käyttöön.

Kiinteistöyhtiön hallinnoitavaksi tulevat esimerkiksi junien varikko- ja huoltotilat sekä jotkut juna-asemat. Yhtiön tarkoituksena on tarjota tasapuoliset kilpailumahdollisuudet kaikille toimijoille, jotka haluavat kilpailemaan matkustajajunaliikenteestä.

Emoyhtiö tulee osallistumaan myös Baltian läpi kulkevan ratayhteyden Rail Baltican valmisteluun pienellä osuudella.

Suomen Rata -emoyhtiö polkaistaan käyntiin valtion 100 miljoonan euron pääomituksella, ja pääoma otetaan siirtämällä yhtiön haltuun valtion omistamia osakkeita.

Perjantaisen tiedotustilaisuuden mukaan valtio tulee omistamaan emoyhtiön täysin.

Hankeyhtiöihin halutaan kunnat mukaan

Uutta ovat erityisesti hankeyhtiöt, joiden on määrä toimia emoyhtiön alaisuudessa. Ensisijaisesti omat hankeyhtiönsä tullaan alkuvaiheessa perustamaan Helsinki–Turku-välin ja Helsinki–Tampere-välin kehittämiseen. Jälkimmäistä kutsutaan suunnittelupapereissa myös Suomi-radaksi.

Näihin hankeyhtiöihin puolestaan toivotaan kuntia ja julkisyhteisöjä osakkaiksi.

Liikenne- ja viestintäministeriön mukaan kuntien osallistuminen on edellytys sille, että hankeyhtiöt käynnistetään.

Valtiovarainministeri Petteri Orpon (kok.) mukaan kiinnostusta eri kunnilla on jo nyt.

Perjantaina lähetetyssä tiedotteessa Helsingin pormestari Jan Vapaavuori, Tampereen pormestari Lauri Lyly ja Vantaan kaupunginjohtaja Ritva Viljanen ilmoittivatkin, että heidän johtamansa kaupungit valmistautuvat osallistumaan pohjoiseen suuntaavan ratavälin hankeyhtiöön

– Suomi-rata on tärkein ja kiireellisin koko Suomen rataverkoston kehittämishanke, Helsingin pormestari Vapaavuori kommentoi tiedotteessa.

Orpo tähdensi perjantaina, että hankeyhtiöihin voidaan ottaa mukaan myös muita yhteisöjä, kuten eläkevakuutusyhtiöitä.

– Nämä tulevat hyvin voimakkaasti olemaan kotimaisissa käsissä, ja minusta on tärkeä pitää siitä kiinni. En poissulje sitä mahdollisuutta, että jollain osuudella voisi olla kansainvälisiä toimijoita yksittäisissä yhtiöissä mukana, Orpo kertoo Lännen Medialle.

Aikanaan oma hankeyhtiönsä tullaan perustamaan myös Helsingistä itään suuntautuvalle ratavälille.

Suomen Rata -emoyhtiö aikoo pääomittaa tytäryhtiönään toimivia hankeyhtiöitä. Tampere-väliin keskittyvää yhtiötä se aikoo pääomittaa 16 miljoonalla ja Turku-yhtiötä 10 miljoonalla.

71 miljoonaa euroa valtion pääomapotista tulee menemään kalustoyhtiölle.

Ratavälit miljardihankkeita

Hankeyhtiöiden tarkoituksena on edistää kunkin ratavälin kehittämistä ja suunnittelua. Bernerin ja Orpon mukaan laajempi omistuspohja mahdollistaa sen, että ratavälejä kehitetään ilman, että ne nielevät suuria summia valtion budjettirahaa.

– Budjetissa on 1,5 miljardia liikenneinfraan. Jos sillä näitä miljardihankkeita lähdetään tekemään, niin se imisi koko homman kuiviin ja toisi merkittäviä haasteita perustienpitoon, Orpo sanoo.

Nopea Helsinki–Turku-yhteys maksaa ministeriön arvion mukaan 2 miljardia euroa. Pohjoiseen suuntaava Suomi-rata kustantaisi puolestaan arviolta 5,5 miljardia, kun otetaan mukaan Helsinki-Vantaan lentoasemalle kaavailtu lentorata.

Berner lisää myös, että hankeyhtiöiden tarkoituksena on mahdollistaa EU-tukirahoitus.

Hallitus haluaa kehittää junayhteyksiä myös Suomen ilmastotavoitteiden vuoksi. Junamatkustuksen suosiota pyritään kasvattamaan ja vastaavasti yksityisautoilua laskemaan.

Ensiksi hankeyhtiöt, sitten kuokka maahan

Aivan hetkessä eivät uudistukset synny.

Ministeri Berner toivoo, että rataväleihin keskittyvät hankeyhtiöt saataisiin muodostettua kevään aikana. Tämä edellyttää kaupunkien mukaantuloa.

Itse hankkeiden uskotaan valmistuvan 2030-luvulla. Hankeyhtiöiden on myös määrä jatkaa toimintaansa myös sen jälkeen, kun hankkeet saadaan valmiiksi.

Jätä kommentti

Lue lisää aiheesta

« »