Työnantaja huolissaan palkankorotusten seurauksista: Satamat eivät ole mitään setelipainoja

Virpi Niemistö
Satamatyönantajia edustavan Avaintan puheenjohtaja Vesa Laine muistuttaa, että satamien budjeteista arviolta 20-30 prosenttia on henkilöstökustannuksia.
– Nyt henkilöstökustannuksiin on tulossa isot yhteensä noin 10-15 prosentin lisäykset. Jostain ne rahat on otettava, joten satamat joutuvat miettimään vaihtoehtoisia kustannuskompensaatioita. Joutuvatko ne sitten rationalisoimaan toimintojaan vai joutuvatko ne nostamaan hintojaan, joka taas heijastuisi satamien asiakkaisiin eli metsäteollisuusyrityksiin ja muihin, Laine pohtii Lännen Medialle.
Satamien palkkakulut nousevat auto- ja kuljetusalan työntekijäliitto AKT:n ja Merimiesunionin sekä Avaintan perjantaina hyväksymän työriitasovun seurauksena. Palkankorotukset koskevat satamavahteja ja nosturinkuljettajia.
Nousevia kustannuksia ei pystytä Laineen mukaan kattamaan pelkästään lisääntyvällä viennillä.
– Satamat eivät ole mitään setelipainoja, Laine lisää.
Satamia omistaville kaupungeille kustannustason nousu voi tietää sitä, ettei satamille jää enää tuloutettavaa osinkoa.
Eri satamissa eri palkkaa
Työriidassa oli kyse siitä, että satamavahdeilla ja nosturinkuljettajilla ei ollut omaa työehtosopimusta, vaan heihin sovellettiin Avainta ry:n työehtosopimusta.
Eri satamissa samasta työstä on tätä ennen voitu maksaa eri palkkaa.
Nyt voimaan tulevat tietyt vähimmäispalkat nimikkeittäin. Myös haittatyölisät nousevat.
Työehtosopimuksessa sovittujen uusien peruspalkkojen päälle tulee maaliskuun alusta 1,6 prosentin palkankorotus sekä liittojen jäsenille 210 euron kertakorvaus.
Sovun myötä viittä länsirannikon satamaa uhannut lakko peruuntui. Lakko uhkasi Oulun, Kokkolan, Rauman, Naantalin ja Turun satamia maanantaina aamulla.
Avaintan Laineen mukaan lakon vaikutukset vientiteollisuuteen ja kansantalouteen olisivat olleet poikkeuksellisen kovat.
Kaiken kaikkiaan työriita koski noin 50:tä ihmistä, joista 20 on nosturinkuljettajia ja 30 satamavahteja.
Lännen Media ei tavoittanut perjantai-iltana Merimiesunionin puheenjohtajaa Simo Zittingiä kommentoimaan.
Nimetön 10.2.2018 09:46
Vähät osingoista, hehän haluavat jännitystä välilleen. Pahimmat satamalakkoilijat ulos sillä he ovat työpaikan motiivin mansikoita.
| Ilmoita asiaton kommenttiNimetön 10.2.2018 08:00
Satamissa on liian paljon iso palkkaisia herroja,vois vähentää niitä.
| Ilmoita asiaton kommenttiEi kutsumus ammatti 10.2.2018 07:40
Onnea satama. Tässäpä tehyläisen viikko, jäi pitämättä 5 kahvitaukoa, ylitöitä 2 päivänä, perjantainen työajan lyhennys ei pitänyt eli Kainuun sote sai minulta 2.5 h ilmaista työtä siis palkatonta, tämä oli normi viikko yleensäkkin eikä tähän kukaan puutu ei edes TEHY. Lisäksi annoitte lomarahani 2 vuodelta.
| Ilmoita asiaton kommentti