REFRRER:path /

Liikenne

Liikenne -aiheessa kerromme monipuolisesti liikenteestä, liikennevälineistä  ja liikenteeseen liittyvistä käytännön asioista.

« »

Liikennehankkeet nielisivät miljardeja euroja

Päällysteiden uusiminen ja muun korjausvelan kurominen vaatisi laskujen mukaan 300 miljoonaa euroa lisää kymmenen vuoden ajan.

Kari Pitkänen

Riittäisikö 300 miljoonaa lisää vuodessa? Vai tarvittaisiinko peräti tuplarahoitus nykyiseen verrattuna?

Infra ry:n hallituksen puheenjohtaja Nina Lindström vaatii Porin Suomi Areenassa pikaisia uudistuksia parlamentaarisen liikenneverkkotyöryhmän hengessä:

– Liikenneverkossamme on 2,5 miljardin euron korjausvelka, joka jatkaa kasvuaan 100 miljoonan euron vuosivauhdilla.

Liikenneverkkotyöryhmä esitti tie- ja rataverkon korjausvelan vähentämiseksi vähintään 300 miljoonan euron vuosittaista lisärahoitusta.

Näin perusväylänpitoon käytettäisiin vähintään noin 1,3 miljardia euroa vuodessa nykyisen alle miljardin sijaan.

Toimenpiteitä haluavat myös kauppakamarit, jotka elokuun lopulla julkaisivat kokoamansa listauksen alueille tarpeellisista liikennehankkeista.

– Meidän tulisi ryhtyä investoimaan väyliimme ja infrastruktuuriin Ruotsin tapaan. Tämä tarkoittaisi vähintäänkin resurssien kaksinkertaistamista. Nykyisellä budjettirahoitukseen perustuvalla mallilla tämä ei onnistu, vaan tarvitaan kokonaan uusi rahoitusmalli, esittää Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Juho Romakkaniemi.

Suomen investointivelka eli toteutumattomien tarpeellisten liikennehankkeiden yhteissummaksi hän laskee 15 miljardia euroa.

– Suomessa tulisi nyt panostaa voimakkaasti vientireittien sujuvuuden ja kapasiteetin parantamiseen. Tällä keinolla kuroisimme Ruotsia kiinni.

Kommentit

Näytä 10 20 30 40 50 kommenttia sivulla

Jätä kommenttiVastaa käyttäjälle menikö oikein

Lue lisää aiheesta

« »