REFRRER:path /

Työnantaja huolissaan palkankorotusten seurauksista: Satamat eivät ole mitään setelipainoja

Oulun satama on yksi niistä satamista, jota perjantaina peruuntunut lakko uhkasi.

Virpi Niemistö

Satamatyönantajia edustavan Avaintan puheenjohtaja Vesa Laine muistuttaa, että satamien budjeteista arviolta 20-30 prosenttia on henkilöstökustannuksia.

– Nyt henkilöstökustannuksiin on tulossa isot yhteensä noin 10-15 prosentin lisäykset. Jostain ne rahat on otettava, joten satamat joutuvat miettimään vaihtoehtoisia kustannuskompensaatioita. Joutuvatko ne sitten rationalisoimaan toimintojaan vai joutuvatko ne nostamaan hintojaan, joka taas heijastuisi satamien asiakkaisiin eli metsäteollisuusyrityksiin ja muihin, Laine pohtii Lännen Medialle.

Satamien palkkakulut nousevat auto- ja kuljetusalan työntekijäliitto AKT:n ja Merimiesunionin sekä Avaintan perjantaina hyväksymän työriitasovun seurauksena. Palkankorotukset koskevat satamavahteja ja nosturinkuljettajia.


Nousevia kustannuksia ei pystytä Laineen mukaan kattamaan pelkästään lisääntyvällä viennillä.

– Satamat eivät ole mitään setelipainoja, Laine lisää.

Satamia omistaville kaupungeille kustannustason nousu voi tietää sitä, ettei satamille jää enää tuloutettavaa osinkoa.

Eri satamissa eri palkkaa

Työriidassa oli kyse siitä, että satamavahdeilla ja nosturinkuljettajilla ei ollut omaa työehtosopimusta, vaan heihin sovellettiin Avainta ry:n työehtosopimusta.

Eri satamissa samasta työstä on tätä ennen voitu maksaa eri palkkaa.

Nyt voimaan tulevat tietyt vähimmäispalkat nimikkeittäin. Myös haittatyölisät nousevat.

Työehtosopimuksessa sovittujen uusien peruspalkkojen päälle tulee maaliskuun alusta 1,6 prosentin palkankorotus sekä liittojen jäsenille 210 euron kertakorvaus.

Sovun myötä viittä länsirannikon satamaa uhannut lakko peruuntui. Lakko uhkasi Oulun, Kokkolan, Rauman, Naantalin ja Turun satamia maanantaina aamulla.

Avaintan Laineen mukaan lakon vaikutukset vientiteollisuuteen ja kansantalouteen olisivat olleet poikkeuksellisen kovat.

Kaiken kaikkiaan työriita koski noin 50:tä ihmistä, joista 20 on nosturinkuljettajia ja 30 satamavahteja.

Lännen Media ei tavoittanut perjantai-iltana Merimiesunionin puheenjohtajaa Simo Zittingiä kommentoimaan.

Kommentit

Näytä 10 20 30 40 50 kommenttia sivulla

Jätä kommentti