REFRRER:path /

JSN: Ylelle langettava Sanna Ukkolan kolumnin julkaisusta

Langettavia päätöksiä saivat myös Radio Classic ja Kymen Sanomat

STT, OLLI-PEKKA PAAJANEN

Helsinki

Yle on saanut Julkisen sanan neuvostolta (JSN) langettavan päätöksen Pressiklubi-ohjelman juontajan Sanna Ukkolan kolumnin julkaisusta. Ukkola selitti kolumnissa, miksi oli yhteydessä häntä sosiaalisessa mediassa kritisoineen henkilön työnantajaan.

Neuvosto katsoi, että Yle toimi harkitsemattomasti ja rikkoi Journalistin ohjeiden kohtaa 4, jonka mukaan toimittaja ei saa käyttää asemaansa väärin.

JSN katsoi, että Ukkola puolusteli kolumnissa omaa epäasiallista toimintaansa leimaamalla tunnistettavissa olevan yleisön edustajan yksipuolisella ja liioittelevalla tavalla.

Somessa kuohuntaa aiheuttanut soppa alkoi siitä, kun Ukkola käytti Pressiklubissa intiaanipäähinettä käsitellessään kulttuurista omimista. Twitterissä aktiivinen henkilö teki aiheesta kyselyn, jossa sai äänestää, pitäisikö Ukkolan käyttää seuraavassa ohjelman jaksossa päähineenä esimerkiksi Ku Klux Klan -huppua tai pullollista Erikeeper-liimaa.


Ukkola koki tviittaajan kyselyn häiriköinniksi ja otti yhteyttä tämän työnantajaan ja kehotti keskustelemaan tviittaajan käytöksestä tämän työpaikalla.

Neuvoston mukaan yleisön edustajan tviiteissä oli kyse ainoastaan kärjekkäistä ja satiirisista kommenteista, ja se piti Ukkolan toimintaa paheksuttavana. JSN:n mukaan Ukkolalla oli vahingoittamistarkoitus, kun hän toivoi, että yleisön edustajaa puhuteltaisiin hänen työpaikallaan.

– Tällainen toimintatapa on omiaan rajoittamaan sananvapautta, jota journalistien tulisi kaikin keinoin puolustaa.

Neuvosto totesi päätöksessään myös, että toimittajiin kohdistuva uhkailu ja häirintä on vakava ongelma, mutta pelkän kärjekkään palautteen määritteleminen häiriköinniksi voi kuitenkin vaikeuttaa mahdollisuuksia puuttua vakavaan häirintään.

Epäasiallinen yhteydenotto ei ollut Ylen vastuulla

JSN katsoi, että toimittajan epäasiallinen yhteydenotto ei kuitenkaan ollut Ylen vastuulla, eikä sitä ole sen vuoksi mahdollista tulkita Journalistin ohjeiden näkökulmasta. Neuvosto päätyi siihen, että Yle toimi harkitsemattomasti ja antoi huomautuksen.

Toisesta samaan kolumniin kohdistuneesta kantelusta neuvosto antoi Ylelle vapauttavan ratkaisun, koska kolumnissa ei ollut siihen tehdyn korjauksen jälkeen olennaisia asiavirheitä, eikä kolumnissa kritisoitua henkilöä ollut välttämätöntä kuulla samassa yhteydessä

Radiokanavalle langettava piilomainonnasta

Radio Classic sai langettavan päätöksen, kun radiossa esitettiin mainos, jota ei JSN:n mukaan erotettu toimituksellisesta aineistosta Journalistin ohjeiden edellyttämällä tavalla.

Mainoksessa toimittaja haastatteli lääkäriä, joka puhui mainosmaiseen sävyyn yhdestä nimeltä mainitusta luontaistuotteesta.

Mainosta luonnehdittiin yhtiön maksamaksi lyhytohjelmasarjaksi noin viisi minuuttia kestävän mainoksen alussa ja lopussa. JSN:n mukaan mainoksen nimittäminen lyhytohjelmasarjaksi ei kertonut kuuntelijalle riittävän selvästi, että kyseessä oli mainos.

Kymen Sanomat taas sai langettavan, kun se julkaisi uutisen, jossa oli neuvoston mukaan olennainen asiavirhe. Lehti ei myöskään oikaissut virhettä viipymättä vaikka sai siitä tiedon.

Kommentit

Näytä 10 20 30 40 50 kommenttia sivulla

Jätä kommentti