REFRRER:path /

Lukiolaisten liitto vaatii: opintosisältöjen määrä kuntoon ja oppituntien alku kello 9:ään

Lassi Puhtimäki

Johanna Puukka

Lukiolaisten hyvinvointiin ja jaksamiseen on kiinnitettävä erityistä huomiota. Näin vaatii Suomen Lukiolaisten Liitto (SLL).

Painoarvoa sanoilleen liitto hakee tuoreimmasta kouluterveyskyselystä, jonka mukaan 35 prosenttia lukiolaisista on ollut mielialastaan huolissaan vuoden aikana. Tytöillä osuus on suurempi eli 47 prosenttia.

– Noin puolet lukiolaisista kokee väsymyksen tai heikotuksen tunnetta vähintään viikoittain. Näitä tuloksia ei voi enää kuitata toteamalla, että pieni kiire ja stressi kuuluu opiskeluun. On selvää, että lukio-opiskelu on liian kuormittavaa, SLL:n puheenjohtaja Alvar Euro toteaa.

Työmäärä per opintopiste on Euron mukaan toisinaan liian suuri. Hänen mukaansa usein kurssin oppimateriaalin loppuosa ehditään vain juosta läpi. Kiire ja huono oppimistulos stressaavat.

– Sisältöjen määrän pitää olla sellainen, että ne ehditään käsitellä ja omaksua viimeiseen kappaleeseen asti – kaikki kiire ei ole itseaiheutettua, vaan lukiolaisille asetetaan myös opetussuunnitelmatasolla kovia paineita, Euro huomauttaa.

Kesäkuussa hyväksytyssä uudessa lukiolaissa vahvistettiin opiskelijan oikeuksia tukipalveluihin.

– Tämä oli erittäin tarpeellista, mutta myös ongelman juurisyihin on puututtava. Tänä syksynä käynnistyy lukion opetussuunnitelman perusteiden valmistelu. Nyt on hyvä hetki tarkastella lukiokoulutuksen kuormittavuutta.

Lukiolaisten hyvinvointia nakertavat Euron mukaan myös koulupäivien aikataulut. SLL:n jäsenkyselyssä vastaajista 54 prosenttia toivoi koulun alkavan aikaisintaan kello 9. Tällä hetkellä vain 1,5 prosenttia vastaajista aloittaa päivänsä aamuyhdeksältä. Tyytyväisiä kahdeksan aamuihin oli vastaajista vain 16 prosenttia.

– Hyvä lääke koulupäivän aikaiseen väsymykseen on riittävä lepo. Nuorten vuorokausirytmi siirtyy myöhäisemmäksi, eikä tämä ole pelkästään nuoren oma valinta. Nuori tarvitsisi unta edelleen aikuista enemmän.

Euro tietää, että koulupäivän alkamis- ja päättymisajat ovat monimutkainen kokonaisuus, jossa täytyy huomioida esimerkiksi lukujärjestyssuunnittelu ja koulukuljetukset.

– Joka tapauksessa olisi tärkeää, että aikatauluja ollaan valmiita tarkastelemaan ja kuuntelemaan opiskelijoiden toiveita.

Kommentit

Näytä 10 20 30 40 50 kommenttia sivulla

Jätä kommentti