REFRRER:path /

Liikenne

Liikenne -aiheessa kerromme monipuolisesti liikenteestä, liikennevälineistä  ja liikenteeseen liittyvistä käytännön asioista.

« »

Robottiauton kehittäjät olisivat halunneet enemmän poroja Muonion älytielle testejä varten

Sensible4:n robottiauto ajaa Muonion älytiellä toistaiseksi kuljettajan ohjaamana. Tammikuussa ovat vuorossa itseohjautuvuustestit.

KATSO VIDEO!

Pekka Mauno

Robottiauton kehittäjät eivät vielä ole uskaltaneet päästää Jutoksi kutsumaansa itseohjautuvaa autoa Muonion älytielle ilman kuljettajaa. Joulukuun testit tehdään niin, että autoa ohjataan samalla kun se kerää valtavan määrän testitietoa laitteillaan.

– Valtatie 21:lle mennään tammikuussa. Siellä on niin paljon lohirekkoja ja muuta liikennettä, että pitää ajatella paitsi omaa, myös muiden turvallisuutta, sanoo toimitusjohtaja Harri Santamala

Santamala on espoolaisen startup -yritys Sensible4:n toimitusjohtaja. Yritys kehittää ajoneuvojen automaatiota itseohjautuviin robottiautoihin.

 

Suljetulla alueella Muoniossa Rajavartioston pihassa Juto kuitenkin kurvaili imaanantaina ilman ohjaajaa. Piha-alueen noin puolen kilometrin testiradalla autossa oli varmuuden vuoksi Aku Kyyhkynen varmistamassa, ettei Juto karkaa omille teilleen.


– Oikeastaan ainoa asia, mikä on yllättänyt, niin porojen vähyys. Niitä on varta vasten kytätty, mutta robottiauton laseriin poroja ei ole vielä kertaakaan saatu, sanoo Harri Santamala.

Nimi tulee ajoporosta

Sensible4 nimesi robottiautonsa Jutoksi. Se tarkoittaa ajoporoa.

Harri Santamalan mielestä nimi sopii hyvin robottiautolle.

– Myös ajoporo osaa suunnistaa kotiin tuiskussa ja pakkasessa, hän sanoo

Itsenäisyyspäivänä alkaneet testit ovat sujuneet hyvin. Ainoa vastoinkäyminen on ollut robottiauton lämpökameran rikkoutuminen. Se olisi ollut tarpeen, kun testataan esimerkiksi porojen väistämistä. Lämpökamera on yksi robottiauton laitteista lämpimien kohteiden kuten ihmisten ja eläinten tunnistamisessa.

Santamala ei kuitenkaan epäile, etteikö heidän kehittämänsä automaatio toimisi porojen ja hirvien väistämisessä.

– Auton tutkat ja laserit näkevät eläimet aikaisemmin kuin ihminen. Heti tulee ohje hiljentää vauhtia. Itse väistäminen on ohjelmointikysymys, miten esteeseen reagoidaan; mennääkö hiipimällä ohi, hän selittää.

Robottiautolle eläimet on helpommin ennakoitavissa kuin ihmiset. Eläinten osalta oletus on, että se voi hypätä eteen. Kaupunkiympäristössä esteisiin reagoiminen on haastavampaa kun robottiautojen pitää reagoida moneen asiaan samalla kertaa.

Kommentit

Näytä 10 20 30 40 50 kommenttia sivulla

Jätä kommentti

Lue lisää aiheesta

« »